Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea
Îmi aduc aminte, că n-a trecut prea mult de atunci, cum l-am găsit prima dată pe Călin Georgescu pe Tik-Tok. Era un videoclip în care personajul, pe care îl știam din trecutul lui nu foarte glorios, se filma într-un dialog cu soția lui, la masa din bucătărie. Citez din memorie, dar cumva ea îl întreba: “Mason ești? Spion internațional ești? Extremist ești?” Și sigur, el dădea din cap amuzat de aceste întrebări, în timp ce ea îl privea cu dragoste nețărmurită. M-am uitat și la comentarii. Erau multe. Și majoritatea oamenilor se arătau acolo foarte impresionați de curățenia personajului masculin, dar și de dragostea din ochii personajului feminin.
Videoclipul acela se viralizase pe Tik-Tok în numai câteva zile. A început apoi o campanie a influencerilor. Fete care înainte se machiau, se îmbrăcau sau mâncau pe Tik-Tok vorbeau acum despre un personaj politic vertical și echilibrat. Unul care poate schimba România în bine. Și în subsolul acelor videoclipuri erau mii de comentarii care sunau de-a dreptul mecanic: “Votăm Călin Georgescu!”
Apoi n-a mai fost postare pe teme politice sau de altă natură care să nu cuprindă în subsol comentarii de acest gen. Era o frenezie deja. Iar în ultima săptămână de campanie, după ce lui Georgescu i s-a interzis să mai posteze clipuri de campanie de către BEC, pe motiv că n-are cod de mandatar, agitația a sporit exponențial.
Și acum nu numai tinerii de pe Tik-Tok ieșeau la rampă și spuneau că nu sunt boți, sunt oamenii vii care susțin un candidat, ci și oamenii maturi au început să proclame eleganța și seriozitatea acestui personaj politic “nou” pentru ei, construit pe profilul lui Iliescu. Când diaspora a început să voteze, zeci de videoclipuri care arătau buletine ștampilate cu Călin Georgescu au început să apară pe Tik-Tok, iar lumea era deja într-o stare revoluționară, de tipul: “schimbăm țara și dăm o lecție sistemului!”
Asta spuneau tot mai mulți în zilele de dinainte de alegeri.
Cumva, există acum o tentație a multora dintre cei care nu au conturi de Tik-Tok sau care au subevaluat importanța platformei pe plan politic de a spune că Georgescu s-a născut din tenebrele internetului. Ei bine, eu nu cred asta.
Georgescu nu e un personaj politic nou. Dimpotrivă, e chiar o figură veche în mediul politic românesc. În perioada 2004-2005 a fost director în Ministerul Afacerilor Externe, iar în intervalul 2006-2012 a ocupat postul de director executiv la Institutul de Proiecte pentru Inovație și Dezvoltare. După alegerile din 2020, AUR l-a propus pe Călin Georgescu drept candidat la funcția de premier. Potrivit website-ului său, din 2021 și până în prezent a fost Lector la Facultatea de Științe a Universității din Pitești. A făcut și câteva declarații șocante nu cu mult timp în urmă, spunând că Putin e un erou și că Antonescu e un model. Dar cumva, Georgescu a rămas sub radar. A fost acolo, fără să-l fi văzut aproape nimeni.
Și cine e, de obicei, prezent, dar nevăzut? Poate o conservă rusească? Poate un om care lucrează în avantajul unui alt stat și trebuie să rămână discret în acțiunile lui? Poate cineva care știe să se facă nevăzut, dar să iasă la lumina când ordinul o cere și să se afirme, teoretic, fără resurse, practic, cu bani de proveniență necunoascută? Căci nu poate spune nimeni că acea campanie din Tik-Tok a fost făcută “de popor”. Nu, ea s-a făcut cu bani. Bani pe care Georgescu nu i-a declarat nicăieri, pentru că n-a avut nici măcar cod de mandatar în campanie.
Vă amintiți anul 2020? Când AUR a apărut de nicăieri și a luat 10 procente la parlamentarele de atunci, fără ca nimeni să fi auzit de existența liderilor lui? Vă sună cumva cunoscut acest scenariu? De parcă l-ați mai fi trăit o dată? Păi nici atunci n-a fost lucru curat.
Iar discursul anti-occidental al lui Simion ne-a convins repede de faptul că serviciile Rusiei și-au vârât pe undeva coada în povestea ascensiunii lui fulminante.
Dar Simion n-a fost suficient pentru păpușarii Rusiei. Cumva, AUR și-a atins vârful de popularitate și notorietate programat și se știe foarte bine că fiecare ascensiune e urmată de plafonare. Așa că s-a găsit un alt jucător. Plasat strategic într-un moment de slabiciune majoră a partidelor democratice din România într-o cursă prezidențială. Trimis să lupte pe un front de nișă, așa cum s-a întâmplat și cu AUR înainte de 2020. Un jucător despre care tinerii nu știu mai nimic, iar despre care cei adulți refuză să afle.
S-a lucrat ca la carte. Ca la cartea aia despre războiul hibrid. Cartea aia pe care n-o citește aproape nimeni, pentru că noi încă nu credem că nu armele, ci cuvintele, au puterea de a face răul absolut. Cuvintele construiesc lumea și tot cuvintele o distrug. O spune Biblia, n-o spun eu. Și, fiind “cartea cărților”, strategii propagandei o cunosc destul de bine. Așa că nu e de mirare că au găsit în ea povestea potrivită pe care s-o spună copiilor de pe Tik-Tok ca să le amorțească vigilența. E de mirare că noi, cei care mai știm cum se fac lucrurile astea, ne dezmeticim aproape constant cu o secundă prea târziu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
"Oboseala" democratiei survine atunci cind exista o mare diferenta intre interesele celor alesi și alegători, astfel oamenii isi pierd increderea in modul de functonare a societatii. Ca urmare cetatenii saraciti și disperati vor vota cu oricine le va promite un colac de salvare, adică cu populistii sau demagogii.
Daca ne uitam pe logica Iohannis --> Ciuca --> PNL ---> PSD , putem spune linistiti ca Iohannis l-a facut pe Ciolacu presedinte. Numai o nulitate ca Ciuca putea sa divida dreapta in halul asta, la aceste alegeri.
Pentru că media, în general, ar trebui să studieze permanent toate platformele online pentru a evidenția trendurile, bune/rele. Aici, într-adevăr, mă declar total dezamăgit de prestația media, care a fost deplorabilă. Asta îmi aduce aminte de sloganul Digi24 care suna cam așa: “vă prezentăm știrile așa cum sunt”... Adică ce fel de știri? Pescuite numai de la agenții de presă? Social media nu este și ea un barometru și o sursă informală care reflectă starea societății?
In al doilea rând republica are multe articole de antreprenoriat, mai ales pe partea de marketing. O componentă a marketingului e și ideea de a face reclama, inclusiv pe TikTok.
Chiar și cineva care sta pe TikTok, dar nu urmărește trendurile patriotarde tot nu a văzut valul tovarășului Georgeski.