Nu expiră, poți vinde la anul un produs pe care acum nu ai reușit să îl comercializezi, iar rata de 25% a profitului se apropie de cea a băncilor.
Pe scurt, cam acestea ar fi motivele pentru care doi IT-ști din Cluj au ales în 2007 să înceapă o afacere de comerț online cu jucării.
BestKids, unul dintre cei mai importanți retaileri online de jucării din România, a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 3,8 milioane de euro.
„Frumos, colorat și vesel”, își descrie business-ul George Șerban, 36 ani, director general al BestKids, în timp ce ne arată depozitul de 600 de metri pătrați plin de cutii cu jucării și devenit neîncăpător.
Pe unul dintre rafturi sunt cutii cu kendama și spinner, unele dintre cele mai populare jocuri în rândul copiilor din ultima vreme.
„Am vândut mii de kendama în aproape doi ani. Primele spinner le-am adus cu avionul direct din China. În două zile au ajuns în depozit. Cred că la spinner-uri vânzările vor depăși kendama”, ne povestește George Șerban, uitându-se la asociatul său în afacere, Gabriel Ioan Rusu, 36 ani, care se relaxează cu un fidget spinner pe care îl tot rotește într-o mână.
Înainte de a-și deschide afacerea cei doi au lucrat doi ani pentru o companie din Statele Unite care oferea o platformă de comerţ electronic clienţilor din SUA.
Primele comenzi, în 2007, au fost făcute cu scepticism, iar debutul în Cluj și nu în București, inițial, a fost un dezavantaj. Clienții sunau destul de des înainte de a plasa o comandă pentru a verifica dacă site-ul și produsul pe care și-l doreau chiar există. Flexibilitatea internetului a făcut însă ca locul să nu conteze, astfel că, doi ani mai târziu, 40% din comenzi erau din București.
În următorii ani ponderea s-a schimbat, alte orașe importante din țară au început să fie vizibile. În 2012 BestKids a început să distribuie în online produse importate direct sau cu drept de distribuție ale altor parteneri.
În medie, în cei 10 ani de activitate, în top cinci orașe din care au fost plasate cele mai multe comenzi se află București cu 35% din totalul vizitatorilor, Cluj cu 5,5%, Timișoara cu 4,3%, Brașov cu 3,1% și la egalitate cu acesta e Constanța.
Coșul mediu anual de cumpărături pe BestKids este de 260 lei.
Investiție inițială de 5.000 de euro
Cei doi tineri au pornit cu o investiție inițială de 5.000 de euro, pentru realizarea platformei de comerţ electronic, cumpărarea de calculatoare și crearea unui stoc iniţial de jucării și produse pentru copii. Primul lor sediu era într-un apartament de patru camere, una din încăperi fiind destinată depozitării produselor.
Primii pași în business au fost cei mai dificili, după cum își amintește George Șerban. „La momentul respectiv, furnizorii erau reticenți și erau greu de convins că jucăriile pot fi vândute și pe internet. Ca să îi găsim pe cei mai buni, mergeam mult prin țară, stabileam întâlniri, le propuneam o colaborare și, dacă aveam noroc, acceptau și începeam să lucrăm împreună. Una dintre metodele de a afla datele lor de contact erau etichetele de pe produsele din magazine. Acum totul este extrem de simplu. Identifici brandurile cu care vrei să colaborezi, vezi care sunt top trei magazine online de specialitate și, după câteva căutări, ajungi la furnizor“, completează George Șerban.
În prezent, BestKids desfășoară un proiect pilot cu un prim magazin offline de 200 de metri pătrați deschis în Cluj-Napoca, în cel mai nou centru comercial din oraș.
Magazinul este echipat tehnologic pentru ca vizitatorii să găsească rapid și ușor ceea ce au nevoie. De exemplu, produsele care necesită prezentare video și au o complexitate ridicată sunt afișate la raft cu o descriere cât mai completă și un cod QR care, odată scanat, îi permite clientului și agentului de vânzări din magazin să ajungă imediat pe site cu ajutorul unei tablete și să explice toate fucționalitățile produsului în cel mai scurt și plăcut mod.
În istoria BestKids, cea mai mare comandă a fost înregistrată pe 26 august 2016 și a fost în valoare de 25.200 lei, respectiv 350 de jocuri Activity Original 2.
Piața jucăriilor din România este evaluată la 160 de milioane de euro pe an, date care cuprind doar jucăriile tradiționale, clasice, fără jucăriile de exterior - piscine, tractorașe, jucării de nisip, tobogane, căsuțe -, care ar duce la dublarea valorii, crede directorul general al BestKids.
Articolul face parte din seria Generația B, generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.