(Foto: Facebook//BRD FIRST Tech Challenge România)
„Felul în care oamenii se deplaseză în orașe e foarte învechit, nepractic, consumă foarte mult timp, energie și poluează foarte tare. Trebuie să găsim un sistem prin care să ne putem deplasa prin oraș altfel decât o facem acum. Cred că ar fi mult mai bine dacă am avea un fel de benzi rulante, în loc de șosele, oamenii să se așeze pe aceste benzi și să ajungă mult mai departe. Nu am mai polua atât de mult și am evita traficul.”
Este doar o idee a unui copil de 14 ani, cu o mare pasiune: robotica. A luat premii la competiții de profil din Rusia, Africa de Sud, Canada și Australia. Discuția cu mama sa purtată într-o zi în care amândoi așteptau ca de obicei în traficul aglomerat din Capitală, în timp ce se îndreptau către HUB-ul de robotică din Universitatea Politehnică, a emoționat-o pe mamă.
Sunt elevi de liceu care se gândesc de pe acum cum să schimbe ceva radical, pentru ca oamenii să aibă o viață mai bună.
Despre pasiune pentru tehnologie, vise, multă ambiție, nopți nedormite a fost vorba și sâmbătă și duminică la Sala Palatului, în București. 1.200 de liceeni pasionați de robotică din 50 de școli din România au participat la cea de-a doua ediție a competiției BRD FIRST Tech Challenge România. Numărul de echipe prezente a fost dublu față de anul trecut.
Însoțiți de 200 de mentori, profesori voluntari, oameni care iubesc robotica - unul dintre ei locuiește în Marea Britanie și a „făcut naveta” în România mai multe luni pentru a fi alături de echipa pe care a îndrumat-o -, cele 90 de echipe și-au confruntat în „ring” roboții construiți de la zero.
Câștigătorii ediției din acest an – XEO, echipa de la Colegiul Național Horea, Cloșca și Crișan din Alba Iulia, QuantumRobotics de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București, Qube de la Colegiul Național Mihai Viteazul din București și Technogods, Colegiul National Ecaterina Teodoroiu, Târgu-Jiu - vor merge în aprilie la campionatul Mondial FIRST USA din Detroit. Giganți precum Boeing, SpaceX, Google se numără printre companiile care vor participa cu standuri la eveniment, fiind parteneri și sponsori ai tinerilor pasionați de tehnologie.
Competiția de robotică are loc în 24 de țări, sunt peste 5.000 de echipe în toată lumea. Din cele peste 5.000 de echipe, în acest an 90 sunt din România, față de 50, anul trecut.
„Vrem ca și în România copiii să aibă acces la educația multidisciplinară STEM”
„Scopul nostru este să schimbăm puțin învățământul, să îl modernizăm. Deocamdată se predă separat fiecare materie, dar noi vrem ca și în România copiii să aibă acces la educația STEM (Science, technology, engineering and mathematics), care presupune o educație multidisciplinară”, ne-a declarat Dana Războiu, președinta Asociației Nație prin Educație care a organizat BRD FIRST Tech Challenge în București.
(Foto: Facebook/BRD FIRST Tech Challenge România)
Tema competiției din acest an a presupus ca roboții proiectați și construiți de liceeni să aibă mai întâi o scurtă perioadă de autonomie, apoi, după ce driverii preluau controlul, robotul trebuia să citească o pictogramă - pentru a ști exact unde să așeze, pe rafturi, cuburile adunate -, iar la final, cu ajutorul unui braț mobil, să așeze o piesă în afara terenului de joc.
„Fiecare membru al echipei a avut rolul lui, unii au proiectat robotul, alții au lucrat la partea de programare, alții la construirea robotului. Eu anul trecut am făcut parte din echipa care scotea piese la imprimanta 3D, anul acesta am fost la programare. Avem și colegi care s-au ocupat de marketingul echipei. Au realizat un mic clip de promovare, avem și o mascotă”, ne-a spus Ioana, una dintre participantele la competiția de robotică.
Un milion de euro investiți în doi ani în organizarea competiției de robotică la București
Asociația Nație prin Educație le-a oferit celor 1.200 de participanți acces la cursuri online de programare în Jawa și le-a asigurat kiturile, terenurile de joc, imprimantele 3D, truse de scule, transport și cazare la București pentru competiție.
Asociația a strâns de la companii partenere pentru organizarea celor două ediții ale FIRST Tech Challenge București suma de un milion de euro.
„Ce vreau eu să îi învăț pe copii mai departe este să meargă singuri să își găsească sponsori pentru echipa lor. Noi îi pregătim pentru viață. În viață nu vine nimeni să spună «a uite, m-am întâlnit cu tine, hai să îți dau ceva » . Foarte rar se intâmplă asta, aproape niciodată. Trebuie să mergi singur să cauți, să ceri, să bați la uși, să îți prezinți proiectul, programul”, spune Dana Războiu, care aseamănă echipele de liceeni cu „mici companii”.
Adina, elevă în clasa a zecea la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, și-a descoperit pasiunea pentru robotică anul trecut, când a intrat la liceu și a fost primită în echipa liceului.
„Am muncit foarte mult la robot, de câteva luni ne strângem cu toții, uneori ne-a prins dimineața muncind. Suntem zece în echipă, elevi în clasele IX- XII. Robotul nostru a suferit foarte multe modificări de la punctul în care am început. A avut upgrade-uri și modificări în fiecare săptămână, ca să se descurce cât mai bine la competiție și să fie cât mai eficient. E destul de colorat, avem multe piese printate 3D, noi le modelăm pe calculator și apoi le printăm”, ne-a povestit Adina pe care am găsit-o în stand cu colegii săi.
„Acum două nopți am stat toți până dimineața și am lucrat pentru că aveam câteva probleme cu robotul, totdeauna apare câte ceva, indiferent dacă termini robotul cu mult timp înainte. Totdeauna apar modificări, întotdeauna se strică ceva și trebuie să fii acolo ca să schimbi. Fiind foarte pasionați și foarte dornici să câștigăm niciodată nu lăsăm pe ultimul moment, totdeauna vrem să fie totul perfect, și stăm până dimineața să ne asigurăm că totul e perfect și uneori plecăm nedormiți la competiții. Iar asta e încă un factor dificil”, zâmbește Adina.
„Programarea pe care o folosim la robotică nu are nicio legătură cu ce facem la școală”
Andreea, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național Mircea cel Bătrân din Râmnicu Vâlcea, spune că ceea ce învață la școală la programare îi ajută să își dezvolte gândirea, dar nu are vreo legătură cu ceea ce au nevoie pentru proiectarea și construirea unui robot.
„Programarea pe care o folosim la robotică nu are nicio legătură cu ce facem la școală. Consider că ceea ce facem la școală doar îți dezvoltă gândirea si modul în care să îți aranjezi logic ideile. Programarea care se face la robotică e ușoară, dacă vrei să faci chestia asta. Sunt multe tutoriale pe internet, pentru competiție ne-au fost oferiți algoritmi și funcții. Partea de mecanică e gândire matematică și fizică, dar în același timp și creativitate. Apar de multe ori probleme - cum să punem controlerele sau firele, ca să nu încurce, să nu se lovească de alți roboti și să se producă un accident în timpul competiției. Trebuie totul gândit foarte bine. Legat de autonomia robotului, ceva pus greșit doar cu un milimetru poate strica absolut tot”, explică Andreea, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național Mircea cel Bătrân din Râmnicu Vâlcea.
Dana Războiu spune că i-ar plăcea ca toată țara să îi cunoască pe acești copii, care dovedesc că există speranță în România. „Copiii aceștia nu dorm nopțile ca să își facă roboții! Sunt reali, ei există în România, trebuie doar să îi vedem și asta ne dă speranțe că România chiar poate să ajungă o țară așa cum era în perioada interbelică. Dar asta doar prin educație”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Așa ne mai dă Dumnezeu șanse ...de noi depinde daca ne batem ( sau nu) joc de ei/ ele.