Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Sute de copii învață programare la atelierele Coder Dojo București. „În căutarea Castelului din Carpați”, cursul unde cei mici află cum să facă hărți

Coder Dojo

În urmă cu câțiva ani, Oana Vasilache, președinte al Coder Dojo București a început să organizeze, cu ajutorul mentorilor voluntari, cursuri de programare pentru elevi de școală primară, gimnaziu, ori liceu. 

A văzut cum numărul doritorilor a crescut constant, iar anul acesta numărul copiilor înscriși a ajuns la peste 800, deși locuri disponibile sunt doar vreo 600. „Anul acesta vom avea mai mulți mentori și mai multe ateliere, 16, dar cu toate că ne dorim mult să putem acest lucru, nu îi vom putea accepta pe toți”, explică ea. Printre cursurile organizate de Coder Dojo București se numără cele de Scratch și Minecraft Education, pentru cei mici, dar și cele de Python și Arduino, pentru copiii care au deja cunoștințe de programare. „Facem, în premieră, un atelier de hărți pentru copiii cu vârste între 11 și 13 ani. Se numește „În căutarea Castelului din Carpați” și este interdisciplinar: copiii vor învăța noțiuni de tehnologie, vor merge într-o excursie în care vor învăța să cartografieze o zonă, dar vor avea de citit și cartea scrisă de Jules Verne”, spune ea. 

80 de echipe înscrise la concursul de programare „Coolest Projects”

Recent, Coder Dojo București a organizat un concurs online de programare, „Coolest Projects”, la care s-au înscris peste 80 de echipe din diferite școli din România. Competiția, pentru care înscrierile s-au terminat la jumătatea lunii august, este desfășurată în cadrul programului „Alt Viitor”, susținut de Microsoft România, și are 5 categorii: web, visual programming, games, mobile și hardware. „Am fost surprinsă să văd cât de multe inițiative de programare pentru copii există în România și am primit multe proiecte frumoase. Avem foarte multe proiecte pe teme educaționale și ecologice. Cele pe teme ecologice sunt de la prezentări interactive ale impactului omenirii asupra mediului, la jocuri unde salvezi animale pe cale de dispariție și până la drone de supraveghere a ariilor protejate. Secțiunea educațională cuprinde quiz-uri și prezentări din matematică, chimie, engleză și franceză. Unul dintre proiecte oferă lecții și informații despre aviație… Sunt multe proiecte despre România, de la prezentări la quiz-uri despre zone turistice sau personalități importante din istorie. În afară acestor trei mari categorii avem multe joculețe și aplicații distractive, făcute în Scratch, Lego, Unity”, povestește Oana Vasilache. 

În ultimul an, au fost deschise, în țară, mai multe Dojo-uri de programare, între care 5 la Brașov, unul la Ploiești și unul la Valea Doftanei, în județul Prahova.

„Cu siguranță vor mai fi deschise dojo-uri de programare pentru copii. Vom avea evenimente de prezentare la Cluj, la Craiova și la Bacău și sperăm să găsim cât mai mulți mentori voluntari și susținători”, crede ea. Evenimentele sunt organizate în cadrul programului Alt Viitor, care își propune să încurajeze dezvoltarea de ateliere interactive de programare în șapte județe din România unde nu exista până acum o astfel de inițiativă. Totodată, pe site-ul Coder Dojo Tech Academy, părinții și profesorii pot găsi lecții și activități în limba română care să le dezvolta copiilor și adolescenților competențele digitale.

Coder Dojo este o mișcare internațională, inițiată în Irlanda, care le oferă copiilor contextul în care să poată învăța programarea într-un mediu informal, cu ajutorul mentorilor voluntari. 

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult