Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Sute de copii învață programare la atelierele Coder Dojo București. „În căutarea Castelului din Carpați”, cursul unde cei mici află cum să facă hărți

Coder Dojo

În urmă cu câțiva ani, Oana Vasilache, președinte al Coder Dojo București a început să organizeze, cu ajutorul mentorilor voluntari, cursuri de programare pentru elevi de școală primară, gimnaziu, ori liceu. 

A văzut cum numărul doritorilor a crescut constant, iar anul acesta numărul copiilor înscriși a ajuns la peste 800, deși locuri disponibile sunt doar vreo 600. „Anul acesta vom avea mai mulți mentori și mai multe ateliere, 16, dar cu toate că ne dorim mult să putem acest lucru, nu îi vom putea accepta pe toți”, explică ea. Printre cursurile organizate de Coder Dojo București se numără cele de Scratch și Minecraft Education, pentru cei mici, dar și cele de Python și Arduino, pentru copiii care au deja cunoștințe de programare. „Facem, în premieră, un atelier de hărți pentru copiii cu vârste între 11 și 13 ani. Se numește „În căutarea Castelului din Carpați” și este interdisciplinar: copiii vor învăța noțiuni de tehnologie, vor merge într-o excursie în care vor învăța să cartografieze o zonă, dar vor avea de citit și cartea scrisă de Jules Verne”, spune ea. 

80 de echipe înscrise la concursul de programare „Coolest Projects”

Recent, Coder Dojo București a organizat un concurs online de programare, „Coolest Projects”, la care s-au înscris peste 80 de echipe din diferite școli din România. Competiția, pentru care înscrierile s-au terminat la jumătatea lunii august, este desfășurată în cadrul programului „Alt Viitor”, susținut de Microsoft România, și are 5 categorii: web, visual programming, games, mobile și hardware. „Am fost surprinsă să văd cât de multe inițiative de programare pentru copii există în România și am primit multe proiecte frumoase. Avem foarte multe proiecte pe teme educaționale și ecologice. Cele pe teme ecologice sunt de la prezentări interactive ale impactului omenirii asupra mediului, la jocuri unde salvezi animale pe cale de dispariție și până la drone de supraveghere a ariilor protejate. Secțiunea educațională cuprinde quiz-uri și prezentări din matematică, chimie, engleză și franceză. Unul dintre proiecte oferă lecții și informații despre aviație… Sunt multe proiecte despre România, de la prezentări la quiz-uri despre zone turistice sau personalități importante din istorie. În afară acestor trei mari categorii avem multe joculețe și aplicații distractive, făcute în Scratch, Lego, Unity”, povestește Oana Vasilache. 

În ultimul an, au fost deschise, în țară, mai multe Dojo-uri de programare, între care 5 la Brașov, unul la Ploiești și unul la Valea Doftanei, în județul Prahova.

„Cu siguranță vor mai fi deschise dojo-uri de programare pentru copii. Vom avea evenimente de prezentare la Cluj, la Craiova și la Bacău și sperăm să găsim cât mai mulți mentori voluntari și susținători”, crede ea. Evenimentele sunt organizate în cadrul programului Alt Viitor, care își propune să încurajeze dezvoltarea de ateliere interactive de programare în șapte județe din România unde nu exista până acum o astfel de inițiativă. Totodată, pe site-ul Coder Dojo Tech Academy, părinții și profesorii pot găsi lecții și activități în limba română care să le dezvolta copiilor și adolescenților competențele digitale.

Coder Dojo este o mișcare internațională, inițiată în Irlanda, care le oferă copiilor contextul în care să poată învăța programarea într-un mediu informal, cu ajutorul mentorilor voluntari. 

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult