Foto Inquam Photos / George Călin
Bună ziua, dragi prieteni,
În epoca în care toată lumea dorește să se alimenteze corect, vă voi prezenta astăzi o nouă rețetă, care sper eu să vă placă și să amelioreze sănătătea juridică a țării noastre. Este o reinterpretare a unei rețete tradiționale a unei instituții fundamentale din România, dacă doriți.
Pentru aceasta, vom avea nevoie de câteva pregătiri suplimentare. Mai exact, avem nevoie din partea domnului președinte de o bucată referendum constituțional și de o întrebare clară cu privire la modul de numire actual al judecătorilor Curții Constituționale a României, pe motive politice.
Pentru cei care nu știu, în prezent, cei 9 judecători sunt numiți pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit, după cum urmează: 3 sunt numiți de Camera Deputaților, 3 de Senat și 3 de Președinte, iar majoritatea decide. Odată la 3 ani, Curtea Constituțională se înnoiește cu o treime din judecători (adică odată la 3 ani, cine și-a terminat mandatul de 9 ani e pa și sunt numiți alți 3). Această combinație a condus, în trecut, la câteva decizii greu de digerat, la (sau chiar peste) limita constituționalității.
După ce s-a fezandat suficient referendum-ul și în cazul în care poporul a spus „DA” (și nici nu mi-aș putea imagina o situație în care poporul să decidă că nu e nevoie de o schimbare în sistemul de numire al judecătorilor de la CCR), vom avea nevoie de un nou ingredient principal - o comisie nouă, care să aleagă în urma unui proces transparent cei nouă judecători ai Curții pentru un mandat de maximum 4 ani. Nu știu exact cine a decis că cifra magică a mandatului judecătorilor de la CCR trebuie să fie de 9 ani, dar mie personal mi se pare un mandat mult prea lung (e dublu față de orice mandat al oricărei alte instituții publice).
Pentru a avea garanția unui preparat de calitate, este nevoie de o comisie de alegere mixtă, formată din 9 jurați, cu o bună reputație în domeniul în care activează, după cum urmează: 3 juriști, eventual foști judecători ai CCR, 3 personalități din domeniul privat și 3 personalități (a se citi tehnocrați competenți) din mediul public. Alegerea juraților ar fi bine să fie realizată de către Consiliul Superior al Magistraturii, nicidecum de instituțiile legislative și executive ale statului. Altfel, nu se schimbă nimic față de vechiul sistem, atâta timp cât jurații s-ar afla „în echipa” legislativului sau a executivului.
Cu minimum 12 luni înainte de expirarea mandatului judecătorilor CCR, se vor organiza noile preselecții (ca să fim siguri că nu există un gap, între vechiul complet și noul complet ales). La preselecții se poate înscrie oricine
- a terminat facultatea de drept (ca să aibă cunoștințe de drept constituțional),
- este cetățean român (fiind vorba de aplicarea și interpretarea legii constituționale din România),
- se bucură de o bună reputație,
- este neafiliat politic,
- are o vechime în domeniul juridic sau în învățământul superior juridic de cel puțin 18 ani (18 ani e experiența actuală solicitată conform Constituției, nu aș schimba aici) și
- este apt medical.
În mare, sunt cam aceleași cerințe impuse pentru orice concursuri din domeniul juridic (Barou, magistratură, grefieri etc.).
O comisie intermediară va verifica într-o primă etapă dosarele depuse (mai exact, cine îndeplinește sau nu condițiile de mai sus) și va decide cine va merge în etapa următoare.
Etapa următoare va fi constituită din examen scris (grilă, că e cea mai sfântă), examen psihologic (nu știu cum vedeți voi, dar mie mi-ar plăcea ca în cadrul CCR să fie oameni „sănătoși la cap”) și un interviu cu comisia mixtă (că doar nah, la orice job dai și un interviu).
În urma acestor testări (care, în opinia mea, cu toate verificările, etapele, etc. nu ar trebui să dureze mai mult de 6 luni), primii 9 (cei mai buni), ajung în „booth camp”. Adică, timp de 6 luni, participă la sedințele și lucrările plenului Curții ca să învețe și să se pregătească pentru a prelua, ulterior, funcția de judecător CCR. Nu au drept să voteze în plenul Curții, până la investire, dar sunt evaluați în mod continuu de către plenul Curții, cât și de juriu (cam o dată la 2 săptămâni).
La finalul stagiului, cel mai bun va fi numit Președintele noii Curți Constituționale, iar cei de pe locurile 2 și 3 vor fi numiți vicepreședinți. În orice caz, stagiul va începe cu cel puțin 6 luni înainte de expirarea mandatului vechii Curți (după preselecțiile și etapele menționate mai sus). Noul plen al Curții se va reuni după expirarea mandatului vechiului plen.
Cine dorește să obțină un al doilea mandat de judecător, va trebui să aștepte expirarea primului mandat (deci, practic va putea candida la 4 ani după expirare) și să treacă din nou prin procedura de mai sus (astfel încât să nu ajungi la o situație aberantă, în care un judecător de la Curte participă în procesul de selecție, în timp ce deține funcția de judecător). Ah, da, limitarea mandatelor pe care le poate deține o persoană la maximum două mi se pare esențială și împiedică alterarea în cadrul funcției.
Sperăm că dacă vor fi urmați pașii recomandați, va fi obținut un preparat gustos și sănătos pentru cetățenii României. „Pasionații de gastronomie”, dacă aveți și alte idei de îmbunătățire a rețetei, nu ezitați să utilizați secțiunea de comentarii. Poftă bună!
Chef bucătar,
Aura Condrea
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
# Trei judecători propuși de legislativ/Parlament;
# Trei judecători propuși de judiciar/CSM
— Membrii CCR sunt aleși dintr-un grup restrâns de experți (rectori ai facultăților de drept de stat din țara, posesori ai catredelor de drept constituțional de la acele facultăți, foști șefi ai CSM, și ai Curții Supreme) numiți și validati prin vot secret cu majoritate simpla de o adunare reprezentativa (~100 persoane) incluzând reprezentanți ai puterilor statului, ai societății civile, ai societății academice și o anumită proporție de cetățeni intersați stabiliți prin tragere la sorți din cei înscriși pe liste libere cu un anumit timp înainte de constituirea adunării.
— O treime din CCR (câte un judecător din serul propus de fiecare putere a statului) se schimba la fiecare trei ani. Foștii membrii ai CCR sunt membrii pe viața ai adunării reprezentative.