Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Organizarea examenului de admitere la liceu e dovada că școala românească a devenit un lux pe care din ce în ce mai puțini și-l pot permite

scoala Bucuresti

Organizarea examenului de admitere la liceu este (încă) o dovadă că învățământul românesc a devenit un lux pe care din ce în ce mai puțini copii din România și-l mai permit.

Până la examenul propriu-zis, să admitem, vă rog, că o (înfricoșătoare) majoritate a elevilor supraviețuiește în școlile noastre datorită meditațiilor. Un sistem paralel, o adevărată industrie care ia amploare pe măsură ce serviciile educaționale prestate în școli sunt din ce în ce mai modeste. Cu excepțiile de rigoare desigur, cunosc și cunoașteți și dumneavoastră profesori care merită toată stima pentru maniera responsabilă cu care lucrează cu copiii. Sunt însă doar excepții, nu regula. Insule de competență și profesionalism, înconjurate de un ocean fără margini de indiferență și mediocritate.

Să nu ne amăgim. Rezultatele elevilor de pe la concursuri și olimpiade nu sunt ale noastre. Ale școlii. De cele mai multe ori sunt ale copilului și pasiunii sale pentru o materie și meditatorilor. Școala (cu excepțiile de rigoare, sigur că da) nu are nici un merit.

Examenul de admitere va alimenta, fără doar și poate, această industrie. Nu, copiii nu sunt niște loaze care se tem de un examen. Sunt doar copii care au avut șansa unei familii care să-i susțină, bani pentru meditații și care s-au născut în locul potrivit. Și copii care n-au avut șansa asta. Pentru a intra la un liceu bun (dacă putem da o definiție acestei sintagme) va trebui să recuperezi ceea ce nu ți-a fost oferit în patru ani de gimnaziu.

Și, uite așa, ajungi la meditații.

Ăsta este motivul pentru care admiterea va adânci inechitatea din școlile noastre.

Meditațiile însă sunt doar un efect. Ba, aș îndrăzni sa spun, unul neplanificat de artizanii legilor educației. Mai degrabă ignorat. Până la urmă, ce? A ieșit careva în Piața Victoriei să protesteze împotriva acestui fenomen? Nu. Prin urmare, nu-i bătaie de cap. Nu-i suspectez nici măcar că ar avea vreun interes. Serios. Îi vedeți cumva în stare de raționamente atât de sofisticate?

Nu. Așa mă gândeam și eu.

Ăsta e poporul pentru care au fost făcute legile educației. Un popor măcinat de iluzii și complexe de inferioritate.

Sunt însă oportuniști. Au intuit corect ce dă bine la popor. Cum, care popor? Ăla care are nostalgii după școala de altădată! Ăla care a dat examen de admitere, treapta I, treapta a II-a, a muncit vara la sapă, și-a luat și câte o palmă după cap de la ăl bătrân. Da' a ieșit Om, domn'e. Poporul ăla care suspină lăcrimând când vede câte o poză cu olimpici în aeroport cu steagul României la gât și o medalie.

Si atunci oftează și își spune. Suntem cei mai buni, domnule! Noi, românii, olimpicii, Gică Hagi, Nadia Comăneci, David Popovici! Noi suntem Ei!

Da. Ăsta e poporul pentru care au fost făcute legile educației. Un popor măcinat de iluzii și complexe de inferioritate.

Nu. Noi nu suntem Ei. Suntem doar noi, cu mediocritatea și neîmplinirile noastre. Cu viețile noastre marcate de jumătate de secol de totalitarism care a estompat (aproape) orice urmă de rațiune și onestitate. Ne hrănim cu mituri. Cu minciună.

Și știți ce e mai trist? Că le facem asta și copiilor noștri.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Niciun sistem nu repudiază meditatorii. În Japonia există școli speciale de meditații. Ideea e că nu e nevoie de meditatori peste tot. Ori, dacă examenele vor include subiecte din toate materiile, vom avea o explozie de meditații care i-ar face pe japonezi să se rușineze.
    Meditațiile ar trebui făcute țintit, pe ce alege copilul. Cum materia din școala românească e dificilă, rezultatul ar fi catastrofal.
    =====================================
    RECOMANDARE> Pedagogica, blog dedicat educației

    https://pedagogicamagazin.blogspot.com/
    • Like 0
  • perplex check icon
    Problema cu meditatiile este una. Problema cea mai importanta este discriminarea legala, inechitatea de stat. Daca subiectele vin de la centru sa zicem ca problema coruptiei poate fi ignorata.

    La un liceu de informatica de exemplu 40% la vor intra in urma evaluarii nationale si a repartizarii computerizate.

    60% vor intra in urma unui examen in plus, la alte discipline, considerate a face diferenta intre un copil cu talent pentru informatica si un anti-talent. Lasand la o parte dificultatea conceperii unor probe pentru un astfel de examen. Asta zice ministra, sau ea stie ce debiteaza de fapt.

    In ignoranta ei, ministra Deca, considera problema meditatiilor rezolvata prin participarea la Scoala dupa Scoala?!? Discriminarea, cu toate ca pute de la o posta, cica nu o vede.

    Prostia la putere este noaptea mintii :)).

    O alta problema este cea a liceelor centenare, sau cum le zice. Se presupune ca ar fi licee de top. Am mari dubii ca se face educatie de top aici. Sunt aceleasi materii, aceiasi programa, aceiasi didactica marxisto-sovietica-chinezeasca ca la orice scoala de cartier, aceiasi profi slab pregatiti dar cu multe aere :).
    Poate sunt si exceptii, dar si aici profii inteleg ca invatarea este dictare, teme pentru acasa si pretentii exagerate la evaluari.
    • Like 0
  • Anon check icon
    "Până la examenul propriu-zis, să admitem, vă rog, că o (înfricoșătoare) majoritate a elevilor supraviețuiește în școlile noastre datorită meditațiilor." - de ce am admite asta? In baza caror date am admite asta? Ultimele statistici pe care le-am vazut eu legate de meditatii puneau numarul de elevi care fac meditatii undeva pe la 30 - 30 si ceva la suta din total. Adica nu o majoritate.

    "Cu excepțiile de rigoare desigur, cunosc și cunoașteți și dumneavoastră profesori care merită toată stima pentru maniera responsabilă cu care lucrează cu copiii. Sunt însă doar excepții, nu regula." - iarasi, de unde stiti chestia asta? In baza caror date clasificati dvs. majoritatea profesorilor in acest mod?

    "A ieșit careva în Piața Victoriei să protesteze împotriva acestui fenomen? Nu. Prin urmare, nu-i bătaie de cap." - da, poate chiar nu e. Poate gresiti dvs., ati considerat macar posibilitatea asta?

    "Nu. Noi nu suntem Ei. Suntem doar noi, cu mediocritatea și neîmplinirile noastre." - motiv pentru care ne apucam sa dam in scoala, in profesori etc. pentru ca strugurii sunt acri?
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Educație românești i s-au tăiat rădăcinile în anii 40, după venirea comuniștilor la putere. Din 40 până în prezent educația a evoluat, în timp ce învățământul din țările cu regim totalitar a stagnat și a băltit în doctrina marxist-leninistă. Psihopedagogia a fost considerată dușmanul de clasă; deși România a avut un institut de cercetare în pedagogie (desființat în anii 80), doctrina care trebuia urmată era cea marxistă. Rolul cercetătorilor în educația comunistă era pur decorativ.
    După 89 educația nu și-a mai revenit. Rădăcinile au rămas în continuare marxiste: materie dificilă, cu pretenții academice, manuale greu de descifrat și pentru adulți, predare greoaie și îmbâcsită.
    Programele sunt făcute deseori de inspectori sau metodiști - față de care nimeni nu comentează - ori de profesori care n-au predat la grupa de vârstă respectivă. Un sistem bolnav, la fel ca sistemul de sănătate. Speranțe de schimbare? Nu în următorii 40 de ani.
    =====================================
    RECOMANDARE> Pedagogica, blog dedicat educației

    https://pedagogicamagazin.blogspot.com/
    • Like 1
    • @ Valentin
      Anon check icon
      Materia nu e dificila. Nu era in anii 90, nu e dificila nici azi. Se suprapune de fapt destul de bine pe bacul international si cel francez. Ca manualele sunt proaste asta da, poate, mai ales de cand s-a eliminat competitia si editura didactica si pedagogica le face pe toate. Programele sunt in mare aceleasi, au suferit destul de putine schimbari in ceea ce priveste continutul, ceea ce e si normal. Matematica nu s-a schimbat din anii 90, nici chimia, nici biologia etc.
      Dar las' ca a facut Sorin Campeanu ordine, nu-i asa? Nu va bucurati dvs. ca vine Sorin Campeanu si face o mare reforma si se schimba tot in bine? Ei, s-a facut au ba?
      • Like 1
  • Valentin check icon
    Educația în România este bolnavă, aproape muribundă...
    • Like 1
  • Este usor sa arunci cu rahat, foarte usor. Sa argumentezi cu succes de ce arunci cu rahat in stanga si in dreapta este mai greu. Dom’ profesor, e dezamagitor, dupa parerea mea, sa caracterizezi un popor, un popor intreg frate!, nu o gasca sau o minoritate sau o breasla, in urma unei noi legi a educatiei. Va felicit!
    Acuma, din experienta mea: am doi copii care sunt nascuti si crescuti in Kent, Anglia. De aceea afirm ca as avea o idee despre ce se intampla in sistemul de invatamant din MB. Toti copiii, domnule umanist, toti copiii care vor sa aiba access la scoli mai bune din Kent, (in general scolile aste se numesc Grammar School) au meditatori particulari. Toti!

    Personal sunt fan al ideii de a asigura o masa calda gratuita tuturor copiilor care merg la scoala. Sunt convins ca acest lucru ar avea un impact imens asupra educatiei copiilor.
    O zi buna
    • Like 2
    • @ Bogdan Misaila
      Bogdan Mihaila. Ai pubctat corect.toti copiii in uk care vor sa studieze la scolile cele mai bune fac meditatii. Exista si centre de meditatii care platesc taxe si particulari care fac acasa si nu declara nimic statului. Diferenta o face aici mass media care nu este atat de doritoare in a arunca cu noroi. Dar ai uitat sa mentionezi ceva. In uk sistemul se pliaza dupa nevoile copiilor. Adica cei care nu au chef, nu ii duce capul, sau provin din familii dezinteresate, merg impreuna pana la finalul anilor de studii cu cei care au dorinta de a invata. Nu ramane nimeni repetent. Ii grupeaza pe nivele si ii impinge pana in cls a 11 a. Adica un student din anul 11 poate sti engleza cat unul din anul 5 dar el e in anul 11. Si la gcse tot in functie de capacitatea si nivelul lui da examen . Altfel, locurile in liceu sunt ocupate si repartizate in functie de adresa, frati , nevoi speciale.. Nu exista alte examene pana la gcse.. Si admitetea in sixth form , colegii , universitati e cat mai adaptata tuturor. In concluzie, autorul are dreptate in totalitate. Inclusiv cu meditatiile pt ca datorita sistemului nu fac meditatii doar cativa copii, ci marea majoritate.
      • Like 0
    • @ Bogdan Misaila
      Valentin check icon
      E adevărat, însă în sistemele de învățământ performante meditațiile sunt opționale, și se fac în cadrul unor module educaționale opționale.
      Adică elevul face matematică începători tot gimnaziul, dar poate opta și pentru un modul opțional de matematică avansat, unde poate adăuga și meditații.
      La noi nu există matematică începători și matematică avansat. La noi e avansat pe toată linia.
      =====================================
      RECOMANDARE> Pedagogica, blog dedicat educației

      https://pedagogicamagazin.blogspot.com/
      • Like 0
  • Soluția este simplă! Nu poți să interzici unui cadru didactic să ofere astfel de servicii (meditații), însă ar trebui să aleagă: ori la stat, ori la privat. Meditezi, în regulă, nu ai drept de predare. Predai, în regulă, nu ai drept de predare. Astfel se vor elimina situațiile în care profesorul predă la clasă superficial ca să aibă clienți la meditații. Acest sistem ar merge de minune și în sistemul medical.
    • Like 0
  • Vede cineva ca acesti copii nu mai sunt interesati de școala românească? Ei au informația la un click distanță, nu au nevoie sa memoreze cand s-a nascut nu stiu cine din evul mediu. Ei vor sa se distreze, sa calatoreasca, sa cunoasca lumea vazand-o, nu cum am facut-o noi "tocind-o". Limbile straine nu le mai invata stand la birou ci mergand in tarile respective. Dragi profesori din perioada comunista traim alte vremuri si daca nu vedeti asta si nu va adaptați veti ramane singuri in clasa.
    • Like 0
  • Nume check icon
    De 30 de ani o frecam cu educatia. Fiecare propunere este proasta. Urmatoarea propunere este si mai proasta. Si asa mai departe. Acest lucru inseamna ca nimeni nu se pricepe la educatie in aceasta tara. De la faimosul fiasco prezidential cu Romania "Educata", la ineptii si incompetentii din minister, la politicienii care reactioneaza numai la interese economice precum si ONG-uri care nu se pricep sa aleaga si explice ce este mai bine pentru noi. Europa este plina de modele de succes. In loc sa vedem cum sa adaptam aceste modele, noi tinem mortis sa re-inventam roata.Pana la urma ajungi sa crezi teoriile conspiratiei ca tara te vrea prost.
    • Like 3
    • @ Nume
      Valentin check icon
      E normal ca fiecare propunere să fie proastă, din moment ce se peticește aceeași haină. Trebuie luată o haină nouă, nu peticită una veche. Când vezi că sistemul de operare s-a făcut zob reinstalezi totul, nu aplici tot felul de programe care să-l repare.
      =====================================
      RECOMANDARE> Pedagogica, blog dedicat educației

      https://pedagogicamagazin.blogspot.com/
      • Like 0
  • Una dintre marile probleme atunci cand sunt facute strategiile in educatie ca nu se tine cont de realitatile demografice ale Romaniei (realitati de vreo 30 de ani). Generatiile sunt mici - populatia scolara in acest moment e la jumatate fata de cea de la inceputul anilor 90 -, oferta educationala e mai mare (de exemplu, in orasele mari sunt destul de multe locuri la scoli/licee private), iar conceptul de selectie se va dilua - o sa fie mare lucru sa convingi elevii/parintii sa iti ocupe locurile, nici vorba de selectie a lor. Acest lucru se intampla de ani buni la facultati - inclusiv facultati bune si cu cerere pe piata muncii, gen medicina sau calculatoare, au ceva dificultati sa isi ocupe locurile -, incepe sa se intample si la scoli primare. De exemplu, in Timisoara, in ultimii 2-3 ani, scoli bune raman cu locuri libere (e adevarat, nu multe) dupa prima etapa de inscriere in clasa pregatitoare. Chestia cu examenul de admitere la liceu va merge la cel mult cateva licee (de ex in Timisoara, la 2-3) din vreo 6-7 orase mari.
    Iar legat de pe cine intereseaza educatia, e important si aspectul ca numarul romanilor fara copii e din ce in ce mai mare.
    • Like 1
    • @ Alexandru Amaricai
      Valentin check icon
      Problema e cu instalatorii. Nu râdeți, am asistat la o conferință a unui educator finlandez.
      Acesta a arătat că educația lor încearcă să acopere toate nevoile societății, nu doar pe cele înalte. Ce folos să ai olimpici dacă nu ai instalatori de calitate? Li se va umfla parchetul de apă în fiecare an, până când își vor lua lumea-n cap și vor emigra. Dacă nu ai instalatori buni nu vei avea nici medici, nici fizicieni, nici matematicieni. Societatea e un organism, nu o colecție de persoane disparate.
      =====================================
      RECOMANDARE> Pedagogica, blog dedicat educației

      https://pedagogicamagazin.blogspot.com/
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult