Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Propun să introducem această „materie” nouă în școala românească. Ne-ar putea salva ca țară

Elevi la începutul școlii

Foto: Inquam Photos/ Alberto Groşescu

„Am creat oare un sistem educaţional care ucide visurile copiilor noştri?” Asta este una dintre întrebările care mă împunge în ultima vreme. Da, investim prea puţin în educaţie. Doar 3,4% din PIB după un studiu al Unicef, ceea ce ne plasează în fruntea codaşilor din Uniunea Europeană. La un PIB de circa 170 de miliarde de EUR, asta înseamnă că la educaţie ajung în jur de 2 miliarde de eur. Doar 2 miliarde de euro! Dar dacă sunt două miliarde de euro care distrug visuri în loc să le clădească, atunci sunt enorm de mulţi bani, în faţa cărora copiii noştri nu au nici o şansă. 

De la o vârstă fragedă, copiii noştri sunt îngrămădiţi în încăperi adesea murdare (pe care sunt chemaţi să le cureţe părinţii), cu „toalete” ucigaşe în curte şi puşi să înveţe după un model creat pentru epoca industrială, în care şcoala era chemată să producă muncitori disciplinaţi şi aliniaţi. Nu contează pentru cei care fac programele şcolare că acea epocă a apus de mult sau că 85% dintre joburile pe care le vor ocupa copiii noştri când vor ieşi din şcoli încă nu s-au inventat! În plus, o mulţime dintre joburile pentru care noi credem (doar credem!) că îi pregătim acum, vor dispărea sau vor fi complet diferite până vor ajunge ei să le ocupe. Automatizarea proceselor repetitive va afecta radical meserii fără de care acum ni se pare că nici nu putem respira: şoferi, avocaţi, medici, contabili, auditori, secretare şi asistenţi administrativi, o parte dintre logisticieni, muncitori în fabrică. Copiii noştri vor avea colegi roboţi umanoizi, dar noi continuăm să îi robotizăm noi pe ei, fără să ne pese sau să ne treacă prin cap că asta este strategia care îi va îngenunchea. Automatizarea vine tot mai tare din urmă şi adesea chiar din genialitatea românească (vezi cazul companiei UiPath), dar refuzăm să vedem că aşa cum e gândit acum sistemul de învăţământ, copiii noştri nu o să fie capabili nici măcar să supravegheze maşinile din halele viitorului. Desigur, cu excepţia „olimpicilor”, a excepţionalilor cu care ne mândrim cu toţii, deşi ei sunt produsul familiilor care investesc masiv în ei şi care au rezultate mai degrabă în ciuda şcolii, decât datorită ei.

Stresăm copiii, le furăm copilăria şi plăcerea de a învăţa (un studiu arată că doar 1 din 3 copii este bucuros să meargă la şcoală) pentru nimic. Sau mai bine zis, pentru că nu avem curajul de a imagina, pretinde şi organiza un alt mod de a-i pregăti pe copiii noştri pentru viitor. În timp ce le irosim lor copilăria, irosim şi talentul şi dedicarea a mii de cadre didactice, prinse într-un carusel în care ştiu bine că le face rău să se afle. 

În ţara în care „iarna nu-i ca vara”, vom fi cu siguranţă luaţi prin surprindere de viitorul care se anunţă cu surle şi trâmbiţe, pentru că avem un talent imbatabil să întoarcem capul în altă parte. Şansa noastră ar fi tocmai visurile copiilor noştri, care ar putea să imagineze valoarea adăugată a umanităţii în incipienta eră a hiper-automatizării, în care unul dintre cei mai influenţi dintre futurişti, Elon Musk, susţine că va trebui să devenim cu toţii cyborgi ca să facem faţă “asaltului” robotizării.

Visez la un moment în care fiecare clasă din România este înzestrată cu un panou pe care se află fotografiile elevilor însoţite de o imagine sau un simbol al visurilor lor. În aceste clase ar lucra adulţi care mai mult decât „cadre didactice” se simt facilitatori ai aspiraţiilor elevilor lor, cu conştiinţa faptului că de felul în care ei imaginează viitorul va depinde tot ce vom avea şi vedea mâine, inclusiv supravieţuirea noastră şi a planetei noastre. Copiii ar învăţa metode validate ştiinţific care să îi ajute să îşi identifice şi să îşi realizeze visurile: despre importanţa clarificării visului, despre contrastul mental descoperit de Gabrielle Oettingen, despre ştiinţa din spatele paşilor mărunţi, despre perseverenţă, despre importanţă unei mentalităţi deschise etc. Într-un astfel de context, fiecare dintre profesori, intrând în clasă şi fiind conştient de visurile elevilor săi, va conecta învăţarea cu cele mai înalte aspiraţii ale elevilor. În acest fel, învăţarea va fi înaripată de forţa motivaţională cea mai înaltă: cea a visurilor noastre! 

Îmi imaginez cum copiii ar fi în permanenţă în contact cu aspiraţiile lor, pentru că profesorii – facilitatori ar avea mereu grijă să pună întrebări precum: „Dacă ai avea o baghetă magică ce ai alege să faci cu ea, astfel încât să faci ca lumea să fie un loc mai bun?”, „Dacă nu ai avea nicio restricţie, ce ai alege să faci în timpul liber, astfel încât să fie util pentru oameni şi planetă?”, „Cum va arăta viaţa ta peste 10 ani, astfel încât tu şi cei din jurul tău să fiţi cât mai fericiţi?”, „Având în vedere că iubeşti… (animalele, plantele, marea, muntele, etc.) ce ai putea să faci pentru salvarea lor?”.

Şcolile ar cultiva cu grijă visurile copiilor şi ar crea procese şi structuri prin care realizarea visurilor elevilor ar fi susţinută. Profesorii diriginţi, consilierii şcolari şi voluntarii (părinţi, bunici şi alţi membri ai comunităţii) ar ghida formarea unor grupuri (“Dream Teams”) în care copiii s-ar ajuta unii pe alţii să îşi realizeze visurile. Energia elevilor nu s-ar mai scurge în bullying şi comportante distructive şi auto-distructive, ci ar fi canalizată în activităţi cu sens, care formează caractere şi pun bazele unei vieţi împlinite. Nu ar mai trebui să pedepsim elevii pentru comportamente violente sau neadecvate (care de fapt nu sunt altceva decât strigăte deghizate de ajutor), pentru că ei ar fi mult prea fascinaţi de realizarea viitorului lor şi al celor din jurul lor. Toţi adulţii din şcoală – de la portar la director – ar fi ei înşişi în contact strâns cu propriile aspiraţii personale, pentru a putea să fie un exemplu viu pentru elevi. Ştiinţa realizării obiectivelor personale ar fi discutată de către aceştia în mod curent, pentru a fi „tradusă” apoi pentru realizări proprii şi pentru nivelul elevilor. „Care e visul tău?” ar fi o întrebare frecventă, pusă în centrul învăţării şi a tuturor relaţiilor care se cultivă în şcoala respectivă.

În şcoală s-ar organiza activităţi inspiraţionale, poate un fel de TEDex-uri, în care elevii din şcoală şi invitaţii lor ar vorbi despre visurile lor şi despre felul în care le vor realiza sau le-au realizat deja. Cei mai populari elevi ar fi cei care au avut curajul să formuleze aspiraţii îndrăzneţe şi să le urmeze, angrenând resurse interioare şi din comunitate. Companiile ar „adopta” visurile elevilor dintr-o anumită şcoală şi ar pune la dispoziţie mentori şi resurse pentru realizarea acestora. „Adopţiile” ar fi conectate cu domeniul de activitate al companiei, cu viziunea sa pe termen lung, cu strategia de resurse umane şi cu cea de responsabilitate socială, astfel încât aceste “adopţii” să fie în beneficiul tuturor celor interesaţi. Astfel, o agenţie de turism ar putea să lucreze cu acei elevi dintr-o şcoală care îşi doresc să exploreze lumea prin călătorii. O companie de IT ar putea să ofere mentorat şi resurse pentru elevii care visează să câştige următorul campionat mondial de robotică. O editură ar putea să susţină elevii care visează să publice o carte. Un „simplu” cabinet veterinar ar putea colabora cu copiii care iubesc animalele. O reţea de spitale private ar oferi mentori pentru copiii care îşi doresc să ajute oamenii să se vindece.

Nu în ultimul rând, părinţii ar fi invitaţi să se alăture şi vor învăţa să susţină visurile copiilor lor. Este dovedit ştiinţific că aceia dintre noi care au un scop în viaţă au un sistem de imunitate mult mai eficient, se recuperează mai repede după diferite boli (având nevoie de mult mai puţine zile de spitalizare) şi chiar trăiesc cu câţiva ani mai mult decât toţi ceilalţi. Să ne imaginăm că o companie farmaceutică ar pune pe piaţă o pastilă care ar oferi toate aceste beneficii. Nu-i aşa că milioane de părinţi s-ar grăbi să o cumpere pentru ei înşişi şi copiii lor? Această „pastilă” există şi e reprezentată de obiceiul de a avea un scop în viaţă. E suficient să învăţăm să administrăm această „pastilă” într-un mod care să fie potrivit fiecărei vârste a copilăriei.

Ştiinţa realizării obiectivelor personale, a aspiraţiilor noastre, a avansat considerabil în ultimii 20 de ani. Există studii ştiinţifice proaspăt ieşite din cele mai prestigioase laboratoare de cercetare ale lumii, care arată ce funcţionează şi ce nu funcţionează pentru creierul care are un plan măreţ. Această ştiinţă ar fi tradusă pe înţelesul micilor şi marilor visători şi ar fi integrată în viaţa tuturor generaţiilor care vor urma. Milton Erickson spunea că: „Este cu adevărat uimitor ce pot face oamenii cu adevărat. Numai că ei nu ştiu ce pot face cu adevărat”. Cum ar fi ca, mai degrabă decât să îi plictisim cu noţiuni inutile, să îi învăţăm din şcoală pe copiii noştri ce pot face cu adevărat? Nu în viitor, când vor creşte mari. Ci încă de pe acum! Pentru că la cum merg lucrurile acum şi la cum se prefigurează ele pentru viitor, e clar că noi, ca adulţi, avem nevoie de ajutor. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ce-ar fi, mai întâi, să învățăm copiii să scrie și să citească corect? Sau să socotească corect? Bântuie pe internet tot felul de ghiduri că aia se scrie așa și nu așa, dar nimeni nu zice de ce. N-am văzut, de exemplu, nicăieri de ce copii se scrie cu doi i sau cu trei i: pentru că un i e din rădăcină, unul e de la plural și unul este de articol hotărât. Foarte rar văd pe lângă mine oameni care, când citesc, știu să se oprească la virgulă, știu să deceleze care pe care determină. Nu este vânzător care să știe să determine TVA-ul din prețul cu amănuntul. Nu este zugrav care să te pună să cumperi cantitatea corectă de materiale.
    Ca să înveți copilul să viseze trebuie să-l determini să-și dea seama de trăinicia viselor lui, că de aerieni e plină lumea. Și asta nu o poți face decât pe baza unei educații bune. Nu neapărat înalte.
    • Like 3
    • @ Irina Moise
      Asa este si subcriu total ptr Irina Moise ,, Personal am vazut la ofam ,de tineri casat. care si-au cumarat un apart, nou Apoi un ,,meserias smecher, a facut dif. lucrari inclusiv ,montare parchet si gresie ,fainata, Datorita faptului ca tinerii nu au stiut calclule simple de suprafata , ,,baiatul destept ,,i-a fraierit la mp , asa cum a vrut . Au avut noroc ,cu mine ca;;le-am facut mas, si calcule si le-am demonstrat ca stau prost cu geometria elementara . Si cati ,vor mai asa in tara asta, ??Pacat, .
      • Like 0
  • "Automatizarea vine tot mai tare din urmă şi adesea chiar din genialitatea românească (vezi cazul companiei UiPath), dar refuzăm să vedem că aşa cum e gândit acum sistemul de învăţământ, copiii noştri nu o să fie capabili nici măcar să supravegheze maşinile din halele viitorului." - luati in considerare faptul ca romanii la care va referiti cand vorbiti de "genialitatea romaneasca" au venit fix din sistemul de invatamant pe care il criticati.

    "Stresăm copiii, le furăm copilăria şi plăcerea de a învăţa (un studiu arată că doar 1 din 3 copii este bucuros să meargă la şcoală) " - studiu din care se presupune ca ar trebui sa tragem concluzia ca din vina scolii doar 1 din 3 copii este bucuros sa mearga la scoala? Acelasi studiu spune ca 1 din 5 copii este obosit la şcoală pentru că munceşte în gospodărie, printre alte rezultate ingrijoratoare care nu au legatura cu scoala.
    Cat despre investitiile din invatamant, da, absolut de acord, sunt insuficiente.
    • Like 1
  • E o idee atât de frumoasă și care implică atât de multe gânduri pozitive, încât sună a utopie. Profesorii se plâng că abia au timp să-și predea materia, părinții lucrează până seara, și stau foarte puțin cu micuții lor, dar dacă s-ar găsi soluții pentru punerea în aplicare, ideea e minunată.
    • Like 2
    • @ Carmen Atitoaei
      Valentin check icon
      Problema este de fapt programa încărcată. Cu ce ar ajuta să se ADAUGE încă o materie, la care se vor pune note şi se vor da lucrări de control?
      • Like 0
    • @ Valentin
      Programa nu este incarcata. Materii insa sunt deja destul de multe, e adevarat. A introduce inca una in contextul actual ar fi o problema.
      • Like 0
  • Matematica spune ca 3.4% din 170 mld fac 5.78 mld. Putin mai multa atentie chiar daca la matematica ai lipsit!
    • Like 2
    • @ Stelian Manea
      E ceva care nu cadrează. Ori bugetul este în Roni ori guvernul este restant la a da destui bani penru educație.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
sound-bars icon