Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Programul de guvernare: Consolidare fiscală ambițioasă pe hârtie: contribuabilii plătesc, întrebarea e dacă urmează și reformarea reală a statului

Bucuresti - reparatii

foto Profimedia

La o lună de la alegerile prezidențiale, după îndelungi negocieri politice, adică pentru funcții și portofolii ministeriale, avem și guvern și program de guvernare. Un plan care arată serios și drastic pe hârtie, chiar dacă părți bune din conținut par a fi preluate direct de pe un grup de mesagerie folosit de cei din „noua” coaliție de guvernare pentru negocierea măsurilor. În realitate, ne aflăm în fața unei ajustări de urgență, menite să calmeze presiunile Comisiei Europene, mai mult decât să reformeze în profunzime sistemul fiscal. Deficitul este un obiectiv important. Dar dacă măsurile nu sunt dublate de un cadru legislativ coerent, în consultare cu mediul de afaceri și implementat predictibil, riscăm să pierdem încrederea exact acolo unde este cel mai greu de reconstruit: în parteneriatul stat-sector privat.

Prima pagină a documentului mi-a trezit un sentiment de déjà vu prin obiectivele îndrăznețe și inovative de genul „reforme structurale fundamentale”, „bună guvernare” (vrea cineva o altfel de guvernare?), „respectul pentru cetățeni” sau „asigurarea unui climat predictibil pentru mediu(l) de afaceri”. Plus „menținerea coeziunii și solidarității sociale”, de parcă am fi avut așa ceva în ultimii ani pentru a avea ce să menținem. Invocarea coeziunii sociale într-un moment de polarizare accentuată riscă să pară mai degrabă o formulă retorică decât un angajament operațional.

Analizându-l mai în detaliu, programul de guvernare chiar conține măsuri îndrăznețe, care chiar ar putea înfăptui o reformă a statului român, dacă ar fi implementate. La nivel de discurs, m-am bucurat să văd că noul guvern și-a asumat reducerea deficitului bugetar prin măsuri clare de reducere a cheltuielilor publice, fără cosmetizare și onest, că se dorește scoaterea unor instituții ca ANAF, Antifraudă sau Vama din orice algoritm politic și reorganizate și digitalizate complet și că va deveni o prioritate combaterea evaziunii fiscale.

Pe de altă parte, a fost și este evident pentru toți că măsurile de reducere a cheltuielilor nu se pot implementa în doar câteva luni, iar urgența de a convinge autoritățile europene că suntem în stare să ne redresăm economia impune măsuri care să aducă rapid bani la buget – creșteri de taxe. Este la fel de evident că soluția creșterii taxelor poate fi benefică doar pentru reducerea relativ rapidă a deficitului bugetar, dar va avea efecte adverse imediate pentru populație și mediul de afaceri, dar și pentru economie, pe termen mediu și lung.

Veniturile populației și ale firmelor vor fi afectate direct de măsurile de consolidare fiscală propuse, dacă și când vor fi implementate.

Creșterea cotei de TVA de la 9% la 19% pentru serviciile de alimentație publică se va transpune într-o presiune suplimentară pe costurile restaurantelor, precum și într-o creștere imediată de prețuri pentru consumatorii finali.

O cotă de TVA mărită de la 5% la 9% pentru energia electrică și termică și pentru lemnele de foc va afecta atât buzunarele consumatorilor casnici, cât și bugetele celor industriali.

Piața imobiliară și sectorul construcțiilor vor fi influențate de eliminarea cotei reduse de TVA. Locuințele vor fi mai puțin accesibile pentru cumpărători odată cu eliminarea facilităților de TVA, ceea ce poate conduce la o încetinire a pieței imobiliare și la o reducere a numărului de construcții noi. De asemenea, alinierea valorilor impozabile la cele de piață va duce la o creștere a taxelor pe proprietate începând din 2026, ceea ce va însemna o nouă povară pentru proprietarii de imobile și o grijă suplimentară pentru cei care vor să devină proprietari.

Creșterea TVA va pune presiune și pe agricultură, prin creșterea prețurilor la îngrășăminte și pesticide, care se va transpune cel mai probabil într-o creștere a prețurilor alimentelor și o scădere a profitabilității companiilor din domeniul agricol.

Intenția de a taxa suplimentar câștigurile din criptomonede și din investiții la bursă va influența negativ atât investitorii, cât și atractivitatea și lichiditatea piețelor financiare. Piața de capital din România nu și-a atins încă potențialul, iar descurajarea investitorilor prin taxe majorate nu îi priește deloc. Poate că o reglementare mai clară a investițiilor în criptomonede și a altor active financiare ar fi mai utilă înainte de a impune taxe mai mari.

Cei care obțin venituri din închirierea de imobile în regim hotelier sunt vizați pentru a fi taxați suplimentar, ceea ce va însemna o creștere a prețurilor la cazarea în unități turistice de mici dimensiuni sau eliminarea de pe piață a unora dintre acestea.

Pentru antreprenori pare că nu se mai termină veștile rele. Impozitul pe profit ar putea crește de la 16% la 19%, deci vor rămâne cu mai puțini bani pentru noi investiții și dividende. De asemenea, propunerea de creștere a impozitului pe dividende de la 10% la 16% dă peste cap bugetele firmelor, cele mai afectate fiind firmele de mici dimensiuni împreună cu proprietarii acestora, pentru care dividendele rămase după plata tuturor costurilor și a taxelor reprezintă singura sursă de venituri. Această creștere a taxării dividendelor va afecta și veniturile nete ale investitorilor în acțiunile listate la bursă, ceea ce va reduce și mai mult atractivitatea pieței de capital.

Și băncile au intrat în vizorul Guvernului, care vrea să taxeze suplimentar, pe o perioadă limitată, „profitul excesiv” al acestora. Nu se cunoaște încă definiția profitului excesiv sau cota de impozitare a acestuia, însă este foarte posibil ca o taxare suplimentară a profiturilor băncilor, peste cei 2% din cifra de afaceri și 16% din profit, poate restrânge apetitul acestora pentru creditarea sectorului privat, cu efecte negative asupra investițiilor firmelor și consumului populației, două motoare esențiale ale creșterii economiei.

Este, într-adevăr, cel mai ambițios plan de guvernare pe care l-am văzut în ultimii ani. Sunt prevăzute multe creșteri de taxe, unele care pot găsi o justificare în uniformizare și echitate, altele care pun presiune suplimentară pe anumite categorii sociale care oricum sunt ”agresate” fiscal în mod repetat. Sper să vedem implementarea cu prioritate a măsurilor de reducere a cheltuielilor disproporționate ale statului și apoi măriri de taxe. În contextul în care taxele se majorează în numele „solidarității”, ne-am dori să vedem și din partea autorităților române mai multă considerație față de contribuabili – așa cum, de altfel, se promite – dar și o coerență reală în modul în care sunt cheltuiți banii publici. Ar fi de dorit ca această creștere fiscală să fie limitată în timp, până la redresarea economiei și reducerea deficitului bugetar – un punct de echilibru de la care să nu mai fie tolerate excesele bugetare din ultimii ani. Pentru ca acest program să-și atingă obiectivele, este esențială nu doar voința politică, ci și un calendar coerent, predictibil, construit împreună cu mediul economic și social.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult