Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Politehnica, spre deosebire de celelalte facultăți, nu era o plimbare prin parc, ci un program de antrenamente dure pentru pifani

Politehnica studenți

Foto: Universitatea Politehnică 

Pentru că marea majoritate a cărților de povești sunt scrise de oameni de litere, atunci și personajele principale fac parte tot din cercul de cunoștințe apropiate, fiind prezentate în avantaj, ca pentru a câștiga bunăvoința Cuvântului. Inginerii au apărut, în general, în romane polițiste, pe post de vânzători de secrete industriale, creatori de rețele alambicate de făcut bani și chiar și în roluri de pistolari. Și Haralamb Zincă, și Rodica Ojog-Brașoveanu, care mi-au furat din somnul multor nopți ale tinereții, au pus câțiva la stâlpul infamiei. Melania, Mirciulică și locotenentul Azimioară, de exemplu, se luptau cu combinații complexe de situații, strategii izvorâte din prea multă analiză matematică și izomorfism cu cheltuire de lucru mecanic. Mai politehnistă și de clasă muncitoare părea să fi fost Minerva, care a avut totuși norocul să se pricopsească la Miliție, în timp ce multe din doamnele și domnișoarele absolvente de Politehnică au ajuns, după decembrie 1989 și după plivirea industriei, fermecătoare vânzătoare de boutique. Am renunțat la facultatea de mecanică fină la sfârșitul anului patru; mulți cititori s-au plâns de corupție, dar a fost nimic pe lângă ce s-a întâmplat la umbra buimăcelii ce-și arătase brusc colții în 1990. 

Infracțiunile despre care vreau să vă povestesc au avut însă loc în era ceaușistă. În primul an de Politehnică se preda Filosofia. Unii s-au plâns și de limbile străine, dar cum aveau să plece mai târziu să profeseze în Europa, în America sau în Canada fără bagaj? Filosofia era pânza de păianjen pe care echilibriștii elefanți politehniști valsau șuruburi, piulițe, cuțite de strung, motoare, condensatori, zale de calculator și dorința lor termodinamică de a îmblânzi cifrele și metalul. Politehnica corecta chiar și micile deviații de sept vizionar. De pildă, eu am avut de copil probleme cu orientarea în spațiu, de aceea geometria mi-a jucat uneori feste. Poate că am lăsat prea ușor și prea deliberat piramidele să-și facă de cap și conurile să-și țină singure de umbră... La facultate am făcut însă cunoștință cu geometria descriptivă, un fel de comentariu literar al desenului tehnic, ce bucurie! Dovadă că și la Politehnică te puteai îndrăgosti. Am fost printre cei care au prins predarea limbii latine în gimnaziu și care, vrând-nevrând, au dus pe umeri, ca pe niște trese, și niște firimituri din greaca veche. Toate acele constante: miu, ro, alfa, gamma, lambda, delta, epsilon, niu, pi, psi, theta ce erau? Pavajul lui Ulise către schema cinematică a strungului automat. Au existat însă și cântece de sirenă.

Profesorul de Mecanisme era și prodecan, așa că examenul îl dădeam cu asistentul profesorului. Materia era interesantă, dar concentrată, se putea întâmpla să uiți o formulă sau două. Ne-a învățat însă să privim în ochi magnetofonul și să-i descifrăm secretele. Asistentul era un om plăcut, la muncile agricole, împreună cu alți profesori, sprijinise aducerea unor artiști de București, cântăreți și actori, care să ne mai mângâie aleanul, nouă și întregului sat de Bărăgan. S-a mai lăudat, însă, și cu faptul că nimeni nu reușise să copieze la vreun examen cu dumnealui, iar celui care ar fi reușit și ar fi putut demonstra că a reușit îi oferea un 10. Nu pot să vă spun ce metodă am folosit pentru că s-ar putea să fie încă în uz, lăsată moștenire de generații. Am să vă spun doar că s-a înscris chiar din primele minute de examen, o copiuță-motocicletă, făcută pe elastic, pur și simplu s-a aruncat în aer. Goooool!!!! Pentru că infractorul nu apucase să copieze a fost lăsat să continue, dar doar după ce s-a scuturat de toată colecția de motoare. Eu știam materia, dar o provocare rămâne o provocare. Nu eram sigură pe una din formulele acelea lungi cât un rând de poveste, așa că am tras cu ochiul. Am luat examenul cu 9. Nu m-am lăudat cu fapta mea reprobabilă, doar nu eram proastă să-mi vând secretul pe un 10 iluzoriu, care putea oricând să-și rupă picioarele într-un 4 sau în exmatriculare!

De aranjat un examen a fost cu mult mai greu. M-a apucat în anul patru, după ce sărbătorisem prea mult o victorie. Se înființaseră cursuri noi, unul dat în grija unuia din asistenții profesorului Traian Demian, întemeietorul și descălecătorul catedrei de mecanică fină de la Institutul Politehnic București. Îmi cer scuze că nu le-am reținut numele tuturor profesorilor și bravilor asistenți, între timp profesori și ei, am încercat să găsesc o listă cu numele foștilor profesori ai Politehnicii București, dar fără succes. Poate domniilor voastre să vă trezesc ceva amintiri. Asistentul profesorului Demian ne propusese un altfel de examen, cu cărțile pe masă. Ne era permis să aducem cât de multe cărți puteam și voiam. Examenul a fost, cum era de așteptat, foarte greu. Am luat 7, precum cel ce avea să fie șef de promoție și cu care am avut o discuție încântătoare la prezentarea carnetelor de note, cu participarea extraordinară a titularului de curs, care mi-a mărturisit, râzând, că îmi mai spălasem din păcate. Bucuria a fost mare, dar m-a lipsit de entuziasmul tratării cu seriozitate a examenului de Optică ce urma. Încă din liceu, Optica mă pusese pe gânduri. Simțeai cum îți scapă printre degete. Niște colegi cu un an mai înțelepți ne-au spus, mie și unui alt coleg, toți fiind buni prieteni, că exista o cale, dar la fel de înspăimântătoare precum podurile acelea de sfoară peste văi. Celor doi care își aranjaseră și trecuseră examenul, nu cu dolari, ci cu un amărât de cartuș de Kent și o sticlă de whisky dublu rafinat, li se citea fericirea în ochi, urmau să se căsătorească și poate de aceea și avuseseră noroc. Profesorul, un personaj de carte care îmi aducea aminte de Rembrandt și de înțelepciunea umbrelor de culoare, le-a înmânat trei seturi de subiecte de examen pe care trebuiau să le învețe, care de fapt acopereau mare parte din materie.

Același profesor a acceptat să ne primească și pe noi, dar nu ne-a dat nimic la schimb. Cu o zi înainte de examen, panica m-a făcut să citesc materia mai cu luare aminte. În timpul examenului profesorul nu ne-a aruncat nici măcar o privire. Am scris tot ce îmi aduceam aminte, despre subiecte și din toată materia. Am făcut o compunere. Și eu, și colegul meu de suferință am trecut examenul, dar ne-am schimbat și optica.

În loc de artificii am să vă povestesc că la un alt examen, de Microelectronică, mi-a picat un subiect despre contactele electrice cu metale rare, contacte de precizie, folosite cu predilecție și în industria aeronautică. Nu-mi aduceam aminte decât de un singur rând, o propoziție de fapt, care se lăuda cu contacte electrice cu aur, cu argint și cu platină. Și atât. Răspunsesem la celelalte subiecte în detaliu, vânam o notă bună, doar că ultimul subiect nu reușea să extragă nimic altceva din memorie. Bănuiam că memoria vizuală îmi juca feste. Bineînțeles că pe vremea mea nu fuseseră încă aruncate pe piață testele grilă! Așa că mi-am încercat mâna la câteva schițe și am vorbit despre ce mai citisem și eu prin revistele de știință și tehnică. Am luat un 9, livrat cu un zâmbet larg de către profesorul care umbla mai mult încruntat. Subiectul, și din curs, și din cartea dumnealui trecută la Bibliografie era doar de un rând, restul era poveste. Mi-a mai spus că i-ar fi plăcut să elaborez subiectul pentru proiectul de stat, de licență și s-a oferit să-mi fie îndrumător. Nu am ajuns până acolo, dar vă dați seama ce gând de inventator mi-a trecut pe lângă ureche și am ratat?!

Politehnica, spre deosebire de celelalte facultăți, nu era o plimbare prin parc, ci un program de antrenamente dure pentru pifani, trecuți de locotenenți cu ambiții de neatârnare prin mlaștini, marșuri de rezistență, ploi, zăpușeală, o cursă de obstacole pentru care mediciniștii aveau măcar avantajul de a dispune de pansament. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • La vremea când am făcut eu facultatea (Electronică și Tc, între '82 și '87), nu știu cum erau facultățile din afara IPB dar în mod sigur în IPB era o ierarhie unanim recunoscută referitoare la dificultatea diverselor facultăți. Pe primul loc erau Aeronavele și urmau Electronica și Automatica. Aparent, profilul mecanic era mai aproape de o plimbarea prin parc.
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Inginer, inceput în 86 terminat in 93. Eram unul care se straduia să priceapă ce citea/auzea/invăța. Scoala era o gradină de legume, care iți preda ingrediente cu care puteai să faci multe mâncăruri tehnice, dar niciuna mâncabilă. Probabil că logica era că după facultate, în practică , urma să ne calificăm fiecare ca bucatari de diverse mâncăruri tehnice. Ce să vezi ? Sunt 30 de ani de când NU folosesc 99% din tot ceea ce am invățat la matematici, speciale sau nu, desi fac inginerie aplicată (masini unelte automatizate). Nici siruri, nici derivate , nici integrale de oricare ordin, nici spatii vectoriale , nici matrici. I-am ratat pe toti cei care ne-au facut viata grea: domnii Darboux, Lebesque, Rimman, Caucy-Buniakovski-Schwartz, Pauli, Navier-Stokes , etc, et, etc. M-am intrebat de-a lungul anilor: de ce ? De ce trebuie sa stiu transformata Laplace, conjectura Poincare si incă 1 milion de șurubelnițe matematice ? De ce EU, inginerul tipic trebuie să stiu ceea ce trebuie să stie matematicienii ? Răspunsul pe care mi l-am dat este unul simplu și fără echivoc: pentru că făcătorii de curicule erau niște idioți, și atunci si acum. Pe principiul "e bine să stii din toate câte puțin dar nimic concret dar dacă vei vrea in practică poți să cauti informatie specifica si sa afli mai multe despre subiect", făcătorii de curicule ne pregateau pentru a putea face față unor "petreceri" din inalta societate industrială, unde la o discutie "picai de prost" daca nu stiai despre transformata Laplace. Căci alt rol nu avea in realitate. Transformata Laplace este un instrument matematic extraordinar DACĂ si NUMAI dacă lucrezi in proiectare/cercetare/dezvoltare, fie că sunt drivere pentru servomotoare sau pilot automat pentru automobile, adică oriunde ai nevoie de schimbări de decizii de milisecunde facute in milisecunde de catre computer pe baza unei logici predeterminate si exprimate matematic, schimbări pe care oamenii nu le pot onora din motive biomecanice. Insă pentru noi toti ceilalti, muritorii de rand care nu lucrăm sau n-am intentionat niciodată să lucrăm in cercetare -dezvoltare, aceste lucruri au fost - cum spun englezii foarte bine- utterly useless. Problema este insă NUMĂRUL lucrurilor useless. Ar fi putut fi facute cursuri facultative in care oricine avea veleitati matematico-ingineresti, ar fi putut sa le frecventeze si sa le studieze mult mai in detaliu. Insă la noi matematica era religie iar profesorii de matematică erau mereu priviti mai cu moț decât ceilalți, așa că nimeni n-a indrăznit să pună la indoială in mod serios "utilitatea" matematicii; mai ales când este mai ieftin să scrii 2 table de derivate si integrale decât să faci un experiment fizic in laborator, in care studentii să vadă ex-propriis sensibus - cum se intâmplă lucrurile in natură. Orice inginer care si-a luat meseria in serios a aflat că, așa cum in finanțe cash is king, așa in inginerie experiment is king. Intâi cade mărul in cap de la o inaltime , ne doare, îi dăm drumul și a 2-a oara de la aceeasi inaltime , verificăm că ne doare la fel, pe urmă ii dam drumul marului de la jumatatea inalțimii și constatăm că ne doare la jumatate, si abia după aia venim cu aparatul matematic (aplicat la fizică) și postulăm despre energii potentiale. Maimuța din care se trage inginerul este fizicianul, nu matematicianul. Intâi observam legile naturii, vedem cum a pregatit lucrurile mama-natură, după care incercăm să cuantificam ceea ce vedem/simtim/masurăm, dupa care cautăm paternuri (prin observare si decelare), după care contragem matematic ceea ce pare dominant si repetitiv, pentru a putea formula un instrument matematic pe care-l vom extrapola in situatii ulterioare la diverse magnitudini. Asta este logica evenimentelor ..Matematica este ultima măsură a lucrurilor, a instanțelor fizice; este o trusă de scule, extraordinară dacă este folosită corect, dar finalmente este doar o trusa de scule..Matematica nu ține locul experimentului, ci este (si așa ar trebui să fie) doar un complement al experimentului fizic. Chiar și în cuantică. Nouă ni s-a predat 95% matematică si poate 5% experiment. A fost, este si va fi in continuare ne-natural. Am avut de-a lungul timpului conversații pe această temă cu mulți inși care nu văd lucrurile la fel ca mine , dar care la intrebarea "cât folosesti/ai folosit din tot ceea ce ai invățăt " se irită, pentru că raspunsul real la această intrebare nu este unul măgulitor, iar oamenii care DEJA au invățat acele lucruri inutile, au o mare problemă in a admite că au făcut parte dintr-o logică didactică eronată. Mintea unui inginer "standard" este o minte in general aplicată, de aplicare de metode/tehnici/tehnologii care sunt deja stiute, parametrizate, testate. Este o minte care lucreaza cu lucruri stiute, cunoscute. Dimpotrivă, mintea unui inginer de cercetare-dezvoltare este o minte care pune la indoială status-qvo-ul, este "revoltatul" care nu este de acord cu anumite ipoteze si vrea sa devieze de la ele, experimentând căi alternative. Sunt 2 tipologii contrare, nu le poti "educa" la fel ", cu aceleasi instrumente didactice. Si cu sigurantă nu poti sa ai pretentie ca aceeasi minte sa se și conformeze regulilor stiute si acceptate, dar să și devieze de la ele ca să găsească căi alternative. In asta constă idiotenia sistemului romanesc (de sorginte ruseasca) tehnic de invătamânt: să pună apa si uleiul impreuna si sa le oblige sa se amestece! Problema este că nimeni nu ne-a invățat cum să invățăm, probabil pentru că (instinctiv) ar fi insemnat că elevul/studentul ar fi căpătat "puterea" de a intreba in mod repetat "de ce?", ceea ce ar fi fost interpretat ca o punere la indoială a autorității profesorului. Am fost furios când am ajuns la această concluzie acum mulți ani de zile, pentru că m-am simțit furat. Da, furat. Mi s-a furat timp din viață trebuind să invăt lucruri inutile, timp in care aș fi putut invăța lucruri utile. Nu mai sunt furios acum, pentru că in ultimii mulți ani am invățat si re-invățat lucruri my way. Si să le și explic simplu cui vrea să le știe. AM PUS STOP FURTULUI DE TIMP ! Este o senzație extraordinară. Aș vrea să-i pot convinge pe cât mai mulți oameni aflati la inceput de drum să nu mai ia lucrurile pe ne-mestecate. Aș vrea să clarific un lucru : eu vorbesc aici exclusiv despre ADECVARE. Asta nu inseamnă că matematica este inutilă, ci decizia de a impune subiecte matematice in sub-domenii ne-necesare și in măsuri ne-necesare. Oricine a răsfoit de exemplu un manual de la o scoală tehnică de maistri/tehnicieni, o sa găseasca siruri , derivate si integrale en-gross ! Ce treabă aveau maistrii cu integralele ? Oamenii aia trebuiau sa conducă niste oameni simpli si niste procese de productie deja existente, a căror intelegere era imediată; singura cerintă "superioară" era sa stie sa citeasca desene tehnice si eventual sa conceapă fise de flux de productie. Nimic altceva. Erau oameni respectati de catre muncitori pentru că știau meserie, iar inginerii adesea si-i țineau aproape căci era mai simplu să te intelegi cu 1 om decat cu 50 din subordinea lui. Nici o nevoie de matematică superioară. O idiotenie crasă să faci un astfel de om cu experientă practică să stie integrale, derivate, siruri, cu care nu făcea nimic. Am lucrat in fabrică la IMGB, știu despre ce vorbesc. Din acelasi ciclu de idiotenii, dacă-l pui pe Einstein să fie ospatar intr-un restaurant de cartier, ar face o treabă proastă. Ar insemna asta că Einstein este idiot ? Nu, idiot ar fi cel care l-ar pune pe Einstein sa facă ospătărie. De aceea spun, cuvântul cheie care definea si incă definește sistemul nostru de invătământ este lipsa de ADECVARE.
    • Like 3
    • @ Mihai
      La ce e bună matematica? Cum la ce? Ca să nu afirmăm că dacă mărul cade de la jumătatea distanței față de distanța inițială o să ne doară doar pe jumătate. Pentru că mișcarea de cădere liberă este rectilinie dar uniform accelerată. Deci, mărul lăsat să cadă liber de la jumătatea distanței, dacă ne aducem aminte de legea lui Galilei, adică V_final=(2 * g * S)^1/2, ne va arăta că dacă S’=S/2 (a doua lansare a mărului fiind de la jumătatea distanței inițiale), atunci viteza finală în acest ultim caz va fi nu de două ori mai mică ci numai de 2^1/2 (a se citi “radical din 2”) ori mai mică. Presupunând că durerea provocată de lovitura mărului este proporțională cu impulsul în momentul impactului (masa mărului * viteza instantanee a mărului la momentul impactului), durerea în cazul al doilea va fi numai de 1,4142... ori mai mică. Deci, ați avut o eroare de calcul de peste 40%. Astfel de erori nu au ce căuta în calculele unui inginer.
      Am mai avut discuția legată de matematică la alt articol, așa că nu o s-o reiau. Dar sunt de acord că un maistru nu are nevoie de integrale și derivate. Am lucrat aprox. 20 de ani prin fabrici, atât în R&D cât și în producție sau la pregătirea producției și nu consider că am pierdut timpul cu matematicile speciale în facultate. A fost o gimnastică pentru creier care m-a ajutat să rezolv rapid probleme mult mai simple, cum este și aceasta cu mărul și durerea de cap.
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Dragă Andrei, așa cum ai spus si tu, noi ne-am mai contrazis pe tema utilitatii matematicii in ingineria APLICATĂ, să-i zic ingineria "de zi cu zi", cea care nu-și propune să descopere lucruri noi ci doar să implementeze ceea ce R&D au cercetat si au propus spre testare. Si atunci, ca si acum, am constatat că opinia ta este defazată față de afirmatiile mele. Nu spun ne-adevărată ci nepotrivită cu ce afirm eu, adica vorbim in registre cumva paralele. Si in cazul de față ai trecut pe lângă , ratând esența mesajului meu, care este ADECVARE Incepi dizertatia ta cu "la ce este bună matematica?" Din start, pui intrebarea gresită, pentru că eu nu vorbesc de inutilitate ci de ne-adecvare. Stiu de data trecută că iti place rolul de Gică-contra, așa că n-am să insist in a mă explica mai mult decât am scris in mesajul initial. Iar comentariul tau de mai sus cu privire la elitismul facultăților pe vremea noastra arată de fapt aroganța unghiului din care pui problema, tu fiind electronist din cate retin. Ai dreptate cu calculul matematic al căderii mărului, iar asta imi arată incă o dată că nu ai inteles mesajul meu, adică experiment mai intai si matematică mai apoi; doar că nu-mi propuneam acuratețe matematică in ceea ce afirmam, ci postulam "culegerea datelor din teren" pe care ulterior să le prelucram matematic. Iar "aparatul" durere-o-metru din capul omului nu are o scală matematică, apropos, ca să faci o corelație precisă intre inaltime si durere atunci cand marul cade de la 3-4 m inaltime. Sau poate la Facultatea de Electronica merii aveau vreo 100 de metri inaltime, cine știe ! Exemplul meu era sugerat, nu demonstrativ, in cazul in care cunoști diferența intre Chagal si Kandinsky. Nu am plăcerea de a polemiza cu tine pentru că nu ai atitudinea insului care vrea progresul unei discutii ci a unuia care CORECTEAZĂ, ceea ce nu e rău in sine dacă asta ar fi doar o etapă intermediară, insă la tine este finalul demersului. Tu scrii ca să contrazici. Degeaba esti baiat destept, căci pari ațos. Nu zic că ce scriu eu este adevăr universal, zic doar că este punctul meu de vedere și am argumentat si de ce. Tu dacă esti așa de înamorat de matematică , de ce nu scrii frate "în afirmativ" ? De ce trebuie să negi opinia cuiva ? Ieși in față și afirmă că matematica este regina materiilor, spune-ne si de ce, explică-ne cum ai folosit tu matematica in ultimii 30 de ani de când ai terminat facultatea si lasă-ne cu gura căscată despre ce am pierdut noi toti ceilalti ne-imbrățișând matematica cu fervoarea cu care ai făcut-o tu. Ce faci tu ? Te cațeri pe opinia altora si parazitezi ideile gazdă cu argumente gen "gimnastica mintii". Mergi frate și fă flotări logice in altă parte, nu parazitând opiniile altora care, ce sa vezi ?!, văd viața diferit decât o vezi tu .
      • Like 1
    • @ Mihai
      Eu am exprimat o opinie. De foarte multe ori sunt de acord cu cele afirmate de autorii articolelor dar se întâmplă, NUMAI CÂTEODATĂ, să am un punct de vedere diferit, mai ales la unele comentarii. Asta e frumusețea DEZBATERILOR, să vezi când cineva are ceva diferit de spus, mai ales dacă e și argumentat. Altfel, ar fi o plictiseală totală, de genul: "Bravo, ce articol/comentariu frumos; bine spus; întru totul de acord; subscriu; gând la gând; așa este, corect; confirm; adevărat; fix asta e și părerea mea". În cazul ăsta, ar putea la fel de bine să nici nu mai existe comentarii. Cred că ai prins ideea.
      Long story short, nu există o facultate specială pentru R&D și una separată pentru inginerie "APLICATĂ". Ar însemna să ne întoarcem la formula care scotea "sub-ingineri", adică struțo-cămile, ceva între tehnicieni și ingineri.
      De ce e matematica regina materiilor în facultățile tehnice? Pentru că modelele matematice stau la baza tuturor științelor exacte. Inginerul trebuie să aibă o înțelegere profundă a domeniului, pe baze teoretice solide și ar trebui să fie capabil să gândească soluții inovative, pe care să le modeleze mai întâi matematic, pentru limitarea variabilelor în mediul experimental. Ăsta ar fi inginerul de nota 10. Evident, inginerul de nota 5 nu va lucra nici în R&D, nici nu va revoluționa domeniul său decât, poate, dintr-o pură întâmplare. Vrei să devii inginer, trebuie să știi matematică, ideal ar fi să îți și placă matematica. Altfel, mai bine te faci doar muncitor/tehnician, autodidact sau și mai bine, alegi ceva din domeniul umanist. Exemplu: copilul meu prindea matematica din zbor de mă uimea, venea cu medalii de la concursuri de mate, dar nu i-a plăcut, efectiv. A terminat colegiul Tonitza, fără să facă o oră de matematică. Și toată lumea e fericită.
      P.S. La MIT crezi că se face mai puțină matematică? Acolo chiar s-au dezvoltat ramuri noi ale matematicii. Bine, vei spune, nu pe toți inginerii îi cheamă Viterbi. Și poate ai dreptate – în oarecare măsură – deși bastonul de mareșal este în ranița fiecărui soldat, nu toți soldații ajung mareșali. Dar cine îi pregătește, le asigură tuturor ranița din dotare. Restul depinde de fiecare în parte.
      P.P.S. Și ca să nu fii supărat pe ațosul Gică Contra, ți-am dat like. Pentru că dezbaterea contează.
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Este uimitor cât de mult nu înțelegi cuvintele mele ! Știi, fonemul este pentru cuvânt ceea ce este sarcina electrică pentru materie; probabil că ar trebui sa vorbesc in foneme cu tine ca să întelegi ce spun ! Nu reușești să faci distincția intre adecvare si utilitate ! Fenomenal ! Ia frate un dicționar si lămurește-te ! Eu nu zic că un costum Armani nu este frumos; zic că dacă sap un șant, este nepotrivit să îmbrac acel costum in timp ce sap șantul. It is the only thing I am saying ! N-am întâlnit pe nimeni mai pătruns de propria părere astfel încât să nu înțeleagă sensul de bază al cuvintelor din limba română exprimat de cineva din afara lui ! Ce dezbatere putem avea dacă tu ai miopie lingvistică ?
      • Like 0
    • @ Mihai
      Eu îți respect punctul de vedere chiar dacă nu sunt de acord cu el. Văd că tu nu poți respecta punctul meu de vedere. Ți se pare imposibil să am altă părere. Mergi până acolo încât să crezi că nu înțeleg ce ai vrut să spui. Am înțeles perfect și am și scris de ce cred că matematica este necesară, este adecvată, corespunde cerințelor pentru fundamentare teoretică în orice universitate tehnică. Nu clădești un edificiu pe nisipuri mișcătoare. Cum poți înțelege fundamentele teoretice ale materiilor de specialitate fără aparatul matematic din spate? E foarte posibil ca după terminarea facultății să nu mai aplici acele cunoștințe de matematică, dar ai deja înțelegerea teoretică și nu învățată ca papagalul, pe de rost. Asta e marea diferență dintre un tehnician și un inginer. Pentru că tot ce s-a predat la matematică a fost folosit la fundamentarea teoretică a celorlalte materii tehnice, deci a fost adecvată.
      Din punctul meu de vedere dezbaterea se termină aici pentru că nu te legi de idei ci de persoane. Cu asta chiar nu sunt de acord, așa că asta e ultima postare a mea pe acest topic.
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Tu ai lucrat vreodată in productie , de vreun fel ? Chiar si de pufuleți ? Pentru că dacă ai lucrat inseamnă că n-ai înteles nimic , iar dacă n-ai lucrat inseamnă că vorbesti din cărti. Eu sunt inginer mecanic, frate-meu inginer electrotehnist, tata a fost inginer metalurg iar mama tehnician fizician (nucleară). De când eram mic mergeam in fabrică la ai mei, mai tarziu cu practica la scoală, si mai tarziu am lucrat in IMGB, TMUCB, ANM (antrepriza nuclear-montaj). Tatăl meu a fost un metalurg renumit la vremea lui. Mi-a rămas metalurgia la suflet ca un mod de a-mi onora tatăl. M-a pasionat, desi nu era direct legat de meseria mea, turnarea metalelor si implicit tratamentele termice. Mergeam in fabrică să vad cum se intâmplă, cum se pregateste turnarea, logistica, vorbeam cu ingineri tehnologi. Tatal meu a facut niste retete de otel, pe vremea ailaltă, si stiam cum se pune problema atunci, iar in 2015 am ajuns la Doosan (fost IMGB) care incă mai facea turnari de 40 tone pentru industria navală..Am vorbit cu tehnologul de acolo, inginer cu 35 de ani de experientă si l-am rugat să-mi arate la o turnare izocurbele de turnare pe fiecare element de aliere (fosfor, sulf, siliciu, crom, etc)..A zis că nu mi le poate arăta, căci sunt secret al firmei (de înțeles) insă imi poate arăta toate fisele de incercări pe fiecare element de aliere care a stat la baza elaborarii izocurbelor. Era un otel special pentru pale de turbină. Rețeta lor avea caracteristici foarte apropiate cu cele de la Krupp si Volvo. Era vreo jumătate de metru cub de dosare cu fișe de incercări pe fiecare element si fiecare combinatie folosită. Nici urmă de matematică in faza incipientă, doar probe practice: amestecul era gândit de ingineri cu experientă in functie de viitoarele conditii de lucru ale materialului finit (nici o prezumtie matematică) se incepeau probele practice, se facea turnare, se racea, se luau mostre, se ducea la laboratorul de incercari, se scoteau parametrii de intindere, compresiune, incovoiere, torsiune, duritatate, elasticitate, plasticitate, curgere, etc. După care venea proba a 2-a, a 3-a, etc....dura luni de zile până când scoteau reteta finită, care abia după probele finale de tratament termic se "modela" matematic si rezultau izotermele din diagrame. La fel face si Krupp, Volvo, DMG Mori, General Electric si cine vrei tu pe această planetă. Știinta materialelor este predictibilă pe segmente scurte si intrerupte. De aceea matematica este semi-neputiincioasă când vine vorba de comportamente de material, adică the very core of the Mechanical Engineering, the one that is "a walk in the park". Degeaba imi spune chimistul de la R&D cum este si ce face cobaltul, căci nu-mi va putea spune niciodată cum se aliază cu cromul la peste 1400 grade si ce parametri mecanici vor fi "gasiti" la finalul probelor. La fel se face si in biologia moleculară (mi-a spus un farmacist prieten). CPU-ul ăla. pe care electronistul Andrei il folosește in circuitele integrate din computere trece prin aproximativ 33 de procese de transformare de material ca să se "depună" cele câteva miliarde de nano tranzistori si durează breo 3 luni. Vezi tu dragă Andrei, cele 3 stiinte ale naturii, adică fizica, chimia si biologia sunt niste stiințe care initial se întămplă, după care se prelucrează empiric, iar datele obtinute empiric se rafinează ulterior prin modelare matematică, cu scopul de extrapolare, dacă și acolo unde are sens. Asta este ordinea lucrurilor, așa a decis natura, nu eu-nu tu, iar orice inginer care a avut de-a face cu acest lanț cauzal știe aceste lucruri si nu sustine bazaconiile pe care le sustii tu. ORDINEA firească a lucrurilor, despre asta vorbesc eu, nu despre IMPORTANȚA lucrurilor, adică dacă matematica este sau nu mai importantă decât experimentul, așa cum cu (dez) onor faci tu. Pentru tine ce nu e matematică inseamnă că nu e inginerie, este orice altceva, muncitoreală eventual scoală de maistri. Din nou, elitism desuet, cu referire la aeronave, automatică si electronică care erau vedetele emisiunii iar mecanica era a walk in the park ! Am să repet pentru ultima oară: matematica este un set extraordinar de instrumente DACĂ este folosită cu sens/rost. Dar la inceput a fost maimuta si pe urma s-a rafinat in om. Si tu Andrei, la inceput ai functionat exclusiv cantitativ (când erai mic) si abia mai tarziu ai facut salt calitativ. La fel si eu. Nu toată lumea in inginerie trebuie să folosească matematica extensiv, cum nu toată lumea in inginerie trebuie să facă productie/implementare ci poate face R&D cu mare succes dacă asta le este la indemână. Nu este nimic ne-onorant nici in a folosi nici in a nu folosi matematica, ci este doar oportun sau inoportun. Intotdeauna am să am respect pentru oricine munceste, indiferent cu ce instrumente. Niciodată nu o sa am respect profesional pentru cei care se cred mai cu moț decât alții..Iar pe tine Andrei, nu mi-ai dat motive să te respect profesional, (in sensul.de opus al respectului uman, creștinesc) datorită elitismului declarat, afisat si cu care insiști să te identitifici. Stiu că nu dai 2 lei pe ce respect eu sau nu, căci suntem pe pozitii de antagonism maxim, insă , venind in intâmpinarea afirmatiei tale ca nu mai postezi mai departe, chiar iți multumesc dacă faci.asta, si acum si pe viitor. Te rog ,unde vezi vreo postare a mea nu-mi replica, si la fel voi face si eu. Te salut !
      • Like 0
  • Sunt Politehnista...am absolvit in 1985 Metalurgia, actuala Stiinta a materialelor. Inainte de examenul de admitere am dat o proba sportiva, eliminatorie. Au urmat 5 ani cu nenumarate provocari , cu unii profesori care cautau sa vada ce nu stii, cu temeri , stiinte complexe care, iti puneau creierul in regim hard. Se vede acum, dupa ani ca anduranta mea si a generatiei mele este in parametri, arborele logic , flexibilitatea gandirii sunt inca la locul lor. Am avut ocazia sa interactionez cu reprezentanti ai unor generatii tinere, absolventi in acelasi loc. M-au surprins lipsa de cunostinte , superficialitatea si prea multa incredere in forte care nu prea existau in realitate. Deh, nici Politehnica nu mai este ce a fost!
    • Like 5
  • Mda ..cam așa a fost.
    In alt oraș, la examenul de Mecanisme puteai veni doar daca aveai laboratoarele complete iar nota de la examen ți se corecta cu un indice sub sau supraunitar care reflecta activitatea ta de peste an la seminarii și laboratoare. La examen ai putut duce oricâte cărți și cursuri ai vrut...
    Vremuri ..
    • Like 2
  • In anii '80 Facultatile de Electronica si Telecomunicatii si Automatica erau "infratite" in primii 3 ani in ce priveste profesorii.

    La Dispozitive si Circuite Electronice pe dl. Prof. Danila, la Tehnica Impulsurilor de Comutatie dl. Profesor Cupcea, la Fizica dl. Prof. Iordache (care isi propusese sa scoata un fizician din Fac. Automatica !!!) iar la Mecanisme si Organe de Masini pe infamul profesor Curita Iosif la care nu treceai fara cadouri consistente (baxuri de Kent, benzi sau monitoare de calculator, casete video, cafea etc). Imi aduc aminte inca adresa din Str. Compozitorilor Bl. Z38 unde "pifanii" celor doua facultati faceau coada in serile premergatoare examenului pentru a face un "depozit" asigurator de nota minima de trecere. Exista chiar o legenda despre acest profesor mercantil care spunea ca acordase o nota maxima unui "ilustru" student ce primise subiect "Roti melcate", iar rezolvarea acestuia a fost un desen cu un melc strivit de o roata...

    Eu am picat cu brio primul examen iar la al doilea nici nu m-am mai prezentat. Dupa ce am "contribuit" la bunastarea "stimabilului" in vara, am trecut examenul fara sa citesc o pagina din cursul insipid predat...

    Anul urmator a facut greseala sa pice pana la pierderea anului un student al carui tata era mare in Securitate. Rezultatul ? Nu a mai predat la Automatica, fara alte repercursiuni. Evident "Maestrul" avea spatele asigurat de marimile din Rectorat sau poate chiar din Servicii.
    • Like 1
    • @ Lucientiu Roman
      Eu am terminat Electronică și Tc la IPB, în '87, și nu pot confirma practicile de care ați scris (cadouri pentru trecut examenele). De fapt, nu am cunoscut niciunul dintre profesorii pe care i-ați menționat. La DCE am făcut cu Dascălu, la fizică l-am avut pe Cristoiu iar de cursul "Tehnica Impulsurilor de Comutație" nici nu am auzit.
      • Like 0


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult