Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Tesla Model 3. Sfârșitul începutului sau începutul sfârșitului?

Până acum 3 zile, Tesla reprezenta viziunea neclară a unui antreprenor excentric. La volanul unui amestec de gadget, automobil și platformă de test, Elon Musk a decis pentru prima dată să declare război industriei auto mondiale.

Hai să fim serioși. Cine era până acum posesorul de Tesla? În nici un caz ecologiștii pur-sânge sau cei obsedați de a tăia costurile de deplasare. Ca să îți cumperi un automobil exclusiv electric, chiar dacă trăiești în California, tot moft se cheamă momentan. 

Posesorul de Tesla are cel puțin încă trei mașini, dacă nu cinci. Un SUV, o cabrioletă, un GT, ceva clasic și o Tesla. Măcar. Tot așa probabil că e situația conturilor. Măcar câteva milioane.

Să fi fost posesor de Tesla până acum 3 zile putea fi catalogat ca un gest lăudabil. Pe de o parte, erai considerat partener al unui vizionar, iar zecile de mii plătite pe mașină reprezentau contribuția ta la evoluția…nu știm exact a ce. La evoluție. Apoi, conduceai o mașină care arată ca un Ford Mondeo, dar are 640 de cai și rupe în două la accelerația de pe loc mașini de jumătate de milion. Nu mai mult de trei-patru ori la rînd, că după rămâi fără baterie. La fel accelerează și troleibuzul 79, plus că el are tot timpul curent. Posesorul de Tesla era, până acum puțin timp, un bogătan sătul de clișeele clasice ale bogăției, care dorea să lase impresia că îi pasă de planetă și că e la curent cu tot ce e hip.

La Hollywood, Tesla e noul Prius. Stațiile de încărcare sunt peste tot, nimeni nu se grăbește nicăieri (sau dacă se grăbește folosește mașina cealaltă, care are minimum 5000 de centimetri cubi), ego-urile sunt perfect îmbrăcate în interioare smart și se oglindesc în ecranul uriaș central.

Dar, spre surprinderea tuturor, ego-urile nu prea țin de foame. Așa că Elon Musk a lansat Model Three, varianta adresată omului de rând, cu un preț adresat omului de rând. Ce a reușit Tesla să lanseze de fapt este cea mai lungă serie de întrebări și cea mai neclară strategie din istoria industriei…care industrie? Auto? Electronică? Bună întrebare.

Foto: Guliver Getty Images

Să pornim de la cifre. Din 2008, Tesla a vândut în total 200,000 de mașini, pierzând bineînțeles enorm de mulți bani. Elon Musk a declarat că dacă până în 2020 ritmul vânzărilor nu ajunge la 500,000 de unități pe an, povestea Tesla ia sfârșit. De aici și motivul apariției Model 3. Producția de masă însă are și ea problemele ei. Chiar dacă într-un wannabe Apple Keynote a fost prezentată GigaFactory, uzina de producție, cele 232 000 de comenzi primite în primele 24 de ore i-au speriat pe toți. Mai mult decât atât, au adus Tesla în azimutul concurenței.

Să trecem puțin la design. Deși sunt automobile electrice, toate modelele Tesla se încăpățânează să arate ca niște mașini normale. Cu bot, capotă (sub care nu e nimic, în afară de spațiu de stocare) și…grilă de radiator (în cazul modelului P85). Păi…mașina nu are radiator. Nici motor. Adică are două motoare, de mărimea unui pepene, așezate direct pe axe. Atunci de ce atâta conformism în design? De ce nu arată modelele Tesla la fel de futurist ca lucrurile pe care știu să le facă (țin singure banda, clanța se activează la amprentă etc)?

Model 3 a încercat ceva în sensul ăsta. Ceva complet neclar. Pe de o parte a renunțat la grilă. Rezultatul e Keanu Reeves în Matrix. Mașina nu are “gură”. La fel de bizar stau lucrurile și în spate. Portbagajul nu e un hayon, deși mașina arată ca un hatchback.

Să ajungem la concurență. Nu știu dacă în birourile din Munchen, Bavaria, Detroit, Seoul sau Tokyo se râde sau se plânge. Se simt marii jucători amenințați sau consideră pasul făcut de Tesla către mainstream o tentativă de suicid? Într-o lume normală, o mașină dezvoltată pentru a fi produsă în milioane de exemplare are nevoie de zeci de mii de ore de teste. Cum poți să testezi măcar zeci de ore la rând o mașină care rămâne fără suflu după 400 de kilometri? Cum poți declara și susține comportament sportiv când nu ai petrecut nici măcar o secundă în motorsport?

Terminăm cu demersul în sine. Ce vrea de fapt acest om? Care e viziunea? Caută doar profitul? În ce industrie e interesat? În cea a bateriilor? În cea a smart device-urilor? A internetului lucrurilor? Un lucru e clar: Tesla e o mașină făcută de oameni care nu fac mașini. Sau cel puțin nu făceau mașini. Înainte era mai simplu. Un geniu desena un șasiu fabulos, care dădea comportamentul mașinii. Cu cât mai prost șasiul, cu atât mai multe eforturi de a contrabalansa asta din suspensie, tracțiune, direcție și motor. De unde și o spectaculoasă luptă a diverselor păreri și mișcări, duse pe planșetă și pe circuit.

Am ajuns din păcate în era în care șasiul poate fi desenat și de mine, pentru că 4568 de computere reglează în fiecare nano-secundă comportamentul mașinii. Dacă se va dovedi de succes, Tesla Model 3 va fi victoria programatorilor în fața băieților murdari de ulei. Nu știu cum or să fie însă filmele de acțiune după. Se urmăresc 30 de minute după care stau toți la cafea până li se încarcă bateriile?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • barabula check icon
    Unele puncte din articol mi se par valide, altele nu, majoritatea nu. Vreau sa spun ca daca Tesla se dovedeste o masina fiabila si bateriile tin, ma gandesc sa fac economii si sa-mi iau una pentru mersul prin oras. In urmatorii 5 - 10 ani tehnologia bateriilor se va imbunatati mult si cred ca atunci cand vom ajunge cu o masina electrica la o autonomie de 7 - 800 km va apune era masinilor cu motor termic. As mai avea 2 observatii: masina electrica este "verde" dar sursa de electricitate s-ar putea sa nu fie, deci trebuie rezolvata si aceasta problema; 2: este foarte posibil ca in viitorul apropiat/mediu bateriile sa fie inlocuite de alte forme de stocare/producere energie electrica mobile.
    • Like 1
    • @ barabula
      dalex check icon
      Motorul cu piston care echipeaza masinile actuale are un randament de aprox 30%.
      Daca producerea energiei electrice + motorul electric de la Tesla au impreuna un randament mai bun solutia este verde ( consuma mai putin pe Km rulat ). In plus se obtine si o scoatere a poluarii din orase - beneficiu pentru sanatatea locuitorilor.
      • Like 0
  • Vlad Tepes nu era un domnitor transilvanean
    • Like 1
  • @Radu Pilat: Iti multumesc pentru articol. Nu pentru ca ar excela in altceva decat in aberatii, am invatat din comentarii despre Tesla (producatorul, nu omul) mai mult decat am citit/auzit pana acum. Ca idee, Olanda a interzis prin lege din 2025 comercializarea de autovehicule care folosesc combustibili fosili pe teritoriul ei. Si am impresia ca vor mai urma si altii. O zi buna!
    • Like 6
  • Wow. Nu stiu daca articolul asta e o gluma de 1 Aprilie sau cei da la Republica au lasat un troll pe usa. Autorul e clar ca nu s-a sinchisit sa faca un minim research inainte sa scrie. Ii recomand seria de articole de pe waitbutwhy, poate se va dumiri ca antreprenorul excentric pe care il ia la misto aici este unul din cei mai mari vizionari din istorie. Si ca scrie istorie sub nasul lui. Spre binele omenirii, sper sa reuseasca. Mintile inguste nu vor vedea oricum prea departe.
    • Like 5
  • Problema celor "doar" 400 km este falsa.
    Toată infrastructura de benzinarii poate fi folosita ca sa dețină baterii încărcate, cu care sa-ți schimbi bateriile aproape descarcate ale masinii.
    Adică în loc sa pui benzina, schimbi bateriile. Iar bateriile tale descărcate pot fi puse la încărcat, iar apoi sa beneficieze de ele altcineva, mâine sau poimâine.
    • Like 6
  • Garett check icon
    Articolul e "priceless"! :D
    Opiniile lui Nea Gigel "mecanicul de 1310" din fata blocului vis-a-vis de progresul tehnologic: "Asculta la mine ba_baiete: motorul fara carburator nu e motor!"
    Chiar sunt curios daca autorul a vazut macar o Tesla live sau vorbeste "din filme"!
    Spre deosebire de "romanii destepti" care emit judecati de valoare "occidentalii aia prosti" dau navala sa le cumpere! Si nu se declara scandalizati nici de grila nici de autonomie (care btw e 550km, adica mai mult decat suficienta pentru un drum Bucuresti - Cluj! Iar cei 350km ai Model 3 ajung lejer pentru un Bucuresti - Sibiu plus plimbare prin oras!) nici de alte temeri ale jurnalistilor romani!
    • Like 2
  • Hater. Tesla Motors a facut mai mult bine lumii decat toate guvernele marilor tari la un loc. Dar unii hateri prefera sa evidentieze "grila" care nu e domne estetica. Bine ma! Ia si baga niste odoi din punga.
    • Like 4
  • Pesemne că ar fi fost mult mai oportun ca titlul articolului să fie "Începutul Sfârșitului: Elucubrațiile lui Radu Pilat", iar tema desigur, politica. Insă nu vreo competență anume v-ar fi recomandat pentru acest domeniu, ci mai degrabă lipsa lor. Nu mă deranjează ignoranța dvs atât de mult, cât lipsa de bun simț și decență, care dublează această ignoranță. Un minim studiu pe marginea subiectului v-ar fi scutit atât pe dvs, cât și pe cititorii dvs, de niște greseli mult prea ieftine și nejustificate. Acum, ținând cont că nu ați scris despre politica, ci mai curând despre teme precum Elon Musk, Tesla, sau Modelul 3, mă simt oarecum obligat să vă semnalez câteva greseli punctuale, însoțite de corecturile de rigoare.

    1. "Până acum 3 zile, Tesla reprezenta viziunea neclară a unui antreprenor excentric." - Greșit. Viziunea foarte clară a lui Musk cu privire la Tesla a fost exprimată în repetate rânduri de-a lungul timpului. Ea poate fi găsită intr-un post scris chiar de Musk încă din 2 August 2006(!): https://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me
    2. "Să fi fost posesor ...La Hollywood, Tesla e noul Prius..."- Prea multe remarci vagi, subiective și neinteresante. Pe scurt, Tesla nu este noul Prius, nici nu intentionează a fi. Mai mult decât atât, Modelul S, a fost cotat ca fiind cea mai bună mașină testată în istoria Consumer Reports: http://www.consumerreports.org/cro/cars/tesla-model-s-p85d-earns-top-road-test-score. Iar aceasta este doar una dintre explicațiie pentru care oamenii au cumparat Tesla chiar și pînă acum 3 zile.
    3. "Ce a reușit Tesla să lanseze de fapt este cea mai lungă serie de întrebări și cea mai neclară strategie din istoria industriei…care industrie? Auto? Electronică? Bună întrebare." - Greșit. Cu o strategia foarte clar definită încă de la început, anume "Build sports car, Use that money to build an affordable car, Use that money to build an even more affordable car, While doing above, also provide zero emission electric power generation options, Don't tell anyone" Tesla a reușit să lanseze cea mai bine vândută mașină electrică din istorie, iar aceasta intr-un timp relativ scurt.
    4. "Elon Musk a declarat că dacă până în 2020 ritmul vânzărilor nu ajunge la 500,000 de unități pe an, povestea Tesla ia sfârșit. De aici și motivul apariției Model 3." - Greșit. Cu câteva excepții, după criza experimentată în 2008 - 2009, producția Tesla a fost în acord cu planurile prevăzute de Musk. Vânzările Tesla au fost în tot acest timp limitate de ofertă(adică producție) și nu de cerere. Iar Modelul 3, anume masina pentru mase, este punctul în care Tesla a intenționat să ajungă încă de la început. Cele 500.000 de unități pe an reprezentând producția aproximativă estimată pentru 2020, dacă totul decurge conform planurilor.
    5. "Chiar dacă într-un wannabe Apple Keynote a fost prezentată GigaFactory, uzina de producție, cele 232 000 de comenzi primite în primele 24 de ore i-au speriat pe toți." - Greșit. GigaFactory-ul(prin care Musk intentionează să dubleze producția actuală globală de baterii) nu este uzina de producție pentru mașini. După cum sugerează numele, aceasta este fabrica de producție a bateriilor necesare mașinilor care urmează a fi produse ulterior. Pe langă aceasta, doar ~180.000 din cele 232.000(actual 276.000) de rezervări primite au fost făcute în primele 24 de ore.
    6. "Atunci de ce atâta conformism în design? De ce nu arată modelele Tesla la fel de futurist ca lucrurile pe care știu să le facă (țin singure banda, clanța se activează la amprentă etc)?" - Pentru că, deocamdată majoritatea lucrurilor, cum ar fi, să spunem, până și înlocuirea oglinzilor laterale cu camere, este regelementată de legi concepute acum 50 de ani, si prin urmare, momentan interzisă.
    7. "Se simt marii jucători amenințați sau consideră pasul făcut de Tesla către mainstream o tentativă de suicid? Într-o lume normală, o mașină dezvoltată pentru a fi produsă în milioane de exemplare are nevoie de zeci de mii de ore de teste. Cum poți să testezi măcar zeci de ore la rând o mașină care rămâne fără suflu după 400 de kilometri? Cum poți declara și susține comportament sportiv când nu ai petrecut nici măcar o secundă în motorsport?" - Mă tem că aceste întrebări reprezintă o pură paradă de ignoranță, și nu nedumeriri reale la care așteptați să vi se răspundă. În improbabila eventualitate în care totuși mă înșel, va sigur ca vă puteți satisface curiozitatea cu nenumărate răspunsuri care vă așteaptă doar la un click distanță(hint: google).
    8. "Un lucru e clar: Tesla e o mașină făcută de oameni care nu fac mașini.Sau cel puțin nu făceau mașini." - E ca și cum atunci când Apple urma să lanseze iphone-ul, ați fi spus că un lucru e clar: iphone-ul este făcut de oameni care nu fac smartphone-uri, sau cel puțin nu făceau.
    9. "Înainte era mai simplu. Un geniu desena un șasiu fabulos, care dădea comportamentul mașinii. Cu cât mai prost șasiul, cu atât mai multe eforturi de a contrabalansa asta din suspensie, tracțiune, direcție și motor. De unde și o spectaculoasă luptă a diverselor păreri și mișcări, duse pe planșetă și pe circuit. Am ajuns din păcate în era în care șasiul poate fi desenat și de mine, pentru că 4568 de computere reglează în fiecare nano-secundă comportamentul mașinii." - Bănuiesc că aici ati vrut mai degrabă să spuneți că înainte era mai greu(nu simplu) să se realizeze o masină și vă plăcea acest lucru. Altfel nu înțeleg de ce ați descrie dificultatea procesului prin care trebuia să se treacă odinioară, după care ați continua prin deplângerea situației mult prea simple în care am ajuns.

    În final, vă recomand ca pe viitor să depuneti un minim efort de a studia subiectul inainte de a vorbi despre el. Iar dacă din diverse motive vă lipsește dispoziția necesară, nu uitați că exista și o altă opțiune demnă de luat în seamă: în anumite circumstanțe(cum pare să fi fost aceasta) tăcerea este de aur.
    • Like 6
  • Am asistat la o intalnire a tesla-urilor intr-un orasel european pe malul atlanticului. Am intrebat cine isi permite o masina de 100 mii? am intrebat si aflat cateva deduceri fiscale : ca cine are firma, si isi cumpara masina pe benzina are deducere cam 50-60% din valoare, pe cand cele electrice 120% iar bateriile au garantie pe viata (le schimba producatorul). Apoi am vazut prin parcari cate 2-3 locuri pt incarcat masini electrice. Ocupate!! Dar numai in marile orase. Noua masina Tesla e mult mai ieftina! incat ...in viitor Olanda si belgia si franta vor cumpara mult mai multe masini. Pe viitor exista un plan ca in benzinarii sa se dea la schimb baterii deja incarcate.
    • Like 3
  • check icon
    Eu cred că autorul doar și-a asumat rolul de troll (la propriul articol) pentru a provoca dezbatere. E ca Lucian Mândruță, care, în cadrul emisiunilor sale radio, susține tot felul de tâmpenii aflate „la ordinea zilei”, precizând la sfârșit că de fapt el nu este de acord cu aberațiile respective. Cum or să fie filmele de acțiune după? Cum erau și înainte. (Vezi Total Recall cu Shwartzeneger sau iRobot cu Will Smith.) Bugatti Veyron, într-o cursă nebună pe autostradă, golește rezervorul în 20 de minute. Lucrurile vor evolua în mod firesc, privind retrospectiv. Nici urmăririle lui Bullit, interpretat de Steve McQween, nu seamănă cu automobilele din filmele cu Stan și Bran. Mașina nu are „gură” dar e și „mută”. Bizar, nu-i așa!? Zgomotul produs de sutele de cai nu-ți mai ridică părul de pe antebrațe (așa am văzut într-o reclamă), dar asta ține de gusturi (trecea odată un Ferrari pe uliță și, până să-l văd, am crezut că e un Cielo cu toba spartă). Niciodată n-am înțeles de ce e cool să se vadă stropii de condens împroșcați pe țeava de evacuare la demaraj. Odată rezolvată problema prețului, singurul impediment rămâne, încă, autonomia în extraurban. Capacitatea acumulatorilor e domeniul care avansează foarte lent. Dar să nu uităm că și telefoanele mobile la începuturi erau cât niște cărămizi.
    • Like 2
    • @
      check icon
      erată: cum o să fie filmele...
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult