Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Referendum sau Adunări cetățenești? Care e soluția pentru ca oamenii simpli să aibă o voce nealterată de influența politică

Uniunea Europeană

Foto: Guliver/Getty Images

Acum ceva vreme scriam un articol referitor la referendumul la nivelul Uniunii Europene și adunările cetățenești de la nivel național și european.

Departe de mine de a relua acum interminabilele discuții pro și contra asupra referendumului, dar în rândurile ce urmează vreau să prezint o alternativă care probabil ar avea mai mult succes la nivel național și european, dar și o reprezentativitate mai mare și costuri mai mici, în comparație cu cele ale organizării unui referendum.

După cum scriam în articolul de mai sus, în luna iulie 2018 am participat la un proiect propus de cei de la Declic: „Participarea cetățenilor în UE – momentul schimbării?”. Acest proiect a propus o formă de dezbatere publică numită „Adunarea cetățenilor”, pentru a afla ce schimbări consideră cetățenii că ar trebui făcute cu privire la participarea lor și care sunt recomandările acestora pentru factorii de decizie din UE, pentru implementare.

Discuția s-a bazat pe două subiecte: referendumul în cadrul UE și Adunarea Cetățenilor Europeni ca o a treia cameră consultativă în procesul legislativ al Uniunii Europene. Care dintre acestea două ar avea mai mare impact în procesul decizional din cadrul UE? Fiecare dintre aceste subiecte a fost discutat în două sesiuni separate.

Dacă asupra referendumului părerile au fost destul de împărțite, în ceea ce privește „Adunarea cetățenilor”, a adunat mai multe păreri favorabile, ceea ce la final a dus și la elaborarea unei scrisori comune către inițiatorul dezbaterilor, Universitatea din Liverpool sub tutela Europe for Citizens Programme, cu recomandările noastre.

Similar cu Atena din perioada antică, când legile erau date de o adunare a cetățenilor aleși aleatoriu, și în cadrul UE s-ar putea crea o adunare similiară. 500 de cetățeni, selectați aleatoriu din toate țările UE, s-ar aduna pentru a dezbate și face recomandări cu privire la noile reglementări, la propunerile de modificare a tratatului sau la anumite propuneri din partea cetățenilor UE. Comisia, Parlamentul și Consiliul UE ar trebui să răspundă la aceste recomandări și ar exista un interes general în mass-media. Pe termen lung EUCA (European Union Citizens Assembly, Adunarea cetățenilor Europeni) ar putea deveni un element permanent în cadrul instituțional al UE.

Pornind de la aceste considerații, propunerea la care am ajuns în cadrul discuțiilor noastre a fost că ar fi oportună crearea unei adunări cetățenești centralizate la nivel european cu reprezentanți din fiecare țară membră.

Reprezentanții din fiecare țară ar trebui să fie aleși aleatoriu, pe baza unui algoritm bine definit, ca să permită o acoperire cât mai largă a tuturor păturilor sociale și să dea credibilitate alegerii aleatorii.

În cadrul întâlnirilor la nivel național, reprezentanții ar trebui să treacă printr-un proces de informare împreună cu un grup de experți. Necesitatea acestui proces de informare este dată de faptul că reprezentanții vor proveni din diferite pături sociale, cu nivele diferite de educatie, cultură, experiențe. Astfel, toți reprezentanții vor avea un trunchi comun de informație pe care să-și formeze sau să-și prezinte opiniile. S-ar evita birocrația și segmentarea excesivă și costurile s-ar menține la un nivel rezonabil.

Adunarea cetățenească la nivel național ar trebui să se reunească o dată la 6 luni. Mandatul reprezentanților ar trebui să fie de un an, pentru a coopta cât mai multi participanți pe principiul că după primul an, jumătate din reprezentanți vor fi înlocuiți, acest ciclu repetându-se la fiecare 6 luni.

În acest mod s-ar asigura o mai largă reprezentativitate dar și continuitatea adunării, deoarece membrii care rămân din fiecare cliclu vor continua munca deja începută. De asemenea s-a luat în considerare și posibilitatea că în acest mod scad ocaziile de coruptibilitate a membrilor adunării.

Pentru selectarea subiectelor tratate în cadrul adunării, am considerat că e optimă soluția participativă, așa cum se procedează acum în anumite primării din țară: pe o platformă on-line cetățenii pot propune subiecte, care vor fi discutate la nivel național, pentru ca apoi să fie aduse în discuție în cadrul adunării cetățenești europene. Iar în funcție de reprezentativitatea la nivel european adunarea europeană ar trebui să formuleze recomandări către forumurile decizionale europene. De aici reiese în primă fază rolul consultativ al adunărilor cetățenești, care se poate transforma într-unul obligatoriu în cazul necesității organizării și validării unui refrendum.

Oare cum ar fi decurs inițiativa care a fost subiectul proaspătului referendum de la noi? Foarte probabil că s-ar fi evitat sau s-ar fi diminuat multe dintre situațiile create: implicările politicului, impunerea prin modificarea Constituției, sumele cheltuite etc.

Este evident că sunt multe aspecte de luat în considerare pentru a avea la final o asemenea adunare, dar se pare că ideea a prins căci în luna decembrie va avea loc la Liverpool conferința europeană la care vor participa reprezentanți din majoritatea țărilor UE. Prin această conferință se dorește prezentarea recomandărilor finale către Europe for Citizens Programme. Vă voi ține la curent.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ADUNAREA CETĂŢENEASCA este referendumul permanent şi singura forţă democratică a poporului fără "reprezentarea" celebră, o găselniţă a unui sistem mafiot, care a furat democraţia încă de la început, de la celebra "republica" a lui Cezar. Cum ar putea un despot să inaugureze o republică decât în mod ipocrit? Sistemul electoral este o faţadă în care nu există alegeri că ni se impun liste şi nu cred că cineva se simte reprezentat, pe de alta parte ar fi imposibil, de aceea democraţia individului, a acţiunii directe şi răspunzătoare într-un referendum permananet, posibil în ziua de azi, în care cabina electorală ar trebui să fie dotată cu calculator, pentru cine nu are acasă, şi votul să fie dat în special de la nivel local şi să fie hotărâtor deci decizional în faţa autorităţilor, care ar deveni astfel ceea ce ar trebui să fie, executanţii voinţei populare! Sisteme democratice nu există decât la nivel redus, în localităţi urbane unde, dacă primarul nu face ce zice comunitatea, e dat afară. Mai există şi la nivelul amerindienilor în America de Nord, deci in areale reduse, asta ca să vedem cât de mare e mafia celor care se cred nobili (practic democratia a disparut odata cu aparitia tarabostes si a banului la daci cind adunarea batrinilor a devenit consultativa, ca referendumul din 2009), cei care propagă virtualizarea, vezi digitalizarea, a ateilor plutocraţi deci a celor care promovează artificializarea şi degradarea continua la toate nivelele a oamenilor. Stând cu telecomanda sau tastatura în mina societatea umană va plăti şi plăteşte deja tributul suprem al tehnologizării, mărturie a ateismului pervers şi a confortului distructiv contra naturii a vieţii şi, deci a inteligenţei! Asa sa ne ajute Dumnezeu!
    https://www.facebook.com/groups/428675190670111/
    • Like 0
  • Nu reusesc să înteleg cum la "adunările cetățenești" s-ar face altceva decat politică, pentru că ar lua decizii politice, care influențează legi, viața societății etc. Tot un fel de politicieni, dar fără partide și cu carieră scurtă. Și cu reprezentativitate îndoielnică, pentru că sunt aleși de algoritm, nu de oameni.
    Și mai am o problema, citez din text "reprezentanții ar trebui să treacă printr-un proces de informare împreună cu un grup de experți" - adică oamenii aștia ar fi bombardați de grupările de lobby cu interese partizane exact ca și politicenii "normali".
    • Like 0
    • @ Nicu Buculei
      vezi ca am scris articol mai sus, adunarea cetateneasca e singurul organ democrat si ignorat de mafia de la guvernare si de individul care refuza sa gindeasca sau sa isi asume responsabilitati.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult