Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Am mers pe autostradă în Slovenia și am avut surpriza să constat că și sâmbătă seara și duminică dimineața muncitorii erau la lucru. Economie comparată (două studii de caz)

autostrada SLovenia - getty

Cazul 1: Lendava. Prima localitate din Slovenia după ieșirea din Ungaria este Lendava. O localitate cu 10.000 de rezidenți și cam 3.500 de locuitori activi din punct de vedere economic. Cam cât o comună mai mare din România. E un oraș mic la periferia Sloveniei.

Ce te frapează imediat de pe autostradă? Sediul Sandoz, Lek - Lendava modern unde se produce ceva. Pe lângă el mai există și alte câteva companii mari vizibile și ele de pe drum căci localitatea nu e mare, am spus: Artex, Varis, Daihen, Elektromaterial... Practic sunt mai vizibile sediile companiilor private decât casele din localitate.

Câte localități similare din România arată la fel? Câți dintre primarii speciali ai României sunt vizionari și nu precupețesc niciun efort să genereze venituri locale din activitate economică privată dezvoltată în zona lor de competență? Puțini, prea puțini! E mai comod și mai ușor să stai cu mâna întinsă, să împarți niște ajutoare sociale pe voturi și să te crezi special, pentru că faci asta. Și să umpli în alegeri fițuici electorale în care să înfierezi cu mânie proletară ticăloasele de multinaționale.

Până nu ne schimbăm radical modul de a vedea lucrurile vom continua să fim slabi. Și vulnerabili. Și cu mâna întinsă și prea concentrați pe povestea duioasă din spatele ei. Poveste care nu mai convinge și ne duce iar spre un nou faliment colectiv.

Diferența dintre Slovenia și România și în asta constă!

Cazul 2: Autostrada A1 - Maribor / Ljubliana

Pe la Celje, sâmbăta pe la 18:30, dau de un tronson de autostradă în lucru. Tronsonul e foarte circulat, mai ales vara, fiind legătura nordului (Austria / Germania via Graz) și estului (Ungaria, România) cu Italia. Fiind sâmbătă și oră târzie mă așteptam să nu văd pe nimeni pe utilaje ca la noi. Da de unde. Se lucra la astfalt din greu. Căci, probabil, așa a fost negociat contractul. Cu termene strânse, că e important cel ce folosește și plătește pentru autostradă. Nu ca la noi unde, vinerea după prânz, bate vântul până lunea pe la prânz. Și utilajele subdimensionate ca număr și putere de lucru. Ca și numărul celor de muncesc. Nu mai vorbesc de calitatea lucrărilor. 

Duminică dimineața, pe la 9.00, pe aceeași autostradă A1, dar în zona Ljublianei, se lucra intens. Iar nu mi-a venit să cred și mă gândeam cu zăduf la porțiunea Dedulești din DN7, unde cozile în weekend sunt pe kilometri întregi. Sau la Aiud - Alba, mai nou.

Diferența dintre Slovenia și România și în asta constă!

Nu Omul Nou și necorupt sau nepenal, încă, este soluția! Ceva mult mai profund...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnul profesor face din țânțar armăsar pentru că extrapoleaza un caz punctual. Nici nemții nici olandezii , norvegienii sau danezii nu muncesc în weekend indiferent de bonusurile și sporurile acordate. Pur și simplu e timpul lor liber. Mai degrabă în weekend și de sărbători muncesc în Germania,Danemarca sau Norvegia românii, polonezii, croații sau turcii adică imigranții. E adevărat că muncitorii lor muncesc cu sârg în timpul săptămânii ca să nu fie nevoiți să muncească în afara orelor de program iar dacă termenele sunt strânse și nu e timp e vina patronului și a celui care a organizat șantierul că ei sunt responsabili de desfășurarea activității pe termene nu muncitorii. Pe urmă o altă comparație forțată e dată de faptul ca Slovenia are o populație de mărimea Bucureștiului. Una e sa faci o lucrare de mici dimensiuni și alta la nivelul suprafeței României unde autostrăzile trebuie să străpungă munții să treacă peste râuri etc. Evident că se poate și mai bine dar nu se pot compara cele două țări. De altfel asemenea comparații s-au făcut și în privința altor țări minuscule ca Luxemburg, Monaco și Liechtenstein unde sunt cele mai mari venituri pe cap de locuitor dar la numărul populației și a suprafeței ocupate evident că prezența unor multimiliardari denaturează imediat media respectivă. Asemenea calcule statistice nu se pot aplica în țările mai mari. De altfel la separarea de Iugoslavia slovenii care deși puțini ca număr în total populație și a căror nivel de trai era mai ridicat datorită faptului că mulți munceau în Italia, Austria, Germania sau Elveția și li s-a inoculat ideea falsă că ei susțin republicile mai sărace din restul federației au constatat cu groaza că odată separată de restul federației au pierdut piața proprie de peste 22 de milioane de consumatori unde făceau legea privind produse lor ca Gorenje de exemplu și nu-si mai găseau debusee așa ușor iar de concurat cu cele din Germania sau Franța nici nu putea fi vorba. De altfel un șef de multinațională din Elveția pentru care am lucrat mi-a explicat că pentru el nu e justificat să cheme salariații la muncă în weekend sau de sărbători sau alte zile libere pentru că nu e normal ca el ca angajator să consume resursele companiei în afara orelor de program pentru că salariații nu reușesc să finalizeze sarcinile în timpul programului și asta înseamnă că fie conducătorul nu-și planifica timpul judicios fie muncitorii nu-si fac treaba un timpul programului.
    • Like 1
  • Atata timp cat exista fete de 25 de ani care ies cu mosi de 50 de ani banii sunt pierduti. Si daca ar fi lucrat numai Dorel si numai cu mana stanga tot terminam autostrazile in 30 de ani. Nu s-a vrut sa se faca. Punct..

    Odata ce se va elibera de hotie, Romania va semana incetul cu incetul cu Italia, Spania sau Franta. Oricat ne-am face ca nu stim, slovenii au o cultura de centrul Europei (Germania, Austria, Elvetia, Cehia). De exemplu amenda la limita de viteza pentru 10km de exces este de 300 de euro in timp ce in Romania e ste de 80 de euro. In italia e 143 de euro ceea ce e comparabil cu Romania daca raportam la salarii, si e foarte putin fata de Slovenia.
    • Like 3
  • Exista doua diferente majore intre Romwnia si Slovenia :
    1 - Slovenii sunt slavi si romanii nu sunt slavi;
    2 - Romania si etnicii romani sunt acuzati de holocaust iar slovenii nu sunt acuzati;
    Ca atare, oricat s-ar stradui romanii si Romania, vor ramane pe mai departe in coada UE. Totul se va termina cand minoritarii si minoritatile vor deveni majoritari. Atunci Romania lor va ajunge pe cele mai inalte trepte bunastare. Vor deveni tigrii Europei cum au devenit tigrii Asiei : Taiwan, Singapore si inca vreo doua state asiatice.
    • Like 0
  • Ceva mult mai profund, ce?
    Sunt sigură că în Slovenia nu se poate mânări de la amenda rutieră până la contractul de autostradă, totul.
    Așa cum e la noi.
    Răspunsul autorității e mult mai rapid și categoric.
    Niciunde, niciodată, unde nu s-a răspuns fără ezitare, cu severitate maximă, la încălcarea legii, statul de drept nu a avut vreo șansă.
    • Like 2
  • Merg de aproape 20 de ani,ocazional,pe ruta care leaga Romania de Italia.Prin Slovenia am inceput sa merg de cand incepusera sa construiasca autostrada....Cred ca ar fi corect sa privim si partea goala a paharului.Inainte de a adopta Euro,prin Slovenia trebuia sa fi atent la....rest.Pentru ca personalul de acolo isi facuse prostul obicei sa nu iti mai restituie restul.....mic cum era ,dar erau banii tai.Iar ei,la un calcul scurt,castigau din aceasta "afacere" mult mai mult decat salariul....De ce ?.....Pretul vignetei este un alt aspect.Platesti 15 euro pentru acces pe autostrazile lor timp de 7 zile....In primii ani de dupa finalizarea autostrazii de legatura dintre zona Trieste/Gorizia si Lendava -spre Ungaria (ultima zona finalizata la Maribor), pretul vignetei acoperea.....10 zile.Lucru excelent pentru romanii care in "vacanta de iarna" reuseau (inclusiv eu) cu aceeasi vigneta slovena sa mergi si sa te intorci in si din Tara,inapoi spre Italia.Si atunci slovenii au "scurtat" perioada de valabilitate.Ca doar este mai bine sa platesti de doua ori vigneta lor inclusiv iarna.La poate sute de mii de romani (si alte natii) platitori, banii incasati in plus se "simt".Dar mai este un aspect urat in taxarea autostrazilor la sloveni.Daca circuli cu autoturismul si deci,foarte probabil,ca strain,doar le traversezi tara o data la peste 7 zile,ei bine platesti vigneta care iti da posibilitatea unui acces nelimitat sus amintita perioada,asemeni Romaniei,Ungariei,Austriei sau Elvetiei.Daca ,in schimb,este vorba de un autocamion sau autobuz,unde este cel mai probabil sa traversezi Slovenia de mai multe ori intr-un interval de timp scurt,ei bine,acolo esti taxat pe fiecare tronson de autostrada parcurs ,asemeni Italiei ,Frantei sau Spaniei.Binenteles,pentru a plati cat mai mult ! Platesti mult si ce ti se ofera ? Pai,sper deosebire de Romania ,vei intalni poate surprins,multe ,multe tronsoane de autostrada fara.....banda de urgenta ! Limita este,in acele zone,,binenteles de doar 110 kilometri la ora.....Si culmea !-vorbim despre suprafete aflate in campie,nu in creierul muntilor,unde ,logic,costul unor lucrari mai complexe ar fi costat mult mai mult.Din cate stiu,in cadrul celor 800 si ceva de kilometri de autostrada din Romania nu exista zone fara banda de urgenta,sau,daca acestea "lipsesc" acestea se "transforma" de fapt,in o a treia banda de urcare pentru traficul mai greu....Lucrari facute ,desigur cu un efort financiar mai mare si care ofera un confort superior utilizatorilor (siguranta),toate la un pret de folosinta mai mic -daca este sa ne comparam cu.....Slovenia.Tin sa precizez ca nu sustin actuala coalitie de guvernare ,ci dimpotriva.Insa ceea ce este corect,consider ca trebuie apreciat ca atare !
    • Like 3
  • Delia MC Delia MC check icon
    Diferența în ceea ce privește lucrările de orice fel este și că au termene de predare ferme. Depășirea lor ar atrage penalizări consistente. La noi sunt posibile tertipuri prin care aceste termene se pot amâna odată, și încă odată și nu răspunde nimeni pentru asta.

    Diferența esențială este însă eficiența și planificarea pe termen scurt și lung. Să nu uităm, Slovenia este numită Germania Iugoslaviei. Și nu mă refer numai la eficiența în economie. Ci la cea pe care o au oamenii în cap de copii, care e învățată în familie și în școală. Acești copii sunt învățați de mici să-și planifice timpul, banii, să-și țină camera în ordine, să dezvolte strategii, etc. Ca adulți știu bine că nu " merge și așa ". Că merge doar optim și fac totul pentru asta. Nu din patriotism ci pentru sine: astfel găsesc un job mai bun, sunt apreciați, îl păstrează, au o viață bună. Dacă 80% fac așa, succesul unei societăți e aproape sigur.
    • Like 6
  • Să vedem:
    - se lucrează ziua - 'Nasool, noi pe unde mai circulăm, tirurile astea (căci la noi totul e cu transport auto) cum să mai livreze marfa?!"
    - se lucrează noaptea - "Cee?! Nici noaptea nu mai putem să circulăm de lucrări? Ziua e trafic ca la balamuc, acum se lucrează noaptea, ca să nu mai putem circula nici noaptea!"
    - se lucrează în weekend - "Daa! Exact când e traficul mai mare spre munte/mare/bunici/Grecia etc., exact când iese și omul muncitor din oraș s-au găsit ăștia să lucreze, în cursul săptămânii ce-au făcut?!"
    Cum o dai nu e bine. Dar nici mașina să o lăsăm acasă cât de des se poate, ne-a lipsit atât de mult 50 de ani încât nici până la pâine nu se mai duc unii fără mașină, nu mai zic de concediul inimaginabil fără o mașină.
    • Like 6
    • @ Mihai Eftimie
      Delia MC Delia MC check icon
      Desigur ne enervează că se lucrează ziua ori noaptea. Pentru că nu sunt drumuri alternative. Pentru că nu sunt autostrăzi. Dacă pe singurul drum practicabil se mai și lucrează, te-a văzut sfântul zi, noapte, zi de lucru ori weekend.
      • Like 1
  • Cazul 1: prefer sa vad case decat fabrici atunci cand circul intr-o localitate. Fabricile au importanta lor dar nu cred ca ne-ar placea sa vizitam fabrici si uzine intr-un concediu. Cred ca n-ai prea calatorit prin tara, Romania, avem si noi spatii industriale la periferia asezarilor umane -(multe /putine... nu stiu dar nu sunt rare) -- ceea ce e firesc sa fie asa. Cazul 2: il citez pe Johan Bouman: "Ai putea face un calcul al pierderilor economice cauzate de cozi de masini la o lucrare. Si apoi sa calculezi care este raportul cost/beneficiu daca lucrarea s-ar face noaptea si in weekend. Apoi poti sa zici daca e mai bine asa sau altfel." - are perfecta dreptate! Si sa nu uitam ce suprafata are Slovenia si cat are Romania, ce relief, distantele dintre asezari, sursele de apa...
    • Like 6
    • @ Alex Kukri Fluturele Kukri
      din greseala, mi-am dat un like.
      din aceeasi greseala am dat un like la un alt comentariu desi nu vroiam.
      tre' sa fiu atent cu aceasta platforma :)
      sorry
      • Like 0
  • In Olanda, reparatii la drumuri mult circulate se fac aproape in exclusivitate noaptea sau in weekend. E mai scump (pentru contribuabilul), si discomfortul pentru drumarii e mai mare, dar s-a ajuns in situatia respectiva din cauza plangerilor soferilor si din cauza faptului ca timpul de asteptare pentru soferi inseamna pierdere economica demonstrabila. Olanda e mult mai dens populata ca Romania. Ai putea face un calcul al pierderilor economice cauzate de cozi de masini la o lucrare. Si apoi sa calculezi care este raportul cost/beneficiu daca lucrarea s-ar face noaptea si in weekend. Apoi poti sa zici daca e mai bine asa sau altfel.
    • Like 8


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult