Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Rezultatele de la testele PISA 2022 ne arată că a sosit momentul „Sputnik” pentru învățământul românesc

PISA 2022

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

În anul 1957, 4 octombrie, când URSS a lansat pe orbită primul satelit făcut de mâna omului, ”Sputnik”, s-a declanșat în SUA un val de anxietate publică cauzat de conștientizarea superiorității tehnologice sovietice. Reacția Americii la această stare de fapt a constat în generarea unui plan ambițios, bazat pe îmbunătățirea învățământului, de recuperare a decalajelor tehnologice față de URSS.

Rezultatele obținute la testele PISA (Programme for International Student Assessment) 2022 care ne situează pe locul 45 din 85 de țări și pe penultimul loc în Europa ne arată că suntem în fața unui decalaj de tip ”Sputnik” față de celelalte țări, ceea ce impune un program de recuperare rapidă, chiar dacă ministrul Educației, doamna Ligia Deca, ne anunță că nu am înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor. Doamna ministru ne transmite că suntem stabili pe penultimul loc, chiar constanți, spre deosebire de alte țări care înregistrează scăderi importante.

Concluzia care poate fi trasă în urma rezultatelor acestor testări este deosebit de dură: la sfârșitul gimnaziului cunoștințele elevilor din România se situează sub media înregistrată în OCDE (Organization for Economic Co-operation and Development).

Scopul acestui articol este de a face o prezentare comparativă a modului cum s-a poziționat SUA vs. România în fața unui fenomen ”Sputnik”.

Guvernul SUA, în anul 1957 (anul ”Sputnik), după conștientizarea decalajului tehnologic față de URSS, ”a început să fie urmărit de obsesia educării tinerilor ca savanți și ingineri, curent intensificat și de angajamentul președintelui J.F. Kennedy pentru cauza programului spațial uman”. (Thomas Friedman ”Pământul este plat”, p.265). A înființat Administrația Națională Aeronautică și Spațială (National Aeronautics and Space Administration (NASA) care ”a stat la baza a numeroase subvenții majore pentru educația matematică și științifică, și a pornit astfel cursa pentru cucerirea spațiului”.(Kai-Fu Lee ”Superputerea inteligenței artificiale”, p.18).

Reacția Americii a fost fără precedent, declanșând o adevărată ”isterie” a învățării, având la bază un plan ambițios de recuperare a decalajelor. S-a înregistrat o reacție la cel mai înalt nivel, atât președintele Dwight Eisenhower cât și succesorul său John Fitzgerald Kennedy au avut luări de poziție față de această stare de fapt. Ambii au relevat în discursurile lor necesitatea studierii mai asidue a matematicii și a ingineriei pentru a se atinge noi standarde ale cunoașterii. În toate școlile s-au desfășurat acțiuni de îmbunătățire a procesului de învățământ.

Dar să vedem cum au fost privite, de-a lungul anilor, rezultatele de la testele PISA. România participă la Programul OCDE-PISA din anul 2000, dar niciodată nu a reușit ”să rupă gura târgului” prin rezultate performante, ba, din contră, mediocritatea a fost la ea acasă. Rezultatele de la ultima testare sunt foarte apropiate, în mediocritatea lor, de cele din 2018. Cu toate acestea nu s-a înregistrat nicio reacție la nivel înalt. Președintele Klaus Iohannis, deși este profesor, nu a avut nicio reacție față de această situație. Nici premierul nu a catadicsit să comenteze în niciun fel aceste rezultate deplorabile. Singurul oficial care a reacționat a fost ministrul Educației care a făcut apologia submediocrității și a stabilității pe o poziție în clasament, deloc confortabilă. Au fost și curente în social media care denigrau importanța acestor teste, luându-le chiar în râs, ignorând faptul că rezultatele acestor testări sunt doar vârful unui iceberg. Restul iceberg-ului este reprezentat de calitatea precară a învățământului, de lipsa de interes a profesorilor și a elevilor, de incapacitatea elevilor de a aplica în practică cunoștințele teoretice. Nu s-a inițiat niciun program pentru reducerea decalajelor față de celelalte țări, am rămas la mâna deselor reforme mioritice, promovate de efemeri miniștri ai educației. Iar despre proiectul ”România Educată” inițiat de președintele Klaus Iohannis deocamdată nu putem pomeni nimic, întrucât nu a lăsat nicio dâră în învățământul românesc.

Dușul rece PISA nu a produs în societatea românească o reacție virulentă pe măsura dezastrului rezultatelor. Încercarea mea de a face o paralelă între reacția Americii și a României a fost sortită eșecului. Nu prea am avut ce să compar, la noi reacția a fost anostă. Consolarea în stil mioritic, că nu ne-am prăbușit mai mult (suntem rezilienți!?) nu ne este de niciun folos în confruntarea cu provocările pieței muncii. Înainte de toate trebuie să recunoaștem că sistemul de învățământ este virusat și multilateral traumatizat. De cine ? De imixtiunile politicului prin autoritățile de nominare, de lipsa de interes a profesorilor, de veșnica subfinanțare, de atmosfera laxă și permisivă din școli și, nu în ultimul rând, de justițiarul grup de părinți de pe WhatsApp. Și mai este o anomalie: o parte din cei pentru care școala a fost un teren minat au ajuns acum să decidă soarta învățământului.

Școala ar trebui pusă pe „canapeaua lui Freud” și psihanalizată pentru a detecta toate problemele de care suferă, pe lângă politizarea excesivă, pentru a o putea reconstrui în noul context economic. Dar înainte de toate trebuie să recunoaștem, vrem, nu vrem, că întreg sistemul de educație are nevoie de un ”reset” generalizat.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Povestea asta cu PISA arată gradul imens de analfabetism funcțional în care ne scăldăm. Un simptom al acestui analfabetism funcțional este însuși faptul că nu ne dăm seama că PISA este un test gândit pentru o alt fel de educație. Nu avem ce măsura cu PISA în învățământul românesc, pentru că învățământul românesc nu a fost gândit pentru PISA.
    • Like 0
  • Pe vremea Sputnikului, România se afla de partea bună a istoriei, iar învățământul a românesc a evoluat spre din ce în ce mai bine. Nu numai fiindcă a fost făcut accesibil întregului popor prin introducerea învățământului de stat gratuit de toate gradele, ci și tocmai fiindcă învățământul din România a fost reformai și reorganizat după modelul superior sovietic! Azi suntem de partea cealaltă a istoriei, a amerlociei imperialiste, suntem iar în capitalism, învățământul a fost în bună parte privatizat, iar rezultatele sunt pe măsură!
    • Like 0
    • @ Ovidiu Jurj
      Dan check icon
      Pentru moderatorii „Republica”: credeți că astfel de comentarii se așteaptă să citească publicul site-ului? Vreți să vă păstrați publicul sau să alimentați mașinăria de propagandă rusească? Nu ar trebui să fie greu de ales. Dar dacă nu vă faceți treaba, cât de curând nu veți mai avea ce modera întrucât cei care ar fi fost interesați să citească site-ul nu-l vor mai accesa și veți rămâne doar cu trollii putiniști,
      • Like 4
    • @ Ovidiu Jurj
      Nu stiu cine plateste randurile dumitale dar sunteti la fel de ..retardati.
      Ipsilanti, la 1776 !!! atentie 1776 a redactat si promulgat primul regulament scolar pentru scoalele de stat. https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_educa%C8%9Biei_%C3%AEn_Rom%C3%A2nia
      Dumneta crezi ca Stalin insusi a fost de partea buna a istoriei.. In mod normal, intr-o tara normala cu oameni si justitie normala, aceasta afirmatie te ducea direct la arest.
      Ca si cum ai nega holocaustul... Nu ma sufoca dragostea pentru evrei, dar urasc comunismul.
      Scoala romanesca postebelica fost desfigurata, masacrata... Probabil parintii dumitale au fost analfabeti , asa ca nu avea cine sa-ti povesteasca ce insemna scoala.
      Deja m-am enervat si am musafiri... Tedraq
      • Like 2
    • @ Ovidiu Jurj
      Valentin check icon
      În niciun caz nu s-a aflat de partea bună a istoriei!
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult