Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Principii pentru o școală sănătoasă de la Ioan Iacob, creatorul fenomenului global FlowX.AI: „Nu cred că există oameni care sunt mediocri la tot. Fiecare dintre noi are o zonă în care stă excepțional la ceva… Noi irosim 80 la sută din timpul profesorilor punându-i să repete papagalicește aceleași lucruri”

Ioan Iacob

În mai 2023, start-up-ul românesc FlowX.AI primea o investiție de 35 de milioane de dolari, cea mai mare investiție de serie A din istoria ecosistemului de startup-uri românești și cea mai mare la nivel mondial în sectorul enterprise software din ultimii doi ani. Folosind inteligența artificială, FlowX.AI ajută companiile să-și digitalizeze procesele interne într-un ritm rapid, nemaiîntânit până acum. „FlowX.AI e o platformă care rezolvă o problemă fundamentală din marile organizații enterprise, și anume viteza și costul dezvoltării tehnologiei”, spune Ioan Iacob, CEO și co-fondator al companiei cu birouri în România și în SUA. Într-un interviu pentru Republica, Ioan Iacob vorbește despre felul în care o echipă nu foarte numeroasă folosește inteligența artificială pentru a crea impact la nivel global și despre felul în care poate fi aceasta să amplifice abilitățile oamenilor într-o mare varietate de domenii, de la banking la agricultură. 

Însă și când vorbim despre AI, în centrul lucrurilor rămâne mereu ființa umană și capacitățile ei extraordinare. „Ceea ce pe mine m-a fascinat dintotdeauna este capacitatea umană de a crea din nimic ceva, de a lua ceva de la zero și a-l duce la unu. Asta mie mi se pare fascinant la oameni și cred că aici este în continuare potențialul pe care noi îl putem accesa”, subliniază Ioan Iacob, care descrie și câteva principii care stau la baza unei școli sănătoase.

Câteva idei din interviu:

  • Un grup mic de oameni extraordinari va construi mult mai repede și mai bine decât un grup mare de oameni.”
  • „Interesul nostru este pe cum să îi ajutăm cât mai mult pe clienții noștri să creeze cât mai multă valoare. Și pe cum luăm tehnologia - așa cum este AI, care poate să creeze un impact absolut disproporționat, și cum o folosim într-un domeniu care de mai bine de 20-30 de ani stă pe loc.”
  • „Cred că sunt oameni care ar fi fost trași într-un job care nu li se potrivea, dar care au oportunitatea să facă altceva, inclusiv să facă bani, folosindu-se de AI și de de tool-urile AI. Este un amplificator, un multiplicator pentru abilitățile oamenilor. Ceea ce înseamnă că oamenii care sunt buni la un lucru vor putea să fie de 10 ori, de 100 de ori mai capabili de a livra acel lucru la care sunt foarte buni.”
  • Nu cred că există oameni care sunt mediocri la tot. Cred că fiecare dintre noi are o zonă în care stă excepțional la ceva. E o discuție despre educație și sisteme de educație. Foarte multă vreme ni s-a vândut povestea asta, că e ok să faci ceva la care nu ești foarte bun sau care nu-ți dă foarte multă satisfacție pentru că bagi chestia asta în cutia asta de muncă. Și tu, de fapt, nu ești așa, tu, de fapt, ai viața ta dincolo de serviciu. Dar asta înseamnă că o treime cel puțin din viața ta este petrecută groaznic, în ceva care nu-ți face plăcere. Și cred că ai posibilitatea să accesezi acea potențialitate și să descoperi lucrurile la care ești bun și care îți fac plăcere.”
  • Motivul pentru care ChatGPT este folosit pentru plagiat este că poate că lucrările acelea nici n-ar trebui să fie scrise. Poate că nu sunt lucruri care creează valoarea și nu sunt lucruri puse dintr-o perspectivă de a crea valoare. Poate tema nu e bună. Ceea ce pe mine m-a fascinat dintotdeauna este capacitatea umană de a crea din nimic ceva, de a lua ceva de la zero și a-l duce la unu. Asta mie mi se pare fascinant la oameni și cred că aici este în continuare potențialul pe care noi îl putem accesa. Dar, dacă suntem puși doar să facem lucrări de rezumat, acest lucru nu este ceva care să creeze valoare în jurul nostru.”
  • „Sigur că o bază de cunoștințe este obligatorie, o bază de cunoștințe comune, dar, dincolo de asta, e nevoie de un sistem în care nu mai folosim profesorii ca pe niște recitatori de lecții. Și profesorii devin, poate, niște mentori, niște oameni cu care interacționezi personalizat și folosim tehnologia pentru a prelua partea repetitivă a sistemului de învățământ. Cred că avem oameni extraordinar de dotați și de talentați în a ghida elevi, studenți și a lucra cu ei și a-i ajuta să descopere, iar noi le irosim 80% din timp, punându-i să repete papagalicește aceleași lucruri.”

Interviul pe larg:

Ce face FlowX.AI?

FlowX.AI e o platformă care rezolvă o problemă fundamentală din marile organizații enterprise, și anume viteza și costul dezvoltării tehnologiei. Cred că toată lumea e foarte familiară cu cât de mult durează și cât de mult costă să construiești orice în digital, într-o organizație mare enterprise și asta este ceea ce rezolvă FlowX.AI. Desigur, în momentul de față suntem foarte concentrați pe sectorul de banking, dar până la urmă FlowX.AI este o platformă agnostică de industrie. Avem discuții în zona de sănătate, de apărare, în agricultură, în diverse domenii.

Să luăm de exemplu domeniul bancar. O bancă are un sediu central, foarte multe filiale, multe fluxuri de lucru. Cum face FlowX.AI ca lucrurile să meargă mai eficient?

Uitându-te puțin la cum arată landscape-ul de tehnologie al unei bănci sau al unei organizații, o să vezi că ai de cele mai multe ori mii și uneori chiar zeci de mii de sisteme pe care oamenii din bancă le folosesc ca să completeze orice flux de business.

Probabil că unele sunt mai vechi, altele mai noi…

Exact, este un landscape extraordinar de eterogen, cu tehnologii începând din anii `60 până în anii 2020, cu date redundante care se găsesc în multe sisteme și care sunt inconsistente, cu multe hârtii. FlowX face trei lucruri sau clienții noștri fac trei lucruri cu FlowX/AI. În primul rând, pot să așeze FlowX.AI foarte repede deasupra sistemelor pe care le au deja, integrând rapid toate aceste sisteme și consolidând un view unitar de date și de servicii. 

Și, deasupra lui FlowX, iarăși, noi oferim o platformă prin care ei pot să construiască foarte, foarte rapid aplicații digitale și platforme digitale unificate. Ceea ce noi oferim către clienții noștri este capacitatea de a construi foarte rapid sisteme. Este un enabler pentru ei. Noi am avut intenția foarte clară de a nu avea servicii și a nu construi o echipă de servicii. Am vrut să ne concentrăm foarte mult pe a construi un produs care este ușor de folosit de către clienții noștri. Aceasta este prima fază, aceea în care așezi FlowX peste sistemele existente, aduci toate datele la un numitor comun și, deasupra, iar poți să construiești aplicații și fluxuri digitale care sunt end-to-end, sunt ușor de parcurs, sunt moderne și sunt omni-channel. Noi numim această etapă core revival, pentru că reutilizezi date și servicii din sistemele existente, dar într-o formă modernă, rapidă. În etapa a doua, clienții noștri ăși dau seama că nu mai au nevoie să extindă sistemele existente și pot fie să construiască, fie să integreze terțe sisteme existente foarte, foarte rapid, folosind platforma FlowX. Și asta este important pentru că undeva între 60% și 80% din bugetele de IT sunt consumate de nevoia de a extinde funcționalitatea sistemelor existente. Cu Flow X, oamenii pot să aducă acea funcționalitate foarte rapid, dar fără să trebuiască să mai extindă sistemele. Ăsta este un massive game changer pentru ceea ce înseamnă viteza cu care clienții noștri pot să construiască și să adauge funcționalități pe care să le expună către angajații lor și către clienții lor. Și în a treia etapă, ceea ce îi ajutăm pe clienții noștri să accelereze este chiar înlocuirea sistemelor.

Ei pot să aducă sisteme pe care să le ruleze în paralel cu sistemele vechi o perioadă și la un moment dat să pur și simplu să decupleze sistemele vechi, să facă trecerea foarte simplă către noul sistem. Clienții noștri deja livrează sute de milioane de dolari în return on investment pe platformă, ceea ce atât pentru noi, cât și pentru investitorii noștri a fost foarte entuziasmant.

FlowX.AI este un business care s-a dezvoltat rapid. În noiembrie 2021 ridicați o finanțare de 8,5 milioane de dolari, iar un an și jumătate mai târziu una de 35 de milioane de dolari. Ce a stat la baza unei asemenea dezvoltări?

Flow X e o schimbare fundamentală a ceea ce era posibil. Ceea ce puteai realiza în ani, poți să realizezi acum în câteva săptămâni.

Cred că au fost câteva elemente care au ajutat la dezvoltarea noastră rapidă. Unul a fost focusul pe câțiva clienți, pentru că majoritatea startup-urilor joacă jocul ăsta de fake it until you make it, în care promit tot către toată lumea și încearcă să facă lucrurile până la urmă să să funcționeze. Noi, pe de altă parte, am avut luxul de a porni la drum cu un core de platformă deja extraordinar de robust și asta ne-a permis să ne concentrăm foarte mult pe doar câțiva clienți și să spunem: Noi știm exact ce facem. Știm exact ce poate să facă platforma și ce vrem să facem cu platforma asta. Și acesta este al doilea punct important pentru dezvoltarea noastră, parteneriatele pe care le-am avut cu integratorii de sistem.

Unde sunteți acum, după ce ați luat investiția?

Odată ce am luat investiția, ne-am apucat să construim echipa în America de Nord, și în UK. Avem un birou la New York, urmează să deschidem un birou la Charlotte, capitala banking-ului din SUA. Creștem echipa, dar gândirea noastră a fost întotdeauna că nu vrem să fim o echipă uriașă, vrem să fim un business uriaș. Pentru asta credem că, mai degrabă, putem să fim o echipă mică de oameni extraordinari care construiesc lucruri și acesta este probabil unul dintre principiile noastre fundamentale de operare. Și anume că un grup mic de oameni extraordinari va construi mult mai repede și mai bine decât un grup mare de oameni. Ne interesează să ne aducem alături acei 1% din oameni.

Cum îi găsiți?

Fie vin ei către noi, fie prin network-ul nostru. Lucrăm și cu companii de head-hunting, dar, în principiu, ceea ce e foarte important pentru noi este să existe o recomandare din interiorul companiei. Să aduci un om într-un grup e mai mult decât ceea ce scrie pe un CV, foarte multe lucruri care arată bine pe hârtie în realitate nu se potrivesc. Este vorba, mai degrabă, despre cum se potrivește personalitatea persoanei respective cu un grup. Sigur, partea de abilități și de IQ trebuie să fie acolo, dar, dincolo de asta, trebuie să existe o potrivire fundamentală. E necesar un anumit tip de reziliență și un anumit tip de personalitate.

S-a spus despre FlowX.AI că ar putea fi viitorul unicorn pe care îl va da România. Cum vă raportați la această titulatură?

Cred că foarte multă lume se uită în industrie la cât de mulți bani ridici. Și cred că scopul nostru este pe cât de multă valoare creăm. Nu am construit un business ca să ridicăm bani, ci ca să schimbăm ceva care nu funcționează, care este fundamental nefuncțional în lume.

În momentul acesta, nu pot să spun că am o emoție aparte în legătură cu acest termen. Ceea ce ne interesează este cât de multă valoare putem să generăm în jurul nostru și pentru clienții noștri. Și, sigur, sunt convins că la pachet cu asta vor veni și alte lucruri. Dar focusul nostru este pe cum să îi ajutăm cât mai mult pe clienții noștri să creeze cât mai multă valoare. Și pe cum luăm tehnologia - așa cum este AI, care poate să creeze un impact absolut disproporționat, și cum o folosim într-un domeniu care de mai bine de 20-30 de ani stă pe loc.

Pentru că, dacă stai să te uiți istoric, majoritatea inovațiilor s-au întâmplat în zona de consumer. Dacă ești un inginer bun, unde te duci să construiești produse tari? Te duci la Apple, te duci la Google, te duci la Facebook, Meta, dar nu te duci în în zona enterprise. În același timp, e atât de mult potențial și atât de mult impact în a lua tehnologii inovative și a le aduce în zona în zona enterprise, pentru că până la urmă tot ceea ce înseamnă enterprise software este ceea ce susține civilizația noastră.

Banking, apărare, agricultură, sănătate, toate lucrurile astea rulează pe tehnologie enterprise și pe sistem enterprise. Poate că nu sunt la prima vedere atât de glamour-oase ca tehnologiile consumer, dar cred că este o oportunitate mult mai mare să genereze impact. Și, mai mult decât atât, cred că este o oportunitate foarte mare pentru pentru Europa Centrală și de Est, care nu are neapărat cultura construcției de produse de consumer, în schimb are foarte multă cultură de enterprise. Cred că aici e o oportunitate foarte interesantă pentru companii - să se uite la la la construi valoarea în zonade enterprise.

Cum poți să ai succes în America de Nord unde pare că există deja totul în materie de tehnologie? Ce feedback aveți de acolo?

E clar că piața nord-americană e cea mai sofisticată și cea mai demanding și cu standardele de calitate cele mai înalte. Și acesta a fost și motivul pentru care noi am calculat foarte bine momentul în care să intrăm pe piața din SUA. Pentru că atunci când intram pe această piață voiam să fim siguri că suntem capabili să livrăm un produs la cele mai înalte standarde de calitate și de profesionalism și că, dincolo de produs, suntem pregătiți cu toate celelalte elemente ale companiei - cu partea legală, cu partea de suport… Că toate rotițele companiei sunt bine unse și pot să funcționeze impecabil în relația cu clienții din America de Nord. Acesta este motivul pentru care ne-am dus către America de Nord abia în vara anului 2022.

Noi avem un un mare avantaj, și anume că timp de 10 ani am construit platforma asta și am lucrat la platforma asta și am iterat pe ideea platformei ăsteia, fără să ne propunem neapărat să construim un produs, ci ca să rezolvăm, să găsim cea mai bună soluție la problema dezvoltării de software enterprise. Și asta ne-a permis ca, în momentul în care ne-am dat seama că avem o platformă și vrem să facem spin off-ul ăsta, să pornim la drum cu un produs extraordinar de diferențiat față de tot ceea ce exista în piață. Și asta, iarăși, este o reacție pe care o avem din partea clienților din America de Nord, care ne spun că suntem cu 2-3 ani înaintea a absolut orice există în momentul de față în piață și că majoritatea platformelor nu reușesc să livreze nici 10% din ceea ce putem noi să livrăm. Este un avantaj pe care trebuie să-l capitalizăm și pe care vrem să-l menținem.

Unde vreți să ajungeți, care e limita visului?

Noi ne propunem să schimbăm modul în care software-ul este creat în enterprise și să aducem inteligența artificială în modul în care software-ul este creat în enterprise. Și cred că nu doar că este posibil, este absolut necesar. Pentru că, în momentul de față, noi ca civilizație, nu mai facem față nevoii de de construcție de software și aruncăm resurse umane către problema construcției de software. Mai mulți oameni nu înseamnă însă mai repede sau mai bine.

Și credem și vedem deja că folosind o tehnologie așa cum este FlowX.AI poți, cu un număr foarte mic de oameni, să construiești lucruri în câteva săptămâni. Sunt lucruri pentru care altădată aveai nevoie de echipe de zeci, sute de oameni, e un feedback pe care îl primim de la clienții noștri.

Inclusiv de la unul dintre primii noștri clienți… A construit în două săptămâni o funcționalitate pe care încercase să o construiască cu o echipă de trei-patru ori mai mare cu câțiva ani înainte. Atunci a durat mai mult de un an, iar încercarea s-a soldat cu un eșec, pentru că n-au reușit să stabilizeze suficient de mult pe platforma respectivă.

Pentru că ați vorbit de AI și de oameni. Cum vă raportați la AI? Chiar spuneați că îți permite să lucrezi cu echipe mult mai mici. Înseamnă că sunt oameni care poate ar fi avut un job, dar nu îl mai au pentru că există AI. Cum vedeți lucrurile?

Cred că sunt oameni care ar fi fost trași într-un job care nu li se potrivea, dar care au oportunitatea să facă altceva, inclusiv să facă bani, folosindu-se de AI și de de tool-urile AI.

Este un amplificator, un multiplicator pentru abilitățile oamenilor. Ceea ce înseamnă că oamenii care sunt buni la un lucru vor putea să fie de 10 ori, de 100 de ori mai capabili de a livra acel lucru la care sunt foarte buni.

Pentru mine, este o oportunitate uriașă de a descoperi lucrurile la care ești bun și de a livra amplificat în direcția respectivă.

Și dacă ești mediocru?

Nu cred că există oameni care sunt mediocri la tot. Cred că fiecare dintre noi are o zonă în care stă excepțional la ceva.

E o discuție despre educație și sisteme de educație. Foarte multă vreme ni s-a vândut povestea asta, că e ok să faci ceva la care nu ești foarte bun sau care nu-ți dă foarte multă satisfacție pentru că bagi chestia asta în cutia asta de muncă. Și tu, de fapt, nu ești așa, tu, de fapt, ai viața ta dincolo de serviciu. Dar asta înseamnă că o treime cel puțin din viața ta este petrecută groaznic, în ceva care nu-ți face plăcere. Și cred că ai posibilitatea să accesezi acea potențialitate și să descoperi lucrurile la care ești bun și care îți fac plăcere.

Cum putem accesa potențialitate oferită de inteligența artificială și, totodată, cum o putem controla, odată ce am deschis cutia?

Eu cred foarte mult în lucruri care se întâmplă organic. Și cred că ăsta este un mare avantaj al al României, și anume că lucrurile la noi întâi s-a întâmplat organic, după care au fost trecute printr-un filtru al regulatorului. Cred foarte mult în sisteme descentralizate, cred foarte mult în potențialul nostru de a descentraliza educația și de a păși în noua eră în care oamenii pot să învețe concentrându-se pe ceea ce rezonează foarte mult cu cine sunt ei. Sigur că o bază de cunoștințe este obligatorie, o bază de cunoștințe comune, dar, dincolo de asta, e nevoie de un sistem în care nu mai folosim profesorii ca pe niște recitatori de lecții.

Și profesorii devin, poate, niște mentori, niște oameni cu care interacționezi personalizat și folosim tehnologia pentru a prelua partea repetitivă a sistemului de învățământ. Cred că avem oameni extraordinar de dotați și de talentați în a ghida elevi, studenți și a lucra cu ei și a-i ajuta să descopere, iar noi le irosim 80% din timp, punându-i să repete papagalicește aceleași lucruri. Și cred că există o oportunitate foarte interesantă aici, prin tehnologie.

Să vorbim un pic și despre Chat GPT, care e văzut ca un instrument de plagiat câteodată, despre care există temere că ar putea amplifica plagiatul. Cum îi vedeți rostul în educație? Poate fi el util?

Fără niciun dubiu. Ca orice tehnologie poți să folosești chestia oricum. Dar, spre deosebire de tehnologia nucleară, de exemplu, care este foarte complicat și foarte costisitor de accesat, tehnologia digitală este foarte ușor de accesat. Gândirea asta că vom putea să îngrădim accesul nu sună deloc realist. Ceea ce putem să facem mai degrabă este să educăm oamenii în a o folosi pentru a crea valoare și în a orienta până la urmă toată societatea spre a aprecia valoarea creată. Motivul pentru care ChatGPT este, cred eu, folosit pentru plagiat este că poate că lucrările acelea nici n-ar trebui să fie scrise. Poate că nu sunt lucruri care care creează valoarea și nu sunt lucruri puse dintr-o perspectivă de a crea valoare. Poate tema nu e bună. Ceea ce pe mine m-a fascinat dintotdeauna este capacitatea umană de a crea din nimic ceva, de a lua ceva de la zero și a-l duce la unu.

Asta mie mi se pare fascinant la oameni și cred că aici este în continuare potențialul pe care noi îl putem accesa. Dar, dacă suntem puși doar să facem lucrări de rezumat, acest lucru nu este ceva care să creeze valoare în jurul nostru.

Mie, personal, nu mi-a plăcut la școală, pentru că aveam senzația că tot ceea ce fac era inutil și că nu creează nicio valoare în jurul meu. Viața mea a început în momentul în care am avut primul job, în care am simțit că fac ceva care rămâne în urma mea și care schimbă ceva în jur. Chit că era la momentul ăla testare de jocuri video pe telefon. Ar trebui să lucrăm mai mult la zona de scop în educație, la a ajuta copiii să facă lucruri care chiar au un impact, poate minor, dar care în universul din jurul lor contează. Mișcă ceva, fac ceva să se întâmple sau fac ceva să fie mai bun în lumea din jurul nostru. Dacă trebuie să memorezi ceva, ce ar fi ca rezultatul memorării respective să fie un joc de echipă în care să zicem unul are o informație și trebuie să o dea mai departe? Are un impact în jurul lor.

Care a fost cel mai interesant lucru pe care l-a adus tehnologia în viața dvs? Care e cel mai mare câștig pe care l-ați avut de pe urma tehnologiei?

Mă întorc la obsesia mea, cea cu creat de valoare disproporționată. Mie mi se pare că e ceva ce ne-a permis nouă, ca echipă, să generăm, valoare într-un mod absolut disproporționat în jurul nostru. Faptul că o echipă de 30-40 de oameni în doi ani a reușit să genereze, sute de milioane de dolari în impact, ca return of investment pentru clienți… Dar putem să vorbim despre mii și zeci de mii de vieți schimbate pentru angajații băncilor pentru care lucrăm, clienții băncilor pentru care lucrăm. Mie mi se pare tehnologia este un instrument de high leverage, care-ți permite să creezi valoare în mod disproporționat în jurul tău. Asta mi se pare absolut fascinant. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Mi se par nocive ideile astea. Vezi tot felul de tineri care intră cu entuziasm în tot felul de companii și își dau pielea de pe ei să le crească salariul. Își distrug viața privată, dorm la job etc., pentru ca în final șeful să le spună că salariul rămâne tot ăla. E o bătaie de joc generală. Sunt bun? Ok, plătește-mă. Dacă nu, lasă-mă să fiu mediocru.
    • Like 0


Îți recomandăm

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult

RetuRO

Sunt pline rețelele sociale cu postări ale oamenilor care descriu că simt furie, frustrare, neputință, când văd deșeuri în Lacul Roșu sau lacul cu nuferi din Ipoteștii lui Eminescu, în stațiuni montane sau pe litoral. Le vedem peste tot - pe stradă, pe marginea drumurilor naționale, în tren, din tren, pe lângă calea ferată, în grădinile blocurilor, în gropile de gunoi de la marginea satelor, pe albiile pârâurilor și râurilor, în păduri.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Ana Maria Bălan

În facultate, am avut o colegă mai mare pe care mereu am admirat-o: super deșteaptă, implicată, genul de persoană pe care ai dori-o în echipa ta de medici. Am revăzut-o în primul ei an de rezidențiat: epuizată, dezumanizată, cinică. (Foto: Ana Maria Bălan/ Facebook)

Citește mai mult