Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

PwC România: România ar deveni singurul stat UE care lasă plata contribuţiilor de asigurări sociale şi de sănătate exclusiv în sarcina angajatului

taxe-

(Foto: Guliver/Getty Images)

Ministerul de Finanţe a comunicat ieri că, începând cu 1 ianuarie 2018, contribuţiile sociale vor fi trecute exclusiv în sarcina angajatului, cuantumul total al acestora urmând să scadă de la 39,25%, cât sunt în prezent, la 35%, iar nivelul impozitului pe venit se va reduce cu 37,5% de la 16% la 10%.

„România ar deveni astfel singura ţară din Uniunea Europeană care lasă contribuţiile sociale exclusiv în sarcina angajaţilor. Acest sistem nu se aplică în niciun alt stat membru pentru că implicarea angajatorului în plata contribuţiilor a avut ca scop, încă de la începuturile introducerii acestora, susținerea anumitor categorii de persoane care beneficiază de ajutor social fără însă a contribui la sistem (ex. elevi, studenti, pensionari care beneficiază de asigurarea socială de sănătate fără plata contribuției)”, a declarat Mihaela Mitroi, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România. 

În medie, la nivel european, contribuţiile angajatorilor sunt mai mari decât cele ale angajaţilor. Potrivit calculelor PwC, media contribuţiilor sociale suportate de angajator în statele UE este de 23,57%, pe când media contribuțiilor angajaților este de doar 13,35%. Iată deci că Executivul doreşte să crească nivelul contribuției angajaților în România la aproape de 3 ori media europeană şi să elimine contribuția angajatorului.

Pentru ca angajații să nu fie afectați de această creștere a poverii fiscale în sarcina lor, angajatorul ar trebui să le crească salariile brute, potrivit programului anunţat de Guvern cu 22,75%.

Conform prevederilor legale actuale, angajatorii din mediul privat nu pot fi obligaţi să modifice nivelurile salariale, decât pentru salariaţii plătiţi la nivelul salariului minim pe economie, contractele de muncă fiind înţelegeri private, iar statul nu poate impune modificarea acestora fără acordul părţilor.

„Poate că cei mai mulți dintre angajatori vor înțelege să acopere acest cost suplimentar care va reveni angajaților, prin creșterea salariilor, însă nu este obligatoriu ca acest lucru să se întâmple în toate cazurile. Astfel, pot apărea situații în care angajații vor avea un salariu net mai mic decât în prezent cu circa 22%. Pe de altă parte, aceste efecte vor fi parțial contrabalansate de reducerea impozitului pe venit, de la 16% la 10%”, adaugă Mihaela Mitroi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • TAXAREA CELOR CU SALARII NEIMPOZABILE, SCOPUL MASURII DE MUTARE A CONTRIBUTIILOR LA ANGAJAT
    Guvernul minte cand spune ca mutarea contributiilor sociale in sarcina angajatului nu va afecta salariul net al romanilor ba chiar acesta va creste.
    "Se incearca o marire a pensiei pe care un roman o va obtine la sfarsitul stagiului de cotizare", sustine ministrul de finante. Da, trebuie sa cotizam mai mult la pensiile speciale ale celor care se pensioneaza azi si maine se angajeaza inapoi in sistem primind astfel si pensie speciala si salariu gras de la stat.
    De fapt scopul acestei manevre este colectarea de mai multi bani de la cei care beneficiaza de scutire de impozit - pe acestia scaderea de impozit de la 16 la 10 procente nu-i impacteaza.
    Mai jos gasiti un articol cu cele declarate de ministrul de finante intr-o emisiune la Realitatea TV in data de 31 iulie 2017 si unde a dat si un exemplu de calcul pentru un salariu brut de 10000 lei pe care o sa-l folosesc si eu mai jos pentru a va arata scamatoria:
    http://www.ziare.com/…/ministrul-de-finante-explica-mecanis…
    Cele trei masuri aplicate cumulat din 2018, conform ministrului de finante, sunt:
    1. mutarea contributiilor sociale in sarcina angajatului;
    2. reducerea contributiilor sociale de la 39,25% la 35% (vor ramane doar CAS si CASS insumand 35% restul fiind eliminate);
    3. reducerea impozitului de la 16% la 10%.
    Ce ar mai fi de adaugat aici este ca guvernul mai vrea sa oblige cumva angajatorii sa majoreze salariul brut astfel incat sa includa suma corespunzatoare partii care astazi este in sarcina angajatorului desi nu este clar cum o va face, legislatia actuala nepermitand acest lucru. Aceasta masura impreuna cu reducerea impozitului de la 16 procente la 10 sunt esentiale pentru ca salariul net al celor care platesc impozit sa nu fie afectat dar aceasta scadere a impozitului nu ii impacteaza pe cei cu salarii neimpozabile astfel incat la ei netul va scadea.
    Mai jos sunt niste calcule care pleaca de la salariul brut de 10000 lei dat ca exemplu de ministrul de finante si care arata salariile nete rezultate astazi cat si pe cele care vor rezulta din 2018 odata cu aplicarea masurilor de mai sus:
    Exemplu de calcul pentru un salariu brut impozitat valabil astazi:
    Salariul brut: 10000 lei;
    Angajatul plateste statului 2986 lei (se retine din brut si reprezinta CAS, CASS, somaj si impozit 16%);
    Angajatorul plateste statului 2275 lei (se plateste de angajator si reprezinta CAS, CASS, somaj, concedii, creante salariale si fond de risc si accidente);
    Salariul net: 7014 lei (brut minus contributia angajatului 10000 minus 2986 lei);
    Salariul complet (cat plateste angajatorul total, brut + contributii angajator 10000 plus 2275 lei): 12275 lei.
    Exemplu de calcul pentru un salariu brut impozitat valabil din 2018:
    Salariul brut: 12275 lei (din 2018 include contributia angajatorului);
    Angajatul plateste statului 5094 lei (se retine CAS, CASS insumand 35% conform masurii de la punctul 2 si impozit 10% conform masurii nr. 3 si se plateste acum integral de angajat conform masurii
    de la punctul 1);
    Angajatorul nu mai plateste nimic (conform masurii de la punctul 1);
    Salariul net: 7181 lei (brut minus contributia angajatului, 10000 minus 2986 lei);
    Salariul complet : 12275 lei (net plus retineri).
    Exemplu de calcul pentru un salariu brut scutit de impozit astazi:
    Salariul brut: 10000 lei.
    Angajatul plateste statului 1650 lei (se retine din brut si reprezinta CAS, CASS si somaj, impozit 0).
    Angajatorul plateste statului 2275 lei (se plateste de angajator si reprezinta CAS, CASS, somaj, concedii, creante salariale si fond de risc si accidente).
    Salariul net: 8350 lei.
    Salariul complet 12275 lei.
    Exemplu de calcul pentru un salariu brut scutit de impozit valabil din 2018:
    Salariul brut 12275 lei (din 2018 brutul include contributia angajatorului, 10000 + 2275 lei);
    Angajatul plateste statului 4296 lei (se retine CAS, CASS insumand 35% conform masurii de la punctul 2 si impozit 10% conform masurii nr. 3 si se plateste acum integral de angajat conform masurii
    de la punctul 1);
    Salariul net: 7979 lei (brut minus contributia angajatului, 12275 minus 4296 lei).
    Asadar se poate observa cum contributia la stat creste pentru un salariu neimpozabil cu aproximativ 9 procente in detrimentul salariului net care scade cu aproximativ 5,5 procente in timp ce pentru un salariu impozitat contributia la stat scade cu aproximativ 3,2 procente in timp ce salariul net creste cu 2,3 procente.
    Personal nu am nimic de protestat in legatura cu plata taxelor la stat (sau cresterea lor) atata timp cat aceste taxe se reflecta in investitii in domeniile de interes pentru societate (sanatate, invatamant, infrastructura, etc.) dar dupa cum prea bine stim politicienii nostri numai la binele tarii si a cetatenilor ei nu se gandesc.
    • Like 0
  • raimond check icon
    Situatia actuala e cam asa: Sa zicem ca angajatul ia in mana 2500 lei. Contributiile angajatului sunt 700. Contributiile angajatorului sunt 800. Care e brutul angajatului acum? 2500 + 700 = 3200. Cat trebuie sa aiba angajatorul pentru acest angajat? 2500 + 700 + 800 = 4000 lei. Angajatorul ii da angajatului netul (2500) iar restul statului (700 + 800 = 1500). Deci, eu ca patron trebuie sa scot din buzunar 4000 de lei daca vreau sa dau angajatului in mana 2500 lei. Marea manareala e ca angajatul la cei 2500 lei beneficiaza de asigurari (sanatate, pensie, etc) doat pentru o contributie de 700 lei, nu de 1500 !
    Tot ce se vrea e transformarea brutului in 4000 lei direct, angajatul ia in mana tot
    2500 lei, iar taxele lui vor fi acum 1500 lei. El va contribui practic mult mai mult la stat, contributii din care va beneficia mai mult cel putin la pensie - zic guvernantii.
    Ideea e buna: Angajatul va vedea acum (pe fluturas) exact cat salariu are 4000 (brut). Va vedea cat de mult contribuie la stat. Si poate i se va aprinde o luminita undeva. Poate va incepe sa ia atitudine (unde se duc toti banii mei?). Poate. Oricum pentru PSD nu e o lovitura de imagine, din contra. Vor trebui sa explice mai des de ce taxele pe munca sunt asa de mari. Chestia e ca angajatului nu-i scade slariul, din contra, ii creste. Problema lui va fi cand va vedea ce salariu mare are (avea) si cat de putin ii ramane in mana.
    Chiar as vrea sa stiu cati angajati stiu in Romania situatia actuala. Ca firma plateste pentru ei (de fapt nu pentru ei, pentru ca ei nu beneficiaza de nimic) tot felul de taxe. Firma plateste contributie de sanatate - cine beneficiaza de ea? Firma? Firma plateste contributie de pensie. Iese firma la pensie?
    • Like 0
    • @ raimond
      Florin check icon
      Prietene Raimond, comentariul tău e corect, dar ai două mici mari probleme : una, că tu crezi că partea angajatorului nu se duce la pensii, ceea ce e fals şi a doua că tu crezi că, pe exemplul dat de tine, statul poate să oblige angajatorul să crească brutul imediat de la 3200 la 4000, ceea ce e iarăşi fals, scrie şi în articol.
      • Like 1
    • @ Florin
      raimond check icon
      Chiar daca partea angajatorului ajunge la pensii, angajatului i se calculeaza pensia la contributia de 700 lei nu 1500. Deci cine beneficiaza? Probabil cei cu pensii speciale (asa zisele pensii nesimtite) care nu au contribuit niciodata la ce pensie au. Iar treaba cu obligarea angajatorului blah blah e o falsa problema. Cea mai simpla solutie, cel putin la inceput e sa se opereze cu terminologia. Cata vreme angajatorul trebuie sa scoata 4000 acum si nu e obligat birocratic sa dea mai mult, poti pur si simplu sa zici ca "brutul" include obligatiile angajatorului si cu asta basta. Iar obligatiile salariatului sunt suma celor doua obligatii precedente. Simplu, numai sa se vrea.
      • Like 0
    • @ Florin
      check icon
      Corect!
      • Like 0
  • din pacate are ceva noima, angajatul e mai usor de apucat de texticole, in timp ce , amgajatorul - daca il cheama uzina de minerit sau ministerul cutare sau mai toate entitatile de stat , inclusiv primarii imprastiate prin tara - nu, nu asa usor, daca au si protectie...politica (ocazionala)
    si, mai ales ca mai toate aceste entitati de stat (dar si din cele mafiote) retin cota parte a salariatului- mimand ca o varsa la buget, la fisc- si o topesc, numai ei stiu unde!!!
    • Like 0
  • Florin check icon
    Eu chiar nu-i înțeleg pe guvernanți. Decizia ar dezavantaja angajații și ar avantaja angajatorii fără niciun dubiu. Chiar și dacă ar fi introdusă concomitent cu impozitul pe gospodărie, care ar diminua impozitul pe venitul salarial, angajatul tot ar pierde o parte semnificativă din salariu. Dacă, totuși, vor să simplifice contribuțiile salariale să le taie de tot la angajator și s-a terminat discuția.
    Măsura ar da peste cap piața muncii o perioadă de timp.
    E bine, măcar, că n-au pretenția, precum Biriș, cel care a venit prima oară cu ideea, să impună creșterea tuturor salariilor, astfel încât angajații să nu piardă nimic.
    Mi se mai pare straniu că o asemenea idee apare și în guvernul Cioloș și în guvernul PSD, singura explicație ar fi că există un ”cap luminat” care influențează deciziile și comportamentul fiscal al ambelor guverne, cu toatea că ele, la vedere, sunt total în antiteză!
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult