Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Principalele măsuri fiscale din programul de guvernare: cota unică se menține 4 ani, ca și pragul la IMM-uri, se reduc impozitele pe muncă, se schimbă regimul dividendelor. Ce investiții sunt anunțate și ce înseamnă „patriotismul economic” pe care îl promite noul Guvern

Clădire birouri București

Foto: Profimedia Images

Programul de guvernare al coaliției PSD-PNL-UDMR-minorități cuprinde măsuri de „reformă a statului”, dar și de „patriotism economic”. Cele două promisiuni aduc cu ele măsuri neclare.

În privința reformei statului, coaliția a pregătit o reducere a numărului de ministere și al agențiilor, dar și o comasare a serviciilor deconcentrate, astfel că niciun minister nu va mai deține mai mult de două servicii deconcentrate în teritoriu. Și numărul secretarilor de stat urmează să fie redus la cel puțin jumătate, pe regula: 2 secretari de stat pe minister și 4 la ministerele mari. Asta ar fi partea bună a programului de guvernare, căci oricum aparatul de stat al României este, de mulți ani, supradimensionat.

Pe de altă parte, programul de guvernare cuprinde așa-numite măsuri de reformă fiscal-bugetară, care include un așa zis „patriotism economic”, în ideea stimulării înființării de companii românești care să devină „campioni regionali”. Cota unică se menține pentru următorii patru ani, la fel ca și pragul de 500.000 euro pentru microîntreprinderi. 

Documentul ne arată că, în privința consolidării fiscal-bugetare, se prefigurează o reducere a taxelor și a impozitelor pe muncă, dar și o impozitare progresivă a marilor averi.

Iată cele mai importante dintre prevederile planului de guvernare:

Măsuri fiscal-bugetare

  • Consolidare fiscal-bugetară în 7 ani pentru o Românie puternică în UE, conform angajamentelor privind setul de reforme și investiții asumate prin Planul bugetar-structural național pe termen mediu al României și PNRR, concomitent cu reducerea deficitului bugetar ESA la 7% din PIB în 2025 și menținerea datoriei în PIB mai mică de 60%;
  • Menținerea cotei unice pentru predictibilitate fiscală;
  • Reducerea taxelor și impozitelor pe muncă. Reducerea graduală a poverii fiscale pe muncă cu până la 5 puncte procentuale, în cazul salariilor mici și al familiilor cu copii;
  • Zero contribuție la asigurarea de sănătate CASS pentru elevii și studenții care ocupă un loc de muncă/internship în timpul studiilor de licență și masterat (vârsta mai mică de 26 de ani);
  • Scutirea de CASS și opțiune la plata CAS pentru pensionarii care au stagiul complet de cotizare contributiv și se angajează pe un loc de muncă, pentru încurajarea îmbătrânirii active;
  • Impozitarea progresivă a marilor averi.
  • Reformarea politicii fiscale în privința impozitului pe dividende, cu obiectivul de a permite angajatorilor să distribuie o parte din dividende sub formă de acțiuni către angajați, ceea ce va stimula în mod direct dezvoltarea companiilor prin motivarea angajaților.

Investiții

  • Peste 155 miliarde de euro investiții publice în următorii 5 ani (120 miliarde de euro în 4 ani). 8% din PIB investiții din buget și fonduri europene în anul 2025 (adică 150 miliarde de lei, pentru investiții în școli, spitale, autostrăzi și cale ferată, agricultură și mediu);
  • Cele mai mari investiții din istorie în infrastructura de transport. Peste 27 miliarde de euro investiții pentru a finaliza rețeaua de 2.000 km de autostrăzi și drumuri expres și peste 2.700 km de infrastructură feroviară;
  • Finalizarea celor 3 spitale regionale, construirea a 10 noi spitale, modernizarea a 17 spitale, construirea celor 200 centre comunitare integrate de sănătate în urbanul mic și rural și dotarea celor 2.600 de cabinete medicale;
  • Peste 16 miliarde de euro în următorii 4 ani pentru investiții masive în irigații și stimuli pentru fabrici noi de procesare, susținerea depozitării și ambalarea produselor;
  • Peste 6 miliarde de euro investiții în sistemul de educație. Generalizarea Programului Masa Caldă în școlile din România. Sprijin pentru 750.000 de copii vulnerabili, pentru a reduce abandonul școlar. 900 de creșe și grădinițe construite. Dotări moderne pentru 9.000 de școli și 1.200 de microbuze electrice pentru transportul elevilor;
  • Investiții în tineri, în învățământul dual și pentru reducerea fiscalității;
  • Stimuli economici de 6-8% din PIB anual pentru creșterea producției industriale aici, în România (10 miliarde de euro anual pentru scheme de ajutor de stat și garanții).

Locuințe

  • Facilități concrete pentru achiziționarea locuințelor, inclusiv programe de subvenționare și garanții pentru credite;
  • Credite avantajoase cu sprijin pentru dobânzi, care să ofere familiilor acces la resurse financiare necesare pentru un trai decent;
  • Construirea a 100.000 de locuințe sociale în următorii ani, pentru a asigura soluții accesibile de locuire, sprijinind în mod special familiile tinere și cele cu copii, contribuind astfel la revitalizarea demografică;
  • Construirea de creșe va continua, pentru a sprijini familiile tinere și a oferi condiții moderne pentru îngrijirea copiilor. Investim în educație pentru toți, asigurând acces echitabil la învățământ de calitate pentru ca niciun copil să nu fie lăsat în urmă.

Programul cuprinde și concepte „suveraniste”, precum „renașterea industrială prin productivism – un model de creștere economică bazat pe investiții” sau patriotismul economic”. 

Autorii documentului par să-și fi exersat umorul când au scris că România va deveni „hub de securitate cibernetică”, la puțin timp după ce CSAT acuza un actor statal că ne-ar fi atacat cibernetic la fel de puternic ca pe Ucraina înainte de invazie. Pentru construirea acestui pol european de expertiză tehnologică în materie de securitate cibernetică ar urma să se investească 217 milioane de euro alocați din PNRR și fonduri europene. Adițional, prin PNRR se investesc peste 25 de milioane de euro în dezvoltarea de noi competențe de securitate cibernetică și prevenirea dezinformării. Peste 1.000 de entități cărora li se va furniza setul de instrumente și servicii guvernamentale pentru a spori nivelul de maturitate a securității cibernetice.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Printre alte bla-bla-uri, cea mai tare este "menținerea datoriei în PIB mai mică de 60%".
    Adică, aveam lege ca datoria să nu depășească mai mult de 50% din PIB, iar acum, că a depășit, mutăm pragul la 60% (și, probabil, abrogăm ce a fost legiferat anterior). În ritmul ăsta ne așteptăm că dacă va fi depășit și pragul de 60% să mutăm pragul și mai sus, nu??? Că alte țări au o datorie care a depășit demult chiar și 100% din PIB... Dar, ce nu se spune, acele țări au o putere economică net superioară și un rating de țară cu multe trepte deasupra noastră.
    De ce nu au trecut în programul de guvernare o colectare mult mai bună a TVA-ului și o reducere semnificativă a evaziunii fiscale? În schimb, îi încurajează pe pensionari să muncească până la moarte, sub lozinca “îmbătrânire activă”. Normal, guvernanții se pregătesc ușor-ușor de colapsul sistemului de pensii, care se întrevede o dată ce decrețeii vor avea vârsta de pensionare.
    • Like 0
  • Francisc check icon
    Dumneavoastră încă mai credeți în asemenea „documente”, doamnă Carmen? Eu nu...

    Câte guverne post-revoluție au făcut ce au spus în „programele de guvernare”? Mă ia cu draci când îl aud pe Ciolacu spunând că așa nu se mai poate, de parcă tovărășia sa nu a guvernat țara în ultimii doi ani. Cât de naivi putem fi ca să dăm crezare minciunilor rostite de el?

    Ne-am scăpat de Ciucă (soldatul pus în slujba patriei fără să fie recrutat!) dar am rămas cu un individ priceput la agățatul covrigilor în coada maidanezilor. Și numim această situație „democrație”! Cică partidele „pro-europene” ne salvează de extremismul unora precum Georgescu sau Simion...

    Nu ne place nici de Lasconi (o doamnă nepregătită pentru o funcție atât de importantă, dar sinceră!) nici de Nicușor Dan. Noi suntem „pro-europeni” și pentru asta e nevoie de un candidat agreat de coaliția care ne joacă pe degete. În numele stabilității politice suntem pregătiți să-i țucăm în cur pe toți șmenarii acestei „democrații originale”.

    Crăciun fericit vă doresc!
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult