Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Politica devine o religie a puterii: nu mai invocăm divinități, dar ne rugăm zilnic în fața ecranelor, ne mărturisim convingerile în comentarii și ne excomunicăm reciproc cu o ușurință firească

protest cu cruce

Foto: Profimedia

Nu, nu am ieșit din mit. Nu ne-am îndepărtat prea tare de peșteră. De fapt, uneori pare că am preschimbat peștera într-un altar imens. Acolo, domnesc liniștite ideile rumegate de dinainte, metamorfozate în tot felul de idoli, în tot felul de zei, care reprezintă binele suprem: fără nuanțe, fără întrebări, fără prea mare complexitate. Pentru că orice urmă de gândire se simte ca o blasfemie și generează altfel de arderi pe rug. 

Politica a devenit credința în care, în mod obositor, trăim. Ne oferă astăzi tot ceea ce oferea religia ieri: sens, comuniune, răspunsuri, simboluri și ritualuri numai bune fie de slăvit, fie de hulit. Poate că este și un bine? Poate că asta înseamnă că, sub orice formă ar fi ea, lumea mai are nevoie de credință? De promisiunea că totul va fi bine? Că există salvare?

A trecut un an electoral și a fost unul complet: cu profeți, eretici, războaie sfinte și mici dumnezei coborâți din icoane neștiute. Campaniile electorale au fost adevărate procesiuni, rețelele sociale – amvoane în care s-au rostit adevăruri absolute, iar fiecare like a fost câte un „Amin”. 

Problema apare atunci când confundăm credința cu obediența, iar speranța cu propaganda. Când liderii politici nu mai sunt doar administratori ai prezentului, ci hristoși ai viitorului. Iar noi, însetați de semnificație, le oferim exact ce caută: încredere oarbă, loialitate, un zel care nu mai ține cont de morală sau adevăr, ci doar de apartenență. În astfel de momente, orice dialog devine imposibil, pentru că nu mai vorbim oameni cu oameni, ci doctrine cu doctrine.

Poate că nu ne-am pierdut neapărat rațiunea, ci doar am obosit de ea. Într-o lume care aleargă amețitor între crize, e tot mai greu să trăiești fără o narațiune simplă, fără un sens la pachet, livrat în culori tari, cu inamicii deja desemnați și eroii deja validați. Politica devine, în acest peisaj, o religie seculară: nu mai invocăm divinități, dar ne rugăm zilnic în fața ecranelor, ne mărturisim convingerile în comentarii și ne excomunicăm reciproc cu o ușurință firească.

În acest context, politica umple golul lăsat de tăcerea sacrului. Nu pentru că ar fi mai valoroasă, ci pentru că e mai gălăgioasă. Pentru că promite totul — inclusiv un sens, o identitate, o salvare. Dar toate aceste promisiuni vin cu un preț: pierderea nuanței, a gândirii critice, a capacității de a vedea umanul din celălalt. Am ajuns să ne alegem „sfinții” după algoritmi și „ereziile” după culoarea votului. Iar cine îndrăznește să nu se încadreze, este exclus, etichetat, redus la tăcere.

Nici biserica nu mai e refugiu, ci parte din corul ideologic. Tace când ar trebui să strige și strigă doar când o cheamă interesul. Se lasă dusă de curent, se supune puterii de moment, iar altarul devine uneori podium de campanie. Iar credința — cea adevărată, interioară, fără afiș — pare tot mai rătăcită într-un secol care are acces la toate textele sfinte, dar nicio sete de sens. Biserica, asemenea unei cetăți mai mici și dumnezeiești, stă astăzi asemenea unui voievod învins.

Poate că de aceea mitul politic a câștigat teren. Pentru că omul modern nu a renunțat la nevoia de sacru, ci doar l-a mutat în altă parte. În absența unei credințe vii, care să mântuiască dinăuntru, ne-am agățat de ficțiuni stridente, de dogme seculare, de promisiuni politice care le imită pe cele divine. Am înlocuit speranța cu lozinca și spiritul cu sloganul. Nu mai vrem suflet, ci victorie.

Se apropie Paștele, iar lumea redevine, pentru o clipă, mai blândă. Ar trebui, nu-i așa? Se cumpără lumânări, se coc cozonaci, dar nu se mai găsește... liniște. Paștele ne pune în față două alegeri: una electorală și una existențială. Putem continua să ne rugăm la zei mici, grăbiți, care promit totul și cer totul. Sau putem redescoperi acel tip de credință care nu cere uniformitate, ci prezență. Care nu stinge gândirea, ci o adâncește. Care nu se vinde, nu se votează, nu se urlă, ci se trăiește – în surdină, în imperfecțiune, în om.

Pentru că, în cele din urmă, nu politica este problema. Ci felul în care ne-am lăsat seduși de o religie a puterii, în loc să ne întrebăm, sincer, de ce mai avem nevoie de mântuire – și ce anume mai poate învia în noi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult