Sari la continut
Republica
Comunicare

Povestea celui mai mare câștig de o zi din istoria bursei de pe Wall Street. Cum a ajuns Nvidia în marea ligă a tehnologiei și cum creează o nouă revoluție industrială

Directorul executiv al Nvidia, Jensen Huang. Foto: Walid Berrazeg/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia

 Foto: Walid Berrazeg/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia

„Nvidia” - acesta este numele pe care l-au rostit toți investitorii, economiștii și jurnaliștii financiari în ultima săptămână. Motivul: compania americană a ajuns vineri la o capitalizare bursieră de 2.000 de miliarde de dolari, profitând de cererea masivă pentru cipurile sale care au transformat-o într-un pionier al boom-ului inteligenţei artificiale (AI).

Realizarea Nvidia vine după ce firma din Silicon Valley a estimat o majorare semnificativă a veniturilor în primul trimestru din 2024, ceea ce a dus joi la creşterea cu 277 de miliarde de dolari a capitalizării sale bursiere, cel mai mare câştig într-o singură zi realizat la Bursa de pe Wall Street.

Rapida ascensiune a Nvidia din ultimul an i-a determinat pe analişti să facă o paralelă cu furnizorii de lopeţi din perioada goanei după aur, din anii 1800, în condiţiile în care cipurile Nvidia sunt folosite de aproape toate firmele specializate în inteligenţă artificială generativă, de la OpenAI (producătorul ChatGPT) la Google.

În doar nouă luni, capitalizarea bursieră a companiei a crescut de la 1.000 de miliarde de dolari la 2.000 de miliarde de dolari, acesta fiind cel mai rapid ritm de creştere în rândul companiilor americane şi mai puţin de jumătate din perioada de care au avut nevoie giganţii din domeniul tehnologiei Apple şi Microsoft.

Inteligența artificială este la mare căutare

Ce semnifică creșterea Nvidia? că forța cererii pentru AI continuă să fie remarcabilă, așa cum subliniază și Bloomberg. Această bornă simbolică este o confirmare în plus a faptului că Nvidia a devenit o companie îndrăgită pe Wall Street, pe fondul vânzărilor ridicate de cipuri de inteligență artificială, fiind evaluată peste unele dintre marile companii de software și furnizorii de cloud care dezvoltă și integrează tehnologia AI în produsele lor.

Acțiunile Nvidia au crescut cu peste 221% în ultimele 12 luni, datorită cererii solide pentru cipurile sale pentru serverele AI. Companii precum Google și Amazon au nevoie de mii de astfel de cipuri pentru serviciile lor de cloud. 

După cum indică CNBC, înainte de recentul boom al AI, Nvidia era cunoscută mai ales pentru procesoarele grafice de consum pe care le vindea producătorilor de PC-uri pentru a construi computere de gaming, o piață mai puțin profitabilă.

Experții în domeniu se așteptă ca Google să beneficieze în mare măsură de pe urma inteligenței artificiale, mai ales că angajații companiei au fost pionieri în multe dintre tehnicile utilizate în modele precum ChatGPT.

Acțiunile Google au crescut cu 55% în ultimele 12 luni, deși compania s-a confruntat cu disponibilizări după ce a declarat o situație de tip „cod roșu” pentru a încorpora servicii de inteligență artificială în produsele sale, potrivit Forbes.

Google a anunțat la începutul săptămânii trecute un abonament AI de 20 de dolari pe lună, numit Gemini Advanced, unul dintre primele sale produse de inteligență artificială generativă cu plată.

Nvidia este acum a treia cea mai mare companie americană

Nvidia este acum a treia cea mai mare companie din SUA, după Apple și Microsoft. Iar performanța sa remarcabilă a eclipsat recordul anterior stabilit de Meta (compania-mamă a Facebook) la începutul lunii februarie, de 200 de miliarde de dolari în capitalizare bursieră, marcând o piatră de hotar semnificativă în istoria pieței financiare de pe Wall Street.

În mod impresionant, creșterea valorii de piață a Nvidia a depășit chiar și întreaga valoare de piață a Coca-Cola, care se ridică la 265 de miliarde de dolari. Nvidia estimează că veniturile sale în trimestrul curent vor atinge 24 de miliarde de dolari, cu mult peste estimări.

Dominația Nvidia pe piața cipurilor AI high-end (de înaltă calitate), reprezentând aproximativ 80% din cota de piață, a injectat o nouă vigoare în tranzacțiile „FOMO” (fear of missing out – frica de a rămâne în urmă) cu AI și a contribuit în mod semnificativ la creșterea generală a pieței bursiere. Spre exemplu, optimismul de pe piața americană s-a răspândit și la acțiunile de pe piețele asiatice, care au urmat traiectoria ascendentă stabilită de Wall Street la finalul săptămânii trecute.

Nvidia, fondată în 1993 ca furnizor de plăci grafice pentru jocuri pe calculator, a devenit un indicator al cererii de inteligență artificială, deoarece marile companii din domeniul tehnologiei, precum Alphabet, Microsoft, Amazon și Meta, și-au mărit investițiile în ceea ce privește antrenarea de inteligență artificială. Cipurile de înaltă calitate produse de Nvidia, cum ar fi H100, au devenit standardul industriei pentru dezvoltatorii de inteligență artificială în vederea prelucrării datelor pentru modele lingvistice de mari dimensiuni, arată și Financial Times

Acest lucru a anunțat crearea unei noi industrii, cunoscută sub numele de IA generativă, care a dus la producerea de programe care pot învăța, înțelege și genera informații sub formă de text, imagini și video.

Cipurile Nvidia creează o nouă revoluție industrială

Succesul rapid al ChatGPT de la OpenAI a contribuit la transformarea cipurilor H100 în cel mai tare produs din Silicon Valley anul trecut. Meta intenționează să aibă un stoc de 350.000 de cipuri H100 în 2024, după cum a declarat Mark Zuckerberg în ianuarie.

Nvidia nu precizează prețul acestora, dar se estimează că ajung până la 40.000 de dolari bucata. Chiar dacă Meta ar plăti jumătate din această sumă, ar însemna 7 miliarde de dolari. Acest tip de cerere compensează faptul că intervenția guvernului american a limitat vânzările Nvidia în China.

Pe scurt, cipurile Nvidia sunt fabrici de generare a inteligenței artificiale, iar asta creează contextul pentru o nouă revoluție industrială.

Companiile din Big Tech reprezintă aproape 40% din veniturile Nvidia, dar clienții săi s-au diversificat pe măsură ce tot mai multe industrii se grăbesc să investească în sisteme hardware pentru antrenarea AI. Industrii precum cea auto, cea de servicii financiare și cea de sănătate cheltuiesc acum miliarde de dolari pentru cipurile produse de Nvidia. Mai mult, națiuni suverane ca Japonia, Canada și Franța au devenit clienți mai mari Nvidia, pe măsură ce exploatează datele cetățenilor pentru a-și crea propriile modele de inteligență artificială.

Divizia de centre de date a Nvidia este cel mai mare motor al vânzărilor sale, generând venituri de 18,4 miliarde de dolari în trimestrul al patrulea din 2023, în creștere cu 409% față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, cipurile pentru jocuri video au produs vânzări de 2,9 miliarde de dolari.

Experții de pe Wall Street citați de platforma financiară Morningstar vorbesc și despre faptul că, pe termen mai lung, Nvidia nu numai că are în vedere o creștere accelerată în ceea ce privește actuala infrastructură instalată în centrele sale de date, în valoare de 1.000 de miliarde de dolari, dar tinde să obțină și o dublare a centrelor de date instalate la 2.000 de miliarde de dolari în următorii cinci ani. Iar această expansiune a centrelor de date pare aproape înfricoșătoare, dar, dacă se adeverește, ar sugera un potențial de creștere absolut uriaș care va urma pentru compania americană.

Oportunitatea Nvidia în domeniul centrelor de date „este enormă și încă timpurie, cu o creștere semnificativă încă posibilă”, mai notează experții. 

Nvidia are concurență

În plus, analiștii americani spun că industria tehnologică se află la începutul a două schimbări de paradigmă de transformare către calcularea accelerată și inteligența artificială generativă, iar Nvidia se poziționează ferm ca lider în ambele direcții.

Investitorii sunt foarte atenți dacă directorul executiv al Nvidia, Jensen Huang, poate menține ratele de creștere mari ale Nvidia, în condițiile în care se concentrează pe noi produse, cum ar fi cipul său AI de top, B100, care ar trebui să înceapă să fie livrat în cursul acestui an.

Compania se confruntă, de asemenea, cu o concurență tot mai mare, inclusiv cu o mișcare a unor clienți de a-și dezvolta propriile cipuri AI, precum și în China, care în trecut a reprezentat un sfert din venituri.

De altfel, CNN transmite că Nvidia a numit compania chineză Huawei „un concurent de top” într-o serie de domenii, inclusiv în producția crucială de procesoare care alimentează sistemele de inteligență artificială.

Noile reguli de export din SUA pentru industria semiconductorilor au însemnat că Nvidia a fost nevoită să limiteze capacitățile produselor sale pentru a continua să vândă în Asia. Chiar dacă vânzările în China au scăzut la un procent de o singură cifră din totalul veniturilor, potrivit Nvidia, ultimele sale rezultate au fost salutate de analiști. 

Există și voci mai rezervate, precum cea a lui Peter Garnry, șeful departamentului de strategie pentru acțiuni al băncii de investiţii daneze Saxo Bank, care a declarat că ce face Nvidia este un rezultat „nebunesc”. „Nu am mai văzut așa ceva în cariera mea. Cu toate acestea, va fi din ce în ce mai dificil pentru Nvidia să depășească așteptările, iar acesta ar putea fi ultimul trimestru nebunesc”, a subliniat Garnry.

Nvidia e un gigant care îi ajută și pe alții

Creșterea Nvidia nu numai că a făcut din compania americană un colos pe piețele financiare, dar reprezentanții Goldman Sachs au spus că compania are „cea mai importantă acțiune de pe planeta Pământ”. 

Traderii și strategii de bursă tratează acum rapoartele trimestriale de profit ale Nvidia ca pe niște evenimente macroeconomice care influențează piața. Obsesia a devenit atât de intensă încât începe să aibă un impact asupra oricărei companii care are o legătură, chiar și tangențială, cu Nvidia, după cum relatează Nicholas Megaw de la Financial Times. Iar comercianții caută orice modalitate de a profita de pe urma valului de tranzacții pe piețele financiare americane declanșat de Nvidia.

Săptămâna trecută, de exemplu, acțiunile a două companii obscure cu capitalizare mică, listate la bursa din SUA, au crescut după ce Nvidia a menționat într-un document de reglementare că deținea mici poziții în acțiunile acestora.

Nano-X Imaging și-a dublat valoarea, în timp ce SoundHound AI și-a crescut valoarea cu 69%, în ciuda faptului că investițiile nu erau nici mari, nici noi. Nvidia a dezvăluit detaliile exacte pentru prima dată pentru că una dintre celelalte investiții ale sale, în producătorul de cipuri Arm, a depășit pragul de raportare reglementară de 100 de milioane de dolari.

În mod ciudat, tranzacțiile cu Nano-X și SoundHound au crescut chiar înainte de dezvăluirea de săptămâna trecută de către Nvidia, ceea ce sugerează că cel puțin un investitor și-a dat seama că se va întâmpla acest lucru. 

Așa cum mai scrie Financial Times, când un rival susține că are nevoie de 7 miliarde dolari pentru a ține pasul cu tine, știi că ești într-o poziție bună.

Câștigurile trimestriale pe care Nvidia le-a publicat la jumătatea săptămânii trecute au fost încadrate de unii comentatori drept un referendum asupra AI. Nu este încă cazul să vorbim de așa ceva, căci utilizatorii finali încă se familiarizează cu instrumentele de inteligență artificială, iar amploarea impactului lor este încă în dezbatere.

Oricum, cert e că tot mai multe companii doresc mai multă autonomie în ceea ce privește dezvoltarea de cipuri AI. Dar schimbarea status quo-ului va fi costisitoare.

SoftBank își evaluează planul de dezvoltare de cipuri AI la 100 de miliarde de dolari, în timp ce companii precum Alphabet își dezvoltă propriile cipuri, dar se bazează în continuare pe procesoarele grafice Nvidia. Start-up-urile de hardware în domeniul AI bine finanțate se străduiesc să facă progrese, însă achizițiile în acest sector sunt relativ scăzute.

În timp ce concurenții încearcă să recupereze decalajul, Nvidia lucrează la următoarea generație de cipuri AI - B100. Este posibil ca, la fel ca în cazul unui nou model de iPhone, clienții să-și amâne în următoarea perioadă planurile de achiziție până la lansarea noului cip. Dar cererea mare pentru cipurile existente sugerează că aceștia au în vedere să continue să cumpere tot ce „mai este pe stoc”.

Două mari întrebări la care se caută răspuns 

Cele mai recente dovezi ale creșterii amețitoare a Nvidia au adus în prim plan două întrebări importante:

  1. Boom-ul cipurilor de inteligență artificială se va dovedi a fi atât de mare și de durabil pe cât a ajuns să creadă lumea tehnologiei și cea financiară?
  2. Nvidia poate rezista avalanșei de concurență care s-a dezlănțuit împotriva sa, inclusiv din partea unora dintre cei mai mari clienți ai săi?

În ceea ce privește prima întrebare, personalitățile din industria cipurilor s-au întrecut în ultimele săptămâni în predicțiile lor cu privire la cererea pe care o va aduce inteligența artificială generativă. Lisa Su, directorul executiv al producătorului de cipuri AMD, unul dintre cei mai serioși contestatari ai Nvidia, a prezis la sfârșitul anului trecut că piața cipurilor pentru IA va ajunge la 400 de miliarde de dolari anual până în 2027.

În acest stadiu incipient al investițiilor în inteligența artificială, previziunile nu reprezintă decât niște „lovituri de cuțit în întuneric” în ceea ce privește dimensiunea finală a pieței, potrivit experților. Însă veștile de la Nvidia din ultima săptămână au ajutat la reasigurarea investitorilor de pe Wall Street că cererea pentru cipuri AI pare să rămână puternică cel puțin pe parcursul acestui an și până în 2025.

Jensen Huang, directorul executiv al Nvidia, a declarat că oferta de produse noi care urmează să fie lansate în acest an va fi restrânsă, chiar dacă cererea pentru cipurile existente a rămas mare. Aceasta pare să fie o indicație aparentă, conform analiștilor financiari americani, că este puțin probabil ca oferta să ajungă din urmă cererea în acest an în ceea ce privește chipurile AI de înaltă calitate.

Durabilitatea infrastructurii de inteligență artificială depinde în continuare în mare măsură de faptul dacă clienții finali ai tehnologiei, adică companiile care speră să o folosească pentru a-și spori veniturile sau pentru a-și crește eficiența, obțin un raport calitate-preț avantajos.

Cele mai multe companii abia au început să testeze inteligența artificială generativă în cadrul activităților lor sau au aflat cum să abordeze problemele specifice pe care le prezintă această tehnologie, cum ar fi tendința de a produce rezultate inexacte.

Cisco - exemplul negativ

Unii dintre experții de pe Wall Street se întreabă ce se va întâmpla cu întreaga piață dacă nu există niciun randament pentru aceste active. Ei bine, lumea tehnologiei a avut o amplă experiență cu privire la ceea ce se întâmplă atunci când așteptările pentru o nouă tehnologie depășesc realitatea. La începutul anilor 2000, Cisco a devenit, pentru scurt timp, cea mai valoroasă companie din lume, pe măsură ce cererea pentru echipamentele sale de fibră optică, necesare pentru a gestiona traficul pe internet, a crescut vertiginos. Cu toate acestea, tehnologia nu a reușit inițial să producă boom-ul de afaceri anticipat, ceea ce a dus la falimente în rândul companiilor de telecomunicații și la o prăbușire de aproape 90% a prețului acțiunilor Cisco.

Așa cum subliniază alte voci din industrie, citate de Financial Times, există cel puțin câteva semne că, de data aceasta, la începutul boom-ului inteligenței artificiale generative, cursul istoriei tehnologiei va fi diferit.

De ce? Pentru că fibra optică a fost pusă în pământ în anii 1990 înainte de a fi necesară. Nu este cazul cipurilor de inteligență artificială, pentru că acestea nu sunt puse undeva, într-un depozit. În schimb, cererea de cipuri pentru antrenarea și rularea modelelor de limbaj de mari dimensiuni este cu mult înaintea ofertei, iar mulți dezvoltatori se luptă să aibă acces la hardware-ul de care au nevoie.

De asemenea, evaluările de pe piața bursieră par mult mai puțin extinse decât în primele zile ale internetului. La vârful boom-ului internetului, acțiunile Cisco se tranzacționau la un preț de aproximativ 200 de ori mai mare decât câștigurile sale. În schimb, acțiunile Nvidia se situau la un preț de aproximativ 32 de ori mai mare decât câștigurile preconizate pentru anul viitor înainte de creșterea din ultima săptămână.

Chiar dacă rivalii reușesc să egaleze performanțele unora dintre ofertele individuale ale Nvidia, niciunul nu are ceva apropiat de gama de cipuri, sisteme și instrumente software pe care Nvidia le-a construit în timp. Setul său global de tehnologii cuprinde o platformă puternică pentru dezvoltarea de inteligenței artificiale, iar mulți clienți vor ezita să renunțe la un astfel de furnizor. 

Așadar, cel puțin pentru 2024, se pare că Nvidia va rămâne în vârful piramidei. Dar, având în vedere amploarea pieței potențiale pentru AI, precum și bogăția și ambiția giganților din domeniul tehnologiei care încearcă să obțină o parte din ea, Nvidia va trebui să muncească din greu pentru a rămâne acolo.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult