Cu o experiență de aproape 15 ani în business-ul IT, Valentin Morlovea a intrat pe nișa reparațiilor de laptop-uri în 2015, o afacere a cărei dezvoltare depinde fundamental de viteza de răspuns în soluționarea problemelor clienților. În prezent, 70% din laptopurile care intră în OnLaptop Service Center&Shop din București, sunt reparate în maxim 24 de ore, lucru care este posibil datorită dezvoltării unui soft dedicat. Acesta culege și prelucrează date încă din 2016, oferind un profil pentru aproape 20.000 de modele de laptopuri, de la cel mai des întâlnite probleme până la piesele care se utilizează și echipamentul de care este nevoie pentru reparație.
Business-ul a crescut în plină stare de urgență cu 30%, iar trendul a continuat să fie unul ascendent, astfel că pentru 2020, Valentin Morlovea estimează o creștere de 50% a cifrei de afaceri, până la 1,5 milioane de lei. Pentru dezvoltarea business-ului pe termen lung, antreprenorul mizează însă pe valorificarea soft-ului dezvoltat, pentru care alte service-uri să plătească ca să-și gestioneze activitatea și care, eventual, să comande piese de schimb din magazinul lui online. Asta mai întâi în România, și apoi în Europa.
„Când îmi cerea o companie ceva, nu există nu am, dezvoltăm”
În urmă cu 15 ani, Valentin Morlovea a venit în București pentru a-și continua studiile, la Facultatea de Finanțe-Bănci. S-a angajat la scurt timp, mai întâi ca agent imobiliar, apoi la o firmă de IT, de unde a plecat însă după numai două luni și s-a deschis propria firma. Era pasionat de calculatoare, contextul economic era unul favorabil, iar experiența celor două joburi i-au arătat potențialul pe care îl avea în negocierea și obținerea de contracte noi.
„Mi-am cumpărat primul calculator la 18 ani, în rate, de la Altex, și l-am făcut bucăți să văd ce e în el. Unde locuiam eu, într-o comună din Argeș, nu avusesem acces, nu avem nici internet (...) Dar am fost atras de domeniul ăsta, apoi, ca angajat, am văzut că îmi place și partea de business, și în 2006 mi-am deschis propria firmă. Am făcut mentenanță, rețelistică, cablări, hosting. Am dezvoltat ușor-ușor fiecare departament. Principiul a fost destul de simplu. Când îmi cerea o companie ceva, nu exista nu am, dezvoltam în funcție de ce se cerea în piață”, spune antreprenorul.
În paralel, a deschis și un magazin online cu piese de calculatoare și produse resigilate, care o perioadă a funcționat foarte bine și datoria căruia a învățat să facă promovare online. Din 2015 a intrat însă și pe nișa reparațiilor de laptop-uri, țintind segmentul persoanelor fizice. În primii doi ani a păstrat câteva contracte corporate, pentru că avea nevoie de susținere financiară, dar service-ul a mers bine, reușind încă din prima lună să-și acopere cheltuielile.
„Softul ne va face 40% din treabă. Am doi oameni care se ocupă numai cu strângerea de informații”
Valentin Morlovea crede că un antreprenor trebuie să fie atent la calitatea produselor și a serviciilor pe care le oferă, dar când vine vorba de repararea unui laptop, la fel de importantă este și rapiditatea livrării. Iar pentru asta ai nevoie de informații: care sunt problemele cel mai des întâlnite pentru fiecare model de laptop și cu ce componentă se corelează acestea, care sunt piesele care trebuie înlocuite cel mai des astfel încât să le ai tot timpul pe stoc, care sunt caracteristicile plăcii de bază, care sunt furnizorii și prețurile ca să îi poți da clientului o estimare de timp și cost, care este procedura și aparatura de care tehnicianul are nevoie pentru reparație. Iar aceste informații le găsești pe internet, dar numai până la un punct. Pe restul le afli din practică, iar Valentin Morlovea nu numai că le-a aflat, dar le-a și stocat. Iar acum le poate folosi atât pentru micșorarea timpului de diagnosticare și reparare, cât și pentru crearea de conținut de promovare prin articole pe blog și în social media.
„Am început să dezvoltăm acest soft încă din 2016 pentru că aveam deja multe laptopuri și era haos, nu aveam control. Astăzi suntem la a treia sa variantă, care învață în timp ce noi lucrăm în el. Avem toate modelele de laptopuri introduse și punem crea un profil, exact ca la Facebook, cu ce probleme are, ce piese se utilizează la plăcile de bază, ce controlere am utilizat și așa mai departe. Într-un an, softul acesta ne va face 40% din treabă (...) Am doi angajați care numai asta fac, strâng informații despre orice laptop nou apare pe piață: an de fabricație, piese, prețuri, furnizori. Iar atunci când vine clientul, eu să pot rezolva în două zile, pentru că am toate informațiile. În plus, noi vom face promovare fix pe acele tipuri de laptopuri”, explică antreprenorul.
Cel mai greu de obținut sunt schemele pentru plăcile de bază, pe care nu le oferă decât Apple, spune Valentin Morlovea. „Producătorii nu ne oferă piese, nu ne oferă scheme pentru plăcile de bază, și încearcă oarecum să îngreuneze tot acest sistem. Pentru că ei vor să ajungi să îți cumperi unul nou. Dar le obținem, iar soft-ul nostru este gândit pentru a strânge acest gen de informații. E greu dacă îți vine un laptop despre care nu știi nimic, pentru că poți sta și 2-3 ore până găsești informații, timp în care nu muncești propriu-zis și nu ești plătit. Și nu e corect să nu oferi aceste informații pentru că sunt laptopuri care, după ce ies din garanție, pot fi reparate fără costuri prea mari. Producătorii te trimit la reprezentanță, dar reprezentanța nu repară, înlocuiește, iar înlocuirea costă aproape cât laptopul, și atunci preferi să-ți iei altul”, susține antreprenorul.
Un business în IT cere dezvoltare continuă
Când a deschis, în service se făceau doar reparații mecanice și de software. Odată puse la punct procedurile pentru aceste tipuri de intervenții, s-a trecut și la reparații de hardware, lucru care a necesitat investiții în echipamente. Dar pentru că tehnologia s-a schimbat în ultimii ani, Valentin Morlovea a achiziționat alte echipamente care să-i permită să intervină pe noua generație de laptopuri. Pentru asta a apelat la un credit de 60.000 de euro, care i-a permis să se mute și într-un sediu mai mare și să-și asigure și fluxul de stocuri, în contextul pandemiei, care a decalat încasările de la clienți. Tot ca parte a extinderii business-ului planificată încă de anul trecut, a fost creat un departament de vânzări pentru magazinul online.
„Când am început, am lucrat cu echipamente mai vechi, dar la noua generație de laptopuri nu se mai poate. Atunci aveam piese mai mari, procesor, southbridge, nordbridge, BIOS, placă video, adică piese separate pentru fiecare componentă. Acum există un procesor care le integrează pe toate și, la cele mai multe modele, ca să scoți procesorul îți trebuie un echipament destul de scump. De exemplu, mai nou, Lenovo pune sub procesoare o rășină. Și nu poți doar să-l încălzești și să iasă, trebuie să acționezi și cu niște substanțe chimice. Iar pentru această procedură e nevoie de o stație de reballing, pe care am achiziționat-o. Mai există problema controlerelor, care există ca piese, dar nu au softuri pe ele. Și atunci le copiem de pe alte laptopuri. Trebuie să ne adaptăm în permanență și să investim”, spune Morlovea.
Dincolo de accesul la informații și investițiile permanente în echipamente, o altă provocare a unui astfel de business sunt oamenii specializați. În prezent, service-ul are 12 angajați, „vânați” în mare parte de la concurență. Lipsa de personal a dus la închiderea unuia dintre cele două sedii și la reorganizarea într-un sediu mai mare. Morlovea spune că dacă ar avea oameni, ar putea deschide oricând un service în Militari, zonă care s-a dezvoltat mult în ultimii ani, datorită în special investițiilor în imobiliare.
„Starea de urgență ne-a prins prost. Dar ne-am revenit în 3 săptămâni”
Până în martie anul acesta, clienții sunau la service, dădeau câteva informații sumare despre problemele cu care se confruntau și apoi veneau pentru a lăsa laptopul. Aici se făcea o diagnosticare, iar clientul era sunat pentru a confirma reparația și prețul estimat. În medie, în service, ajungeau 20 de laptopuri. Interacțiunea directă cu clientul nu a mai fost posibilă odată cu instituirea stării de urgență, și trebuia găsită o soluție, cu atât mai mult cu cât cererea de reparații a început să crească ca urmare a muncii de acasă și a școlii online.
„Starea de urgență ne-a prins prost pentru că eram în plin proces de mutare într-un sediu mai mare. Și chiar am închis două săptămâni pentru că nu reușeam să terminăm cu amenajarea noului sediu. În câteva zile însă am reușit să semnăm cu contact cu firma de curierat Sameday și să ridicăm laptopurile. Am implementat pe site, pe care tocmai îl lansasem într-o nouă versiune, un formular prin care clientul ne dădea toate informațiile, iar noi sunam să confirmăm preluarea laptopului. Și în două zile au început să intre 20-25 de laptopuri pe zi. În 3 săptămâni ne-am revenit total. Am avut o creștere de 30% și apoi am tot crescut de la lună la lună”, spune antreprenorul.
Valentin Morlovea se așteptă că business-ul său să rămână pe un trend ascendent și în perioada următoare, având în vedere că noile echipamente vor reduce timpul de diagnosticare și de reparație, ceea ce va permite repararea unui volum mai mare de laptopuri, dar și stângerea de informații pentru softul pe care mizează pentru dezvoltarea pe termen lung.
„Acest soft rezolvă problemele de care eu m-am lovit în acești ani. De exemplu, întrebam la furnizor dacă are o piesă, răspunsul venea peste 2-3 ore și depindeam de agentul de vânzări. Acum, poți intra într-o aplicație să vezi dacă piesa există sau, dacă o comanzi, în cât timp ajunge, și îi poți oferi clientului informația. Lansăm întâi în România să vedem câte service-uri răspund, pentru că vor avea acces și la informațiile pe care noi le-am strâns și care îi ajută să își facă managementul. Acolo vei avea toate informațiile și poți primi și piesele de la noi. Apoi vrem să ieșim și în Europa. Eu cred că soft-ul ăsta, în 3-4 ani, va valora mai mult decât business-ul în sine”, spune Morlovea.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Să fii implicat și să urmărești calitatea produselor pe care le oferi.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Multă răbdare.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Eu nu am renunțat niciodată. Întotdeaua am încercat să găsesc o soluție. Din greșeli înveți să fii mai bun.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când m-am apucat de un proiect, m-am implicat total. Și am dezvoltat permanent, atât până unde s-a putut, apoi m-am adaptat. Nu poți să spui că ai ajuns la un anumit nivel și de acolo nu mai faci nimic. Pentru că vine altcineva și face mai mult ca tine.
Ce este antreprenorul? Este cel care trebuie să rămână pe poziții și când merge bine, și când merge prost, și nu renunță. Iar pentru asta trebuie să îți placă să faci ceva nou și să-ți placă rezultatul.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: N/A
Număr de angajați: 12
Timp de recuperare a investiției: N/A
Cifră de afaceri (2019): 1.000.000 lei
Profit: 15-20%
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Am dus un laptop la reparat, căruia i-au schimbat hardul pentru 850 lei cred, iar după aproximativ o săptămână, laptopul a prezentat același simptom, deci nu a fost reparat. Pentru că între timp am cumpărat un calculator nou, l-am dus din nou la service , unde mi s-a reproșat de ce nu l-am adus mai devreme. Oricum deși se acordă garanție 12 luni, totuși am mai plătit 250 lei, pentru reparație. Cred că era mai bine dacă cumpăram unul nou.
Deci cu regret, firma nu este așa de grozavă. Legat de termenul de soluționare, a fost ok atunci când s-au încasat 850 de lei. Când am dus alt laptop la curățat și pe cel care era în garanție, a durat mult mai mult , am primit un semnal de la ei după mai multe mesaje pe mail, telefoane, Cred că a durat mai mult de o săptămână.
Dacă nu sunam, probabil că ar fi durat mai mult.
Eu am avut mare încredere în ei, dar m-au dezamăgit.