
Foto: Octav Ganea/Inquam Photos
Susțin cele spuse de Ludovic Orban: „Nu putem guverna, ca liberali, cu 28 de miniştri, cu 100 şi aproape 60 de agenţii, oficii, autorităţi, cu vreo 40 şi ceva de servicii deconcentrate în teritoriu, cu peste un milion de angajaţi în sectorul public. Nu se poate! Noi, ca partid, trebuie să venim cu un Guvern suplu, european, de 14, maximum 15 ministere, cu o reformă profundă a tot ce înseamnă toate celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale care plimbă hârtii și atât, care nu fac altceva decât să reprezinte o frână în calea iniţiativei individuale. Nu putem să mai menţinem acest sistem administrativ ineficient."
***
Sunt 1,2 milioane de bugetari, adică 16% din total salariați. Germania are 10% bugetari. Adică România, o țară relativ săracă, cu o populație în scădere, din care au emigrat 3-4 milioane de oameni, continuă să aibă același număr de bugetari ca în urmă cu un deceniu. Situația este absurdă.
Nu mai puțin adevărat este și faptul că din cauza birocrației infernale, din cauza IT-ului care cade sau funcționează defectuos - dovada corupției unui stat hipertrofiat - mulți bugetari duc o viață profesională dificilă. Părerea mea este că nu se poate rezolva sustenabil problema obezității statului fără o dereglementare care să meargă în paralel și să ușureze viața tuturor, și a cetățenilor și a funcționarilor.
***
Avem 500 000 de salariați în administrația publică centrală și 700 000 de salariați în cea locală, aici intrând câteva sute de mii de profesori și medici.
Să lăsăm la o parte pilele, cunoștințele și relațiile, secretara blondă și șoferul care face cumpărături, am tot vorbit de ele. Să ne referim la educație și la sănătate. După cum știți, școala de stat costă destul de mult, vreo 1.600 de euro anual pe cap de elev. Am spus-o de n ori, o voi repeta până când cineva îmi va arata cum este posibilă această cifră, având în vedere că taxa de școlarizare într-o universitate privată este mult mai mică. Eu zic așa: profesorul este un bugetar artificial. Pentru ce să fie angajatul statului, să opereze pe principiul "Timpul trece, leafa merge, noi muncim cu spor", câtă vreme poate să fie salariat într-o școală privată sau câtă vreme își poate deschide el școală sau presta servicii educaționale? Pentru ce avem proprietate de stat în educație? Pentru ce? Care este motivul, eu nu-l cunosc. Vrem să fim siguri că până și copilul din satul de pe vârful muntelui este educat corespunzător? Atunci hai să-l sprijinim, SĂ-I PUNEM LUI LA DISPOZIȚIE RESURSE, pe care să le cheltuiască așa cum trebuie. Nu e nevoie de proprietate de stat în educație ca să avem școli, așa cum nu este nevoie de proprietate de stat în domeniul băuturilor ca să avem bere. Oriunde mă uit în jurul meu văd că lumea vrea școală, plătește informal meditații, trimite copiii la fel de fel de cursuri; deci există o cerere de educație care depășește oferta de stat. Nu e nici un pericol să dispară școlile sau profesorii. Din contră, eu zic că e cazul să se înmulțească. Dar nu se vor înmulți decât dacă îi lăsăm pe oameni liberi să aleagă și liberi să înființeze școli.
Este nevoie de o reformă în domeniul educației. Eu pot să vorbesc despre asta. Dacă vorbiți și voi o să fim mai mulți. Altfel, ce schimbare profundă vreți în țara asta? Ce schimbare, doar rotație de cadre? Pentru ce mergeți la vot, pentru schimbarea de cadre? Să vină alți incompetenți frustrați care să vă ia banii și să își bată joc de copiii voștri?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Si as mai spune o idee, similara cu a dumneavoastra: sa lasam piata sa reglementeze si scrierea de articole pe republica, si fara sa citesc mai jos, daca aveti mai multe comentarii negative la adresa ideii dumneavoastra sa vi se interzica sa mai scrieti aici, ca de, e o piata libera si liberala si eliminam serviciile pentru care nu exista cerere. Sau nu ar fi corect? Daca am face asta, v-am ingradi ceva drepturi? Zic si eu, nu dau cu parul.
De altfel cred ca majoritatea clientilor acestor "universitati" sunt bugetari care au nevoie de o diploma ca sa ocupe o functie sau sa obtina un spor la salariu ( cunosc 3 exemple ). O diploma e buna si daca lucrezi in IT si vrei scutire de impozit, dar ai terminat o facultate pe bune in alt domeniu sau nu ai facut una ( din nou, stiu un caz concret) .
Legat de hipertrofia statului ar mai fi ceva de spus. Romania are cam 16 % din angajati in sectorul public, Germania 10% ,dar Suedia are 29%, Danemarca 28% , Franta si Ungaria 22% , iar lista cu tari care au un procent de mai mare de angajati in sectorul public decat noi poate continua mult si bine . Suntem mult sub media UE , deci hipertrofia nu-i atat hipertrofie cat malnutritie . Nu zic ca trebuie sa avem mai multi sau mai putini, zic doar ca nu ar trebui sa gandim in clisee si economisme de anii '90 .
Nu cred ca facem un bine ideii de invatamant privat, pornind argumentatia de la premise false. Ca dovada ca sustin atat ideea cat si punerea ei in practica, in acest moment, fiul meu mare frecventeaza un liceu privat (nu cel mai scump din localitate), taxa anuala de scolarizare fiind de 3.865 EUR (la un curs de 4,75 lei/EUR), iar baietii mici (gemeni) o gradinita privata (nu cea mai scumpa din localitate), la o taxa anuala de 3.475 EUR, per bucata. Costuri ridicate pentru familie, motiv pentru care din toamna, gemenii vor urma o scoala de stat. Va rog sa aveti amabilitata sa-mi indicati institutiile private ce scolarizeaza cu un pret de 1.600 EUR/an... Da, as aprecia ideea sa primesc de la stat cei 1600 EUR pe an, si sa pun eu diferenta pana la acoperirea costurilor unei scoli private. Insa niciunde in lume, fara sa am statistici altele decat bunul simt, nu cred ca exista invatamant privat mai ieftin decat cel de stat.
Costurile standard, asa cum rezulta din HG 169/2019 (Costurile standard per elev/preșcolar pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și contribuțiile aferente acestora + Costurile standard per elev/preșcolar privind cheltuielile cu pregătirea profesională, cheltuielile cu evaluarea periodică a elevilor, precum și cheltuielile prevăzute la articolul bugetar «Bunuri și servicii») variaza intre 3570 + 300 = 3870 de lei/elev, la gradinita (valoarea cea mai mica, in urban, zona de temperatura 1) si 4469 + 490 = 4 959 lei/elev, pt. liceu teoretic, zona de temperatura 5), respectiv 6237 + 490 = 6727 lei/elev pentru invățământ liceal tehnologic, militar, pedagogic și teologic. Aici sunt costuri suplimentare pentru pregatirea practica. Ca aceste fonduri nu sunt eficient folosite si cum se poate reforma eficient invatamantul, este intr-adevar o discutie ampla.
Nu cred ca putem lua in discutie costurile ridicate, posibil ridicate si in alte tari, din inv. liceal artistic, inclusiv cele f. mari de la spec. muzica. Cred ca va refereati la celelalte.
2) In ce tari dezvoltate si mediu dezvoltate din lume functioneaza cu succes modelul propus de dumneavoastra? In ce tari functioneaza cu succes invatamant primar, gimnazial, liceal majoritar de stat? Aceste tari reprezinta o majoritate sau o minoritate intre celelalte?
A ajuns si Republica un site de informatii false?
Știu că școlile ”de stat” au, în majoritate, o eficiență redusă (după cam orice criteriu).
Însă este clar pentru oricine că ”privatizarea” în masă a învățămîntului va presupune ”taxe de școlarizare” cerute cursantului.
Pentru ca cele scrise de dvs să fie luate în seamă, ar fi trebuit să înfățișați și măcar o idee concretă despre cum un copil dintr-o familie defavorizată (indiferent de motive! - nu-i vina copilului!!) ar putea avea acces la educație. O simplă gîndire ”a la Dăncilă” (de genul ”cei 1600 euro vor fi în buzunarele părinților - deci iată banii!”) nu e de ajuns (o dată, pt că acești 1600 euro vin dintr-o statististică, iar a doua, pt că EXISTĂ părinți care, chiar avînd acești 1600 euro în buzuar, i-ar cheltui pe orice alte chestii decît educația copilului!).
Mă așteptam să veniți totuși cu un plan (rău, bun, discutăm), de genul unui sistem de burse pt ei plătite de firme private care, procedînd astfel, ar fi scutite de niște dări (zic și eu), sau altceva...
Toate acestea s-au intamplat in comunism, nu inainte!
Nici astazi Romania nu isi poate permite o liberalizare a educatiei si nici a sanatatii. E atata saracie in tara asta, cat cred ca nici nu visati dvs. (cu tot respectul, dar sincer, nu cred ca stiti ce inseamna copiii saraci din tara asta, pentru care scoala e unica sansa - acum muuult mai putin decat acum 30 de ani). Eu aveam 7 ani la Revolutie, deci nu ma puteti banui de nostalgii. Am fost insa profesoara si am trait in medii foarte diverse, iar saracia e cumplita! Daca ai cu ce trai, 100 de lei e putin. Daca insa iti mai lipseste 100 de lei ca sa o scoti la capat, suma asta e ceva ca un zid care te inchide, te izoleaza de semeni: nu ai bani de haine, de incaltari, de mancare, de incalzire, de transport catre un loc de munca sau o scoala - e foarte greu, e imposibil pentru multi sa iasa din tarcul in care ii prinde saracia!
Va rog sa fiti mai cu bagare de seama: Bucurestiul plateste subventii enorme pentru transport si incalzire, pentru ca in acest oras traiesc foarte, foarte multi oameni saraci, care ar muri daca nu ar fi aceste subventii (nu e o metafora).
Romania e o tara saraca, dar care vrea mai mult, viseaza...
Salariul minim pe economie nu e suficient, pur si simplu nu e - oamenii muncesc si nu pot trai din acei bani.
Nu-i inspaimantati cu spectrul unui invatamant cu taxa pentru copiii lor!
Solutia este invatamant de stat, absolut, cu investitii majore din partea statului, DAR CU CAP, inteligente, cu parteneriate in privat, cu promovarea meritocratiei, desfiintarea inspectoratelor care nu sunt decat cuiburi politicianiste.
Dar toate acestea nu pot fi facute de IDIOTI, cum au fost comunistii (de exemplu) sau sunt urmasii lor de azi, pesedistii.
Este exact invers. Exista multi oameni saraci TOCMAI pentru ca exista aceste subventii. Lucrurile capatate gratis distrug responsabilitatea . Gratuitatile nu elimina saracia. Produc insa multi, foarte multi paraziti. Produc mase intregi de oameni dependenti si imaturi, incapabili sa stie ce vor, ce e bine pentru ei, si ce au de facut ca sa obtina ce vor. "Saracia" (e un termen politic foarte convenabil…) nu se elimina decat prin munca si pricepere.
Felicitari autorului! Unul din foarte rarele articole din presa noastra care incearca sa puna, timid, punctul pe i.