Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Silvia, fata care face săpun din lapte de capră, într-un sat din Ardeal. GENERAȚIA B

Atunci când după Paște, Facebook-ul a fost invadat de fotografii cu curcubeie din București sau Cluj, pe pagina Silviei Sîrbu, o fostă „fată de oraș”, a apărut o imagine demnă de un tablou. Două arcuri de curcubeu în spatele unei căsuțe desprinse din povești și înconjurată de dealuri înverzite. Deși nu și-a dat vreun check-in, colțul de rai este satul Hărţăgani din județul Hunedoara.

„Cel mai spectaculos curcubeu văzut vreodată de la Hărţăgani! Pozele nu redau în întregime spectacolul de lumini de care am avut parte. Culorile ardeau pe cer, atât de intens se vedeau. Pozele nu au fost lucrate în Photoshop sau alt program”, a scris atunci Silvia pe Facebook.

Un loc pe care Silvia l-a ales să-i fie casă după ce a muncit în mai multe orașe din mai multe țări, experimentând tot felul de joburi. A fost dădacă în Spania, broker în Grecia, muncitoare pe șantier în Otopeni și Ploiești, ba chiar jurnalistă de birou. După toate aceste provocări, Silvia a simțit nevoia de liniște. Așa că a hotărât să o ia de la zero într-o comunitate cu oameni zâmbăreți, harnici, al căror timp avea toată răbdarea din lume, care și-au făcut din creșterea animalelor, apicultură și agricultură un mod de viață. Părinții nu au ezitat să o ajute, așa că au cumpărat împreună o casă așezată pe un teren de câteva mii de metri pătrați. Au construit solarii, unde cultivă legume bio și au pus pe picioare o afacere cu săpun din lapte de capră. În plus, nu se dau în lături din a vinde broşe şi felicitări artizanale pe care le trimit în toată țara și în străinătate.

Sătenii îi dau lapte și semințe pentru săpun

Comunicativă din fire, Silvia s-a împrietenit foarte repede cu localnicii. Pentru că în Hărţăgani încă mai este de actualitate trocul – cea mai simplă formă de comeț, în care produsele sunt monedă de schimb – tânăra a creat un adevărat parteneriat cu oamenii din sat. Le dă răsaduri și semințe, fân cosit și legume, primind în schimb lapte, brânză sau lemne. La prepararea săpunurilor din lapte de capră o ajută mama ei, fostă laborantă. Prețul unei bucați este de 8-12 lei bucata, iar profitul este deocamdată unul modest, dar promițător. Cu toate astea, Silvia crede în visul ei.

„Prin vieţile noastre, prin munca noastră, prin săpunurile naturale pe care le facem, vrem să dăm glas tuturor glasurilor care nu se aud, vrem să dăm glas speranţelor lor, vrem să conturăm o poveste solidă a vieţii de la ţară, a traiului în paradisul ce se cheamă Hărţăgani”, spune Silvia.

Cerul înstelat al Hărţăganiului: o bucurie pentru toată lumea

Va transforma oare Silvia Hărțăganiul într-un nou Medeleni? Cu pași mărunți, dar siguri, tânăra de 34 de ani va continua să facă săpun în inima Hunedoarei, să producă legume organice, să practice o agricultură neindustrializată și nu numai. Următorul pas? Construirea unui Observator Astronomic în sat. Împreună cu logodnicul ei, un astronom pasionat, vrea ca stelele de pe cerul transilvănean să poată fi admirate de toată lumea. Deocamdată, cei doi dețin cel mai mare telescop personal din România pe care l-au construit împreună. Până când Observatorul va fi gata, cei doi și-au transformat terasa casei într-o „poiană a lui Iocan”, în care oamenii nu discută știrile zilei, ci privesc cerul. Peste câteva anotimpuri, vor organiza aici tabere tematice.

„Telescopul nostru este amplasat pe terasa viitoarei noastre case, iar acolo, de fiecare dată când este un eveniment astronomic, invităm prietenii şi oamenii satului să vină pentru a-i ghida către orizonturile largi ale altor lumi. De exemplu, la tranzitul lui Mercur pe Soare, am invitat un sătean să fie părtaș la acest eveniment astronomic, reușind astfel să îmbogăţim sufleteşte un om. Vom repeta experiența pentru copiii satului, pentru tineri şi bătrâni. Şi nu doar cei din satul nostru pot veni la noi, ci oameni din toată ţara. Vrem să le arătăm cerul, galaxiile, nebuloasele şi să îi învăţăm să-şi urmeze visele. Și, până la urmă, să le lărgim orizonturile”, explică entuziasmată Silvia.

Stele, săpun natural, aer curat, mâncare naturală e trocul pe care Silvia l-a făcut în defavoarea zgomotului, poluării și a produselor seriate de pe rafturile supermarketurilor din oraș. O afacere în termenii capitalismului actual, dar înainte de orice, un mod de viață. 

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Oameni frumoși. Felicitări pentru astfel de articole!
    • Like 0
  • Exista si o pagina pentru comercializarea acestor sapunuri?
    • Like 0
  • O! Am un soi de respingere vis-a-vis de chestii din astea. Pe principiul acela ca drumul catre iad e pavat cu bune intentii...
    • Like 0
  • Traiasca capra vecinului ! Mult succes !
    • Like 2
  • Felicitari ! Sunt convins ca le va creste afacerea, ca orice lucru nascut din pasiune si facut cu drag. Succes !
    • Like 2


Îți recomandăm

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult