Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Theodor Stolojan, În fața ta: E un coșmar! Când plec la Predeal merg de regulă noaptea, pentru că altfel e dezastru, în orice zi, nu numai vineri, sâmbătă și duminică

Theodor Stolojan

 Foto captura digi24

Europarlamentarul Theodor Stolojan a vorbit la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 despre cum încearcă să evite aglomerația de pe DN1, atunci când merge la Predeal. Fostul premier spune că prioritară pentru economia României este realizarea tronsonului de autostradă Sibiu-Pitești.

„E un coșmar! De aceea merg numai noaptea sau o iau pe Săcele. E un drum ocolit, e mai lung, dar nu ai nebunia aia de stat în trafic. De regulă noaptea circul, pentru că altfel e dezastru. Acum nu mai e vorba numai de vineri sau sâmbătă sau duminică, acum în orice zi în care te duci e o circulație foarte înghesuită acolo. S-a înmulțit foarte mult numărul de mașini. Nu e vorba numai de mașini mici, e vorba de faptul că o bună parte din importul și exportul țării se face cu tir-ul, cu camioane foarte mari, pentru care noi nu suntem pregătiți”, a subliniat fostul premier.

Stolojan spune că Sibiu-Pitești este fără discuție ruta de care România are nevoie pentru tot ce înseamnă exportul românesc. „Comarnic-Brașov, sigur, e și ea o prioritate, pentru traseul acesta, și poate fi făcută. La noi se discută foarte mult că e zonă de munți. Păi italienii au făcut autostrăzi prin munți. În Tadjikistan dacă te duci treci prin n tuneluri, nu au autostrăzi, dar au șosele, au străbătut munții.” 

Fostul premier consideră că prioritatea numărul 1 a României este infrastructura, fie că discutăm de infrastructură de transporturi, sănătate, educație sau de la nivelul comunităților locale - reciclare de deșeuri, canalizare, apă potabilă.

Europarlamentarul a mai amintit că, din cauza problemelor de infrastructură din transporturi, România a pierdut în fața altor state competiția pentru investiții cu nivel de tehnicitate ridicat, și a dat ca exemplu companiile Mercedes și Volkswagen care au ales Ungaria, respectiv Turcia, pentru deschiderea de noi fabrici. 

Emisiunea „În fața ta”, de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, care l-a avut invitat pe Theodor Stolojan poate fi urmărită sâmbătă, de la ora 14.00.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ovidiu check icon
    Stolojan? Da, un fost care încă ma este. Cumva, înca europarlamentar, dacă rețin bine. Probabil, ultima tură, sau cine știe, poate va mai încerca și după 80... Că e bine, îndemnizație, pensie, profit din nu știu ce firme, toate la nivel de superlativ. Se plânge de DN1, Comarnic - Brașov, care ar fi o prioritate, acum, când a împlinit el 79. Când avea 50 de ani, instalat la Finanțe sau prim ministru, nu era o prioritate. A trecut prin PCR, FSN, PLD, PD-L, PNL, dizident PNL și iar PNL... oportunismul fiind un trend la modă și benefic, mai ales după '90. Susținător al lui Iliescu, al lui Băsescu, candidat la președinție, apoi, retras (din motive de sănătate?), deschizând calea lui Băsescu spre Cotroceni. Unul din cameleonii post decembriști de succes, cu casă de vacanță la Predeal.
    Dacă-i dai un bobârnac pe buzunarul de la piept, vor sări de-acolo câteva molii moarte de pe vremea PCR -PSD, cu miros de naftalină.
    • Like 0
  • Păi, de ce nu o ia pe drumul forestier din munți, propus de colegul său?
    • Like 0
  • Gecaba Gecaba check icon
    Sintetizat, un europarlamentar roman, fost prim-ministru, mebru al unui partid care a fost si este la guvernare, spune ca romanii nu sunt in stare. Nesimtitule, din cauza ta si a celor ca tine nu s-a facut nimic. Ai avut puterea si obligatia sa faci, ai condus administratia tarii, ai cota parte din raspunderea ptr dezastrul de acum. Ticalosule!
    • Like 2
  • Ar trebui creat un index al oamenilor politici care ar trebui ignorați de presă și de electorat.
    Câteva exemple:
    Adrian Severin cel indignat că apa are doi atomi de hidrogen;
    Th. Stolojan cel aflat pe „patul morții” când i-a cedat locul lui Băsescu;
    D, Funeriu cel care și-a salvat stăpânul inventând pixelul albastru;
    Fl. Roman cel care a făcut greva foamei între două mese;
    P. Roman cel care a transformat industria într-un morman de fiare vechi;
    A. Năstase cel care a adus mojicia la rang de mesaj parlamentar;
    R.Țurcan care „propaghează” ziceri de duh morbide;
    Naționaliștii extremiști din fostul PRM răspândiți prin alte partide;
    Ziariștii deveniți politicieni după o perioadă de acoperire;
    Traseiștii politici care dimineața sunt de stânga, la gustare de centru, la prânz de dreapta, iar seara, din nou de stânga.
    Lista rămâne deschisă.
    • Like 1
    • @ Voicu Nicolae
      ehhh...cita dreptate ai, la fel ca i dl. @Decaba si as continua ideile expuse de dvs. cu Cercetarea a ceea ce a facut fiecare ministru in timpul conducerii sale ! citi bani a avut pe mina , ce a promis si cit a facut ! e greu? da, desigur, dar nu imposibil...problema e CINE s-o faca ! eu, una , astept aceasta Analiza si Limpezire a vinovatiei fiecaruia de 30 ani !
      • Like 0
  • check icon
    ''Romania nu are nevoie de autostrazi'' a spus Traian Basescu in 1999
    In 2012 a fost vizitat intr-un garaj de ambasadorul SUA. Aduceti-l in emisiune si puneti-l sa repete de 10 ori: ''Romania are nevoie de autostrazi'' poate primim aprobare din SUA.
    • Like 0
    • @
      check icon
      Noi suntem fuduli nu avem nevoie de străini. Un român angajat în Franța la Renault spunea că doar 13/100 din proiectanți sunt francezi. De ce oare? Oricum, am spus că avem nevoie de aprobarea SUA
      • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult