Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos
Să mâncăm românesc, roșii românești de-ale noastre, gustoase, nu rumegușul străinilor! Să mâncăm local, nu de la străini, cu orice preț, să rămână banii aici la noi, nu la jmecherii din vest. Adică, dacă roșia de Spania e 5 lei pe kilogram și româneasca e 9, eu iau românească cu 9 că-s patriot. Ce, io-s fraier să le dau la spanioli 5 lei? Le dau 9 lei la românașii mei. La noi s-a suspendat economia de piață; am trecut pe cea de patriot. Ce înseamnă de fapt toate aceste îndemnuri naționaliste, să cumperi local cu orice preț?
În primul rând înseamnă o ineficiența scumpă. Ador roșiile de grădină vara; n-au nicio treabă cu cele din comerț. Dar sunt delicatese cu perioade scurte de disponibilitate. Oricât ai cumpăra românești, sunt tot de seră; și nu zice nimeni să nu iei românesc, dar nu dintr-o ranchiună patriotică care nu are sens economic sau calitativ. Iar dacă spaniolii au reușit să producă roșiile cel mai ieftin, sau cel mai eficient, de ce să nu încurajăm asta?
Poate că germanii, francezii sau japonezii fac mașini mai bune decât noi, la costuri mai mici, cu procese tehnologice mai eficiente, și, sper, cu impact mai redus asupra mediului decât suntem capabili la momentul actual noi, românii. Poate că grecii sau italienii sau spaniolii au condiții mai propice, mai eficiente de creștere a roșiilor sau a diferitelor fructe sau legume. Poate că polonezii au o poziționare geografică optimă pentru cultivarea cartofului. Orice producem consumă energie și competențe umane. A replica ineficient o activitate deja eficientă e o risipă de capacitate, de energie; energie care ar putea fi folosită spre alte scopuri.
E teoria economică pe care se bazează însuși sistemul economic global, și anume alocarea eficientă a resurselor. La o adică, putem încerca să creștem banane pe Valea Prahovei, dar cred că o fac deja mai bine în Columbia și Ecuador. Evaziva plusvaloare se atinge identificând industrii, domenii economice, produse și servicii la care producătorii locali se pricep, pentru care au apetență și resursele necesare în așa fel încât să comercializeze produse dezirabile și căutate de piețe, nu când produci pe stoc, la cost dublu sau la calitate inferioară. Plusvaloarea nu se face din pix, la îndemnuri sentimentale, la fel cum ROBORUL sau inflația nu urcă sau coboară că-i ordonă ministrul de finanțe la televizor.
În plus, acest mesaj naționalist cu valențe patriotarde e perfid și otrăvit tocmai prin apelul emoțional pe care îl face; un îndemn la divizare, la diferențiere față de restul europenilor, un „noi, la noi acasă, contra ei, străinii". E bine să mâncăm de-acasă, dar în uniunea de țări din care facem partea, și Grecia e acasă… cum e și Franța, Italia sau Spania, țări unde trăiesc mii și mii de români, și unde te poți muta și munci legal de mâine dacă ai cunoștințele și competențele necesare. Iar dacă, spre exemplu, un agricultor din Portugalia face profit mai mare din roșiile vândute în România, România nu pierde neapărat, pentru că o parte din profiturile lui alimentează bugetul european din care și România primește fonduri. E un mesaj dezbinător, înfipt ca o pană despicătoare direct în fibra Europei.
Nu în ultimul rând, aceste îndemnuri izolaționiste sunt o capcană, iar prada e libertatea însăși. Accesul consumatorilor la piața liberă europeană, contrar mesajelor alarmist-apocaliptice ale liderilor politici, reprezintă libertatea însăși. Libertatea de a alege din mai multe oferte, din felurite produse, la diferite prețuri și niveluri de calitate, libertatea de a prețui individual produse, gusturi, opțiuni. Competiția cererii și a ofertei naște calitate, prețuri mici și opțiuni pentru consumatori, nu sistemul economic controlat al unei economii planificate, care și-a dovedit mereu roadele: lipsa opțiunilor, lipsa varietății, prețuri ridicate, produse ineficiente și puține. Într-o lumea cu ofertă abundentă, câștiga consumatorul și pierde cel ce își dorește să-ți controleze și limiteze opțiunile. Într-o lume cu ofertă controlată, selectivă, cu produse sub-optime, cu ofertă scăzută, câștigă cel care deține controlul volumului, varietății, al prețului și al ofertei.
Într-o lume cu ofertă controlată, ești dus forțat cu autocarul, în loc să mergi unde vrei cu mașina personală. Într-o lume cu ofertă controlată, ești pus să aplauzi la ce ți se cântă, în loc să selectezi tu ce vrei să asculți. Într-o lume cu ofertă controlată, aștepți să primești ce vrea să-ți dea tătucul, în loc să-ți iei ce îți permite munca, abilitățile și ambiția.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Motivele pentru care e bine sa consumi local, exista, sunt reale, dar nu tin de nationalism...
E bine sa consumi local din cateva motive:
Primul e de ordin economic - evident ca orice produs importat afecteaza balanta import-export, care la randul ei afecteaza cursul, deci puterea de cumparare, samd. Dincolo de asta, vanzarea produselor locale inseamna mentinerea respectivelor locuri de munca, inseamna niste bani care se intorc la stat prin intermediul impozitelor, inseamna dezvoltarea economiei locale.
Al doilea motiv tine de protectia mediului - mai exact, transportul de marfuri are un impact semnificativ asupra mediului, iar consumul de produse locale e in masura sa reduca amprenta de carbon pe care fiecare dintre noi o produce.
Al treilea motiv (vizeaza strict produsele alimentare) tine de sanatate - mai exact, organismul a evoluat, de-a lungul generatiilor, si s-a eficientizat in digestia unor alimente, in functie de clima, mediu, samd. Ca sa dau un exemplu extrem, probabil celor ce traiesc in zone aride, untura de balena nu le face foarte bine... altfel spus, corpul nostru prefera produse locale, cu care stie ce sa faca...
Personal, cred ca e bine sa consumam produse locale, sezoniere; ca nu ne trebuie neaparat rosii proaspete in mijlocul iernii; si nici pomelo - sunt bune si merele...
In piata un romans vindea rosii din Turcia cu 4 roni.Si era o coada de ziceai ca le da gratis.La romanasul autohton care vindea rosii romanesti cu 12 roni kg,surpriza nu era absolut nimeni.
Concluzie:patrihotii prostesc prosti.Omul va cumpara de unde isi permite si asa cum va decide fiecare in parte.Astept pensionarii care mananca la restaurant...ca asa a afirmat infractorul sef Dracnea'.Ca bunicii nostri isi permit sa mearga prin resturante...sa ne explice ceva despre INFLATIE.Ca inflatia asta duduie si nu este a lui Soros,statului paralel,UE,etc,este a noastra .100% romaneasca.
Simt ca hamsterul se pregătește de morcovi.. Deja frunzele se vad..
Am fost in toata europa si mi-a sarit in ochi nationalismul spaniol ,francez,german, isi apara cu dintii produsele si nu e vorba de nici o impunere de la centru.
Intrati in orice magazin din aceste tari si veti vedea 90% produse alimentare productie proprie, de ce oare, pentru ca au firme puternice care stiu sa faca comert,stiu sa produca din resurse proprii stiu sa se apere de concurenta altor state.
Inca nu avem firme care sa concureze firmele europene , cand vom avea , vom manca romaneste.
In primul rand ma refeream la agricultura si produse agricole,in al doilea rand dai exemple fara sa cunosti., spaniolii nu renunta la jamon din cauza pretului spui mai sus, ai idee cat costa un jamon bun peste 60e kg ca sa nu vorbim de 5 jotas sau joselito care ajunge si la 600e o pulpa si cu toate astea se cumpara chiar daca gasesti si prosciuto italienesc pe care nu-l cumpara nimeni.
La branza ai dreptate spaniolii si francezii au sute de feluri dar ia spune cine cumpara branza de. 20e kg in Romania cam cat costa aia de calitate in Spania si Franta.
Daca ai idee ai vazut vreodata branza romaneasca pe afara ca eu unul nu am vazut.chiar daca costa infinit mai ieftin.
Asadar e vorba de puterea de cumparare,, daca in Romania produci branza de calitatea celei franceze nu o cumpara nici dracu ca e prea scumpa.
Si ca sa vorbim de nationalism oare de ce toate filmele franceze germane spaniole sunt dublate in limba tarii respective , oare nu din nationalism?
Nationalismul sulfuros a lui Dragnea nu are nimic in comun cu nationalismul spaniol sau german sau francez .
Nu există în toată Europa asta un cumpărător (mediu) normal la cap care să plătească 9 euro kg de roșii naționale în loc de 5 pe cele din import, la aceeași calitate a produsului, ca să folosesc exemplul din articol. Există studii de piață cu ce anume ia în considerare un om normal când face cumpărăturile. Sigur, există lideri populisti care acționează pârghia naționalismului și a xenofobie, promovează autarhia... toate principii tipice dictaturilor, de orice culoare. Evident, este vorba despre o idioție, pe care susținătorii lor minus habens o aprobă dar nu o pun în practică. Din motive economice, clar. Trebuie să fii foarte prost ca să iei de bune tâmpeniile astea când faci parte dintr-o comunitate unde mărfurile circulă liber, mai ales că dacă ar aplica-o toți, te-ai trezi că nu mai ai une să exporti puținul ăla pe care-l produci. Și nici ce să cumperi pentru că România este dependentă de import, inclusiv de produse alimentare, și asta din cauza derbedeilor de la guvern și a cretinilor care-i susțin. În loc sa se preocupe de sistemul productiv național, se chinuie să-i stoarcă de bani pe ăi puțini care mai muncesc și folosesc împrumuturile nu pentru investiții ci pentru pomeni electorale.
A compara modul de funcționare a economiei țărilor din vestul Europei fără să ții cont că peste acestea nu a trecut experimentul comunismului și au beneficiat de un plan Marshal ( care se vrea uitat acum ), cu cel din țările din Europa de Est, fără să vezi că acestea au trecut la capitalism fără capital este o dovadă de miopie economică.
Hai, plimbă ursu' că nu fraieresti pe nimeni, pe aici, cu aiurelile astea. Propaganda asta merge prin crâșmele de la țară, dis de dimineață, când e plin de pesedei. Uni abia veniți pentru "micul dejun" alți deja la a doua zi de "muncă".