58% din persoanele care au participat la un studiu în Marea Britanie au recunoscut că ar preferea să citească extrasul de cont al cardului de credit literă cu literă, decât să încerce să înțeleagă noțiunile și clauzele unui contract.
Mai mult, aceeași analiză a relevat faptul că britanicii ar considera mai tentantă parcurgerea unui manual de instrucțiuni plictisitor sau lecturarea unei cărți de telefon din scoarță în scoarță, decât a unor hârtii printate cu articolele unui acord sau pagina unui website cu termeni și condiții.
Studiul a fost făcut la cererea unui grup de specialiști în investiții și arată că una din cele mai neplăcute etape ale cumpărăturilor de orice fel - fie că vorbim de bunuri sau de servicii - este citirea contractului.
În cazul locuitorilor Marii Britanii, aceeași cercetare, ale cărei rezultate au fost date publicității în 2011 și publicate de The Guardian, spune că metodele moderne de comerț și digitalizarea tranzacțiilor nu au schimbat cu nimic atitudinea clienților în ceea privește informarea, înaintea deciziei de a cumpăra ceva.
Dimpotrivă, în fața calculatorului sau telefonului inteligent, beneficiarul unui bun sau serviciu este chiar și mai puțin dispus să treacă atent prin înțelegerea contractuală, mai ales dacă aceasta îmbracă forma unui capitol de termeni și condiții.
Cu alte cuvinte, deși înțeleg că semnarea unui contract fără a-l citi ar putea să le provoace neplăceri în viitor, clienții greșesc cu bună știință. Una din concluziile studiului realizat în Marea Britanie este că înțelegerea unui acord înainte de a pune semnătura pe el are, în egală măsură, de a face atât cu nivelul de educare financiară al unei persoane, cât și cu impulsivitatea manifestată de client în momentul deciziei de a achiziționa un produs sau serviciu. Așadar, europenii care locuiesc în țările cu tradiția în economia de piață, chiar și cu un grad de educare financiară mai ridicat, fac aceleași greșeli ca românii în ce privește citirea și semnarea contractelor.
În cele mai recente articolele din cadrul campaniei România asigurată am explicat, cu sprijinul specialiştilor Metropolitan Life, noțiunile pe care o persoană care încheie o asigurare de viață este bine să le înțeleagă corect.
Am explicat termenii asigurat, beneficiar, aniversarea contractului, condiție preexistentă și data maturității, și am vorbit despre primă de asigurare, data scadentă, excludere, valoare de răscumpărare, suma asigurată și produse unit-linked.
În cele ce urmează, vom afla, cu ajutorul specialiștilor, în ce condiții pot fi făcute modificări în contractele de asigurare, care sunt documentele necesare pentru a face schimbări pe parcursul unei înțelegeri deja semnate, ce înseamnă și când poate fi făcută răscumpărarea poliței de asigurare, dar și cum se poate verifica dacă un contract de asigurări a fost înregistrat.
Modificările din contractele de asigurare de viață – cum, când și în ce condiții se pot face
Anumite modificări în cadrul contractelor de asigurare pot fi operate la momentul aniversării poliței de viață. Poți să decizi atunci creșterea sau descreșterea sumei asigurate, schimbarea frecvenței de plată sau indexarea sumei asigurate pentru a acoperi rata inflației.
Există schimbări care se pot face oricând pe durata contractului, la solicitarea expresă a posesorului poliței. Pot fi înlocuiți beneficiarii, se poate înlocui adresa, sau trece alt număr de telefon pentru contract.
În cazul asigurărilor încheiate prin telefon, vândute de Metropolitan Life, clientul are posibilitatea de a modifica pachetul oricând pe durata contractului. Aceste schimbări pot fi trecerea de la un pachet individual la unul pentru familie și invers, sau transformarea unui pachet Standard în unul Premium și invers. Pentru alte modificări, acoperirile se mențin, se pot schimba sumele asigurate și implicit prima de asigurare.
Există, însă, și produse de asigurare ale căror clauze contractuale nu pot fi modificate.
Produsele de asigurare atașate creditelor bancare - carduri de credit/ overdraft/ nevoi personale/ imobiliare sau ipotecare - sunt standardizate, în sensul în care pachetul de riscuri este special creionat pentru a acoperi riscuri specifice celor care achiziționează credite. Acestea sunt decesul, invaliditatea totală sau parțială, șomajul, spitalizarea. Prin urmare, clauzele contractuale și riscurile nu pot fi alese de către client, ele sunt definite inițial împreună cu banca parteneră, care negociazaă prețul cu compania de asigurări în numele tuturor clienților potențiali.
Toate modificările - legate de datele de identificare ale clientului - se fac prin intermediul băncii partenere sau de către client direct la asigurator.
Documentele necesare pentru modificările din contract, pe parcursul desfășurării acestuia
În general, atunci când o persoană care are o asigurare de viață dorește să aducă modificări poliței sale, aceasta trebuie să trimită companiei de asigurări o solicitare scrisă și semnată.
În solicitare vor fi precizate inclusiv datele complete de identificare ale posesorului poliței - nume, adresa de corespondență, numărul asigurării, numărul de telefon. În funcție de solicitarea de schimbare / înlocuire a datelor, asiguratorul poate cere și alte documente suplimentare.
În cazul produselor Metropolitan Life, pentru modificarea pachetului de asigurare nu este necesară transmiterea vreunui document către companie. Solicitarea de modificare se face foarte ușor, printr-un simplu apel telefonic la numărul indicat în condițiile de asigurare. Modificarea intră în vigoare odată cu plata primei de asigurare modificate.
Răscumpărarea poliței de asigurare de viață. Ce înseamnă și când poate fi făcută
Răscumpărarea contractului înseamnă renunțarea la beneficiile unei asigurări de viață înainte de data maturității.
Polițele de viață destinate exclusiv protecției nu au valoare de răscumpărare, adică o sumă pe care compania o plătește dacă persoana renunță la contract înainte de maturitate. În acest caz, primele plătite nu se acumulează, iar compania nu va plăti dacă o persoană încheie asigurarea înainte de data maturității.
În ceea ce privește polițele de viață destinate exclusiv protecției, plata sumei asigurate se face în cazul în care se produce evenimentul asigurat, iar condițiile contractuale sunt îndeplinite. Pentru polițele care au o componentă de economisire, există o valoare de răscumpărare. Suma nu este una fixă, ci depinde de primele plătite, de tipul produsului de asigurare și de perioada care s-a scurs de la încheierea contractului. Recomandarea specialiștilor este ca persoanele să păstreze contractele de asigurări până la data maturității, ca să se bucure de toate avantajele produsului de asigurare ales. În cazul asigurărilor prin telemarketing, fiind vorba de o asigurare strict pentru protecție, nu există valoare de răscumpărare. Polița funcționează la fel ca o asigurare Casco.
Cum se poate verifica faptul că un contract de asigurare a fost înregistrat
Pentru a verifica dacă asigurarea a intrat în vigoare precum și alte date despre contractul de asigurare, clientul poate suna în call center-ul companiei de asigurări, unde va primi toate informațiile necesare legate de asigurarea lui.
În cazul produselor de asigurare atașate creditelor bancare - carduri de credit/ overdraft/ nevoi personale/ imobiliare sau ipotecare - contractele produc efecte începând cu momentul la care clientul semnează formularele de înscriere, iar banca pune la dispoziție suma împrumutată. Datele specifice fiecărui client sau contract sunt transmise prin legături securizate către compania de asigurare. Documentele sunt depozitate fie la dosarul de credit, fie ajung ulterior la asigurator. Orice client poate verifica situația poliței sale direct la compania de asigurare.
Articolul face parte din cadrul campaniei România asigurată, sprijinită de Metropolitan Life, parte a MetLife Inc., una dintre cele mai mari companii de asigurări de viață din lume. Înființată în 1868, MetLife are, la nivel global, 100 de milioane de clienți în aproape 50 de țări. În România, Metropolitan Life activează de mai bine de 17 ani și are 2 milioane de clienți.
Dacă aveți întrebări, dacă vreți să aflați care sunt criteriile după care să faceți cele mai bune alegeri, publicați-le la finalul fiecărui articol, în secțiunea de dezbateri. Nu trebuie decât să vă logați cu emailul sau cu contul de social media. Puteți, de asemenea, să ne scrieți și pe adresa redacția@republica.ro. Mesajele voastre pot genera subiecte, tematici sau chiar texte și analize în campania România asigurată.
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.