- Buna ziua, aș vrea să trimit un buchet cu 501 trandafiri la adresa... Roșii aș dori să fie. Și mesajul „Îmi lipsești”.
- În regulă. Vă costă...Aranjamentul floral va ajunge la destinație în mai puțin de două ore.
A doua zi:
- Bună ziua. Știti, aș dori să mai trimit un buchet de trandafiri la aceeași adresă la care am trimis și ieri. De data asta aș dori ca trandafirii să fie albi. 501 trandafiri albi.
În două ore, cei mai frumoși trandafiri crescuți în Columbia la peste 2000 de metri altitudine, unde este soare aproape tot anul, ajungeau la adresa indicată. A fost nevoie de trei oameni pentru a căra imensul buchet.
Ioana Molnar, de la Florăria Magnolia Cluj-Napoca, vorbește molcom, cu accent ardelenesc. Ne povestește câteva întâmplări, în timp ce ne îndreptăm către unul dintre cele mai mari mall-uri din Cluj-Napoca, unde se află unul dintre magazinele afacerii pe care o are cu soțul ei.
Aflăm că persoana respectivă, un bărbat, a cumpărat de la florăria Magnolia, numai în acest an, flori în valoare de 7.000 de euro. Toate au fost livrate la aceeași adresă, undeva în Cluj.
Sunt multe întâmplări. Odată cineva a sunat la florărie și a cerut ca în buchetul de flori pe care îl voia livrat, să fie incluși și niște morcovi. Apoi a cerut conopidă. Dar cel mai ciudat a fost atunci când cineva a cerut ca în aranjamentul floral să fie așezat un un cuțit.
„A venit cu el la noi la magazin. Era un cuțit mare, de bucătărie. La refuzul nostru, bărbatul respectiv a explicat că este pentru un spectacol, iar adresa de livrare era sediul Teatrului din Cluj. Așa că a ajuns acolo”.
„Să pornești o afacere cu bani mulți, dacă nu ai experiență, este o greșeală”
Ioana Molnar a renunțat la Psihologie, iar soțul ei, Gabriel Molnar, absolvent de Electroenergetică, a lucrat înainte să înceapă afacerea ca broker la bursă.
În 1995 nu prea erau florării. Florile se vindeau mai mult în piețe. Un prieten de-al lui cumpărase nişte flori din Târgu Mureş şi mergea la Bistriţa. L-a întrebat de ce nu le cumpără din Bistriţa. I-a răspuns că acolo nu sunt flori aşa frumoase.
Așa că în 1997, când a hotărât să demareze propria sa afacere, Gabriel Molnar a început să cumpere flori dintr-un oraş şi să le vândă în altul.
„Am împrumutat 2.000 de euro. Din punctul meu de vedere, un business reușește dacă pornește cu bani puțini. Asta e o regulă. Pornește cu bani mulți doar cineva cu experiență, altfel e o greșeală. Asta e părerea mea”, crede fondatorul brandului Magnolia.
Florăria Magnolia Cluj-Napoca a înregistrat în 2016 o cifră de afaceri de 4,8 milioane de euro din comercializarea florilor şi plantelor, livrând un buchet oriunde în România în maximum 4 ore, iar în 24 de ore oriunde în lume. O treime din vânzări se fac prin intermediul site-ului, unde cererea a crescut an de an.
Pentru 2017 mizează pe creșterea afacerii la circa 6 milioane de euro. În prezent Magnolia livrează flori în 140 de țări - motto-ul ei este „Livrăm flori oriunde în lume” - , unde fondatorii brandului au parteneriate cu firme de profil. Proprietarul afacerii estimează că în acest an vânzările din magazinul online vor atinge două milioane de euro.
Florile tăiate reprezintă 70 la sută din vânzări, iar restul - plantele de exterior.
Cele mai multe plante de interior sunt achiziționate direct de la bursa de flori din Olanda. Câteva firme locale le împachetează, contra unui comision.
„Le licităm pe bursă, pe fracțiuni de secundă, avem o colegă care se ocupă. Ne-am dotat cu niște calculatoare bunicele. Licităm aproape în fiecare zi”, spune Gabriel Molnar. Florile de grădină sunt aduse din Europa, multe vin din Polonia.
„Pe furnizorii români nu te poți baza. Brazii îî aducem din Polonia”
Furnizorii de flori și plante de grădină din România nu au constanță în ceea ce fac, spune Molnar, prețurile le au ca producătorii europeni, nu folosesc turbă de calitate, nu au etichete, produsele nu sunt uniforme. Și atunci trebuie să lucreze cu furnizori cu experiență.
„Pe cei autohtoni nu poți să te bazezi. Sunt furnizori români care produc levănțică, iei azi, dar data viitoare ba nu mai este marfa frumoasă, ba are alt preț”.
Din România cumpără tuia. Brazii sunt din Polonia. Anul trecut au luat din România, dar în primăvară clienții au reclamat că pomii li s-au uscat. În Polonia brazii se scot cu un utilaj special de scos balotul de pământ. Producătorii români nu au respectiva mașină. Balotul trebuie să aibă o anumită dimensiune.
„Pentru producătorul român e mai greu, nu vrea să își dea pământul, nu vrea să își rupă spatele, iar brazii scoși astfel nu se prind. Noi nu ne permitem să facem ca supermarketurile ce vând tuia ieftină, din 10 plantate se prind doar două. Calitatea noastră se regăsește în preț”, explică antreprenorul.
Încălzirea serelor e tot mai scumpă, nu numai la noi. Sunt însă și țări gen Africa de Sud de unde vin flori pentru care importatorii nu mai plătesc în cost și încălzirea, ci doar transportul cu avionul. Iar mâna de lucru este extrem de ieftină.
Proprietarul Magnolia importă flori și din America de Sud, mai exact din Columbia. Aduc de acolo în special trandafiri.
„De ce Columbia? Spuneti-mi dvs o zonă înaltă, la peste 2.000 de metri - unde sunt mai puține insecte -, care să asigure o temperatură constantă mare parte din an, 20 de grade, soare continuu. Au un scurt sezon ploios. Munca e ieftină. Și Etiopia, Ecuador sunt mari producători de flori. Din Columbia importăm direct”, spune fondatorul brandului Magnolia.
Florile sunt vândute în magazine proprii sau en gross, iar adaosul este între 0 și 100 la sută. Rețeaua cuprinde 14 magazine în țară, din care trei în franciză.
Spre finalul acestui an, începutul anului viitor și-a propus să deschidă un site de flori în Ungaria, iar mai apoi și un magazin fizic.
„În afaceri e ca în dragoste. Dacă nu ai încredere în partener, nu poți face business”
Unul dintre planuri este vânzarea de francize. Condiția principală nu este legată de bani, spune proprietarul afacerii, ci de încrederea pe care o inspiră eventualul partener.
„Cea mai importantă condiție este să ne placă de el, ca persoană, caracterul lui, indiferent cât de bine știe să se vândă. Contează cât de bună e sinergia, potrivirea caracterelor. E ca în dragoste. Dacă te potrivești la carater cu el și ai încredere că poți face business cu el, atunci e bine; mai departe, banii, unde, cum, astea sunt detalii”, spune reprezentantul florăriei.
Investiția pentru deschiderea unui magazin în franciză Magnolia depinde de spațiul amenajat. Pentru un spațiu de 40 – 50 metri pătrați, investitia, inclusiv primul lot de marfă, este estimată la 30.000 de euro. „Ca să ții ștacheta sus”, explică Gabriel Molnar.
Articolul face parte din seria Generația B, generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Iar sunt cârcotaş...
Pai : cine si-a deschis afacere in '97... nu stiu daca poate fi incadrat la "generatia B".
Alte conditii de piata, alta legislatie, alt popor...
Ca sa nu mai spun ca nu-mi amintesc ca cineva, oricine- fie el si guvernatorul BNR- să fi avut in 97 euro...
Plus ca acest "articol" ar fi trebuit sa intre la "advertorial" - asa cum era cazul... pentru ca se presupune ca Republica se adreseaza unui segment de cititori mai "culturalizați"...