Foto: Guliver/Getty Images
Acum ceva vreme scriam un articol referitor la referendumul la nivelul Uniunii Europene și adunările cetățenești de la nivel național și european.
Departe de mine de a relua acum interminabilele discuții pro și contra asupra referendumului, dar în rândurile ce urmează vreau să prezint o alternativă care probabil ar avea mai mult succes la nivel național și european, dar și o reprezentativitate mai mare și costuri mai mici, în comparație cu cele ale organizării unui referendum.
După cum scriam în articolul de mai sus, în luna iulie 2018 am participat la un proiect propus de cei de la Declic: „Participarea cetățenilor în UE – momentul schimbării?”. Acest proiect a propus o formă de dezbatere publică numită „Adunarea cetățenilor”, pentru a afla ce schimbări consideră cetățenii că ar trebui făcute cu privire la participarea lor și care sunt recomandările acestora pentru factorii de decizie din UE, pentru implementare.
Discuția s-a bazat pe două subiecte: referendumul în cadrul UE și Adunarea Cetățenilor Europeni ca o a treia cameră consultativă în procesul legislativ al Uniunii Europene. Care dintre acestea două ar avea mai mare impact în procesul decizional din cadrul UE? Fiecare dintre aceste subiecte a fost discutat în două sesiuni separate.
Dacă asupra referendumului părerile au fost destul de împărțite, în ceea ce privește „Adunarea cetățenilor”, a adunat mai multe păreri favorabile, ceea ce la final a dus și la elaborarea unei scrisori comune către inițiatorul dezbaterilor, Universitatea din Liverpool sub tutela Europe for Citizens Programme, cu recomandările noastre.
Similar cu Atena din perioada antică, când legile erau date de o adunare a cetățenilor aleși aleatoriu, și în cadrul UE s-ar putea crea o adunare similiară. 500 de cetățeni, selectați aleatoriu din toate țările UE, s-ar aduna pentru a dezbate și face recomandări cu privire la noile reglementări, la propunerile de modificare a tratatului sau la anumite propuneri din partea cetățenilor UE. Comisia, Parlamentul și Consiliul UE ar trebui să răspundă la aceste recomandări și ar exista un interes general în mass-media. Pe termen lung EUCA (European Union Citizens Assembly, Adunarea cetățenilor Europeni) ar putea deveni un element permanent în cadrul instituțional al UE.
Pornind de la aceste considerații, propunerea la care am ajuns în cadrul discuțiilor noastre a fost că ar fi oportună crearea unei adunări cetățenești centralizate la nivel european cu reprezentanți din fiecare țară membră.
Reprezentanții din fiecare țară ar trebui să fie aleși aleatoriu, pe baza unui algoritm bine definit, ca să permită o acoperire cât mai largă a tuturor păturilor sociale și să dea credibilitate alegerii aleatorii.
În cadrul întâlnirilor la nivel național, reprezentanții ar trebui să treacă printr-un proces de informare împreună cu un grup de experți. Necesitatea acestui proces de informare este dată de faptul că reprezentanții vor proveni din diferite pături sociale, cu nivele diferite de educatie, cultură, experiențe. Astfel, toți reprezentanții vor avea un trunchi comun de informație pe care să-și formeze sau să-și prezinte opiniile. S-ar evita birocrația și segmentarea excesivă și costurile s-ar menține la un nivel rezonabil.
Adunarea cetățenească la nivel național ar trebui să se reunească o dată la 6 luni. Mandatul reprezentanților ar trebui să fie de un an, pentru a coopta cât mai multi participanți pe principiul că după primul an, jumătate din reprezentanți vor fi înlocuiți, acest ciclu repetându-se la fiecare 6 luni.
În acest mod s-ar asigura o mai largă reprezentativitate dar și continuitatea adunării, deoarece membrii care rămân din fiecare cliclu vor continua munca deja începută. De asemenea s-a luat în considerare și posibilitatea că în acest mod scad ocaziile de coruptibilitate a membrilor adunării.
Pentru selectarea subiectelor tratate în cadrul adunării, am considerat că e optimă soluția participativă, așa cum se procedează acum în anumite primării din țară: pe o platformă on-line cetățenii pot propune subiecte, care vor fi discutate la nivel național, pentru ca apoi să fie aduse în discuție în cadrul adunării cetățenești europene. Iar în funcție de reprezentativitatea la nivel european adunarea europeană ar trebui să formuleze recomandări către forumurile decizionale europene. De aici reiese în primă fază rolul consultativ al adunărilor cetățenești, care se poate transforma într-unul obligatoriu în cazul necesității organizării și validării unui refrendum.
Oare cum ar fi decurs inițiativa care a fost subiectul proaspătului referendum de la noi? Foarte probabil că s-ar fi evitat sau s-ar fi diminuat multe dintre situațiile create: implicările politicului, impunerea prin modificarea Constituției, sumele cheltuite etc.
Este evident că sunt multe aspecte de luat în considerare pentru a avea la final o asemenea adunare, dar se pare că ideea a prins căci în luna decembrie va avea loc la Liverpool conferința europeană la care vor participa reprezentanți din majoritatea țărilor UE. Prin această conferință se dorește prezentarea recomandărilor finale către Europe for Citizens Programme. Vă voi ține la curent.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
https://www.facebook.com/groups/428675190670111/
Și mai am o problema, citez din text "reprezentanții ar trebui să treacă printr-un proces de informare împreună cu un grup de experți" - adică oamenii aștia ar fi bombardați de grupările de lobby cu interese partizane exact ca și politicenii "normali".