Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Povestea Senei Moldovan, o elevă din Bihor pentru care profesorii au strâns bani ca să meargă la olimpiadă. A obținut locul I. Profesor: „Nu e o întâmplare și gata. Copiii ăștia muncesc mult”

Foto: Ionel Cordovan/Facebook

Foto: Ionel Cordovan/Facebook

O tânără care provine dintr-o familie modestă a reușit să obțină locul 1 la Olimpiada Națională de Limba Rromani de la Buzău. Nu e singura, după cum declară Ionel Cordovan, inspector școlar pentru minoritatea romă din Bihor, într-un interviu pentru Republica. Alți patru elevi bihoreni au obținut rezultatele remarcabile la Olimpiada Națională de Limba Rromani. Toți fac parte dintr-o comunitate școlară incluzivă, care se preocupă de educația elevilor și îi ajută să capete încredere în ei înșiși și să își găsească direcția. „Nu e o întâmplare și gata. Copiii ăștia muncesc mult. Rămâneau suplimentar la pregătire după ore, deci aveau program special de pregătire pentru olimpiadă. E vorba aici de multă muncă”, spune profesorul.

Sena Moldovan, elevă în clasa a VII-a la Liceul Tehnologic „Livia Maria Gego” Dobrești, a reușit să obțină performanțe educaționale fără să aibă un sprijin prea mare din partea familiei.

Sena e bună la învățătură. Are media media generală peste nouă. Nu e bună doar la Limba Rromani. E un copil care de mic a avut rezultate bune la învățătură. Chiar vorbeam zilele trecute cu una dintre colege și aceasta îmi spunea despre ea că a fost remarcată și era premiantă și când era mai mică. Eu am reușit să o cunosc din clasa a V-a, de când venea la olimpiadele județene. Atunci s-a remarcat. Iar profesoara care a pregătit-o mi-a spus că e o fată deosebită care în mod sigur va face performanță”, spune profesorul Ionel Cordovan.

Acesta declară și că e meritul școlii și al colegilor, care au sprijinit-o, au crezut în ea și au ajutat-o să se mențină acolo. „Ea are capacitatea să facă performanțe nu doar la limba romani”, a explicat în continuare Ionel Cordovan.

Foto: Ionel Cordovan/Facebook

Publicația EBihoreanul.ro a relatat că profesorii și oameni din comunitatea din Dobrești au strâns bani pentru a o ajuta pe Sena Moldovan să se deplaseze la Buzău.

„Școala a asigurat cheltuielile de transport. Nu se pune problema că ea nu putea să ajungă acolo, că nu a avut bani de transport sau că nu a avut profesor însoțitor. Prin colegii profesori din școala Senei și prin doamna director de acolo s-au cumpărat și niște haine. Iar când au făcut chestia asta s-a pus întrebarea dacă Sena va lua și premiu. Și toți au căzut de acord că va lua un premiu. Întrebarea a fost pusă tocmai ca să se vadă dacă trebuie cumpărate și haine elegante”, a mai spus profesorul Ionel Cordovan. 

Acesta subliniază că școala Senei Moldovan s-a îngrijit nu numai de îmbrăcămintea elevei, ci și de obiectele de igienă, de trolerul în care să-și pună ce avea nevoie, de bani de bani de buzunar, ca să nu se simtă altfel când vede acolo că sunt alți copii care au alte posibilități.

Inspectorul Cordovan mai explică în interviul pentru Republica că succesul Senei Moldovan e reprezentat de un cumul de factori: „E meritul copilului, dar și meritul comunității școlare, prin modul în care au gestionat situația. Să știți că nu e singurul copil. Acolo, în școala respectivă, sunt mulți copii capabili de performanță. Dovadă și cealaltă fetiță din clasa a IX-a, care a obținut, de asemenea, premiul 1 sau o altă elevă tot din acea școală, Marinela Muntean, care a obținut o mențiune”.

Despre Marinela Muntean ebihoreanu.ro a scris că acesta a declarat recent, într-o întâlnire pe care a avut-o cu alți elevi în cadrul caravanei educaționale „Pași spre succes” organizată de Inspectoratul Școlar, că mama ei nu a fost deloc la școală și tatăl ei are doar patru clase. Cu toate acestea, este încurajată să învețe și se străduiesc să nu-i lipsească nimic. Marinela are ambiția să fie prima din familia ei care termină liceul și apoi vrea să dea și la facultate, visând la ziua în care va deveni educatoare sau profesoară de romani.

Povestea celor cinci elevi bihoreni care au obținut rezultatele foarte bune la Olimpiada Națională de Limba Rromani de la Buzău, desfășurată în perioada 25-28 aprilie 2024, e o dovadă că se poate face școală și în mediul rural, mai spune Ionel Cordovan. 

În cei 25 de ani de când sunt eu în învățământ au fost mai multe exemple de elevi care olimpici romi care au excelat la Limba Rromani. Și îmi vine în minte acum o poveste deosebită. E vorba de un fost olimpic național care a promovat liceul și a terminat școala de subofițeri la Cluj. Persoana respectivă a fost agent principal de poliție și acum lucrează la Poliția municipiului Oradea”, povestește profesorul Ionel Cordovan.

El indică și faptul că la nivelul Inspectoratului Școlar Bihor s-a creat Rețeaua Modele Rome tocmai ca să fie încurajați cât mai mulți tineri să se alăture și să se dezvolte. „Cred că în rețea sunt acum cam 100 de elevi de liceu și câteva zeci de studenți români”, spune profesorul.

Un alt exemplu de succes este cazul unui student care provenea, la fel, dintr-o familie extrem de săracă, părinții erau divorțați, iar el era lăsat în grija bunicii. Băiatul a fost ajutat, a obținut o medie deosebită la examenul de bacalaureat și mai departe a ajuns să facă studiile la Facultatea de Limbi Străine în București. A făcut și masteratul, iar acum lucrează la școala de formare a agenților de poliție de la Slatina. Asta e o altă poveste de succes a tinerilor care, prin Limba Rromani și prin faptul că au avut niște mentori, niște oameni lângă ei, au reușit să aibă o finalitate profesională”, ține să declare profesorul.

E vorba, în primul rând, de stimă de sine. Copiii ăștia prin participare, prin validarea la astfel de competiții școlare, capătă o stimă de sine deosebită. Faptul că ajung să vorbească liber și fără emoții în fața a 500 de oameni nu face altceva decât să le dea curajul să meargă mai departe. Copiii ăștia au nevoie de sprijin, de ajutor, nu numai material. Dincolo de activitățile de la școală, e vorba de probleme, celelalte tipuri de probleme pe care ei le au acasă”, a mai spus Ionel Cordovan.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Deci, domnu (h)autor, care dÎntre feti este in clasa a VII a si care in clasa a IX a ?
    • Like 1
  • andrei andrei check icon
    pai aia e limba lor. e la fel cum un maghiar castiga la limba ungara
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult