Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Profesorul Dragoș Iliescu, despre creșterea pragului pentru bursele de merit: „Ne jucăm cu praguri la note doar pentru că nu avem standarde. Noi nu știm ce înseamnă 9,50”

Dragoș Iliescu

Ministerul Educației a crescut pragul de acordare a burselor de merit de la 8,50 la 9,50. Dincolo de implicațiile directe asupra elevilor, decizia poate avea consecințe asupra felului în care se acordă notele mari și ar trebui să deschidă o discuție despre standardele în evaluare, crede profesorul Dragoș Iliescu, expert în testare și fondator al platformei educaționale Brio. „Ce spune Ministerul Educației, cumva voalat, este că notele au crescut în pandemie. Ce zic ei e că, în comparație cu estimarea pe care au făcut-o la începutul anului legat de câți copii vor lua bursa, suntem mult mai sus. Avem mai mulți copii peste 8,50, asta spune comunicatul Ministerului Educației, deci, notele în pandemie au crescut. Dar noi știm că performanța școlară a scăzut în această perioadă - studii diferite arată că scăderea e undeva între 11 și 30%. A scăzut semnificativ”, spune Dragoș Iliescu, în cadrul unui interviu realizat, în parteneriat de Republica.ro și Brio.ro.

„Ce înseamnă acest 9,50? Și în ce fel e echivalent un 9,50 de la școala X cu unul de la școala Y?”

Motivul pentru care, în România, notele nu reflectă performanța școlară este absența standardelor. „Acum avem pragul de 9,50, dar ce înseamnă acest 9,50? Și în ce fel e echivalent un 9,50 de la școala X cu unul de la școala Y? Bursele deja sunt mici, dar lucrurile sunt simple din punctul de vedere al guvernanților. Atât ne ajunge plapuma. Hai să găsim o soluție să ne învelim toți cu ea. Ce facem? Păi nu ne mai învelim de la 8,50, ci de la 9,50 în sus. Decizia lor este rațională în contextul dat. Dar nimeni nu are curaj să spună sus și tare unele din adevărurile mai puțin comode. O medie de 8,50 e foarte ușor de obținut, o medie de 8,50 se poate obține cu note de 5 și 6 la matematică și română și cu 10 la sport și educație tehnologică. Nu știu în ce măsură o astfel de situație reflectă meritul și ar trebui premiată”, afirmă Dragoș Iliescu.

O medie de 8,50 e foarte ușor de obținut, o medie de 8,50 se poate obține cu note de 5 și 6 la matematică și română și cu 10 la sport și educație tehnologică.

Creșterea pragului de la care sunt acordate bursele de merit, atenționează el, ar putea însă duce la creșterea presiunii părinților asupra profesorilor, astfel încât aceștia să dea cu mai mare ușurință note mari. 

„Datele ne arată că profesorii din România sunt supuși presiunilor mult mai mult decât profesorii din alte țări. La ei se sună, în audiență la ei se vine, o să se accentueze acest fenomen”

„O să producă, de bună seamă, consecințe perverse, prin recul. Noi știm deja că notele sunt disjunse de performanța școlară. Există posibilitatea de a accelera această goană după umflarea notelor? Probabil că da. Asta ne arată și bunul simț, și datele. De multe ori, competitivitatea asta extremă din școala românească vine nu de la elevi, ci de la părinții lor. Părinții lor pun presiune pe profesori pentru note mai mari. Sunt profesori care dau o notă mai mare din motive sociale, mai degrabă. Asta e o parte din fenomen. O altă parte din fenomen este atunci când părinții vin și pun, efectiv, presiune. Nu pentru că le-ar trebui atât de mult banii ăia, dar bursa e un semnal că copilul tău e acolo, iar tu îți trăiești viața prin acel copil.

Datele ne arată că profesorii din România sunt supuși presiunilor mult mai mult decât profesorii din alte țări. La ei se sună, în audiență la ei se vine, o să se accentueze acest fenomen. Problema e că ne jucăm cu praguri la note, doar pentru că nu avem standarde. Noi nu știm ce înseamnă 9,50. nu știm ce înseamnă 8,50, care sunt acele component, de cunoștințe, de competențe, ale notei. Standardele acestea sunt formative, te ajută să-ți ghidezi atât așteptările, cât și efortul”, crede Dragoș Iliescu. 

Profesorii români știu să evalueze. Dar au nevoie de un semnal foarte clar despre ce înseamnă standardele

El dă exemplul sistemelor altor sisteme de educație, precum, cel britanic, unde notele nu au crescut în timpul pandemiei, ci dimpotrivă, au scăzut, reflectând scăderea de performanță. În absența standardelor explicite, profesorii se bazează în evaluare pe standarde implice. „Un profesor are idee despre ce înseamnă un 9, un 8 sau un 7. Dar standardele se modifică în capul profesorului, în funcție de ce face la clasă: când face mai puțin le cere mai puțin. Copiii știu mai puțin, dar el dă mai ușor nota aia mare, dă notă de 9 acolo unde n-ar fi dat în veci notă de 9 acum 3 ani. Profesorii români știu să evalueze. Dar au nevoie de un semnal foarte clar despre ce înseamnă standardele. Consiliul Național de Politici și Evaluare în Educație a ratat un astfel de proiect european, care a venit cu dedicație pentru ei, nimeni nu mai putea să participe în afara lor. Un proiect pentru foarte mulți bani pentru crearea acestor standarde în educație, nu a testelor standardizate, a standardelor. A scrierii explicite a acestora. Nu a participat, nu a depus proiectul, era proiect necompetitiv, s-a ratat o șansă imensă de a face asta pentru România”, spune Dragoș Iliescu.

În opinia lui, schimbări în materie de evaluarea nu vor putea veni niciodată de jos în sus, dinspre profesori, ci doar de sus în jos. Este rolul decidenților în educație să realizeze standarde după criterii obiective și să le comunice explicit cadrelor didactice. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bursa de merit este o anomalie intr-un sistem de invatamant care scolarizeaza copii care vor fi nepregatiti pentru viata economica reala. In opinia mea, un admis sau un respins ar da mai multa crezare cunostintelor acumulate. La ce foloseste principiul 1 al termodinamicii daca tie iti place sa devii IT-ist? Ok, stii, ai un admis. Altfel, cum sa te evaluez eu pe tine cu 7,9 sau 10? Aici e vorba despre stii/nu stii.
    Gaselnita cu bursa acopera partial nevoia de bani a copilului cand de fapt corect ar fi un nivel de salarizare corect si normal mediului care sa permita parintelui sa recompenseze copilul. Eu unul le-as desfiinta de tot si as da la toti parintii cate 100 de lei in plus la salariu sau la alocatiei. Si nu va faceti geiji despre competitie. Ea va exista natural intre copii.
    • Like 0
  • Când pentru salarizarea profesorilor va fi luat în calcul și procentul de promovabilitate al elevilor din școala în care prosesează. Astfel s-ar declanșa o competiție intre școli, atât pentru a preda cât și a fi elevul ei. Pe vreamea mea, erai mândru să porți emblema unei școli pe mâneca stangă a hainei de uniformă.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult