Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

The Remainians și vampirii din România. Brexit, între demagogie, parodie şi dezbatere serioasă

Britanicii se pricep la multe lucruri, dar la două sunt de neîntrecut: dezbaterea publică şi umorul sarcastic. Referendumul privind Brexit a oferit, vreme de câteva luni, dar mai ales în ultimele zile, exemple excelente din ambele categorii. S-au spus şi aici multe prostii în timpul campaniei, şi aici sunt o mulţime de gură-cască pe care politicienii îi manipulează cum vor, există şi aici prejudecăţi, xenofobie sau, pur şi simplu, prostie, şi aici se aruncă vorbe de ocară, se încing spritele şi se întunecă minţile. 

Dar, dincolo de aceste neajunsuri, inerente în orice societate liberă şi democratică, e de neconstestat faptul că atât tabăra Brexit, cât şi cea pro-UE au avut şansa să-şi expună argumentele şi să le supună dezbaterii publice de o manieră din care am avea, poate, şi noi, românii, de învăţat. Există trei tipuri de discurs în campania ambelor tabere şi aş spune că ele au fost prezente în proporţii relativ egale în media şi în reţelele de socializare deopotrivă: demagogic, serios şi ludic. 

Politicieni demagogi în goană după voturi

Libertatea de exprimare fiind garantată, demagogia a fost în floare. Astfel, Nigel Farage le-a putut spune în voie celor dispuşi să-l asculte că sunt invadaţi zilnic de est-europeni, că Turcia va fi primită în UE şi zeci de milioane de turci vor veni în Marea Britanie, că refugiaţii sirieni abia aşteaptă să se mute în Regat, că britanicii îi sponsorizează pe îmbuibaţii de la Bruxelles (uitând că este el însuşi europarlamentar), că străinii le fură joburile şi beneficiază, cu milioanele, de ajutoare sociale etc. Fostul primar al Londrei, Boris Johnson, şi ministrul Justiţiei, Michael Gove, care speră, ambii, să-l alunge pe David Cameron de la şefia Partidului Conservator şi să preia guvernarea în cazul în care votul este favorabil Brexit, au mizat şi ei aproximativ pe aceleaşi clişee, deşi au avut grijă constant să se delimiteze de Farage, care e perceput drept rasist. De asemenea, tabloide precum Daily Mail sau ziare de drepta cum este Telegraph s-au întrecut în a demoniza UE şi pe europeni. Pe de altă parte, nici tabăra anti-Brexit nu s-a lăsat mai prejos: de la premierul Cameron, care anunţa ritos, mai deunăzi, că un război ar putea fi iminent dacă Marea Britanie părăseşte UE, securitatea fiindu-i pusă serios în pericol, până la membri ai cabinetului său mai puţin inspiraţi sau reprezentanţi ai unor bănci şi companii multinaţionale, care vestesc o adevărată apocalipsă economică în cazul Brexit, cu toţii s-au adresat unui electorat facil şi fără prea mult discernământ.

Argumente pro şi contra Brexit

Dincolo de acest nivel superficial, demagogic, a existat însă şi o dezbatere profundă şi serioasă, cu argumente pro şi contra ambelor opţiuni. Dincolo de spaima imigraţiei şi de coşmarul crizei economice, care sunt menite să sperie şi să atragă uşor voturi, există multe alte teme de luat în considerare, cum ar fi suveranitatea faţă de Bruxelles. Ambele tabere au puncte de vedere valide în acest caz, iar ele au fost dezbătute în mod relativ echitabil şi elegant: nu puţini sunt cei care, chiar intelectuali marcanţi fiind, au serioase rezerve faţă de primatul legilor europene, după cum alţii susţin că suveranitatea, în lumea modernă, nu înseamnă să faci orice ai chef, iar libertatea statelor este convenabil delimitată de tratate şi uniuni. De asemenea, BBC a descoperit că oraşul care îşi doreşte cu cea mai mare ardoare ca Marea Britanie să părăsească UE este Romford, undeva pe la periferia Londrei, în timp ce oraşul ai cărui locuitori sunt cei mai aprigi susţinători ai UE este Aberystwyth, în Ţara Galilor. Reporterii au mers în ambele locuri şi au prezentat ambele poziţii, chiar dacă s-au lovit de îndârjirea oamenilor. Ziare precum Guardian, deşi fundamental pro-UE, a găzduit foarte adesea articole şi editoriale în favoarea Brexit sau cel puţin eurosceptice. Oricine a vrut să-şi formeze o opinie argumentată în privinţa referendumului, a avut ocazia s-o facă şi, ceea ce este remarcabil este că, dacă acum trei luni, la începutul campaniei, procentul celor nehotărâţi depăşea 20%, acesta a scăzut considerabil în ultima vreme.

De la lupta de idei la parodii pe Facebook şi Youtube

Totuşi, pe măsură ce se apropie ziua de 23 iunie, data referendumului, disputa, fără a-şi fi pierdut intensitatea, capătă, din ce în ce mai mult şi mai cu seamă pe reţelele de socializare, accente comice, semn că, indiferent de rezultat, britanicii nu şi-au pierdut simţul umorului. E drept că glumele sunt făcute mai degrabă de către cei din tabăra „Remain” (the Remainians) la adresa votanţilor Brexit, aceştia din urmă rămânând mult mai încrâncenaţi. Astfel, ca răspuns la campania „Vote Leave” a taberei Brexit, adversarii au contracarat cu o campanie „Vote Love”, în semn de delimitare faţă de opiniile xenofobe ale celor ce vor despărţirea de UE. În aceeaşi notă, susţinătorii Brexit sunt invitaţi „cordial” de către ceilalţi să meargă entuziaşti la vot vineri: „If you want Britain to leave the EU, don’t foget to vote next Friday”, în condiţiile în care votul are loc joi. Şi pe Youtube circulă parodii la adresa referendumului, într-una dintre cele mai recente un puști englez cântă versuri aparent jignitoare la adresa UE în acordurile „Odei bucuriei” a lui Beethoven.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • pentru mai multa exactitate parodia brexiteza dupa "Oda bucuriei" e realizata de John Oliver, gazda emisiunii "Last week tonight" de pe HBO. show-ul respectiv e americanesc desi John e britanic. pustiul doar interpreteaza.
    • Like 0
  • Trexer check icon
    Aş zice să nu ne băgăm în seamă cu Brexitul.
    • Like 0

Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult