Reziliență, digitalizare, tehnologizare, debirocratizare, bla, bla.
Cuvinte vânturate în toate discursurile publice, la toate adunările la care se discută strategii interminabile, atunci când vorbim despre fonduri europene și despre nevoia ca toate proiectele să aibă componenta de digitalizare, impusă de la Bruxelles (alături de celălalt pilon al marelui plan de relansare- energia verde).
Cât de strâmbă să fie mintea celui care poate născoci proceduri greoaie în epoca online-ului, tele-muncii și înființării unei companii într-o oră din fața calculatorului? Se întâmplă, ați ghicit, în România: mintea cea strâmbă s-a născut în țara internetului viteză și specialiștilor IT atât de lăudați.
Obținerea unei semnături electronice pe timp de pandemie este o lecție despre cum nu trebuie să se facă. E un exemplu despre cum în multe cazuri, atunci când statul își dă mâna cu privatul, rezultă un copil-mutant, o fiară birocratică, opacă, ridicândă leneș din umeri, scuzându-se greoi că respectă procedurile.
1. Depunerea documentelor se face la ghișeu - te duci fizic cu documentele printate și semnate în 2 exemplare (!!!!) la sediul emițătorului de semnături sau la reprezentantul său. A doua opțiune este să le dai prin poșta clasică sau prin curier, dar pentru asta e nevoie de procură încheiată la notar.
2. Ridicarea semnăturii (kit-ului de semnătură) se face tot la ghișeu, cu buletinul în mână.
Obținerea semnăturii electronice intră în conflict cu însăși definiția sau chiar scopul acesteia: cât mai puțină interacțiune fizică, evitatul statului la cozi. Discuția este cu atât mai acută în perioada pandemiei.
Ceea ce șochează este termenul de eliberare - de la 5 la 7 zile lucrătoare, conform unuia dintre jucători- Semnatura Electronica DigiSign.
În țara IT-iștilor geniali, internetului cu viteză lumină, în era în care se face totul remote, online, cu interacțiune minimă, în secolul în care există țări în care o firmă se înființează pe net într-o oră, în România, semnătura digitală se ia în 7 zile lucrătoare, cu dosar cu șină.
La ce e bună semnătura electronică? Între altele, pentru semnarea contractelor, dar și în relația cu instituțiile statului (de exemplu, ANAF, ITM).
Mai nou, pentru ca angajatorii să înscrie salariații pentru vaccin pe platforma guvernamentală.
Dar cum poate un antreprenor să-și programeze angajații la timp, dacă ritmul în care se mișcă furnizorii de semnături este mai rău ca la stat?
Alt scenariu: cum poate un reprezentant al unei firme care este izolat (poate a avut un contact cu un bolnav covid) să ia această semnătură sau să meargă la notariat pentru procură dacă nu are voie să iasă din casă?
Cum debirocratizăm cu adevărat, cum eliminăm cu adevărat ștampila și dosarul cu șină ce se depune online la ghișeul de la etaj? Dacă băncile au reușit să creeze procedură de apel video pentru a înființa un cont de la distanță, de ce e imposibil pentru un emitent de semnături electronice? Dacă nu o poate face, de ce mai deține licență?
Debirocratizarea se vede, ușor, de după mormanele de dosare de pe birouri. Pachetul care a scos semnăturile vecinilor pentru stabilirea un sediu social sau eliminarea aberației cu interdicția de a fi asociat unic la mai multe companii au fost pași în direcția corectă.
Un cititor al postării pe acest subiect de pe Facebook - Bogdan Ana - propune o soluție de bun simț: la înființarea oricărei societăți comerciale, statul oferă semnatură electronică și o adresă de email unde îi pot fi comunicate societății toate documentele oficiale in legatură cu statul (citații, decizii etc). Astfel, nu mai există riscul să se „întoarcă" corespondența.
De văzut în ce măsură premierul Florin Cîțu, vicepremierul Dan Barna, ministrul Finanțelor Alexandru Nazare, Ministrul Economiei Claudiu Năsui și ministrul Tehnologiei și Inovării Ciprian Teleman sunt cu adevărați hotărâți să taie birocrația. Obținerea semnăturii în câteva ore, pe internet, ar fi un mare pas înainte.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Vreau sa va povestesc o intamplare care mi s-a parut cinica :
Am o cunostinta in varsta de 95 de ani si care inca este verde dar picioarele nu mai sunt ca in tinerete. Ei bine si-a pierdut CI . Incercand sa o ajut, am facut un drum pana la sediul unde se depun actele pentru o noua CI si am intrebat cum se procedeaza pentru o persoana care are o varsta mai inaintata. Mi s-a spus ca trebuie sa primeasca de la medicul de familie o adeverinta ca nu este deplasabila si astfel cineva de la serviciul SPECEP se va deplasa la domiciliul solicitantei. In final , cunostinta mea s-a deplasat la serviciul SPECEP, i s-a facut poza pentru CI si a depus actele. Dupa cateva zile a fost chemata din nou pentru ca poza nu iesit bine.
E fara cuvinte!
Voi care acum descoperiti identitatea digitala vreti ca totul sa fie cat mai simplu, insa veti afla ca in digital hotii sunt mult mai destepti ca in autobuz si va veti confrunta cat de curand cu sisteme din ce in ce mai draconice pentru protectie identitatii!