Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Părinții sunt îngrijorați de scumpirea produselor necesare la începutul anului școlar. Mai mult de o treime se așteaptă la cheltuieli mai mari anul acesta - studiu Deloitte

scoala - an scolar

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Principala preocupare a părinților cu privire la cheltuielile generate de începerea anului școlar este reprezentată de creșterea prețurilor (57%), în condițiile în care mai mult de jumătate (54%) estimează o încetinire a economiei în următoarele șase luni, iar 33% spun că situația lor financiară s-a înrăutățit comparativ cu anul trecut, reiese din studiul Deloitte back-to-school 2022. Peste o treime (37%) se așteaptă să cheltuiască mai mult anul acesta decât în urmă cu un an pe produse destinate școlii, în special din cauza scumpirii acestora.

În același timp, 64% dintre participanți suspectează comercianții că majorează artificial prețurile, profitând, astfel, de climatul inflaționist, dar 77% spun că vor opta pentru altă marcă dacă produsele preferate sunt prea scumpe sau nu se află în stoc (63% se așteaptă la epuizarea stocurilor în sezonul de cumpărături pentru școală, din cauza dificultăților din lanțurile de aprovizionare).

Bugetul alocat în acest scop va urca, anul acesta, cu 8%, până la echivalentul a 661 de dolari/copil, în medie.

Pe de altă parte, produsele bazate pe tehnologie pierd teren odată cu eliminarea restricțiilor impuse în contextul pandemiei – cheltuielile cu astfel de produse vor scădea cu 8% anul acesta, după creșterea de 37% din 2021, iar rechizitele tradiționale vor înregistra o creștere de 14%, față de avansul modic de 2% de anul trecut.

Creșterea prețurilor și, implicit, a costului vieții reprezintă principala îngrijorare pentru locuitorii din majoritatea statelor lumii, inclusiv cele europene. Potrivit celui mai recent Eurobarometru standard publicat de Comisia Europeană, inflația este cea mai mare preocupare a populației în 16 dintre cele 25 de state participante, cu cele mai mari ponderi în Estonia (71%), Cehia (70%) și Lituania (69%). Și românii pun pe primul loc dificultățile legate de scumpiri, în condițiile în care cheltuielile lor de consum reprezintă peste 60% din total, iar inflația anuală, care a ajuns la 15% în vara acestui an, își va pune amprenta, cu siguranță, și asupra cheltuielilor generate de începerea școlii.

Referitor la modalitatea preferată de achiziționare a produselor destinate școlii, studiul evidențiază revenirea treptată a consumatorilor către magazinele fizice, cu 49% dintre opțiuni, în creștere de la 43% în 2021, în timp ce comercianții online atrag 35% dintre cumpărători, față de 39% anul trecut.

O tendință tot mai accentuată este reprezentată de preferința pentru produse prietenoase cu mediul sau sustenabile. Jumătate dintre părinți aleg astfel de produse, pentru care însă vor cheltui cu 22% mai mult decât un consumator mediu, iar 29% preferă produsele reutilizate sau recondiționate pentru copiii lor. Dintre cei care evită bunurile de acest tip, 50% susțin că acestea nu sunt accesibile, iar 20% spun că le este dificil să le identifice pe cele cu adevărat durabile.

Studiul Deloitte back-to-school 2022, ajuns la cea de-a 15-a ediție, este realizat pe baza unui sondaj derulat în rândul a 1.200 de părinți din Statele Unite ale Americii cu copii de școală.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Studiul este despre Romania sau SUA?
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult