Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ultimul pariu al Guvernului tehnocrat: al treilea producător auto în România

Vicepremierul și ministru al Economiei Costin Borc spune într-un interviu acordat Republica.ro că este convins că un al treilea producător auto va veni în România. 

„Este o revoluție care se petrece sub ochii noștri, este o mare efervescență în centrele de inovare. Eu sunt convins că, la cum arată industria auto românească, va veni un al treilea producător, personal nu am nici un dubiu. (Anul viitor?) Și anul viitor e posibil”, crede ministrul Economiei. 

Costin Borc s-a arătat nemulțumit de acuzele lansate în spațiul public potrivit cărora sunt multinaționale care nu plătesc taxe în România. „Trebuie să încetăm cu această meteahnă de a acuza întotdeauna străinii de nereușitele noastre și să fim foarte clari; dacă e vreo multinațională care nu plătește taxe, păi atunci să trimitem inspectori fiscali pregătiți să ia taxele de la firma aceea, să le facă procese, dar să nu facem acuze că multinaționalele nu plătesc taxe”, spune Costin Borc.

Partea a doua a interviului acordat Republica,ro de vicepremierul și ministru al Economiei Costin Borc:

- Strategia „România competitivă”. Care sunt reformele structurale de care România are nevoie pentru a avea o creștere sustenabilă de cel puțin 5% în următorii 10 ani?

- Strategia „România competitivă” și-a propus trei lucruri. Primul - să dăm o viziune de dezvoltare, pentru că sunt convins că o simplă enumerare de proiecte nu poate să convingă pe nimeni să urmeze o cale. Al doilea lucru - în momentul în care am venit la guvernare singura melodie care se auzea în programele economice era stimulăm consumul, pentru că prin consum avem creștere economică. Iertați-mă, nimic mai greșit, iar creșterea importurilor de anul acesta dovedește cum creșterea consumului în România stimulează creșterea economică în Germania, Franța, Italia, de unde cumpărăm bunurile de import.

Strategia „România Competitivă” își propune să favorizeze producția de bunuri și servicii, iar pentru acest lucru avem nevoie de infrastructură, nu numai rutieră sau de cale ferată, ci și infrastructură IT, rețele digitale, infrastructură de educație, infrastructură de sănătate. Ne-am gândit ce îi trebuie unui antreprenor ca să deschidă o mică unitate de producție, oriunde în România.

Strategia cuprinde măsuri de stimulare a natalității, măsuri pentru infrastructură, pentru piața de capital, măsuri în domeniul educației, eficiență energetică. Sunt lucruri care sunt necontroversate, nimic magic.

- Un antreprenor implicat în susținerea unei școli profesionale din Brașov spunea că 80 la sută din copiii care termină școli profesionale și tehnice în general nu știu nimic în afară de Facebook. Cum pot fi încurajate firmele să se implice sprijinirea școlilor profesionale?

- Noi am reușit să acordăm facilități fiscale și să modificăm niște condiții din Legea educației. Știu pentru că am insistat foarte mult, după ce am vizitat școala Kronstadt și am văzut cât de multumiți sunt copiii acolo și care sunt șansele lor de a-și găsi o slujbă bună. Guvernul a schimbat câteva lucruri, la nivel legislativ. Dăm posibilitatea să se formeze clase de învățământ dual la cererea firmelor din zonă sau chiar a primăriilor, a inspectoratelor școlare. Am pus laolaltă factorii din sistemul de educație, autoritatea locală și mediul privat. S-au creat facilități fiscale. Atât investițiile în active - strunguri, mașini cu comandă numerică -, reparațiile la cămine, la clase, dotări pentru clase, echipament de protecție și bursele sunt acum cheltuieli deductibile, sunt considerate ca investiții ale firmei. Ajutăm firmele să investească în școli. Este un proiect pilot, dar sper să dea roade.

La Ministerul Economiei am reușit să punem bazele unei discuții lansate în prezența comisarului european pentru economie digitală Gunther Oettinger legate de conceptul de industrie 4.0 în România. Ne-am propus să punem împreună firmele mari, autoritățile locale, universitățile, subcontractorii locali și startup- uri, firme joint venture. Am avut la această lansare firmele din industria auto, startup-uri din IT pentru a le pune împreună. Azi partea de soft reprezintă peste o treime la un automobil. Discutăm tot mai mult de vehicule autonome, vehicule conectate, electrice, toată inovarea sprijinită de fonduri de la buget, structurale și din planul Juncker. Vrem să evităm să rămânem o industrie low cost pentru că dacă nu facem altceva, la un moment dat producția low cost se mută într-o zonă mai low cost decât noi.

- Când va veni al treilea producător auto în România?

- Au fost discuții cu mai mulți producători auto. Este o mare schimbare de optică la nivelul industriei auto. Dacă acum un an vorbeam mai mult despre mașina clasică, deja acum câteva zile am avut ocazia să mă întâlnesc cu CEO-ul firmei Daimler la Bruxelles, la Consiliul de competitivitate care a vorbit de mobilitate, interconectare, mașini electrice. Se avansează foarte rapid, e o schimbare completă de paradigmă. Și aceasta ar face ca planurile de uzine de asamblare să fie puțin modificate, pentru că de fapt nu știm ce mașini vom asambla. De unde se mergea pe un plan, scandalul Volkswagen a schimbat din temelii felul de a fi al industriei. 

Era o știre recent că patru mari orașe ale lumii - Paris, Mexico City, Madrid și Atena - vor interzice până în 2015 folosirea mașinilor diesel de mare putere și a camioanelor pentru a îmbunătăți calitatea aerului.Este o revoluție care se petrece sub ochii noștri, este o mare efervescență în centrele de inovare. Eu sunt convins că la cum arată industria auto românească, va veni un al treilea producător, personal nu am nici un dubiu. (Anul viitor?) Și anul viitor e posbil. Anul viitor ar fi cel mai bine, că ar fi în primul an al unui nou guvern.

Pe de altă parte, trebuie să încetăm cu această meteahnă de a acuza întotdeauna străinii de nereușitele noastre și să fim foarte clari; dacă e vreo multinațională care nu plătește taxe, păi atunci să trimitem inspectori fiscali pregătiți să ia taxele de la firma aceea, să le facă procese, dar să nu facem acuze că multinaționalele nu plătesc taxe. Despre ce vorbim? Dacia nu plătește taxele, Ford la Craiova nu plătește taxele în România? Despre ce vorbim? Daimler la Sebeș? Sunt firme înregistrate în România, cu capital străin. A, plătesc dividende? Plătesc taxe pe dividende.

- În ce stadiu află gazoductul BRUA, care va permite aducerea în Europa Centrală a gazelor din regiunea caspică și din alte potențiale surse?

- Dacă nu mă înșel BRUA va fi gata în trimestrul întâi 2019. În ce privește BRUA, s-a făcut foarte mult. Transgaz este una din firmele de stat care a performat. Pentru proiectul de interconectare a fost obținut un grant de la UE, s-a realizat subtraversarea pe sub Dunăre cu Bulgaria care este azi complet fucțională, a fost lansat sau urmează să se lanseze pe SEAP anuntul pentru licitații pentru execuția stațiilor de forare. BRUA este pentru România un proiect strategic pentru că ne asigură o posibilitate de a vinde gazele care vor fi exploatate în Marea Neagră și ne va oferi acces la gazul lichefiat care ar putea să vină din Marea Mediterană prin conducta Grecia-Bulgaria. Este o diversificare a surselor noastre de import și este o posibilitate a noastră de a alimenta din Marea Neagră Bulgaria, prin interconectorul cu Bulgaria, Ungaria, Austria. Vom avea o alternativă la importul de gaz rusesc. Proiectul va genera 4.000-5.000 de locuri de muncă pe durata execuției.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Cred ca acest guvern de tehnocratii a facut o mare greseala prin lipsa comunicarii cu populatia! De aceea s-a auzit mai tot timpul(mai ales la cele 2-3 "mocirle") intreba-
    rea :ce au facut tehnocratii?Eu sunt convins ca au facut multe lucruri bune sau le-au inceput,dupa cum se vede si din acest interviu.Sa vedeti "viata"de acum incolo!
    • Like 0
  • check icon
    Eu cred ca acest articol a ajuns prea tarziu. NIMIC din strategiile pornite nu vor mai fi puse-n opera. Ia uitati.ce mandri ministri (cu dezastrele lasate tot de ei in urma) ni se arata. Sa tot investesti....in biletul de avion "one way"...
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult