Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Proiecte pilot anunțate de șeful Autorității pentru Digitalizarea României în București: mai puține hârtii în procesul de vânzare sau cumpărare a unei mașini, mai puține drumuri de la primărie la notar în sectoarele 6 și 1

Competente digitale

Foto: Getty Images

În anul care a trecut, instituțiile publice au fost fost mai deschise ca niciodată către soluțiile digitale: multe documente sunt trimise acum online, semnătura electronică nu mai este privită ca o ciudățenie de către funcționarii statului și din ce în ce mai multe taxe au început să fie plătite prin ghiseul.ro, în loc de ghișeul fizic. O problemă a rămas însă: reticența instituțiilor de a oferi acces altor instituții la datele pe care le dețin, chiar dacă acestea au un interes legitim, spune președintele Autorității pentru Digitalizarea României, Octavian Oprea (foto)


„Reticența față de soluțiile digitale a scăzut treptat, până la un anumit punct, până la accesul la date. Când vorbim de accesul la date fiecare instituție se înfoaie ca un arici și se consideră proprietară pe setul ei de date, dar lucrăm acolo să deblocăm din punct de vedere legislativ situația. 

Din păcate, impasul acesta a rezistat, din cauza faptului că Parlamentul nu a fost unul deschis la această modificare legislativă. În ADR, în fostul minister, exista un proiect de lege pentru interoperabilitate, în care obligam instituțiile publice să își deschidă datele către alte instituții publice, iar acum ajutorul Comisiei de Tehnologia Informației și Comunicațiilor din Parlament, suntem în curs de finalizare a acestui proiect legislativ. 

Potrivit proiectului, fiecare instituție va avea acces la date ale altei instituții, conform obiectului său de activitate”, spune Octavian Oprea..

Ca un prim pas înspre asigurarea interoperabilității, ADR va inventaria softurile folosite de fiecare instituție publică, una dintre probleme fiind acestea sunt foarte diferite. 

O soluție tehnică de transpunere a datelor într-un format unic

„Pe lângă acest proiect legat de inventarierea softurilor și soluțiilor, pentru că acesta este unul dintre cele mai consistente impedimente pe care le-am întâlnit, am încercat să ne schimbăm noi viziunea. Dacă o instituție deține datele într-un anumit format, nu e nicio problemă. Le va păstra în continuare în acest format, dar noi lucrăm acum și încercăm să punem la dispoziție soluția tehnică prin care aceste date vor fi transformate într-un format unic. Eu le iau de la tine în formatul tău și le potrivesc cu un standard unic, trimițându-le apoi către cealaltă instituție. Va fi practic o magistrală de date, gestionată de ADR, în care fiecare instituție va livra informație și va ieși informație standardizată. entru că e mai simplu să ne adaptăm noi. Am identificat o soluție tehnică pe care o adaptăm în momentul de față și ne-am asumat ca, până spre sfârșitul acestui an, să avem proof of concept”, afirmă șeful ADR.

Cetățenii care vor să facă tranzacții în sectoarele 6 și 1 nu vor mai fi nevoiți să meargă cu certificatul de atestare fiscală de la primărie la notar

Acesta spune că până la finalul anului vor fi implementate în București două proiecte pilot care au la bază principiul interoperabilității. Primul dintre acestea, care le va permite notarilor să acceseze date de la primării, va începe să funcționeze mai întâi în sectorul 6 și mai apoi în sectorul 1 al Capitalei. „Am întâlnit deschiderea unui furnizor de servicii software pentru administrația publică. Am făcut un call, până acum un singur furnizor a venit către noi. Și am zis: haideți să dăm acces notarilor publici la informațiile deținute de administrațiile fiscale ale fiecărei primării. Vom începe cu primăria sectorului 6, ceea ce înseamnă că cetățenii care vor să facă tranzacții în sectorul 6 nu vor mai fi nevoiți să meargă cu certificatul de atestare fiscală și cu alte documente de la primărie la notar. La puțin timp, vom introduce soluția în Primăria Sectorului 1, după care vom încerca să replicăm la nivel național și am certitudinea că vom reuși. O să terminăm mai întâi cu primăriile care beneficiază de serviciile acestui furnizor, pentru că fiecare furnizor a dezvoltat un standard. Și atunci ca să existe un punct de plecare, un pilon de pod, am ales un furnizor. Ulterior, vom merge către toți furnizorii”, a precizat Octavian Oprea.

Mai puține hârtii în procesul de vânzare sau cumpărare a unei mașini

Un alt proiect se referă la eliminarea copiilor după o serie de documente cerute în procesul de vânzare sau cumpărare a mașinii. „Cred că până spre sfârșitul anului va fi gata un sistem de interoperabilitate la nivelul direcțiilor de taxe și impozite locale din București. Vrem ca în cadrul procesului de vânzare și cumpărare al autovehiculelor cetățeanului să nu-i mai fie solicitate date, informații și copii după documente pe care statul le deține - copie după cartea de identitate, copii după dovada plății unor taxe, pentru că le poți plăti în ghiseul.ro și se pot furniza aceste date în format electronic, copie după certificatul de înregistrare al firmei. Astfel de documente nu vor mai fi solicitate la nivelul municipiului București, după care vom începe să ne extindem către municipiile reședințe de județ”, afirmă șeful ADR.

Faptul că instituțiile nu își transmit una alteia datele pe care le dețin și îl forțează pe cetățean să facă ping-pong cu documente reprezint una dintre piedicile majore pentru digitalizarea administrației publice. „Avem nevoie mai întâi de un exemplu de bune practici pentru a putea replica sistemul la nivel național. În momentul de față am pus la dispoziția Direcției de Înmatriculări și Permise Auto un flux în care descărcăm informațiile legate de plățile pentru serviciile pe care i le oferă. Cetățeanul nu trebuie să se mai ducă cu o copie a chitanțe la înmatriculări sau permise sau pașapoarte, dacă a plătit prin Ghiseul.ro”, spune Octavian Oprea.

Articolul face parte din proiectul editorial „Revoluția online”, susținut de eMAG.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult