(Foto Guliver/Getty Images)
În acest ultim trimestru al anului 2017 este posibil ca unii furnizori sau clienți ai noștri să fi optat - din motive numai de ei știute - pentru mecanismul plății defalcate a TVA. Haideți să vedem dacă noi avem vreo obligație în acest caz.
ANAF a publicat Registrul entităților care au optat pentru acest sistem, însă nu este necesar să ne verificăm furnizorii în cazul în care noi nu am optat pentru plată defalcată.
Acest registru ne este util atunci când noi am optat pentru split TVA, deoarece dacă și furnizorul nostru a optat atunci avem obligația să plătim defalcat: baza din factură în contul curent, iar TVA din contul nostru de TVA în contul de TVA al furnizorului.
Haideți să vedem astăzi cazurile în care noi nu am optat pentru split TVA, dar clienții sau furnizorii noștri au optat.
1. Furnizorul nostru a optat, noi nu am optat
Dacă noi nu am optat pentru split TVA, nu avem nicio obligație de a plăti defalcat baza de TVA dintr-o factură. De ce să suportăm noi comisioane bancare pentru 2 operațiuni de plăți? De ce să întocmim 2 OP-uri?
În acest caz, ne comportăm ca și până acum....Efectuăm o singură plată pentru factura primită.
Furnizorul este obligat ca în maximum 7 zile de la încasarea sumei să își vireze TVA aferentă în contul propriu de TVA deschis la o bancă sau la Trezorerie.
2. Clientul nostru a optat-noi nu am optat
Logic, dacă noi nu am optat pentru split TVA, nu dispunem de un cont de TVA pe care să fim nevoiți să îl utilizăm.
Dar atenție! Atunci când clientul nostru a optat pentru acest mecanism, este posibil să „ne trezim" în contul nostru cu 2 sume încasate pentru o factură emisă....
Conform art 22, alin. 4 din OG 23/2017, în perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017, clientul nostru poate să achite TVA aferentă facturii din contul lui de TVA, iar baza din contul lui curent.
Trebuie să ne gândim și la faptul că el, la rândul său, la toate încasările efectuate de la clienții lui este obligat ca în 7 zile lucrătoare să își vireze TVA din facturile emise în contul de TVA, iar dacă nu ar fi putut plăti furnizorilor TVA aferentă achizițiilor efectuate din contul acesta de TVA, ar fi avut blocate sume semnificative în acel cont.
Din toate încasările avute să îți transferi 19% în contul de TVA, iar toate plățile către furnizori să le faci din contul curent nu este o ideea tocmai bună. De aceea, a fost lăsată această „portiță" în ordonanța de care se poate beneficia doar până la 31 decembrie 2017.
Dacă din 2018 sistemul devine obligatoriu pentru toți plătitorii de TVA, atunci astfel de plăți din contul de TVA al unei entități în contul curent al unui furnizor nu vor mai fi posibile.
Să vedem ce se va întâmpla în perioada următoare!
Din punctul meu de vedere, șansele ca acest sistem să rămână opțional și în anul următor sunt foarte reduse.
Dar...de ce nu....să sperăm!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.