Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Pe căi grele către stele, pe căi aspre către astre. Țara minunilor și capătul lumii

Să ne imaginăm că România e un film fantastic cu două planuri narative. Îmbinarea perfectă dintre două lumi diferite, una fizică, una spirituală. La capătul lumii și-n țara aspră a minunilor a lui Murakami, pe peliculă.

Țara aspră e, firește, țara noastră, palpabilă, propriu-zisă, cu eroi tipic murakamieni pe care-i urmărim de-a lungul infinitelor scene bizare petrecute pe timpul zilelor ninse în București, să zicem: un spectacol încet tip Indiana Jones care se desfășoară într-un decor tip Blade Runner din Europa de Est. Cursa lentă pe gheață a temerarilor. Oameni în mașini blocate sau oameni acrobați care își așteaptă cuminți rândul să treacă pe potecuța îngustă de pe trotuar, bătătorită inițial de un Moise urban matinal, despărțirea zăpezilor și acordarea de prioritate în funcție de vârstă, pantofi, modul contorsionat de zgribulire în interiorul gecii de schi.

Oamenii sunt comuni, cu aspirații și doleanțe obișnuite, dar foarte prezenți și activi, amintind de Sam Spade și de Philipp Marlowe. Se enervează destul de des, mormăie, își urmăresc țelul.

Pe fundal, muzica neîntreruptă a lui Pat Boone, I'll be home, my darling, please wait for me.

Viața de zi cu zi, dar în film, 2 ore în loc de 30 de minute din cauza zăpezii.

O întrepătrundere de genuri, science fiction, fantasy, film-noir.

Eroii sunt prinși la mijloc în bătălia dintre Sistem și Fabrică, cele două suprainstituții care se luptă pentru supremație. Sistemul are puterea, Fabrica și-o dorește. Informația este atotputernica monedă de schimb. Totul se reduce la folosirea și decriptarea datelor deținute de eroi, dar astăzi întârzii, am rămas înzăpezit, 41 nu circulă, iau un autobuz până la Romană. Iar cutia neagră a eroilor, cea cu informațiile secrete, neștiute de inamic, se lasă așteptată la birou.

La televizor li se spune că totul e în regulă.

Există și momente de comedie pură, când multe personaje secundare absurde apar dintr-o dată, devin personaje principale și controlează într-un fel sau altul viețile tuturor locuitorilor. Personaje burlești care intră în casele eroilor și le promit, promisiunile au succes, câțiva locuitori fericiți aleg să-i primească la adăpost, alți câțiva nu, dar ce să faci? Oamenii își văd mai departe de treburi, lasă că ei ne dau.

Marți, negru, amnistie, colectiv, mită, incompatibil, librărie, doctorat, milionar.

Generație, aspirație.

Tonul de mai sus este în contrast cu starea de spirit elegiacă, aproape euforică, din Capătul lumii. Imaginile de aici redau adesea un mediu ideal în care știi că nu poți rămâne, dar din care nici nu poți pleca. It’s the end of the world as we know it.

Așa coboară science fiction-ul spre fantasy, face cunoștință cu arhetipurile inconștientului. În adâncimile eului dăm de lumea fără individualitate, austeră, ușor de manipulat, fără umbră, amnezică.

Acesta e capătul lumii, cel de-al doilea plan, impalpabil. O lume încremenită, care stagnează. Orașul simbolic.

Aici nimeni nu are nume, substantivele comune devin proprii, cu literă mare.

Orașul este o comunitate chiar de la capătul lumii, cu o singură ieșire, poarta de vest, păzită de un portar. Locurile sunt primordiale, există Biblioteca, Pădurile, Barăcile. Fiecare loc este doar arhetipul cu literă mare a ceea ce reprezintă. Oamenii, la fel, sunt numiți în funcție de ocupație: Bibliotecarul, Colonelul, Cititorul de vise. Principalul conflict ar surveni în urma dorinței unui personaj de a afla care este secretul Orașului și de a se reuni cu umbra lui. 

Pentru asta, luăm un personaj principal la întâmplare. Toți cei de la capătul lumii se află în diferite stadii ale ințelegerii universului în care se află, oamenii se schimbă. Personajul nostru principal e novice, abia coborât aici, încă nu și-a pierdut caracteristicile, încă are o oarecare legătură cu umbra lui. Înțelege cu greu ce se întâmplă, de ce trebuie să se despartă de propria umbră și să o lase să moară într-un beci întunecat, de ce trebuie să citească visele predecesorilor în cranii de unicorn, de ce leșurile animalelor fantastice trebuie arse la grămadă în fiecare iarnă.

Ceilalți locuitori ai Orașului și-au pierdut abilitatea de a-și aminti orice din trecut sau de a-și forma amintiri noi. Nici nu-și mai pun întrebări. Ei nu mai sunt ființe care se raportează la timp așa cum îl știm, format din trecut, prezent și viitor, ci la Timp, unitatea în care prezentul și viitorul sunt legate strâns într-un prezent etern. De ce suntem aici, ce am făcut în ultimii ani? Nu contează.

Personajul principal se angajează în călătorii periculoase – într-un subteran fictiv, în secvențe care amintesc de incursiunile în lumea de dedesubt din mitologia antică, și în explorarea propriilor limite, cu reprezentări ale frământării interioare – toate cu scopul de a se pune cap la cap și de a găsi o posibilitate să nu uite.

Filmul ar explora natura omului, modul în care cine suntem este definit în întregime de experiențele și de amintirile proprii. Dă la o parte memoria, amintirile, ce fel de persoană ai rămâne? Cum ar fi acea persoană care nu posedă niciun fel de individualitate, fără nicio amintire a evenimentelor care i-au modelat personalitatea?

În timp ce eroii înzăpeziți din Țara aspră a minunilor își așteaptă, unii cuminți, alții furioși, dispariția, câțiva eroi de la capătul lumii se luptă să ajungă în primul plan, cel al umbrelor și amintirilor. Dacă reușesc să treacă de paznic, cui le lasă umbrele? 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult