Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Slava Poliția! Cum mi-am pierdut carnetul ca o mocofană

Cine locuiește în București și prin împrejurimi știe că o dimineață obișnuită din Micul Paris arată cam așa:

Asta când ești mocofan.

Când ești barosan o dimineață obișnuită din viața ta arată așa:

Sau așa:

Într-una dintre diminețile trecute, ca un mare mocofan ce sunt (sau mocofană), mă îndreptam cu cei doi copii din dotare spre metrou ca să meargă la școală. Cu mașina.

Acum s-ar putea ca unii cârcotași să se întrebe de ce o mocofană se îndreaptă cu mașina spre școală și nu pe jos sau cu mijloacele de transport în comun?

Răspunsul este foarte simplu: uneori mocofanii au vise de „barosăneală” și încearcă să se mute undeva pe la periferie în cartiere mai drăguțe și mai liniștite. Însă este evident că visează prea mult și prea cu ochii deschiși la o viață relativ bună pentru ei și pentru progeniturile lor. 

Transportul în comun eficient – în speță metroul - din București și din zonele adiacente este un fel de glumă ce acoperă cam o pătrime din oraș, cea mai apropiată stație de metrou fiind la 6 km de zona în care locuiesc eu. De ce se întâmplă asta? Pentru că din 1990 până acum cred că s-au dat în folosință vreo 3, maximum 4 stații noi însă orașul s-a extins încontinuu. De ce s-au dat în folosință doar 3-4 stații de metrou? Pentru că barosanii au alte priorități pe agendă, nu să construiască stații de metrou la mocofani. Își mai amintesc de ei din 4 în 4 ani, când sunt alegeri, însă îi rezolvă repede cu un concert Guță în parc și râuri de mici și bere. Metroul e pentru ăia chiar foarte proști care încă mai lucrează, de cele mai multe ori prin mediul privat.

O altă întrebare – de ce se duce o mocofană ca mine la metrou cu cei doi kinderi din dotare? De ce nu se duce la școala de cartier, unde ar putea ajunge pe jos? Aici iar ne lovim de dorința înscrisă în ADN-ul mocofanilor de a-și depăși condiția umilă. Surprinzător, singura școală mai OK din București se află cam la 15-20 km de adresa mocofanei. Anterior am mai încercat două, la fel de praf. Într-una barosanii furau telefoanele copiilor mai mici și cred că vindeau și droguri pe la colțuri, iar în alta făceau TikTok-uri la oră și fumau prin toalete (asta în clasele primare/gimnaziale, n-am avut curiozitatea și masochismul să ajung până la liceu să văd ce se întâmplă). Sistemul de învățământ din România (și în special cel din București) cred că ar necesita un întreg roman, poate o să mă apuc cândva să scriu și despre asta. Ca să rezum doar în două cuvinte: este praf. Și ca să adaug mai multe, după ce că este praf, se vând și prafuri acolo. De ce? Pentru că suntem „pe barosăneală” și pentru că pe nimeni nu interesează ce se întâmplă cu tinerii noștri.

Bun, poate ar mai fi o întrebare: de ce o mocofană ca mine a făcut doi kinderi? Aici, recunosc, dacă știam în ce lume îi aduc, poate mă gândeam de două ori înainte. Însă ăsta e un defect major al mocofanilor, când sunt tineri, sunt întotdeauna idealiști. Iar când se trezesc din visare, de cele mai multe ori e prea târziu.

Deci să revenim - luni dimineață, mă trezesc ca în fiecare dimineață la ora 6 fix (că așa se scoală mocofanii zilnic) să duc kinderii la metrou, ca de acolo să se ducă la școală. Și ce să vezi, ca în fiecare dimineață, nimeresc într-o mare de mașini, fix ca în prima imagine. Și surprinzător, stau și stau și stau până ce se face aproape 7:15. Când deodată apare salvatorul nostru, organul pus pe treabă, responsabil cu ordinea și disciplina, cerberul democrației românești care veghează la siguranța rutieră. 

Și ghici ce, rezolvă instant traficul din capitală, mă amendează pe mine și pe alți câțiva mocofani de lângă și suplimentar ne mai suspendă și permisele de conducere pentru 30 de zile.

Recapitulare: eram blocată într-o intersecție (eu și alți câțiva). Voiam să facem la stânga, însă tipic românesc nimeni din coloană nu ne lasă. A venit un echipaj care ne-a amendat pe toți și ne-a luat carnetele pe motiv ca nu am acordat prioritate. Eu am refuzat să semnez procesul verbal și nici nu mi l-au dat să văd amănunte (îl astept prin poștă). Restul am văzut că au semnat. 

Ca să vezi, prin minune, problemele din trafic sunt rezolvate, infractorii amendați, suspendați și sancționați în același timp.

Slava Poliția! Și mai ales agentul ăla care a plecat cu o borsetă plină de bani – ca probă, evident - în timp ce ancheta un accident rutier. Ba nu, ăla care era traficant de droguri. Nuu .. scuze cel care ataca minore la lift. Ptiu, nici eu nu mai știu care ...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Articolul e scris într-adevăr de o mocofană care nu știe să folosească străzile secundare și, ca toți mocofanii, se înghesuie pe principalele bulevarde, ultra-aglomerate. Văd zilnic astfel de mocofani care rămân ca zevzecii în mijlocul intersecțiilor, blocând întregul trafic, care nu au auzit în viața lor de regula fermoarului, care nu acordă prioritate deși ar trebui, conform regulilor, care îți iau fața schimbând benzile aiurea, fără să se asigure, care trec cu nesimțire pe semaforul roșu, deși au roșu de mai multe secunde. Și, culmea, tot ei sunt cu gura mare!
    Zilnic mi se întâmplă să evit accidente cu astfel de mocofani.
    Evident, când ajung acasă, un mocofan este parcat în fața porții, blocându-mi accesul în propria curte.
    Cât despre “mocofanii de periferie” care își închipuie că școlile din centrul Bucureștiului au mare valoare, nu pot să le spun decât că nu, nu au mare valoare. A trebuit să reluăm noi acasă toate lecțiile importante, atât la matematică cât și la română, pentru că profesorii erau varză. Sau “praf”, cum bine a surprins autoarea realitatea sistemului de învățământ.
    Din cauza “mocofanilor de periferie” abia am reușit să înscriu copilul la școala de care aparținem, pentru că zeci de mocofani ocupaseră toate locurile, având bineînțeles viză de flotant fix în casele/blocurile de lângă școală. Întrebarea e: de ce îi mai vedeam zilnic că vin cu Merțanele până în fața școlii să descarce “progeniturile”, dacă aveau viză de flotant la 10 metri de școală?
    P.S. Domnul Cojocaru: corect comentat, cine conduce zilnic în București poate înțelege lucrurile astea simple. Like!
    • Like 0
  • ove check icon
    Mie imi place articolul,scris inteligent,cu umor,placut la citit.Nu sunt conducator si nu stiu daca merita sau nu sa ii fie luat carnetul, dar sunt de acord cu restul.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Bucurestiul este victima propriului "succes". Atat timp cat in acesta tara nu se doreste o descentralizare a puterilor si a finantelor catre regiuni si combinata cu incapacitatea si incompetenta autoritatilor de a dezvolta acest oras vom avea o capitala din ce in ce mai aglomerata. Credeti ca nu se poate mai rau, ba da....
    • Like 0
  • Acum ce e de zis? Degeaba se dă lovită doamna autoare. Probabil chiar a încălcat o regulă de circulație și a meritat ce s-a întâmplat. Vorba dumneaei, dacă ești mocofan și greșești, pățești ce pățesc cei care greșesc. Nu e vorba aici că unii ”barosani” sunt deasupra legii, asta e adevărat dar e altă poveste Dar pare că, în aceste condiții de injustiție, ar vrea și doamna să aibă și ea o anumită impunitate, iar asta nu e OK. Întrebarea e simplă: ai încălcat TU regulile? Și dacă da, ce pretenții mai ai, de ce mai comentezi? Da, într-adevăr, traficul din București e infernal și e greu să te descurci în el. Îmbunătățirea lui e treaba edililor care evident nu știu / nu pot / nu vor să facă asta. Dar aceste condiții vitrege și frustrante nu sunt un motiv de scuză pentru nerespectarea regulilor de circulație. Asta e, ghinion! Dacă nu ești în stare să te descurci în mod corect și legal în acest trafic, stai acasă sau ia Uber-ul sau.... whatever. Oricum nu te mai văicări și nu te mai da victimă a propriilor greșeli, că e chiar jenant....
    PS Acum doamna nu va putea conduce o lună. După ce va vedea că nu se face gaură în cer, poate va vedea și că, dacă nu e în stare să conducă corect și eficient, mai există și alte variante de luat în calcul pe care le poate aplica și după această lună de pauză.
    Iar în legătură cu polițiștii infractori, trebuie să plătească fiecare după faptele sale. Și cetățenii care sunt contravenienți, ca doamna, asemenea.
    • Like 4
    • @ Dan Cojocaru
      cum se face ca de cite ori ai o pozitie pe site-ul asta e total gresita ? sa fie o conspiratie ?
      Fara sa ai nici o urma de dovada consideri ca autoarea articolului e de vina. In plus ca de obicei scrii valuri de text
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Da, tu esti ala:"a violat-o, probabil ca a cautat-o ea ca s-a imbracat asa". In rest n-ai priceput nimic din relatare, n-ai citit atent, te-ai repezit la bietul om fara discernamant. Caracteristic multor comentarii, foarte academic exprimate, spre deosebire de altii, dar goale de esenta si tendentios postate. In cazul asta chiar ca mai bine te-ai fi abtinut. Cum s-ar zice: iar "ti-ai dat cu firma-n cap". La buna vedere!
      • Like 0
    • @ Florin Popa
      De fiecare dată am o poziție total greșită? Cine stabilește că e greșită? Luminăția ta? Ești cam arogant. Apoi zici de mine că n-am nicio dovadă că doamna e de vină, dar în același timp zici că greșesc când spun că ea e de vină. Ai tu, cumva, dovezi în acest sens?
      Eu zic că dovada e că a sancționat-o polițaiul. Și știu că atunci când e trafic infernal, mulți dintre cei care vor să facă la stânga, chiar dacă ceilalți din coloană nu le dau voie, ei forțează cu tupeu și rămân în intersecția blocată chiar de ei. Vedem în multe locuri indicatoare sau marcaje care INTERZIC BLOCAREA intersecției, iar doamna se pare că fix asta a făcut, crezând că îi dau voie alții să treacă. Ghinion, nu i-au dat, și s-au dovedit egoiști ca atâția alții, dar ea este clar vinovată în fața legii. Măgăria și egoismul, deși urâte, nu sunt contravenții, dar blocarea intersecției este. Iar de aici, doamna s-a luat de polițiști că sunt corupți, că vezi-Doamne cum își permit ei, printre care există unii care fac atâtea infracțiuni, să se ia de augusta ei persoană. Iar atitudinea asta a ei mă scârbește pur și simplu. Persoanele îngâmfate și arogante mă dezgustă. A greșit, plătește. Ce mai e de bombănit în plus? A! Ea ar vrea să plătească întâi toți ceilalți care încalcă legea și abia apoi să fie ea ultima sancționată. O aroganță greu de suportat.
      PS Scuză-mă că te obosește un text mai lung de 2 fraze. Dar nu te obligă nimeni să citești ce scriu eu, dacă asta e prea greu și obositor pentru tine. Poate o lozincă-două de la propagandă, scurt și la obiect, ar fi mai ușor de prizat pentru tine. Nu oricine are obișnuința cititului....
      • Like 2
    • @ Zugravu Mircea
      Citește răspunsul meu către Florin Popa ca să nu mă mai repet. Dar văd că în continuare TU nu înțelegi mare lucru din unele postări ale mele și îmi faci tot felul de reproșuri gratuite.
      • Like 0
    • @ Florin Popa
      Singurul lucru pe care si-l doreste este sa se auda si el.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      E obositor atunci cand debordeaza de rautate gratuita. Cum este in acest caz. Repet: mai bine te-ai fi abtinut. Nu ai citit atent. Sunt curios: tu conduci? Mai des decat duminica? Prin bucuresti, la ore de varf si cu treaba contra cronometru?
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      L-am citit si ti-am si raspuns.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult