Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Turism de Maramu’… Pilda unei pârtii de schi, „cea mai mare investiție din turismul românesc”

Schior la înălțime

Foto: Getty Images

Vuiește presa că la iarnă o să schiem pe pârtie olimpică la Borșa. Că cea mai mare investiție din turismul românesc, la ora actuală, va atrage mai mulți turiști în zonă, va contribui la dezvoltarea pieței forței de muncă de aici și la dezvoltarea economică a județului Maramureș. M-aș bucura mult să fie așa pentru că Borșa are un potențial enorm, nu doar pentru sporturi de iarnă, ci pentru o gamă largă de produse și servicii turistice, pe tot timpul anului.

Da, finalizarea pârtiei (că lucrarea e începută de mai mult de 10 ani) ar fi binevenită, iar amplasamentul e bun. Am schiat la Borșa de mai multe ori în ultimii 15 ani și vreo 2 luni e zăpadă bună. Cazare este pentru toți, numai să fie atâția turiști.

Întrebarea (sau întrebările) sunt însă legate de alte aspecte, printre cele mai importante fiind accesul în zonă. DN18 e singura infrastructură de acces la Borșa, noroc că acum e proaspăt reabilitat și chiar e un drum bun. Cu trenul se poate ajunge doar până la Vișeu de Jos și Săcel, însă, chiar dacă s-ar introduce curse regulate până la Borșa, știm cu toții „potențialul” CFR. Mai ales iarna. Aerian însă nu se poate. Iar pentru o competiție internațională sau pentru turiști care să vină de la o distanță mai mare, cum visează autoritățile, este esențial.

O altă întrebare este legată de numărul de turiști: câți au fost în anii trecuți (ca să putem măsura eficiența investiției), cât stau și cât cheltuie în zonă, și unde pot să-și cheltuie banii în afară de cazare, mâncare și schi? Sunt sceptic că asemenea statistici există sau cineva chiar s-a gândit la așa ceva. La noi mentalitatea e: facem, că avem potențial, și-or veni turiștii.

Și ce facem după ce ne plictisim de schiat, pe o pârtie sau două (că mai există cea clasică). Că multe obiective (evenimente, ștrand termal, parc de distracție, galerie comercială, cluburi, sporturi alternative etc) nu prea sunt în zonă. Nu la nivelul necesar unui turism la nivelul secolului 21.

Și tot legat de numărul de turiști, aș fi curios să-i întreb pe artizanii acestui proiect cam câți turiști prognozează că vor atrage. Cum? Și de unde? Și pe ce studii se bazează datele - că la o investiție de €20 mil. trebuie să ai un studiu, un plan, nu?

Promovarea e o altă necunoscută. Cine o va face și cu ce fonduri? Că de la bugetul național dau bani doar pentru infrastructură. Deocamdată nu există un website turistic de promovare a Borșei, site-ul primăriei nu are o secțiune dedicată turismului și nici de vreo campanie social media nu am auzit. Iar fără aceste elemente de marketing, de noua pârtie și telegondolă din Borșa vor auzi tot atâția potențiali turiști câți cititori ai acestui articol știu de noua telegondolă din Jasná, Slovacia (care va fi gata pentru sezonul 2022/2023).

Și ultima întrebare, cea mai puțin importantă: ce facem cu investiția în celelalte 8-9 luni ale anului? Că zăpadă, inclusiv artificială, n-o să fie din octombrie până în mai. Iar din biletele de gondolă nu vor putea plăti nici măcar vânzătoarea de bilete. Am găsit o estimare din 2019 a potențialelor venituri generate de investiție:

•capacitate zilnică de schiori - 1833;


•număr mediu anual zile de schi - 90;


•gradul mediu de ocupare - 70%;


•tarif abonament zilnic - 120 lei;


•venituri totale pe an din vânzarea de abonamente - 13.857.480 lei;


•cheltuieli anuale cu salarizarea personalului - 727.611 lei;


•cheltuieli materiale anuale - 466.298 lei;


•cheltuieli anuale de marketing și audit - 155.433 lei;


•cheltuieli anuale cu utilitățile - 701.731 lei;


•cheltuieli anuale de intreținere a instalațiilor - 647.814 lei;


•cheltuieli administrative - 466.298 lei;

•PROFIT NET ANUAL - 10.692.295 LEI." (Sursa: emaramures.ro)

Nu știu dacă acest calcul mai este valabil sau dacă a fost făcut de actualul primar, însă din start aș semnala faptul că împreună cu conceptul de utilitate a telegondolei, calculul se bazează pe lungimea sezonului de schi. Or, o investiție de infrastructură de asemenea anvergură și potențial ar trebui să creeze beneficii economice pe tot timpul anului. Cu un management bun, investiția ar putea genera un micro-pol local de dezvoltare turistică, cu un lanț de distribuție și influență directă și indirectă care de care să profite toată zona.

