Cazul 1: Lendava. Prima localitate din Slovenia după ieșirea din Ungaria este Lendava. O localitate cu 10.000 de rezidenți și cam 3.500 de locuitori activi din punct de vedere economic. Cam cât o comună mai mare din România. E un oraș mic la periferia Sloveniei.
Ce te frapează imediat de pe autostradă? Sediul Sandoz, Lek - Lendava modern unde se produce ceva. Pe lângă el mai există și alte câteva companii mari vizibile și ele de pe drum căci localitatea nu e mare, am spus: Artex, Varis, Daihen, Elektromaterial... Practic sunt mai vizibile sediile companiilor private decât casele din localitate.
Câte localități similare din România arată la fel? Câți dintre primarii speciali ai României sunt vizionari și nu precupețesc niciun efort să genereze venituri locale din activitate economică privată dezvoltată în zona lor de competență? Puțini, prea puțini! E mai comod și mai ușor să stai cu mâna întinsă, să împarți niște ajutoare sociale pe voturi și să te crezi special, pentru că faci asta. Și să umpli în alegeri fițuici electorale în care să înfierezi cu mânie proletară ticăloasele de multinaționale.
Până nu ne schimbăm radical modul de a vedea lucrurile vom continua să fim slabi. Și vulnerabili. Și cu mâna întinsă și prea concentrați pe povestea duioasă din spatele ei. Poveste care nu mai convinge și ne duce iar spre un nou faliment colectiv.
Diferența dintre Slovenia și România și în asta constă!
Cazul 2: Autostrada A1 - Maribor / Ljubliana
Pe la Celje, sâmbăta pe la 18:30, dau de un tronson de autostradă în lucru. Tronsonul e foarte circulat, mai ales vara, fiind legătura nordului (Austria / Germania via Graz) și estului (Ungaria, România) cu Italia. Fiind sâmbătă și oră târzie mă așteptam să nu văd pe nimeni pe utilaje ca la noi. Da de unde. Se lucra la astfalt din greu. Căci, probabil, așa a fost negociat contractul. Cu termene strânse, că e important cel ce folosește și plătește pentru autostradă. Nu ca la noi unde, vinerea după prânz, bate vântul până lunea pe la prânz. Și utilajele subdimensionate ca număr și putere de lucru. Ca și numărul celor de muncesc. Nu mai vorbesc de calitatea lucrărilor.
Duminică dimineața, pe la 9.00, pe aceeași autostradă A1, dar în zona Ljublianei, se lucra intens. Iar nu mi-a venit să cred și mă gândeam cu zăduf la porțiunea Dedulești din DN7, unde cozile în weekend sunt pe kilometri întregi. Sau la Aiud - Alba, mai nou.
Diferența dintre Slovenia și România și în asta constă!
Nu Omul Nou și necorupt sau nepenal, încă, este soluția! Ceva mult mai profund...
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Odata ce se va elibera de hotie, Romania va semana incetul cu incetul cu Italia, Spania sau Franta. Oricat ne-am face ca nu stim, slovenii au o cultura de centrul Europei (Germania, Austria, Elvetia, Cehia). De exemplu amenda la limita de viteza pentru 10km de exces este de 300 de euro in timp ce in Romania e ste de 80 de euro. In italia e 143 de euro ceea ce e comparabil cu Romania daca raportam la salarii, si e foarte putin fata de Slovenia.
1 - Slovenii sunt slavi si romanii nu sunt slavi;
2 - Romania si etnicii romani sunt acuzati de holocaust iar slovenii nu sunt acuzati;
Ca atare, oricat s-ar stradui romanii si Romania, vor ramane pe mai departe in coada UE. Totul se va termina cand minoritarii si minoritatile vor deveni majoritari. Atunci Romania lor va ajunge pe cele mai inalte trepte bunastare. Vor deveni tigrii Europei cum au devenit tigrii Asiei : Taiwan, Singapore si inca vreo doua state asiatice.
Sunt sigură că în Slovenia nu se poate mânări de la amenda rutieră până la contractul de autostradă, totul.
Așa cum e la noi.
Răspunsul autorității e mult mai rapid și categoric.
Niciunde, niciodată, unde nu s-a răspuns fără ezitare, cu severitate maximă, la încălcarea legii, statul de drept nu a avut vreo șansă.
Diferența esențială este însă eficiența și planificarea pe termen scurt și lung. Să nu uităm, Slovenia este numită Germania Iugoslaviei. Și nu mă refer numai la eficiența în economie. Ci la cea pe care o au oamenii în cap de copii, care e învățată în familie și în școală. Acești copii sunt învățați de mici să-și planifice timpul, banii, să-și țină camera în ordine, să dezvolte strategii, etc. Ca adulți știu bine că nu " merge și așa ". Că merge doar optim și fac totul pentru asta. Nu din patriotism ci pentru sine: astfel găsesc un job mai bun, sunt apreciați, îl păstrează, au o viață bună. Dacă 80% fac așa, succesul unei societăți e aproape sigur.
- se lucrează ziua - 'Nasool, noi pe unde mai circulăm, tirurile astea (căci la noi totul e cu transport auto) cum să mai livreze marfa?!"
- se lucrează noaptea - "Cee?! Nici noaptea nu mai putem să circulăm de lucrări? Ziua e trafic ca la balamuc, acum se lucrează noaptea, ca să nu mai putem circula nici noaptea!"
- se lucrează în weekend - "Daa! Exact când e traficul mai mare spre munte/mare/bunici/Grecia etc., exact când iese și omul muncitor din oraș s-au găsit ăștia să lucreze, în cursul săptămânii ce-au făcut?!"
Cum o dai nu e bine. Dar nici mașina să o lăsăm acasă cât de des se poate, ne-a lipsit atât de mult 50 de ani încât nici până la pâine nu se mai duc unii fără mașină, nu mai zic de concediul inimaginabil fără o mașină.
din aceeasi greseala am dat un like la un alt comentariu desi nu vroiam.
tre' sa fiu atent cu aceasta platforma :)
sorry