Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Orban: Unii dintre bugetari vor intra în șomaj tehnic, câte 15 zile pe lună

Ludovic Orban - Foto: Guliver/Getty Images

Foto: Guliver/Getty Images

Guvernul pregătește o Ordonanță de Urgență prin care va fi introdus un mecanism de șomaj tehnic pentru unii dintre bugetari. 

Premierul Ludovic Orban a declarat miercuri seara la B1 TV că angajații din sectorul public, cu unele excepții, precum cei din Ministerul de Interne, Ministerul Apărării, Sănătate și asistență socială, vor fi împărțiți în categorii, urmând să muncească fiecare câte 15 zile pe lună, iar apoi să stea 15 zile în șomaj tehnic, plătit cu 75% din salariul brut de încadrare. 

„Un mecanism relativ simplu, în care împărțim angajații în două – angajații sunt gândiți în cele două părți egale, fiecare parte să poată să mențină funcționalitatea instituției publice. Jumătate din angajați lucrează 15 zile, restul de 15 zile urmând să fie într-o formă de șomaj tehnic – plătiți la fel cum sunt plătiți cei din șomaj tehnic, cu 75% - restul de 15 zile vin la muncă ceilalți, care au stat în șomaj tehnic perioada respectivă”, a declarat premierul Ludovic Orban, miercuri seară, la B1 TV.

„Acesta este mecanismul pe care l-am gândit. El trebuie să asigure, pe de o parte, funcționarea instituțiilor publice – repet, acele instituții publice din zona care nu este implicată direct în toate măsurile pe care le avem – și pe de altă parte să respectăm și rigorile de a reduce posibilitatea de răspândire a virusului. Practic, jumătate din angajați, fiind 15 zile într-o formă de șomaj tehnic, în care vor beneficia de 75% din salariul brut de încadrare, dacă există vreo persoană infectată, se poate identifica acea persoană și, practic, în perioada respectivă, care e aproape egală cu perioada de izolare la domiciliu, putem să ne asigurăm că de fiecare dată că pentru cei care asigură funcționalitatea instituțiilor publice riscul de a fi infectați este minim”, a adăugat premierul.

Măsura va fi valabilă atât pentru administrația centrală, cât și pentru administrația locală și pentru toate entitățile publice.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E foarte bine, si asa sunt foarte multi inutili in aparatul de stat, sa mai stea si ei pe acasa ca nu sunt indispensabili. In Germania, exista reglementari care permit statului ca in vremuri de stare de urgenta, etc., sa poata trimite din bugetari acasa chiar fara nici un salariu - iar acolo, aia de la statul "lor"nu se compara cu cei de la statul "nostru". Asa ca....
    • Like 1
  • Concluzia logica dupa aplicarea mecanismului e ca administratia functioneaza cu doar jumatate dintre angajati?
    • Like 1


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult