Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Proprietarii de mașini vor plăti o nouă taxă auto

Ministerul Mediului are în pregătire o nouă taxă auto, în locul timbrului de mediu eliminat la 1 februarie în acest an. 

Anunțul a fost făcut de ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, care susține că în calculul noii taxe se va ține cont de numărul de kilometri parcurși, astfel încât proprietarul să fie determinat la un moment dat să își schimbe mașina.

„Să fie pe toată durata de funcţionare a maşinii, în funcţie de numărul de kilometri pe care tu îi parcurgi. Şi lucrul acesta se poate face într-o anumită perioadă de timp, la o anumită perioadă de timp şi asta să te determine la un moment dat să-ţi schimbi maşina”, a afirmat Grațiela Gavrilescu, potrivit știrileprotv.ro.

În calculul vechii taxe auto erau luate în considerare norma de poluare, anul de fabricaţie și capacitatea cilindrică. 

După eliminarea timbrului de mediu, la 1 februarie anul acesta, piața auto locală a fost invadată de mașini second hand aduse din import, majoritatea Euro 2 și Euro 3. 

Numărul de autovehicule rulate din import înmatriculate în primele șapte luni din acest an a fost de 294.000, similar cu numărul de mașini second hand înscrise în circulație în întreg anul trecut - 297.000 de unități. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • :)))))) deci sa inteleg ca s-au asfaltat strazile , s-au plantat copacii lipsa,scuze taiati , scuze furati , acum trebuie sa platim luxul de care ne bucuram . NU?
    • Like 0
  • Sorin check icon
    Se vede ca sunteti urmasii celor care au fugit in padure. Nu se revolta nimeni.
    O noua taxa? Sigur ca da, o inghitim si pe asta. Atata doar ca vrem sa ne dam si noi cu parerea cum sa fie ea calculata. Imi e si sila.
    • Like 0
  • da dece trebuie noi sa platim taxa de poluare cind asta e puterea noastra de cumparare?cind statul cumpara de la autobuze, tramvaie,avioane de lupta,corvete la mina a saptea de ce ne taxeaza pe noi? asta e puterea de cumparare a tarii in definitiv si nu e din vina noastra
    • Like 0
    • @ Stefan 51
      Raspunsul e usor: avioane, corvete, tramvaie sau autobuze romanesti NOI nu prea exista,
      pe cand autoturisme DA. DAcia. Ai luat vreodata in calcul sa iti cumperi o Dacie nou-nouta, la acelasi pret final ca o rabla? Ce te-a oprit? Nemtii, francezii, englezii sau turcii cumpara Dacii. Multe Dacii.
      De ce sa nu fii tu unul dintre multii români fuduli care dau banii pe un Volswagen vechi in care vor mai baga inca pe atat sa il repare?
      Asta daca iti pasa de siguranta iin trafic
      • Like 0
  • check icon
    Asta chiar e o prostie, sa calculezi taxa in functie de kilometri parcursi... Adicatalea, un Mercedes nou nout dar cu care faci anual vreo 40.000 km devine mai harb decat un Logan cu care mergi 5000 km...
    • Like 1
  • AdiG check icon
    Principalul element poluant produs de masinile cu combustibil fosil este dioxidul de carbon. Toate celelalte elemente poluante sunt in cantitati mult mai mici. Indiferent de faptul ca masina este Euro 1 sau Euro 6, la un litru de combustibil folosit va produce aceeasi cantitate de dioxid de carbon. Deci, daca se doreste taxarea poluarii, aceasta se poate realiza cel mai simplu introducand o taxa de poluare in pretul combustibilului. Astfel se va respecta principiul "poluatorul plateste". Faptul ca ai o masina mai noua se va vedea in faptul ca, la aceeasi distanta parcursa, va consuma mai putin decat una veche deci vei plati o taxa de poluare mai mica. Pe de alta parte, o masina Euro 5 care merge 10.000 km/an e clar ca va consuma mai mult si in consecinta va si polua mai mult decat una Euro 2 care merge doar 5.000 de km/an. Sigur ca mai e problema celorlate noxe care, datorita catalizatoarelor mai performante de pe masinile noi, sunt mai reduse. Asta s-ar putea rezolva printr-o taxa fixa care sa tina seama de norma de poluare si de "vechimea masinii" tinand seama de kilometrajul acesteia.
    • Like 1
  • Un mod de calcul posibil si simplu ar fi urmatorul:guvernul stabileste taxa in functie de noxele emise emitand un 'calculator de taxe';RAR si statiile ITP transmit datele despre noxele emise pentru fiecare autovehicol catre ANAF; benzinariile transmit catre ANAF date despre cantitatea de combustibil vandute catre fiecare autovehicol; pe baza datelor obtinute si a calculatorului de taxe calculeaza trimestrial/semestrial/anual valoarea taxei de poluare si o transmite posesorului autovehicolului pentru achitare.
    • Like 1
    • @ Voicu Nicolae
      Exact asta se intampla in Dubai. Cand pun benzina, tipul de la statie imi noteaza si numarul de inmatriculare. Apoi, cand se termina perioada de inregistrare (1 an) si ma duc la RAR-ul de aici sa o verific si sa o reinregistrez, mi se da o foaie cu starea tehnica a masinii cat si amprenta de CO2 pe care o produce. In functie de asta, pretul asigurarii poate fi mai mare sau mai mic (pentru ca aici nu sunt impozite si taxe pe proprietati si nici taxe de poluare).
      • Like 1
    • @ Radu Andrei Malica
      Nu stiam asta. Inseamna ca nu trebuie sa 'reinventam' roata ! Trebuie numai sa vrem.
      • Like 0
    • @ Radu Andrei Malica
      check icon
      Da, numai că nu Dubai va fi modelul, avem modele mai apropiate. Tocmai s-a terminat la Tallinn reuniunea europeană pt societatea informatizată. Ei și? Și în Estonia și în alte țări îți rezolvi aproape toate problemele la un birou unic și prin internet. La noi, aproape cert impozitul ăsta va fi precedat de cozi și de nervi undeva sau în mai multe locuri. Trăim într-o țară condusă de niște monștri. La 1 feb. scot o taxă, lumea se bucură, iar acum pun o alta, complicat de calculat și specifică unei țări birocratice. Chiar sunt curios cum va fi...
      • Like 0
    • @ Voicu Nicolae
      Nota 10+
      • Like 0
    • @ Voicu Nicolae
      Teoretic suna bine. Practic solutia asta costa foarte mult. Iti imagnezi cantitatea de date de tranzitionat, gestionat, prelucrat si securizat?
      Dintr-o data transformi orice benzinarie oricat de mica in societate care prelucreaza date cu caracter personal, costuri..si bariere de intrare pe piata ..si asa foarte mari.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult