În vara lui 2018, Paul Petri şi Vio Nechiti și-au deschis un restaurant de burgeri în Cluj, după ce și-au cultivat și antrenat pasiunea pentru gătit în bucătăria unui restaurant de 4 stele din Anglia.
A fost nevoie de o investiție de 100.000 de euro, dar succesul business-ului lor a început să se prefigureze chiar din prima lună de funcționare. Ultimele două luni de restricții au determinat însă o scădere semnificativă a vânzărilor. Cu toate acestea, cei doi tineri antreprenori au reușit să se mențină pe linia de plutire, să își acopere costurile și să își păstreze angajații. Sunt optimiști că vor depăși această perioadă și chiar speră că își vor putea pune în aplicare planul de a se extinde în București, în 2021.
„În ultimele două luni au crescut comenzile online, dar per total avem o scădere de 50%. Lucram încă de dinainte de această perioadă cu trei aplicații prin care se poate comanda mâncare acasă, ceea ce a fost un avantaj. Pentru că este greu să facem noi livrare și să acoperim tot orașul. În ultimele două săptămâni, a început să crească și numărul celor care vin să ridice comenzile de la restaurant. Dar avem probleme cu cash-flow-ul pentru că banii din ce vindem prin aplicații intră o dată pe săptămână. Cred însă că vom reuși să depășim această perioadă. Am aplicat și pentru un credit prin IMM Invest la Banca Transilvania și așteptăm să vedem ce se întâmplă”, spune Paul.
„Am plecat în Anglia cu gândul de a ne întoarce și a face ceva în România”
Paul și Vio au plecat în Anglia în 2015 și acolo au lucrat într-un restaurant de 4 stele. Ambii sunt pasionați de bucătărie, iar Paul, în special, de burgeri. Și pentru că au plecat cu gândul de a se întoarce și a încerca să facă ceva în țară, au aplicat pentru programul Start-up Nation pe când se aflau încă în Anglia. Au primit vestea că propunerea lor de business va primi finanțare chiar înainte de Crăciun, în 2017. Iar în februarie anul următor au început să caute un spațiu.
Spațiul de 120 de metri pătrați unde au amenajat ulterior un restaurant cu o capacitate de 40-50 de locuri, l-au găsit după numai două luni și au avut și norocul ca proprietarul că aibă deja o autorizație de alimentație publică. Asta i-a scutit de o perioadă de așteptare de 6-7 luni, dacă nu mai mult, crede Paul.
Cei 40.000 de euro pe care i-au primit prin programul Start-up Nation au fost investiți în mare parte în aparatură, iar cu restul și-au acoperit chiria pe 6 luni, aspect care a contat foarte mult pentru că ei nu aveau încă activitate. Pe lângă banii primiți de la stat, cei doi au mai investit încă 60.000 de euro, astfel că investiția inițială s-a ridicat la 100.000 de euro.
Restaurantul s-a deschis la jumătatea lunii august în 2018, și probabil că lucrurile ar fi mers mai repede dacă muncitorii care s-au ocupat amenajarea spațiului nu ar fi tras de timp sau nu ar fi trebuit înlocuiți în ultimele săptămâni ale lucrării.
Restaurantul s-a bucurat de succes încă din prima zi, când i-au trecut pragul peste 100 de persoane. Evenimentul de lansare a fost anunțat doar pe Facebook, printr-o postare obișnuită. După primă lună, restaurantul avea deja profit. Iar dacă nu s-ar fi confruntat cu scăderea vânzărilor din ultimele două luni, probabil că până la sfârșitul anului ar fi amortizat și investiția.
Ingrediente de calitate și o tehnică aparte
Paul a studiat multe rețete și tehnici de preparea a burgerilor și a decis ca în restaurantul lui să mizeze pe conceptul de buger joint. Carnea de vită Angus este importată din Argentina și Uruguay pentru că are textura și procentul necesar de grăsime astfel încât să obțină un produs final gustos, și se toacă în bucătăria restaurantului. Este condimentată doar cu sare și piper, dar Paul folosește o tehnică specială - smash burger – pentru a-i păstra savoarea. Prin presarea direct pe plită, burgerul formează o crustă care împiedică uscarea excesivă a cărnii în timpul preparării termice. Celelalte ingrediente vin de la producători locali sau din propria cămăra, cum sunt, de exemplu, murăturile. De asemenea, sosurile sunt pregătite “in house”, mai puțin ketchup-ul și muștarul. Chiflele pe care le folosește vin de la București și au fost atât de apreciate de cei care au mâncat bugeri la Meat-up încât producătorul s-a bucurat ulterior de o creștere semnificativă a comenzilor, spune Paul.
Cu cât meniul este mai mic, cu atât ai garanția că totul este proaspăt
În meniul Meat Up sunt șase tipuri de burgeri, dintre care unul vegetarian. “Trebuie să fii flexibil. Dacă într-un grup de 7-8 persoane, este un vegetarian, trebuie să îi oferi și acestuia o opțiune pentru că altfel îi pierzi pe ceilalți”, explică Paul. Cel mai popular preparat este burgerul I’m American, cheeseburgerul clasic cu sos de muștar, ketchup și maioneză.
Cel mai recent preparat intrat în meniu este burgerul El Chapo. Paul nu se grăbește să schimbe meniul pentru că sortimentele actuale se bucură încă de succes. Și nici nu poate extinde foarte mult oferta pentru că asta l-ar împiedica să asigure prospețimea ingredientelor. În afară de burger, în meniul restaurantului mai sunt coaste, pull pork și hot-dogs, pe aceștia din urmă retrăgându-i momentan pentru că nu găsește chifle de calitate.
„Toată lumea are burgeri. Îi găsești oriunde, la orice pizzerie, orice bistro. În momentul în care ai în meniu orice, de la ciorbă la pizza, aripioare picante și burgeri, este greu de crezut că folosești ingrediente proaspete. Asta știe orice bucătar, nu am inventat eu acest principiu. Pot spune că am doi concurenți reali, dar concurența este bună”, spune Paul.
Cu rețele testate deja în Cluj, Paul și Vio vor să vină și în București. Actualul context le-a frânat puțin planurile, dar speră ca în 2021 că deschidă un restaurant în Centrul Vechi. Până atunci însă, Paul și-a propus să mergă în Franța, într-un restaurant cu o stea Michelin, pentru a învăța patiserie. Din pură pasiune și dorința de știi să își facă singur niște croissante cu adevărat bune.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor: Dorința de a munci, capacitatea de a-ți seta niște obiective clare și niște bani. Curaj de a schimba lucrurile pentru a aduce ceva bun în societate.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România: Oameni care s-au lovit de probleme birocratice și care te pot ajuta
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți: Am avut momente de cumpănă în această perioadă. Am luat în calcul inclusiv să renunțăm.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun: Eu știu că fac bine ceea ce fac, dar este important să ai confirmarea din partea clienților. Pentru că mai făcut și noi greșeli. Dar sunt bucuros că sunt chefi recunoscuți în România care vin să mănânce la noi.
Ce este antreprenorul: Cel care știe să managerieze resursele și oamenii astfel încât să obțină profit fără să piardă din vedere respectul datorat angajaților și clienților.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: 100.000 de euro
Numar de angajați: 3
Timp de recuperare a investiției: Până la sfârșitul lui 2020 dacă nu ar fi existat scăderea din ultimele luni. Acum e greu se spus.
Cifra de afaceri 2019: 1 milion de lei
Profit: 15%
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.