Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Școala, individualismul și antreprenoriatul - sau lupul, capra și varza

Studenți la curs

Foto: Getty Images

În efortul de a depăși colectivismul și impostura ideologică a regimului comunist, de treizeci de ani încoace, e posibil să fi sărit din lac în puț. Școlile și universitățile noastre cultivă astăzi o idealizare a meritului individual, ceea ce antagonizează relațiile dintre elevi și profesori și distorsionează spiritul colaborativ. Glorificarea indivizilor excepționali este împărtășită și în mediul business, prin portretizarea antreprenorilor eroici. Ajungem să ignorăm realitatea și nevoia colaborării oriunde aceasta este, de fapt, o valoare esențială.

În ciuda introducerii unor rudimente de colaborare în activitățile școlare, prin proiecte de echipă, elevii și studenții continuă astăzi să fie evaluați, aproape exclusiv, pe baza rezultatelor lor individuale. Fie că sunt ascultați sau au teste, fie că au examen scris sau oral, spiritul evaluărilor este să atribuie o notă unui individ, pe baza competențelor sale proprii și separate de ale celorlalți. Reciproc, elevii sunt încurajați să considere că valoarea lor intrinsecă, exprimată printr-un număr, le prezice succesul în viață. Colaborarea este cel mai adesea împinsă, sistemic, în zona trișării – de la „suflat” și copiatul temelor, la circulatul întrebărilor din teste în gimnaziu sau, în anii de studenție, la crearea de baze de date colective de subiecte rezolvate. 

Profesorilor li se cere continuu să poată justifica notele și ierarhizările studenților, motivându-i clar spre evaluări individuale. Presiunea spre metrici și obiectivitate duce în același sens. Prin urmare, în pofida colaborării implicite în învățare, în ciuda mentoratului și experiențelor împărtășite în orele de curs, practicile de individualizare a notării îl transformă pe profesor în inamic al studentului. Profesorul devine, involuntar, un adversar, a cărui păcălire este un scop în sine.

Totuși, provocările lumii reale necesită efort colectiv. Pentru majoritatea tinerilor formați astăzi în școala românească, prima experiență de colaborare pe mize importante va apărea, probabil, direct la locul de muncă. După navigarea unui tunel de 15 ani școlari de individualism competitiv și adversarial la adresa „superiorilor” ierarhici, adică a profesorilor, apare brusc nevoia să conlucreze cu colegii și șefii pentru a rezolva situații de care depind banii și viețile altora.

Cred că nu ducem lipsă de diagnoze ale problemelor școlii românești și nu aș vrea să mă concentrez pe partea goală a paharului. Nici nu cred că există vreo soluție simplă, dictată de Minister, pentru cultivarea tuturor virtuților. 

Mai rapid, putem apuca taurul de coarne întâi prin inițiative alăturate școlii, în care tinerii să participe, voluntar, în eforturi de echipă. Aceasta a fost motivul pentru care, alături de Andrei Pitiș, am construit acceleratorul Innovation Labs, destinat mai ales studenților ce caută experiența antreprenoriatului tech. La Hackathon vine cine vrea, dar intră cine persuadează cel puțin un alt coleg să i se alăture. Echipele ce conving și Juriul de potențialul lor au șansa unei zile și nopți de brainstorming, mentorat, experimentare și dezvoltare intensă a prototipului inițial. Al doilea pitch în fața Juriului, 24 de ore mai târziu, încorporează deja valoarea colaborării – cu membrii propriei echipe, cu mentorii ce vin din zone diverse de business și cu potențialii utilizatori ai produselor create. Echipele ce reușesc să se mobilizeze cel mai bine și să interacționeze cu mentorii și clienții au șansele cele mai mari de a intra în etapa de mentorat, conducând, peste trei luni, la evenimentul Demo Day, în care prototipurile lor vor fi expuse publicului și investitorilor. Tinerii vin la Innovation Labs să-și prototipeze ideile dar, mai ales, să se reinventeze pe sine, prin ieșirea din carapacea propriilor competențe și preferințe. Munca în echipă pune la încercare și ascute capacitatea studenților de a-i convinge pe alții, precum și empatia, umorul, auto-ironia și gestiunea greșelilor.

Universitățile noastre continuă, de asemenea, să-i formeze pe tineri în cutii disciplinare, cu rare șanse de interacțiune cu colegi sau experți din alte domenii. Unde pot interacționa viitorii ingineri, avocați, economiști și psihologi? Cel mai probabil, un club sau un bar ar fi primul punct de intersecție – deoarece campusurile în care își petrec anii de studenție sunt în universități și facultăți segregate și intelectual, și geografic. De 9 ani, în Innovation Labs încercăm să stimulăm circulația ideilor și experiențelor între tineri, mentori și beneficiari din zone de viață foarte diferite – ceea ce rămâne, în fiecare ediție, la fel de aventuros.

Pandemia ne-a împins să accelerăm digitalizarea în educație și muncă. Spațiile digitale oferă numeroase tehnologii ale colaborării, platforme ce aduc împreună oameni, idei, imagini și permit recombinări limitate doar de imaginația noastră. Rămâne de văzut cât de mult vom putea folosi aceste instrumente pentru a energiza potențialul colaborativ din școala românească. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Risipa de cuvinte. Intre "iubirea de semeni" si o lume "caine mananca caine" fiecare alege ce considera ca i se potriveste. In mod paradoxal Ceausescu tinea natiunea asta cat de cat unita, in cugetut sperantei si in simtirile urii. Odata liantul national disparut ura a coplesit sufletele romanilor iar speranta a zburat peste hotare. Prin urmare nu putem cere de la cei tineri sa reuseasca acolo unde noi am esuat.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult