Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Peripeții în țara IT-iștilor geniali și a internetului minune: ca să obții semnătura electronică trebuie să depui dosar cu șină online, la ghișeul de la etaj

Reziliență, digitalizare, tehnologizare, debirocratizare, bla, bla.

Cuvinte vânturate în toate discursurile publice, la toate adunările la care se discută strategii interminabile, atunci când vorbim despre fonduri europene și despre nevoia ca toate proiectele să aibă componenta de digitalizare, impusă de la Bruxelles (alături de celălalt pilon al marelui plan de relansare- energia verde).

Cât de strâmbă să fie mintea celui care poate născoci proceduri greoaie în epoca online-ului, tele-muncii și înființării unei companii într-o oră din fața calculatorului? Se întâmplă, ați ghicit, în România: mintea cea strâmbă s-a născut în țara internetului viteză și specialiștilor IT atât de lăudați.

Obținerea unei semnături electronice pe timp de pandemie este o lecție despre cum nu trebuie să se facă. E un exemplu despre cum în multe cazuri, atunci când statul își dă mâna cu privatul, rezultă un copil-mutant, o fiară birocratică, opacă, ridicândă leneș din umeri, scuzându-se greoi că respectă procedurile.

1. Depunerea documentelor se face la ghișeu - te duci fizic cu documentele printate și semnate în 2 exemplare (!!!!) la sediul emițătorului de semnături sau la reprezentantul său. A doua opțiune este să le dai prin poșta clasică sau prin curier, dar pentru asta e nevoie de procură încheiată la notar. 

2. Ridicarea semnăturii (kit-ului de semnătură) se face tot la ghișeu, cu buletinul în mână. 

Obținerea semnăturii electronice intră în conflict cu însăși definiția sau chiar scopul acesteia: cât mai puțină interacțiune fizică, evitatul statului la cozi. Discuția este cu atât mai acută în perioada pandemiei.

Ceea ce șochează este termenul de eliberare - de la 5 la 7 zile lucrătoare, conform unuia dintre jucători- Semnatura Electronica DigiSign. 

În țara IT-iștilor geniali, internetului cu viteză lumină, în era în care se face totul remote, online, cu interacțiune minimă, în secolul în care există țări în care o firmă se înființează pe net într-o oră, în România, semnătura digitală se ia în 7 zile lucrătoare, cu dosar cu șină.

Profit.ro, scria că livrarea kiturilor de semnătură electronică, obligatorie pentru firmele care vor să obțină Certificate de Situație de Urgență, a început să se facă, în contextul pandemiei, cu dificultate pentru unii furnizori. Alfatrust Certification, spre exemplu, anunța în primăvară, la începutul pandemiei, pe site-ul propriu, că în perioada 25 martie – 25 aprilie livrarea poate dura până la 14 zile, față de 3 zile până atunci. Compania și-a întrerupt și programul cu publicul la sediul din Calea Victoriei 155 până la încetarea stării de urgență.

La ce e bună semnătura electronică? Între altele, pentru semnarea contractelor, dar și în relația cu instituțiile statului (de exemplu, ANAF, ITM).

Mai nou, pentru ca angajatorii să înscrie salariații pentru vaccin pe platforma guvernamentală.

Dar cum poate un antreprenor să-și programeze angajații la timp, dacă ritmul în care se mișcă furnizorii de semnături este mai rău ca la stat?

Alt scenariu: cum poate un reprezentant al unei firme care este izolat (poate a avut un contact cu un bolnav covid) să ia această semnătură sau să meargă la notariat pentru procură dacă nu are voie să iasă din casă?

Cum debirocratizăm cu adevărat, cum eliminăm cu adevărat ștampila și dosarul cu șină ce se depune online la ghișeul de la etaj? Dacă băncile au reușit să creeze procedură de apel video pentru a înființa un cont de la distanță, de ce e imposibil pentru un emitent de semnături electronice? Dacă nu o poate face, de ce mai deține licență?

Debirocratizarea se vede, ușor, de după mormanele de dosare de pe birouri. Pachetul care a scos semnăturile vecinilor pentru stabilirea un sediu social sau eliminarea aberației cu interdicția de a fi asociat unic la mai multe companii au fost pași în direcția corectă.

Un cititor al postării pe acest subiect de pe Facebook - Bogdan Ana - propune o soluție de bun simț: la înființarea oricărei societăți comerciale, statul oferă semnatură electronică și o adresă de email unde îi pot fi comunicate societății toate documentele oficiale in legatură cu statul (citații, decizii etc). Astfel, nu mai există riscul să se „întoarcă" corespondența.

De văzut în ce măsură premierul Florin Cîțu, vicepremierul Dan Barna, ministrul Finanțelor Alexandru Nazare, Ministrul Economiei Claudiu Năsui și ministrul Tehnologiei și Inovării Ciprian Teleman sunt cu adevărați hotărâți să taie birocrația. Obținerea semnăturii în câteva ore, pe internet, ar fi un mare pas înainte.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cu semnatura electronica nu este de joaca: oricine iti poate fura identitatea daca nu se respecta criteriul prezentei fizice. Eu am semnatura electronica dobandita acum vreo zece ani de la Camera de Comert locala (Italia) Pentru accesul la parola Fisconline a trebuit sa merg la Fisc. Anul acesta din septembrie va fi inlocuita cu SPID (SISTEM PUBLIC DE IDENTITATE DIGITALA) pentru a accesa toate entitatile statului fara sa mai fie nevoie de parola sau un card, ci doar de celular sau calculator, dar pentru asta tot trebuie sa fii identificat la o entitate statala, precum posta, o singura data.
    • Like 0
  • In secolul XXI ca sa imi platesc impozitul pe casa, a trebuit sa ma deplasez la primarie pentru a primi o parola(sectorul 2) . Mentionez ca platesc toate darile on-line, inclusiv intretinerea. A doua problema de care m-am lovit ca PFA, a fost stampila. La stat nu este necesara, dar cand faci un contract cu alta firma iti cere sa pui stampila, pe facturi si chitante. Cred ca totul s-ar putea simplifica ,daca se doreste . Am scapa de timp pierdut, de nervi etc. Prefer sa citesc o carte decat sa stau la o coada si sa aud comentarii debitate de multi mitocani.
    Vreau sa va povestesc o intamplare care mi s-a parut cinica :
    Am o cunostinta in varsta de 95 de ani si care inca este verde dar picioarele nu mai sunt ca in tinerete. Ei bine si-a pierdut CI . Incercand sa o ajut, am facut un drum pana la sediul unde se depun actele pentru o noua CI si am intrebat cum se procedeaza pentru o persoana care are o varsta mai inaintata. Mi s-a spus ca trebuie sa primeasca de la medicul de familie o adeverinta ca nu este deplasabila si astfel cineva de la serviciul SPECEP se va deplasa la domiciliul solicitantei. In final , cunostinta mea s-a deplasat la serviciul SPECEP, i s-a facut poza pentru CI si a depus actele. Dupa cateva zile a fost chemata din nou pentru ca poza nu iesit bine.
    E fara cuvinte!
    • Like 0
  • Exista si posibilitatea de a obtine un certificat digital direct on-line. In mai putin de 48 de ore. Identificarea se face utilizand camera video a PC-ului. Vezi www.transsped.ro
    • Like 0
  • Ultima enormitate la, probabil cea mai zăpăciți organizație, ORC Timis, o funcționara mi-a cerut semnătura olografa peste cea electronica!
    • Like 0
    • @ Stern Petru
      ”Genial” ! Cel care a gândit ”procedura” mai e șef ? și mai e în funcție ?
      • Like 0
    • @ Stern Petru
      Din ce știu eu, semnătura electronică e valabilă doar pe documentele în format electronic. În cazul acelor documente printate pe hârtie, deși sunt semnate electronic, e necesară totuși semnătura olografă pentru a fi valabile în format fizic.
      • Like 0
  • In alte parti ale lumii orice cetatean se identifica oriunde cu numarul personal inscris in certificatul de nastere si care exista inclusiv in Romania (CNP). In Romania nu se doreste un sistem civilizat si o relatie normala cetatean-stat. Aceasta este marea problema de fapt. Orice altceva are rezolvare daca se doreste. Cum spune o vorba " Apa calda s-a inventat cu mult timp in urma". ( ...dar e pacat deoarece acum lipseste din Bucuresti...)
    • Like 0
    • @ Mihaela Topor
      CNP nu este suficient, oricine ti-l poate fura: mare parte din CNP orice coleg ti-l stie: sexul data nasterii si judetul in care ai primit prima CI. Mai raman 4 cifre pe care le poate memora dintr-o privire!
      Voi care acum descoperiti identitatea digitala vreti ca totul sa fie cat mai simplu, insa veti afla ca in digital hotii sunt mult mai destepti ca in autobuz si va veti confrunta cat de curand cu sisteme din ce in ce mai draconice pentru protectie identitatii!
      • Like 0
  • Simplu. Semnatura electronica poate fi obtinuta de la distanta prin transped, cu identificare video. Ai totul gata in 50 de minute. Cu token electronic. Sunt cei mai buni.
    • Like 0
    • @ Ovidiu Mihalache
      Asta daca ai CI cu cip.Altfel nu vad cum!
      • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult
sound-bars icon