Acum, că s-au încheiat depunerile de candidaturi, încep să răsară platformele program. Până la alegeri, multe vorbe se vor rostogoli peste alegători și puține se vor transforma în proiecte după alegeri. C-așa a fost până acum. Măcar să nu se respecte tradiția! Mă uit însă pe textele și sloganurile electorale și nu-mi pare a se anunța vreo schimbare. La fel cum nu văd nici candidatul tip manager de proiect care îi trebuie Bcureștiului. Dar, din nou sper să mă înșel. Ba, chiar vreau să ajut.
În ultima vreme, am tot răsfoit un document aparent „subțire”, fără pretenții de strategie de guvernare locală. Este vorba de Planul de acțiune pentru organizarea Turneului Final de fotbal EURO 2020 la București. Întâi de toate că nu e chiar o foaie volantă. E angajamentul asumat de Guvern și Primăria Capitalei în vederea organizării a patru meciuri de la EURO 2020 la București. UEFA ne-a acordat această onoare cu condiția îndeplinirii mai multor obiective până atunci. Și ai noștri au semnat că le fac. Trecând peste acest angajament oficial, mai e de remarcat ceva: planul de acțiune nu e despre meciuri de fotbal, este despre București, modernizarea acestuia și chiar a țării.
Acum să vedem cum stăm. Protocolul are 19 capitole de acțiune (dosare, cum ar veni), care adună 33 de obiective de realizat. De un an și jumătate de când am primit găzduirea EURO 2020 am închis un singur dosar: am interzis fumatul în locurile publice și asta pentru că s-a întâmplat tragedia de la Colectiv. În rest, mai nimic. Unele dosare nici n-au fost deschise.
Revin acum la candidații la Primăria Capitalei. Mulți probabil nici nu știu că dacă vor ajunge acolo au deja temele puse pe birou, ce să mai vorbim să le includă în platformele program. Planul pentru EURO 2020 chiar e unul de dezvoltare a Capitalei și ar fi mănușă ca strategie electorală. UEFA a gândit acțiunile, repet, nu neapărat pentru cele patru meciuri promise, ci pentru ca orașul gazdă să poată fi la un standard de civilizație adecvat evenimentului. De exemplu, a pus condiția ca minimum 80% dintre fani să poată ajunge la Arena Națională cu transportul în comun sau cu bicicletele. Asta înseamnă metrou de la Otopeni, reabilitarea mai multor străzi și trasee de tramvai (în fapt regândirea întregului transport public), parcări subterane în zone aglomerate de unde se poate activa transportul în comun spre stadion. Pentru bicicliști este prevăzut un veloparc în perimetrul stadionului. Apoi, ne-am mai angajat să construim o sală polivalentă în zona Arenei pentru Centrul Media. Sala ar rămâne după aceea bucureștenilor, care n-au parte decât de o sală tristă din anii `70, când populația era pe jumătate. Așadar, sunt atinse mai toate punctele nevralgice ale Capitalei, de parcă UEFA ar fi în campanie, nu partidele românești. Nu mai zic de obiectivele asumate de Guvern pentru EURO 2020: autostrada Pitești – Sibiu, construirea a 400 de terenuri de fotbal în toată țara, modernizarea a patru stadioane în București și a mai multor spitale pentru a face față situațiilor de urgență și altele încă.
Multe proiecte importante s-au realizat în România pentru că ni le-au cerut alții: ba NATO, ba UE, ba americanii. Nu-i bai, măcar să se facă. E acum rândul UEFA să ne împingă de la spate și zău că mi-ar plăcea să văd o dezbatere în această campanie despre cum să facem să nu pierdem acest EURO 2020. Nu mai e mult. Prin toamnă UEFA va face o primă evaluare a Planului de acțiune să vadă dacă ne mai păstrează pe harta evenimentelor sportive europene de mare anvergură.
PS. Ca să evit legitime întrebări, răspund în avans: cerințele fotbalistice pentru EURO 2020 au fost asumate de către FRF. Din opt programe de dezvoltare a fotbalului, patru deja funcționează, trei sunt în pregătire și doar unul nu e început. Ține de colaboararea cu un minister și e mai greu...
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.