Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Precedent în „uber-izarea prețurilor”. Cum pot cartofii prăjiți să influențeze valoarea acțiunilor

burger and chips

Foto: pictureadaybea / Stockimo / Alamy / Alamy / Profimedia

Prețurile stabilite dinamic fac parte dintr-o strategie utilizată frecvent în industria aviatică, a hotelurilor sau în cazul aplicațiilor de tip „ridesharing”. Însă atunci când un lanț de fast-food a adoptat metoda, publicul a descris mișcarea drept o încercare de a stimula prețul acțiunilor.

În cazul companiilor de tip Uber sau Bolt, metoda variabilă de stabilire a prețurilor a generat proteste în mai multe țări și, recent, și în România, alăturându-se celorlalte motive de nemulțumire ale competitorilor.

De fapt, criteriul esențial este viteza de ajustare: aproape toate prețurile se schimbă dacă intervalul de timp este suficient de îndelungat. În realitate, pentru fiecare sector economic, viteza cu care furnizorii „mișcă” prețul tinde să se afle în interiorul unui spectru: de la prețuri care pot rămâne neschimbate vreme de câteva luni (sau ani întregi, așa cum se întâmplă în Japonia), la altele care se pot modifica în minute sau chiar secunde.

Pe de o parte, logica biletelor de avion mai scumpe atunci când se împuținează locurile disponibile poate fi înțeleasă (și acceptată) relativ ușor. Pe de altă parte, utilizarea algoritmilor care detectează interesul sporit pentru anumite rute și ajustează prețul în consecință poate fi mai puțin agreabilă pentru cumpărători – deși, în plan general, oglindește legea cererii și ofertei.

Ceea ce înțeleg consumatorii, difuz și intuitiv, este că, strategiile acestea, gândite de furnizorii de servicii, nu caută doar să crească volumul vânzărilor, ci și să majoreze profitul companiilor.

Acționarii și consumatorii se întâlnesc în „arena economică”, însă unii sunt mai bine echipați cu instrumentele tehnologice avansate. Teoretic, prin menținerea prețurilor la nivelul adaptat interesului (și resurselor) de moment ale clienților, toată lumea ar avea, în mod agregat, de câștigat.

Tentația de a ridica încasările, optimizând prețul din perspectiva vânzătorilor, este, însă, foarte mare. Aceasta se poate traduce prin cote foarte înalte, cu un profil apropiat de cel al licitației în perioadele de concurență ridicată între clienți pentru oferta de servicii.

Clienții, revoltați că prețul cartofilor prăjiți se schimbă zilnic

Ce se întâmplă, însă, atunci când principiile prețurilor dinamice se aplică la mâncare? Un lanț fast-food din SUA, Wendy’s, a creat valuri prin propunerea de a croi noi drumuri în istorie (și în buzunarele consumatorilor) prin trecerea la setarea dinamică a prețurilor începând cu 2025.

Perspectiva unor prețuri variabile la burgeri și cartofi prăjiți i-a înspăimântat și revoltat pe clienții care au întrezărit riscul împovărător al unor costuri mari chiar la orele când foamea este mai neînduplecată.

După o perioadă de ani de inflație ridicată, vestea nu a căzut bine unora dintre clienți. Protestele consumatorilor s-au concentrat pe rețelele sociale, fiind creat hashtag-ul #BoycottWendys, care instiga la boicotarea lanțului și forța un răspuns oficial. În replică, această companie a transmis că tot ceea ce dorea era scăderea prețului când clienții ar fi fost puțini, și nu ridicarea prețului maxim. Pentru a domoli spiritele „inflamate”, Wendy's a venit cu o ofertă de burgeri la 1 dolar, limitată la o lună de zile.

Experimentul, anunțat să înceapă în 2025, a fost perceput drept o gafă de comunicare publică, gândită pentru a stimula prețul acțiunii din piață. Acțiunile Wendy's au pierdut 2,3% anul acesta și 10,2% în ultimele 12 luni. Lanțul este un faimos subiect de glume în cadrul forumurilor investitorilor de pe Reddit, comunitatea purtând o anume simpatie - dincolo de ironii - pentru restaurantele percepute a fi frecventate de persoanele cu venituri limitate.

În trecut, au mai existat astfel de încercări. Aici poate fi menționat, de exemplu, un distribuitor de băuturi testat de Coca-Cola în 1999, care stabilea prețul în funcție de temperatura zilei.

În cazul vânzărilor online, situația căpătă alte dimensiuni. Amazon ajustează prețuri (per total ofertă) de milioane de ori pe zi, unele valori fiind schimbate cel puțin o dată la fiecare 10 minute. În timpul pandemiei, anumite produse esențiale au înregistrat creșteri temporare de preț de 400%, generând un cor de nemulțumiri. În același timp, consumatorii trecuți în categoria „achiziții numeroase” tind să observe prețuri diferite atunci când caută bilete de avion sau hoteluri.

Un ziar din Belgia, Derniere Heure, a publicat anul trecut un articol în care susținea că Uber afișează prețuri mai mari atunci când bateria telefonului unui utilizator este pe terminate.

În alte domenii, Tesla a schimbat regulile pentru sectorul auto, anunțând frecvent schimbări de prețuri pentru automobilele sale, uneori la o distanță de doar câteva săptămâni de la ajustarea precedentă. Modelul este mai transparent și mai dinamic decât cel al discounturilor variabile folosit de dealerii auto tradiționali.

„Uber-izarea” prețurilor ar putea depăși, cu ușurință, industria de ridesharing

Experimentul, deși nereușit, i-a învățat, totuși, pe operatorii economici care au luat în calcul practicile de prețuri dinamice, despre modalitățile de a aduce problema în discuție. Cu posibilitatea de a primi și procesa cantități uriașe de date, este probabil că „uber-izarea” prețurilor să treacă frontierele segmentului de ridesharing. Cu un volum imens de date disponibile, o putere de procesare în continuă creștere și tehnici noi de AI, devine posibilă setarea ultra-focalizată, „microscopică” a prețurilor bunurilor sau serviciilor.

Consumatorii, însă, opun o rezistență vivace atunci când strategia este vizibilă, iar protestele lor concentrate au dus la amânări, rescrieri sau anulări de strategii de setare a prețurilor.

Tentația de a optimiza profitul prin setarea dinamică a prețurilor este suficient de ridicată astfel încât să fie foarte probabile noi încercări de utilizare a strategiei, în diferite segmente economice. Pentru moment, căutările industriei fast-food continuă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • D check icon
    Setarea dinamică a prețurilor este furt și este discriminatorie. Să plătești de 3x prețul pentru un serviciu pe care îl primești în același timp cu o persoană care a plătit 1x, cum este în cazul biletelor de avion, nu are nicio rațiune economică de genul costuri în perioada x sau cerere în aceeași perioadă.

    Pot înțelege un discount de early booking, dar acum prețul nu se face în funcție de cerere/ofertă sau termen de plată, ci în funcție de sentiment. E la fel de OK și moral cu situația în care farmacistul ar stabili prețul medicamentului în funcție de cât de disperat este pacientul.
    • Like 0
  • Gabriel check icon
    sunt exemple si pe la noi si nu se rezuma doar la bilete de avion. 3 luni de zile am incercat sa adaug la o rezervare de bilete la wizz, un bagaj. pur si simplu procesul nu poate fi de 1 click pentru ca iti baga pe gat compania tot felul de ecrane inutile pana sa finalizezi si imi afisa un pret cand incepam procesul si cand ajungi la plata iti afisaza altul. am renuntat de fiecare data caci evident, finalul era mai mare cu o suma pe care o consider semnificativa pentru serviciul pe care il doream.
    ei bine, dupa mine asta e hotie pe fata. este reclama mincinoasa daca vreti sa afisezi un pret si "la casa" sa ai altul. daca as fi avut de ales, nu as fi cumparat ever de la wizz, dar evident, nu pot zbura cu o companie si sa trimit bagajul cu alta.
    dupa mine e un abuz evident si nu as mai calca vreodata in wizz daca as putea. dar din pacate, au monopol pe aeroportul orasului din care sunt, alt abuz de putere.
    sunt sigur de un lucru insa: consumatorii vor relgla situatiile astea, gasindu-si propriile solutii. si economia va gasi solutii, facand loc altor operatori cu solutii diferite si acceptabile, ca altfel nici rata nu o sa scape de preturi dinamice si o sa ne trezim ca pe 15 cand cei mai multi au scadenta la rate (pentru ca atunci primesc salariul), creste si rata ca"e cerere".
    • Like 0


Îți recomandăm

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult
sound-bars icon