Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Profesorul Marian Popescu avertizează asupra regresului în ceea ce privește integritatea academică: „În contextul socio-politic de la noi, valorile morale au fost evacuate complet”

Marian Popescu

 Foto - Facebook Marian Popescu

„Dacă s-ar întâlni cu integritatea pe stradă, mulți dintre cei care scriu acest cuvânt în documentele oficiale ar trece prin ea”, spune profesorul universitar Marian Popescu, care în urmă cu 11 ani punea o bornă în domeniul eticii academice din România. În 2012, Marian Popescu era președintele Comisiei de Etică a Universității din București, care demonstra public că Victor Ponta, pe atunci premier, a plagiat în teza sa de doctorat. A fost momentul în care noțiunea de plagiat și-a făcut loc în conștiința publică, amintește profesorul Marian Popescu într-un interviu pentru Republica

La ani distanță de acel moment, tendința este mai degrabă la nivel instituțional de a nu sancționa plagiatul. Recent, de pildă, Consiliul Național de Etică a decis că fostul ministru de Interne, Lucian Bode, nu a plagiat în teza sa de doctorat, în ciuda unei anchete jurnalistice publicate de Emilia Șercan în Pressone, care aduce probe că acesta ar fi plagiat cel puțin 18,5 la sută din teza sa de doctorat. „Citind acum decizia Consiliului Național de Etică și îți dai seama că nu numai că lucrurile n-au rămas la nivelul din 2012, ba dimpotrivă, vorba lui Cațavencu, am dat înapoi. Ceea ce îți arată că în contextul socio-politic de la noi, al modului în care s-a ajuns la configurația asta politică, s-a întâmplat un lucru grav, și anume valorile morale au fost evacuate complet din societate. Și atunci această evacuare, golul rămas este spațiul în care se produc aceste tipuri de regres”, atrage atenția profesorul.

La nivel instituțional, promovarea integrității academice a fost făcută ineficient și a fost redusă deseori la un nivel formal, cu impact cel mult mediatic. La fel cum se întâmplă și cu promovarea noțiunii de integritate în aparatul de stat. 

„Noi am crezut că dacă folosim softurile antiplagiat lucrurile s-au rezolvat. Sau, cum a avut ideea „genială” un ministru, dacă dăm un ordin prin care obligăm toate universitățile repede să facă cursuri de etică și de integritate academică, am rezolvat problema. Numai ordinul ăla ți arată pauperitatea gândirii la nivel decizional înalt din România. Ministrul acela nu s-a gândit că nu există atâția specialiști pentru a preda cursul ăla, nu s-a gândit asta presupune o metodică, o tehnologie a predării. Și mulți s-au dus imediat la Kant și John Stuart Mill și au plictisit foarte multă lume. Teoria e bună dacă permite, prin modul în care e predată, și trecerea la aplicarea ei în viața de zi cu zi. Ministerul atunci a reușit să înmormânteze ceea ce putea să fie semnalul unei deschideri, când puteam să ne preocupăm mai consistent de zona de etică și de integritate universitară. Și asta nu poate fi redusă la un curs.Trebuie programe care să consolideze cultura etică și de integritate universitară. Iar pentru asta trebuie să investești, că dacă nu investești în astfel de programe, pierzi. Dar noi vedem cu ochiul liber care e situația alocărilor bugetare pentru educație. E un regres constant care n-are cum să ducă la o Românie educată”, spune Marian Popescu.

„Ar trebui să facem mai mult (și mai bine) dincolo de lupta pentru bugetarea Educației. Ar trebui să ne concentrăm mai mult pe etica actului de transmitere a cunoașterii. Problema e să transmiți studentului copilului ceva din moralitatea propriului efort, care să îi stabilizeze gradul de competență, de performanță socială, economică și așa mai departe”, explică profesorul.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    La cateva luni tot apare cate un profesor ca sa ne confirme ceea ce stim. Ca regresam, ca nu mai sunt valori morale, ca nu mai citim, ca nu mai scriem, ca ne indobitocim pe zi ce trece si daca nu facem ceva o sa fie vai si amar de tarisoara noastra.
    Sunt curios cand vor apare si profesori care sa ne si spuna ce trebuie sa facem. Ca noi stam foarte bine cu teoria, dar practica ne omoara.
    • Like 1
    • @ Nume
      Marta check icon
      ..când vor apărea*.
      Marian Popescu a fost și profesor la Litere, avea un curs opțional. era unul dintre foarte puținele cursuri la care nu adormeai de plictiseală.
      Apar diverși oameni cu soluții, dar cam ce fel de soluții ați dori? Care implică o baghetă magică și un bătut din palme, preferabil?
      Ultima carte pe care am citit-o cu soluții este de parenting, se numește: Hold on to your kids, si este despre cum nu e în regulă să îți plasezi copilul la After school cu orele să împingi copilul de 5-7 ani să fie "independent", și tu să faci carieră. În general soluțiile sunt lucruri de care oamenii nu vor să audă. Nu au chef să schimbe nimic la stilul de viață, vor doar ca deodată valorile să apară din neant, copiii să fie mai civilizați și părinții să își vadă de treabă în continuare.
      • Like 1
    • @ Marta
      Nume check icon
      Multumesc pentru corectura. Nu il cunosc pe domnul profesor si va cred pe cuvant ca este un profesor bun. Ce doresc sa spun este ca toti stim foarte bine de ce nu merg lucrurile in aceasta tara, dar nu stim deloc cum sa le rezolvam si din aceasta cauza ne invartim intr-un cerc vicios din care nu stim sa iesim, sau nu putem, sau nu vrem,,,
      • Like 2
  • Valentin check icon
    Problema plagiatului vine direct din sistemul de educație și are o istorie specifică. Cea a comunismului. În anii 50, sistemul de educație clădit cu măiestrie de dascăli ca Spiru Haret este înlocuit cu brutalitate cu un sistem sovietic, zămislit de mintea bolnavă a lui Anton Makarenko, marele arhitect al educației sovietice. Anton Makarenko a fost director al unei colonii penitenciare de minori, unde și-a condus și experimentele pedagogice. Nu e de mirare că educația sovietică și cea din blocul comunist avea iz de pușcărie.

    Educația sovietică nu are legătură cu elevul, pe care îl percepe ca pe o masă amorfă. Sovieticii au respins din start infiltrarea psihologiei în educație. Noua știință, apărută prin anii 40, ar fi zdruncinat din temelie tezele marxist-leniniste. Prin urmare, educația sovietică se caracterizează prin lipsa armonizării conținuturilor predate cu grupele de vârstă ale elevilor. Mai pe scurt, materia este mult prea dificilă pentru pragul de vârstă al elevului.
    Și ce faci când ai o asemenea situație? Încerci diverse strategii de supraviețuire: memorizarea tâmpă, copiatul, plagiatul etc.

    Problema mai rea este că aceste strategii de supraviețuire încep să apară normale. Comunismul nu e la prima tentativă de ștergere a valorilor. Colectivizarea a confiscat pământul oamenilor; rupți de foame, țăranii furau din averea cooperativei, de fapt furând din lotul care le aparținuse. Avea conștiința împăcată. E doar un exemplu de inversare a normalității.

    Memorizarea, tocitul, plagiatul și copiatul nu se vor rezolva în lipsa unei reforme reale a programelor școlare. Educația românească este o uzină sovietică veche, un fel de 23 August educațional. E pe ducă, dar se va zvârcoli groaznic înainte de a-și da obștescul sfârșit.
    • Like 2
    • @ Valentin
      Exact, ce bornă nouă în 2012? Ion Creangă este încă mare academician, matematica impusă în acest an de la evaluarea națională este întâia rușine națională, iar diferența o va face: "dragile sau dragele mele fete"?

      Dacă mai este ceva urmă de academie, ar trebui să-și ceară propria dizolvare și reformarea pe noile salarii cerute în stradă.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Daca vorbiti de psihologie, ,,Noua stiinta,, nu a aparut in anii '40 (ai secolului XX) ci in 1689, odata cu ,, Eseu asupra intelectului omenesc,, - va las placerea de a descoperi autorul
      • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult