Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Salariul mediu brut la STB este aproape 7.000 lei. Din cei 11.000 angajați, doar 40% sunt șoferi și mecanici, restul -„personal administrativ”. Concluziile auditului care a declanșat greva STB

greva STB

Foto: Inquam Photos / George Călin

Societatea de Transport București (STB): greva ilegală „ad-hoc” - orchestrată în realitate - în stare de alertă, fără să asigure serviciile minime - o treime -, a fost suspendată de Tribunalul București, care a impus reluarea imediată a activității. 

Sper să fie trași la răspundere vinovații pentru prejudiciile cauzate. 

Sindicaliștii și angajații STB vor majorarea salariilor cu 10%. Haideți să vedem ce spun cifrele (graficele atașat).

  • Salariul mediu brut la STB 2020 este aproape 7.000 lei, în creștere cu, atenție, 74% vs 2016, care este deja cu 30% peste media la nivel national și +10% vs media din București ( vezi grafic 1).


  • Salariile au ajuns să reprezinte 80% din veniturile totale ale STB, aproape un miliard de lei, cu un personal total de 11.000 persoane (+1.000 în ultimii 5 ani) din care doar 40% sunt șoferi și mecanici. Restul de 60% reprezintă „personal administrativ”. Un șofer de autobuz câștigă deja 7.800 lei, iar cel de troleibuz 8.000 lei (fără tichete și prime) – vezi grafic 2
  • Datoriile pe termen scurt ale STB au crescut de 5 ori între 2016-2020, ajungând aproape de 1,1 miliarde de lei în anul 2020, cât veniturile pentru întreg anul (e nevoie de 45 de ani ca să plătească datoriile din profit) – vezi grafic 3.
  • Datoriile neplătite către furnizori (companii private care au datorii, salarii și taxe de plată) au ajuns la 182 milioane de lei, de 6 ori mai mult decât în anul 2016 (grafic 4).
  • Amortizările au scăzut de 4 ori în ultimii 5 ani, ajungând la doar 20 milioane de lei în 2020, ceea ce reflectă investițiile în scădere dramatică din ultimii ani (vedem și noi condițiile jalnice ale autobuzelor și troleibuzelor) – vezi grafic 5


  •  Alte cheltuieli către terți au crescut de 2 ori în ultimii 5 ani, ajungând la 60 milioane lei. De ce? Se cumpără mult mai multe piese auto pentru un parc de autobuze relativ stabil – vezi grafic 6. De asemenea, cheltuielile cu materiile prime și combustibilul s-au dublat în ultimii 5 ani, deși prețul la motorină / benzină a crescut cu 47%. De ce? Oare se fură combustibil și piese auto, cum acuză directorul STB?

Atenție la miza politică: 11.000 angajați la STB înseamnă minimum 33.000 de voturi (fiecare angajat mai aduce 2 voturi din familie), suficient pentru a face diferența la alegerile PMB: Nicușor Dan a câștigat cu 282.631 voturi (42,81%), în timp ce Gabriela Firea a obținut 250.690 de voturi (37,97%). Șeful sindicaliștilor este consilier PSD. Ghici ghicitoare?

Un audit derulat în ultimele săptămâni indică un furt de circa 220 tone combustibil în 2021. Prejudiciu estimat la 1,4 milioane lei. Hopa și greva „spontană”, dublată de amenințări către angajații care vor să-și facă treaba. Metode multiple pentru furtul de combustibil: se fac curse mai puține, se vine cu rezervorul pe jumătate plin la pompă, dar se bagă un „full”. Vara, șoferii de pe STB mai aplică pe scară largă o altă metodă: merg cu aerul condiționat oprit (atunci când sunt întrebați de călători, le spun că e defect), pentru a face economie la carburantul pe care apoi îl fură din rezervor, pentru a vinde mai departe la negru către taximetriști …

Exact ce am observat și eu din cifrele publice: achizițiile de materiale și consumabile - majoritatea combustibil - s-au dublat în ultimii 5 ani și au crescut de 3 ori mai accelerat decât veniturile companiei. Campioana absolută a furturilor de combustibil, în 2021, a fost Autobaza STB din Ferentari – cu peste 52,5 tone. Urmează Autobaza din Giurgiului, cu peste 49 de tone, și Autobaza din Militari, cu aproape 35,5 tone. Dar practica se pare că e generalizată.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Simplu Bugetar=Nesimțit ,pe ideea mi se cuvine ,ce dacă ard gazul și fur de sting.O să ajungem ca Grecia cât de curând cu porcismul ăsta bugetar.
    • Like 1
  • Calin check icon
    De ce nici un furnizor sau statul , care are bani de recuperat de la STB , nu cere falimentul STB ?
    • Like 0
  • Adi check icon
    Dupa cum se aude, liderul de sindicat STB a avertizat-o din timp pe dna. Firea ca vor urma greve si impuneri de mariri salariale. Tocmai d-aia, pretul unui loc de parcare de resedinta in Bucuresti a fost majorat fortat de 8 ori - ca sa fie bani de unde sa le dea grevistilor.
    • Like 3
    • @ Adi
      Gabi check icon
      Nu m-ar deranja dacă bunul sau serviciul (locul de parcare) ar fi ceva revandabil şi investitorul ar putea încerca să-l revândă la un preţ majorat cu noul cost pe care îl solicită primăria.
      Însă, în acest caz NU poţi. De ce nu poţi? Din cauză că, chiriaşul tău actual nu va fi de acord să-ţi plătească ţie de 2..4..8 ori mai mult decât îţi plătea înainte. O asemenea mărire NU ar putea fi explicată şi nici impusă unui chiriaş de bună credinţă - fiindcă marirea ar fi considerată abuzivă. Unde te crezi afaceristule? (de fapt eşti în acelaşi tip de stat dinainte de '89).

      Aşadar, acţiunea primăriei de a mări forţat costul taxelor pentru locurile de parcare rezidenţiale este ca un cuţit pus la jugulară: ori plăteşti, ori pierzi locul de parcare.
      De acea, momentan nu-mi plac afacerile cu statul. Fiindcă statul nu are respect pentru cei care doar testează mediul de business actual şi care ar putea deveni dispuşi să investească mai mult în România. E cam la fel dacă faci greşeala să iei un împrumut de la o organizaţie de tip mafiot, dar care schimbă termenii oricând vrea, pentru că poate.
      • Like 2
  • Gabi check icon
    Angajaţii STB sunt liberi să-şi ia măriri salariale de la primărie, dacă pot. Atenţie: de la primărie, nu de la mine. Nu din taxele mele. Că nu scrie pe uşa mea „Primăria Municipiului Bucureşti” şi nici nu folosesc transportul colectiv. Iar dacă STB sau primăria nu mai are bani şi dă faliment, e problema lor, nu a mea.

    Ajutorarea în continuare a bugetarilor care se pretind a fi sărmani (dar care defapt câştigă mai mult decât privaţii), este o greşeală.
    Ajutorarea în continuare a pomanagiilor care nu produc nimic şi nici nu plătesc impozite, este o altă greşeală.
    S-a creat şi menţinut o ţară plină de bugetari tupeişti şi tot felul de alţi pomanagii care s-au învăţat să beneficieze de colectivism fiscal din banii altora, adică de socialism.

    Este nevoie de o schimbare. Este nevoie de o ţară nouă şi bogată, compusă din oameni bogaţi, NU din hoţi sau „victime” care şantajează cu mâna întinsă forţând statul sa le dea din banii altora.
    • Like 7
  • Bun, noi am aflat aceste lucruri acum, pe platforma Republica. Oare cum ar putea acestea să ajungă la urechile publicului larg, care nu citește, ci doar se uită la TV? Și mai ales, cum ar putea aceste informații să ajungă să fie prezentate la acele televiziuni care sunt foarte selective în ceea ce privește acest gen de subiecte? Mă refer aici la cele certate permanent cu legea, ale căror patroni sunt infractori cu referințe adevărate, nu glumă.
    • Like 6
    • @ Dan Filip
      "Republicani", distribuiți pe facebook!
      • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult