Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Toți profesorii îl „pomenesc”: cine e cel mai important personaj din școală la începutul de an

Ușă de clasă

Foto: Cristi Vescan/Inquam Photos

Îmi amintesc cum în primele zile de școală din liceu elevii de serviciu umblau din clasă în clasă pentru a anunța orarul. Întreaga tărășenie îmi pare acum un spectacol absurd. Știam că sunt profesori care lucrează la orar și mi-i închipuiam în spatele ușilor închise, lucrând asiduu pentru a duce la bun sfârșit această nedorită corvoadă. Niciodată nu se întâmpla ca primul orar să rămână bătut în cuie. Uneori treceau și trei săptămâni până programul se definitiva. Nu cunoșteam, însă, jocurile de culise pe atunci. Astăzi am un profesor în familie și mai mulți dascăli în cercul de cunoscuți. Știu că modificările în orare apar mai rar din pricina erorilor umane, ci mai degrabă din nemulțumirile profesorilor. „Încep prea devreme luni. Termin prea târziu vineri. Am prea multe ferestre.”

Fereastra este căpcăunul suprem. Ora în care nu predai, dar care te ține la școală pentru că ai alta după. Mai grav este că pot fi și două, trei ferestre la rând. Și tu predai undeva în provincie, unde nu poți să te duci să-ți rezolvi treburile personale sau să mănânci o ciorbă acasă. Așa că profesorii responsabili cu ticluirea orarelor capătă puteri nebănuite. Colegii se întrec să le cadă în grații, le bat la ușă, le aduc „atenții”. Ca peste tot. „Trebuie să te descurci în viață”. E motto-ul ingrat al României. Peste tot auzim oameni care se plâng. Și peste tot vedem oameni cu un pachet de cafea și unul de țigări, cu o sticlă de ceva, cu o cutie de bomboane. La medic, chiar și la cabinetul privat, unde plătesc consultația cu bani frumoși. La grădiniță. La diverse instituții. Atenții care să le câștige atenția.

Acum câțiva ani buni a fost introdus un program electronic pentru crearea orarelor. Grație tehnologiei, toți profesorii se pot bucura de tratament egal, de orare mai echilibrate, fără discrepanțe bazate pe criterii subiective. Dar povestea nu se sfârșește nicidecum aici. Cunosc câteva cazuri de școli unde orarul a continuat să fie meșterit de profesori în ciuda existenței acestei alternative. Pentru că molima corupției a cuprins totul în țara asta. Pentru că și medicii, și directorii, și profesorii care fac orarul sunt la fel de ispitiți ca „ăia din vârful țării”. Suntem experți la jocul avantajului. Un profesor de matematică, care lucra la planificarea orelor într-o școală, i-a spus, la un moment dat, unui coleg: „Nu prea ai trecut pe la noi”. Pe la noi era camera-cheie unde se făcea orarul și pe unde se perindau cu zecile colegii care voiau să aibă joia ore de dimineața, sau să dispară fereastra aia de vineri, sau să ajungă mai devreme acasă în nu știu care zi.

Să nu credeți că în școlile unde s-a introdus programul electronic lucrurile s-au schimbat foarte tare. Există oameni care folosesc acel program. Și există posibilitatea de a introduce tot felul de variabile. Maximum o fereastră. Sau niciuna. Sau cine știe ce alte condiții. Ghiciți cine e favoritul întregii școli la început de an.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E un articol tendențios. Sunt profesoară de 25 de ani și nu recunosc niciunul dintre comportamentele descrise de dvs aici.
    • Like 0
  • Nu sustin cazuri de profesori facatori de orar care fac favoruri in orar pe ciubucuri. Insa, nu stiu daca autorul articolului cunoaste ce inseamna munca de creare a unui orar functional pentru scoala. Poate pentru scolile mai mici este mai usor sa se faca un orar. Insa pentru un liceu teoretic mare, cu clase diferentiate pe mate-info, stiinte, uman, cu grupe de elevi la limbile straine, pe diverse limbi straine, cu elevi in aceeasi clasa la diverse limbi straine, cu optionale pe diversi profesori, etc, cu constrangeri din partea profesorilor in privinta orelor de executare a disciplinei la clasa, cu constrangeri in ce priveste cuplajele de limbi straine,cred ca este mult mai greu sa faci orar functional.Cat despre orarul electronic, cu o variabila, 2 variabile, etc, cine stie sa lucreze cu el. In afara de asta, e simplu sa privesti din afara crezand ca orarul electronic rezolva problemele. De cele mai multe ori nu le rezolva. Apoi, sa ne gandim ca acel profesor sau profesoara pe care pica dispozitia directorului de executare a orarului, va avea o sarcina in plus, pe langa orele de program. Nimeni nu a absolvit o facultate de orare. Nimeni nu-i va deconta aceasta sarcina in plus, care necesita pentru o scoala mare chiar si o luna jumatate de munca intensa. Vedeti domnule jurnalist, aparent lucrurile par simple, insa in profunzime sunt mult mai complicate. Eu personal am lucrat in invatamant, nu am facut orar, dar nu am fericit niciodata pe cei insarcinati cu aceasta misiune.Chiar i compatimeam.
    • Like 0
  • Orarul se mai schimba si atunci cand Directoarea vrea sa scape de un profesor. Cazul meu: pentru ca am refuzat sa dau note mari unor elevi care erau prieteni cu directoarea, mi-a facut Directoarea un orar cu ore de dimineata pana seara (8 am-19 pm), ca sa fie sigura ca nu ma mai pot duce la liceu (eu mai avand un job). Apoi m-a dat afara pentru absente.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult

Copii talentați

„Am descoperit un număr foarte mare de copii extraordinar de talentați, performanți, competitivi - și mulți dintre ei nedescoperiți până acum. Pentru că mai ales cei din zona rurală sau din urbanul mic au șanse slabe să participe la olimpiadele tradiționale, creion-hârtie - însă au putut participa fără opreliști la olimpiada digitală”, explică Dragoș Iliescu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Învingător

„Am fost un caz mai complicat. Ce pot eu să afirm este ca domnul profesor doctor a fost dirijorul unei orchestre, după mine impresionante, pentru ca eu am accesat aproape toate disciplinele spitalului în afecțiunea pe care am avut-o eu”, se destăinuie Marin Florin.

Citește mai mult