Pentru asta nu trebuie un geniu care să inventeze activități și atracții noi - ne putem inspira foarte ușor din oferta și experiența altor destinații montane mult mai dezvoltate. Și apoi făcut un studiu și selectat care dintre acestea au produs cele mai mari beneficii (comparat cu investiția inițială - ROI) și care s-ar putea adapta cel mai ușor la Borșa. De la un restaurant în vârful muntelui (cu o panoramă excepțională) sau traseu de mountain bike/downhill, la evenimente pentru toate anotimpurile, la experiențe turistice cât mai variate și care să atragă vizitatori de diferite categorii, interese și grupe de vârstă.

O altă observație este legată de baza financiară a calculului: prețul abonamentului (120 Ron/zi). Or, nu toată lumea care folosește telegondola schiază sau nu schiază toată ziua. Deci și aici ar trebui o ajustare procentuală care să țină cont de diverse variabile. Dacă acest calcul ar ține cont și de sezonalitate și specificul vizitatorilor din celelalte anotimpuri, atunci am putea avea o ecuație cu două părți importante și distincte: una bazată pe abonament (pentru iarnă) și una bazată pe bilet individual sau de familie/grup. Fiecare dintre acestea cu o estimare mult diferită a numărului și frecvenței utilizatorilor.

Și tot vorbind de frecvență, calculul estimează un grad de ocupare de 70%. Fiind schior, știu destul de bine cât de aglomerate sunt pârtiile de schi în weekend și cât de goale în timpul săptămânii. Gândiți-vă doar la traficul infernal de pe Valea Prahovei vinerea și duminica: toți aceia sunt diferența dintre gradul de ocupare 95%-100% în weekend (pârtie, telescaun/telegondolă, cazare, etc) și 20% spre 30% (după-masa și seara). 

Or, aici e una din cele mai mari probleme pentru turismul de schi, pentru mediu și pentru comunitățile din zonele montane: durata sejurului de schi. Am participat și am organizat excursii de schi, unele chiar la Borșa, cu o durată de 3 zile (și bineînțeles peste weekend). Am multe cunoștințe schiori și snowboarderi, în diferite zone din țară, care organizează excursii la stațiuni de schi. Însă nu prea am auzit pe cineva care să organizeze excursii, la pârtiile din România, cu o durată de 5-7 zile. Da, în Austria, Franța, Italia chiar și Slovacia, se merge pe o săptămână. Dar nu în România, nici dacă merg la o pârtie la distanță mare de casă.

Durata redusă a unei excursii de schi are în primul rând un efect economic semnificativ asupra agenților economici care se bazează pe sporturile de iarnă pentru atragerea clientelei. În loc să aibă încasări decente 7 zile pe săptămână, trebuie să concentreze în weekend obținerea unui venit care să susțină profitabilitatea afacerii pentru toată saptămâna. Fiecare are o capacitate maximă care limitează încasările. Or, pentru a maximiza profitul, ei trebuie să se extindă, generând investiții suplimentare. Care extindere nu produce mare lucru de luni până vineri sau în extrasezon.

Dar nu numai afacerile suferă din cauza sejururilor scurte. Comunitățile locale sunt super aglomerate în weekend, traficul e infernal, accesul la utilități e dificil, poluarea fonică la cote maxime. De aceea orice destinație și investiție majoră în turism ar trebui să aibă în plan/strategie și a estimare a numărului maxim de turiști care pot fi primiți în condiții optime. Atât pentru destinație (comunitate, agenți economici, autorități, utilități), cât și pentru vizitatori, ca aceștia să se poată bucura de sejur în conformitate cu așteptările lor.

Pe ultimul loc, din păcate mai totdeauna, e mediul. Și cum acesta e afectat de turism. În cazul sejururilor scurte la schi, având în vedere că cea mai mare parte a turiștilor ajung la destinație cu mașina, rezultă o cantitate destul de mare de gaze de eșapament. Amplificate de traficul bară la bară din weekend. Numărul mare de turiști generează cantități însemnate de gunoaie, trafic și distrugeri în zonele verzi, în păduri, râuri etc.

Revenind la pârtia și telegondola de la Borșa, sper că administrația locală să reușească să înțeleagă potențialul (dar și limitele) acestei investiții, pentru toate anotimpurile, și capacitatea de a stimula dezvoltarea altor forme de turism complementare. Toate acestea într-o balanță cu obiectivele de mediu și condiții optime de dezvoltare pentru comunitatea locală.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • N-am înțeles nimic din articol. Mai precis n-am înțeles unde bate, care e ideea, ce vrea să transmită autorul? Să se facă, să nu se facă? Ba că nu sunt turiști destui ca turismul să devină o alternativă viabilă pentru economia zonei, ba că sunt prea mulți și impactul turismului de masă are efecte negative asupra mediului. Aaa, că avem fiecare impresii, păreri și interes, e ok, e bine, asta știam. O contribuție, totuși, într-o direcție sau alta, ar fi de apreciat totuși. Așa doar ... autoritățile să aibă în vedere... Adică, să nu ziceți că nu v-am zis! Până una alta succesul turismului de vară pe telescaunul de pe pârtia Runc-Știol a îngropat practic sezonul de iarnă. Administratorul câștigă atât de bine vara că nu-l mai interesează cele - 2 luni pline de sezon de ski. Ce să mai vorbim de investiții pentru pârtia de ski.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult