
Foto: Profimedia
România asistă, în sfârșit, la prima reformă cu adevărat curajoasă din ultimii ani. Vorbim despre o intervenție majoră în sistemul de pensii speciale, începută cu magistrații. Guvernul condus de Ilie Bolojan a anunțat măsuri fără precedent: creșterea vârstei de pensionare la 65 de ani, alinierea cuantumului pensiilor la principiul contributivității și limitarea pensiei la maximum 70% din ultimul salariu net.
„Avem nevoie urgentă de rezolvarea situației pensionării magistraților. Avem reținuți bani din PNRR pentru neîndeplinirea acestui jalon”, a declarat premierul Ilie Bolojan. Pentru a evita acest risc de a pierde miliarde din fondurile europene, România trebuie să facă acest pas care se cerea făcut de mai multă vreme. Mai ales că discutăm despre o nedreptate devenită cronică. Și pe care nimeni n-a atins-o până la Ilie Bolojan.
Reforma vizează, așadar, una dintre cele mai dezechilibrate situații sociale: în prezent, un magistrat se poate pensiona la 48 de ani, cu o pensie de aproximativ 25.000 de lei lunar. Prin comparație, un profesor se pensionează la 65 de ani și primește în jur de 4.000 de lei, iar un medic, tot la 65 de ani, primește circa 6.000 de lei.
„În condițiile în care aceste pensii sunt mult mai mari decât alte pensii, apare o nedreptate socială”, avertizează premierul.
Și astfel discutăm despre o sumă de măsuri care se așteptau de multă vreme, dar nimeni n-a îndrăznit să le adopte: vârsta standard de pensionare: 65 de ani pentru magistrați, ca în restul sistemului public, creșterea vechimii necesare în muncă de la 25 la 35 de ani, pensionare anticipată posibilă de la 58 de ani, cu penalizare de 2% pentru fiecare an de retragere anticipată și cuantumul pensiei: nu mai mult de 70% din ultimul salariu net, în linie cu media UE și cu principiul contributivității.
„Se presupune că atunci când un om e la maturitatea vârstei profesionale, după ce a acumulat experiență, să poată pune această experiență în serviciul public. Dacă clarificăm cadrul legal, vom avea o calitate a serviciului de justiție mult îmbunătățită”, a explicat Bolojan.
Premierul a promis că problema grilelor de salarizare va fi tratată separat, până în toamnă, printr-o lege clară și nediscriminatorie.
După acest anunț putem spune, fără dubii, că urmează să asistăm la o confruntare frontală cu unul dintre cele mai sensibile subiecte din România: privilegiile din Justiție. Și, prin măsurile anunțate acum, Guvernul României, condus de Ilie Bolojan face un prim pas către ceea ce ar trebui să fie o societate echitabilă și corectă cu toți cetățenii ei.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
a tăia pensiile speciale înseamnă a le abroga, ca întreg.
a tăia din pensii... altă friptură de pește.
abrogarea lor ar fi posibilă dacă există voință. și bolojan nu are așa ceva, doar o mimare a seriozității, competenței și putirinței. e letală pentru prostime. o cumpără ca pelicanul. abrogarea se face când vrei, când ești lider de partid și de coaliție, când ai usr-ul la mână (tocmai ce-au ratat astă promisiune pierdută pe drum și-ți rămân datori), când presiunea pe șantajiști ar fi atât de mare încât s-ar trezi efectiv singuri.
seriosul bolojan prostește prostimea pentru că poate și pentru că presa se face că e și ea proastă și nu vede dubla măsură. prostimii nu i-a propus un ”calendar” eșalonat. specialilor le ... „p r o p u n e”. ca să ne obișnuim cu statul în genunchi, cu căciula-n mână, cu reflexe de proști, cu obicinuirea cu nedreptatea ca dreptate. ticăloșia acestui individ e înaintea voastră. aidoma escrocilor de la mica publicitate (o, tempora), oferă și cere seriozitate, întru perplexare. Dumnezeu îți trimite hoți când te zgârcești și escroci când te crezi deștept. azi s-a cântat „Deșteaptă-te, prostule!”, nu doar la mine ci pentru tot poporul român. simbioza hoțu - prostu e un mecanism divin a cărui adresă prea puțini o cetesc, un pic mai sus, sub streașină: așa nu. așa apare istoria și tot așa va dispare istoria. cestie de principii.
Și nu cumva ar fi mai bine să-l susținem, noi cei mulți, alegătorii, neimplicati în curva asta de politică și hameseala fără margini a multora, care ar trebui să și facă ceva pentru banii, în mare parte nemeritate?!
Dar noi știm să latram și să anatemizam tocmai pe cei ce vor să-și facă treaba. Și asta cumva de pe o plaja exotică. Dar, vorba cântecului atât de "iubit": așa-i românul! Și așa a fost mereu. De aia, cu puține excepții, istoria nației este plină de trădători și vânzători ticăloși. Și azi în mod deosebit țara e sufocată de ticăloși.
Dacă e corectă ultima variantă, în logica aia șuie ar însemna că ai comis ticăloșii zilnic, de câte ori ai avut pâinea și cuțitul în mână.
Pare că ai aprecia intențiile lui Bolojan, dar tare mi-e teamă că nu mă inseala flerul și în realitate le persiflezi. Dacă greșesc scuze!
Pentru a nu mai consuma timp cu căutările pe Google, am cerut asistenților mei AI câte un raport cu problema pensiilor speciale din România. În final, am extras un fragment din ceea ce mi-a sintetizat Grok3 chatbot-ul din xAI-ul lui Musk.
Iată:
"Conform surselor, Valeriu Stoica, în calitate de ministru al Justiției, a fost figura centrală în inițierea legii din 1997. Acest lucru sugerează că guvernul, ca entitate, a jucat un rol pivotal, propunând proiectul de lege care a stat la baza sistemului. Parlamentul, ca for legislativ, a avut rolul de a adopta legea, contribuind astfel la implementarea acesteia. Este important de menționat că, în sistemul legislativ românesc, inițiativele legislative pot veni fie de la guvern, fie de la un număr minim de parlamentari (25 de deputați sau 15 senatori), fie de la alte entități, cum ar fi Președinția. În acest caz, având în vedere natura legii (legată de justiție), este logic ca inițiativa să fi venit din partea guvernului, cu implicarea directă a ministrului Justiției.
De-a lungul timpului, sistemul pensiilor speciale pentru magistrați a fost consolidat și modificat prin alte legi, cum ar fi Legea 303/2004, care reglementează statutul judecătorilor și procurorilor, inclusiv aspecte legate de pensii. Cu toate acestea, inițiatorii principali ai sistemului original sunt asociați cu guvernul din 1997, condus de Victor Ciorbea, cu contribuția esențială a lui Valeriu Stoica."
Deci, părintele pensiilor speciale pentru magistrați n-ar fi nimeni altul decât VALERIU STOICA, rafinatul intelectual și eminență cenușie a PDL-PNL în diverse perioade, judecător, avocat, doctor în drept, profesor universitar, decan, autor a nenumărate studii şi articole publicate în revistele juridice de specialitate etc... etc...
Au mai pus umărul la consolidarea legilor pensiilor speciale Adrian Năstase, Rodica Stănoiu, Victor Ponta și alții... inclusiv Parlamentul.
Oamenii ăștia, cu toții juriști, și-au făcut legi pentru ei. Judecatorii CCR, și ei magistrați, consideră că sunt drepturi câștigate și nu mai pot fi anulate.
După 35 de ani „democratici” ne-am trezit (sau „deșteptat”, că tot e ziua imnului național!) că suntem separați de un „zid al privilegiilor” care ne împiedică să fim o societate dreaptă. Am tot „reformat” trecerea de la comunism la capitalism până am ajuns la concluzia că avem nevoie de un buldozer ca să dărămăm șandramaua tovărășească a „statului de drept” pe care unii ni-l prezintă ca fiind un mare succes.
Problema e că zidul nu se „surpă” de bunăvoie cu una cu două, fiindcă e proptit tocmai de „meșterii” care l-au ridicat. Noi (generic vorbind) am fost salahorii...
Poate că omul cu o singură sprânceană ar merita sprijinul de care are nevoie ca să devină „buldozer”, da' cine să-l susțină când trântorii sunt majoritari și nu se lasă dați afară din stup? Poporenii puși să plătească încă o dată oalele sparte?
„Reforma” asta se va termina la fel ca toate celelalte: „băieții deștepți” își vor băga în continuare mâna în sacul fără fund al bugetului țării și fraierii vor plăti datoria.
Din „spirit” patriotic, desigur!
Peste câțiva ani n-au decât să iasă toți la pensie, o să fie înlocuiți cu succes de o aplicație AI.
Așa că ar face bine să stea în banca lor, să facă un studiu comparativ cu privire la salariile și pensiile din justiție din alte țări UE și atunci poate o să înțeleagă că e timpul să vină cu picioarele pe pământ.
Pe de altă parte, CCR nici nu ar trebui să aibă ceva de spus în această materie, ar trebui să exprime doar un aviz consultativ. Că doar nu sunt tâmpiți să își taie singuri drepturile, chiar dacă nefăcând asta ar însemna să pierdem miliarde de euro din PNRR. Ăștia ar fi în stare să vadă România scufundându-se, decât să renunțe la un leu din salariile sau pensiile lor nesimțite.
Cred ca a venit timpul ca si programatorii, acesti geniali , sa fie inlocuiti nu-i asa ?
E nasol.
Și dacă știți vreun penal în actualul guvern, nu vă sfiiți să-l nominalizați. Altfel, nu faceți decât muncă de agitator ieftin.
Uite cum incepe cu adevarat sa palpaie the light at the end of the tunnel..
De succesul reformelor nu ar beneficia doar balanța financiară a României ci și recuperarea electoratului scârbit de fosta politică PSDNListă.
Ii doresc realmente success...