Foto: NBC / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia
Comediantul american Jerry Seinfeld crede că „extrema stângă și porcăriile legate de corectitudinea politică” împiedică comedia din zilele noastre, argumentând că restricționează genul de comedie de care oamenii încă mai au nevoie în viața lor, scrie publicația The Hill.
Seinfeld a oferit punctul său de vedere cu privire la problemele actuale cu care se confruntă comedia și la ceea ce rezervă viitorul pentru artă în timpul apariției sale la podcastul „The New Yorker Radio Hour”. Celebrul comediant a ținut să spună că oamenii au atât de multă nevoie de comedie, dar nu o primesc.
„Pe vremuri, ajungeai acasă la sfârșitul zilei și majoritatea oamenilor spuneau: 'Oh, a început Cheers. A început MASH. Mary Tyler Moore este la televizor. All in the Family este la televizor'. Pur și simplu te întrebai: „O să fie ceva amuzant de văzut la televizor în seara asta?”, a mai spus acesta.
Creatorul „Seinfeld” a spus că vina pentru schimbarea paradigmei este a extremei stângi, susținând că comedia modernă nu este suficient de preocupată să stârnească râsul, ci se concentrează mai mult pe a nu jigni publicul. „Ăsta este rezultatul extremei stângi și al rahatului de corectitudine politică”, crede Seinfeld. El a mai atras atenția că atunci când scrii un scenariu, iar acesta ajunge în patru sau cinci mâini diferite, acest lucru reprezintă „sfârșitul comediei tale”.
Seinfeld și corectitudinea politică
Azi, celebrul serialul de comedie „Seinfeld” din anii ‘90 nu ar mai putea fi făcut, pentru că „corectitudine politică a ucis umorul”, după cum spune chiar Jerry Seinfeld. Acesta a împlinit luni, pe 29 aprilie, vârsta de 70 de ani.
Rolling Stone Magazine scrie că „Seinfeld” nu a fost niciodată „anulat”, deoarece co-creatorul Jerry Seinfeld și colegii săi de distribuție au decis să se retragă după nouă sezoane, lăsând telespectatorii să dorească mai mult. Dar, timp de aproximativ un deceniu, Seinfeld s-a plâns continuu că „corectitudinea politică” sufocă comedia.
Încă din 2015, chiar în perioada în care ideile despre „cancel culture” începeau să prindă contur pe rețelele sociale, Seinfeld vorbea despre faptul că nu se duce să facă reprezentări de stand-up în campusurile universitare de teama studenților care i-ar putea eticheta materialul ca fiind „rasist” sau „sexist”.
Observațiile lui Jerry Seinfeld la podcastul „The New Yorker Radio Hour” nu au fost substanțial diferite de cele pe care acesta le-a oferit în anii trecuți cu privire la starea comediei. Numai că, de data aceasta, anumite voci din extrema dreapta au profitat de argumentul lui Seinfeld pentru a ataca ceea ce ei numesc reprezentanții culturii „woke”, mai arată Rolling Stone Magazine.
Printre acei influenceri din SUA care au împărtășit și sărbătorit afirmațiile lui Jerry Seinfeld s-a numărat și unul dintre cei mai activi propagatori de dezinformare din SUA, Benny Johnson, de la Turning Point USA, care a subliniat pe X (fostul Twitter) că Seinfeld a spus „în sfârșit” că „stânga a distrus comedia”.
La rândul său, Dinesh D'Souza, teoretician al conspirației și negaționist al alegerilor, a folosit clipul cu Seinfeld pentru a ataca protestatarii pro-Palestina din campusurile universitare, scriind că „o problemă cu activiștii fără umor este că nu suportă să audă pe nimeni râzând, cu atât mai puțin pe ei!”.
În dezbatere a intrat și proprietarul X (fostul Twitter), Elon Musk, care a distribuit un scurt video cu comentariile lui Seinfeld, însoțit de afirmația: „Faceți comedia din nou legală!”.
Echipa lui Seinfeld și nici Jerry Seinfeld însuși nu a răspuns până acum la faptul că a intrat într-un război ideologic. Rolling Stone Magazine mai spune că Seinfeld este un aliat ciudat pentru ideologii furioși de astăzi.
De ce? Pentru că Seinfeld este cunoscut pentru faptul că lucrează curat și evită înjurăturile. Serialul „Seinfeld” rămâne popular și, cu câteva excepții, nu a ajuns să fie „reevaluat” ca fiind o comedie „problematică”. Mai mult, directorii serialului au renunțat chiar și la un episod din 1991 care lua în derâdere violența armelor de foc, Seinfeld și colaboratorii hotărând că acesta era de prost gust.
Seinfeld a fost întrebat direct în fața unui hotel anul trecut, dacă „cancel culture” dăunează comediei și a răspuns, cu o oarecare exasperare: „Nu, nu cred. Nu știu”, mai notează Rolling Stone Magazine.
Seinfeld a devenit regizor
Jerry Seinfeld va lansa un lungmetraj pe care l-a regizat, intitulat „Unfrosted”, după cum informează revista Variety. Conform Agerpres, această comedie produsă de Netflix, cu o distribuţie plină de vedete, este o relatare fictivă despre crearea prăjiturilor Pop-Tarts.
Într-un interviu acordat revistei revistei GQ, Jerry Seinfeld a reflectat asupra experienţei sale de a se lansa pentru prima dată în cinematografie şi atât de târziu în cariera sa. „A fost ceva total nou pentru mine. Credeam că făcusem deja nişte chestii interesante, dar ele nu semănau deloc cu modul în care lucrează aceşti oameni. Sunt atât de serioşi! Nu au nicio idee că industria cinematografică s-a încheiat. Nu au nicio idee”, a spus el.
Seinfeld consideră că „industria cinematografică a fost înlocuită de o dezorientare a spectatorilor”
„Filmul nu mai ocupă vârful în ierarhia socială şi culturală pe care l-a ocupat în cea mai mare parte a vieţii noastre. Când apărea un film, dacă era bun, mergeam cu toţii să-l vedem. Cu toţii discutam despre el. Menţionam replici şi scene care ne plăceau. Acum trecem printr-un fel de jet al unui furtun de apă, încercând doar să vedem prin el”, a explicat Jerry Seinfeld.
„Confuzia, dezorientarea a înlocuit industria cinematografică. Toată lumea pe care o cunosc în showbiz, în fiecare zi, se întreabă: Ce se întâmplă? Cum reuşeşti să faci asta? Ce ar trebui să facem acum?”, a mai spus Seinfeld, citat de Agerpres.
„Stand-up este ca şi cum ai fi un dulgher şi toată lumea are nevoie de un tip care se pricepe la lemn... Sunt copaci peste tot, dar pentru a face o masă frumoasă, nu este atât de uşor. Aşadar, metafora este că, dacă ai un bun meşteşug şi o bună măiestrie, eşti oarecum impenetrabil la capriciile industriei”, a mai povestit celebrul comediant.
„Publicul se îndreaptă acum în număr mare spre stand-up pentru că este ceva ce nu se poate falsifica”, a adăugat el. „Este ca o platformă de scufundări. Poţi spune că eşti un scafandru de platformă, dar în două secunde putem vedea dacă eşti sau nu eşti aşa ceva. Asta este ceea ce le place oamenilor la stand-up. Ei pot avea încredere în el. Orice altceva este fals”, a mai explicat Seinfeld.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ceilalti, chiar daca nu sunt de acord, tac filosofic de teama excluderii din viata profesionala, a marginalizarii. Asa incepe dictatura: cu bune intentii.
„Actorul american Richard Dreyfuss, cunoscut pentru filme precum "Fălci" sau "Întâlnire de gradul trei", a criticat dur normele privind diversitatea și inclusivitatea care vor fi impuse la premiile Oscar începând cu 2025, afirmând, într-un interviu, că: "Mă fac să vomit".
Începând cu ediția din 2025 a premiilor Oscar, pentru a fi nominalizate la categoria "Cel mai bun film", producțiile trebuie să respecte cel puțin unul dintre următoarele criterii:
Cel puțin unul dintre actorii care joacă rol principal să facă parte dintr-un grup rasial sau etnic slab reprezentat;
Subiectul să fie, după caz, despre femei, comunitatea LGTBQ, un grup rasial sau etnic slab reprezentat sau persoane cu dizabilități;
Cel puțin 30 dintre actorii din distribuție trebuie să facă parte din cel puțin două dintre categoriile de mai sus.
Întrebat în cadrul unui interviu pentru PBS ce crede despre aceste reguli, Richard Dreyfuss replicat: "Mă fac să vomit!"
... Riscăm noi oare cu adevărat să lezăm sentimentele oamenilor? Nu poţi să legiferezi aşa ceva. Trebuie să laşi viaţa să fie viaţă. Îmi pare rău, dar eu nu cred că există o minoritate sau o majoritate în ţara noastră care să aibă cu adevărat nevoie să fie protejată în acest fel", a declarat Richard Dreyfus, potrivit Agerpres.
... Suntem nebuni? Este ceva atât de arogant! Este ceva atât de nesăbuit şi îi tratează pe oameni ca pe nişte copii", a adăugat actorul de 75 de ani”. -
https://www.digi24.ro/stiri/externe/actorul-richard-dreyfus-critica-dur-regulile-privind-diversitatea-la-premiile-oscar-ma-fac-sa-vomit-2339349
Noroc ca a apucat sa castige Oscarul ca altfel pupat piata independentei. Nu mai apuca niciun scaun in sala.
Ma tot intreb, si s-au mai intrebat si altii, daca Will Smith era jignit de un alb sau un alb il palmuia pe Will Smith, gandindu-ne la incidentul din 2022 de la Oscar, ce s-ar fi intamplat? Cred ca iesea un razboi civil. Doamne fereste.
Sunt pro diversitate de orice tip: culturala, rasiala, minoritati, dar nu cand lucrurile incep sa derapeze. Incepe sa se vada o dictatura a ideilor de bine si toata lumea tace pentru a nu jigni cumva ideile de bine.
Am vazut recent pe un streaming, impreuna cu nepoata mea de 14 ani, un serial pentru adolescenti. Foarte atractiv, plin de mister, genul de film cu adolescenti plecati sa descalceasca mistere vechi si adanci din oraselul lor. E o productie 2023. Pai de n-am vazut tone de corectitudine politica. Niste tineri de 16, 17, 18 ani isi cereau scuze la fiecare trei vorbe, ca nu cumva celalalt sa inteleaga gresit spusele. Asa scenariu... Toata lumea era ocupata cu scuzele. Una e sa fii respectuos, cu bun-simt si buna crestere, sa nu jignesti, sa nu dispretuiesti, sa nu folosesti cuvinte defaimatoare pentru ca asa-i normal, si alta e sa-ti cenzurezi orice cuvintel de teama de a nu fi interpretat. Nepoata mea nu a luat in seama acest lucru, dar eu ma tot minunam in gand de situatiile create. Era cand ridicol, cand comic, cand agasant. Asteptam sezonul 2.
Legile nu pot corecta gandurile, doar educatia. A impune, a trasa comportamente, atitudini nu duce la nimic.
Putem porni de la conceptul de „conștiință socială” a lui George Herbert Mead și a „altului generalizat” care definește așteptările pe care cei din jur le pot avea referitor la gândurile sau acțiunile unui individ în societate pentru a clarifica relația între membrii unui sistem social. Cu alte cuvinte, în esență, este vorba despre cum te manifești când te gândești și la cum te vor privi și vor reacționa cei din jur.
În cazul lui Seinfeld, cu părere de rău, eu cred că el este depășit de vremuri. Când spune că „oamenii au atâta nevoie de comedie, dar nu o primesc”, are parțial dreptate în sensul în care „comedia” nu mai este aceeași de acum 20 de ani. Mai sunt câteva seriale TV, dar, de cele mai multe ori este meta-comedie.
Să dau un exemplu: în State, dacă spui „N-word” încercând să pari amuzant, posibil să ridici niște semne de întrebare, dar dacă ai un personaj ipotetic care este rasist și acest personaj și rasismul său sunt subiectele glumei, atunci poți spune „N-word” prin gura acestui personaj, lucru pe care îl face Tarantino în mod constant în filmele lui care nu sunt nici „cancelate”, nici nu aduc „sfârșitul artei cinematografice”.
Ca încă un exemplu, când eram copil, râdeam la așa-numitul „toilet humor” (glume de cea mai joasă speță cu zgomote de flatulențe sau alte funcții biologice). Odată cu maturizarea, gusturile în umor au devenit mai sofisticate, așa cum e și normal. Eu cred că societățile, în complexitatea lor, au devenit mai mature cu privire la consumul lor de media. Nu mai e nici șocant, nici amuzant ci doar penibil, astăzi, versul lui Eminescu „Bulgăroi cu ceafa groasă, grecotei cu nas subțire;/Toate mutrele acestea sunt pretinse de român,” , iar schimbarea asta nu e rezultatul unui cabal neomarxist de extremă stângă care păpușează din umbră tot establishmentul Americii, ci, poate, al schimbării gusturilor și maturizării umorului ca artă.
În consecință, și televiziunile și platformele de streaming sunt conștiente că astfel de conținut nu va atrage, poate atât de multe vizualizări. Cu toate acestea, există umor ireverențios (în special în animații, dar nu numai) care nu a fost nici interzis, nici cenzurat (Family Guy, South Park, Rick and Morty etc.). De ce? Pentru că părțile „incorecte politic” nu sunt subiectele glumei, ci doar mijloace de a ajunge la punchline.
Dacă tot discutăm despre comedie – mie mi se pare deosebit de comic faptul că în România, țara în care în anumite regiuni, denumim bărbatul „om” iar femeia „femeie”(de parcă femeia nu ar fi tot om), în care avem câte un termen jignitor pentru orice minoritate, iar acest termen este folosit cu ușurință în vorbirea curentă sau la televizor.
Mi se mai pare amuzantă, dar într-un sens de comedie neagră, reacția comentatorilor din România la acest subiect care, cu argumente care schioapătă au internalizat și ei probleme care (nu) există în Statele Unite. Pentru că acest „flagel” al „corectitudinii politice” nu există în România (deși ne-ar trebui măcar puțin).
Dacă ne uităm la persoanele care îi dau dreptate lui Seinfeld, așa cum foarte interesant menționează articolul, o să observăm fix canale de propagandă republicană / de dreapta (și nu am scris „centru-dreapta” intenționat) – ca Dinesh D’Souza sau Turning Point. O bună întrebare ar fi „de ce?”. Poate că e cazul ca fiecare să se gândească bine are ar fi interesul (mare care e la mijloc). Din punctul meu de vedere, sunt câteva explicații, dar sunt doar ipoteze personale. Eu cred că unii din acești oameni sunt xenofobi internalizați (care nici măcar nu mai conștientizează când sunt xenofobi, pentru ei este normalitate) sau că practic își inventează un dușman imaginar de paie împotriva căruia să se lupte (ca tot se apropie niște alegeri și un pic de „culture war” nu strică să aducă niște votanți pentru Trump), așa cum în România există această cruciadă absurdă împotriva „neomarxiștilor” în condițiile în care sub 0,01% din populație poate defini acest concept.
După părerea mea, Monty Python and the Holy Grail este unul dintre cele mai bune filme de comedie făcute vreodată – iar acest film nu are nimic „incorect politic” în el, deci nu cred că asta e sfârșitul comediei. Poate va fi sfârșitul unui anume stil de comedie, dar după stilul ăla eu nu plâng.
Dictaturile nu au umor. Se tem de umor. O societate din care a dispărut umorul se îndreaptă spre o dictatură. Extrema spre care înclină dictatura contează mai puțin.