Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Un antreprenor din Constanța a plecat de la ideea de a face jucării din lemn, dar curând descoperit o nișă mai promițătoare pe care a valorificat-o în plină pandemie. Republica antreprenorilor

Atelier Zazu

Planurile de afaceri nu se potrivesc întotdeauna cu realitatea din piață. Dar dacă știi o asculți și ai capacitatea de a te adapta rapid, așteptările inițiale îți pot fi depășite. Așa s-a întâmplat și în cazul lui Florian Voicilă, care în urmă cu câțiva ani, tatonând ideea de a începe un business, a acceptat propunerea surorii sale de a face un magazin de jucării din lemn pentru copii. Apoi și-a dorit să le producă chiar el și a aplicat la Start-up Nation pentru finanțarea unui atelier de tâmplărie. Iar astfel a descoperit o nișă mult mai mare și aproape deloc acoperită pe piața din România: obiecte de mobilier din lemn făcute la comandă.

„Este un gol pe piața obiectelor de tâmplărie mai ales pe partea de lemn masiv, pentru că nu mai sunt meseriași. Toată lumea știe să facă din pal și aproape toți fug de lemn pentru că sunt mai multe operațiuni și trebuie multă răbdare. Mai ales în cazul produselor pentru copii unde lemnul trebuie șlefuit perfect astfel încât, la atingere, să fie ca o oglindă. Ori pentru asta trebuie să ai oameni calificați care să accepte să lucreze în lemn”, spune Florian Voicilă, pentru care găsirea unor angajați calificați a fost o provocare.  

Atelier Zazu a început să funcționeze în martie anul trecut, cu puțin timp înainte de izbucnirea pandemiei în România. A fost nevoie de o investiție de peste 100.000 de euro pentru achiziționarea utilajelor și amenajarea spațiului, care a presupus lucrări complexe. Finanțarea de 44.000 de euro venită prin Start-up Nation a fost completată de economii și un credit. Florian i-a luat ca parteneri pe sora sa Andreea Leonte, care a avut un magazin pe Amazon și a dobândit astfel experiență în promovarea și vânzarea online, și pe fratele său Alexandru. În trecut toți trei au fost navigatori și au călătorit foarte mult pe diverse tipuri de nave.

Pandemia a însemnat pentru multe business-uri reducerea activității sau chiar falimentul, dar pentru atelierul de tâmplărie din Constanța a reprezentat o oportunitate. Pentru că oamenii au rămas acasă și au avut mai mult timp să se preocupe de spațiul locuinței sau să găsească soluții pentru a umple timpul copiilor.

Și astfel, de la jucării și pătuțuri pentru copii, Florian și echipa lui au ajuns să facă foișoare, terase, pergole, scări interioare, spații de joacă pentru copii și chiar garduri de lemn. Unul dintre produsele „locomotivă”, care le-a adus multe comenzi și i-a ajutat să devină cunoscuți, au fost căsuțele de exterior pentru copii. Andreea și-a dorit una pentru fiica ei, iar după ce a fost gata, a postat câteva fotografii online, iar comenzile au început să curgă. Foarte bine vândute în această perioadă au fost și triunghiurile pikler, dar și paturile Montessori.

Atelier Zazu a obținut și o lucrare de la primăria Buzău pentru care a realizat căsuțe de lemn pescărești într-un parc tematic. Un contract riscant pentru un business aflat în primul an de activitate, în condițiile în care plata pentru astfel de lucrări se face la livrare, iar tu ca antreprenor trebuie să susții finanțarea proiectului. Dar Florian spune că i-a plăcut mereu să-și asume riscuri și că asta caracterizează, de fapt, un antreprenor.

„Nu am refuzat niciun client indiferent de cât de complicat era proiectul”

Cei mai mulți clienți ajung la Atelier Zazu online sau ca urmare a unor recomandări făcute de cunoscuți. Toate proiectele sunt făcute la comandă pe baza indicațiilor venite din partea clienților. Nu de puține ori aceștia vin cu fotografii de pe Pinterest și solicită obiecte de mobilier identice, pe care echipa lui Florian le execută indiferent că nu a mai lucrat niciodată ceva asemănător sau că proiectul este prea complex. Pentru astfel de situații este însă nevoie de documentare suplimentară și de muncă în echipă, spune antreprenorul.

Clienții din Constanța pot vizita atelierul ca să vadă etapele prin care trece proiectul lor. Celor din țară, de unde vin, de asemenea, numeroase comenzi, Florian le trimite fotografii astfel încât aceștia să poată urmări în timp real stadiul lucrărilor. Și asta pentru că satisfacția clienților este esențială pentru el. Și nu sunt puțini cei care revin după prima comandă pentru completarea „setului” sau care trimit fotografii cu piesele de mobilier comandate sau lasă review-uri pe pagina de Facebook, în semn de mulțumire.  


Pentru comenzile din Constanța, atelierul asigură transportul și montajul, iar pentru celelalte orașe, Florian a încercat să găsească colaboratori prin care să ofere acest serviciu clienților săi. Până acum nu a găsit decât în București pentru că este o lipsă acută de oameni care să se priceapă la tâmplărie.

Soluția pentru lipsa muncitorilor calificați

La începutul anului trecut, Atelier Zazu avea 4 angajați, iar în prezent a ajuns la 8. Formarea unei echipe a fost dificilă în condițiile în care nu mai există școli de tâmplărie, iar dacă iei pe cineva și îl înveți, sunt șanse mari ca apoi să plece, spune Florian.

Cu toate acestea, antreprenorul a angajat oameni aflați în șomaj pe care să-i califice la locul de muncă învățând de la meseriașii experimentați pe care îi are, dar și un tânăr din orfelinat.

„Am luat oamenii care erau în șomaj și pentru că era o condiție impusă de Start-up Nation, dar ideea cu orfelinatul a fost a noastră pentru că sunt copii încercați și au dreptul la o șansă. Meseria asta nu ne mai învață nicăieri și cred că pentru ei este o șansă. E posibil ca în viitor să mai luăm și alți tineri pentru că vrem să ne mărim echipa, iar ei vor să muncească și își doresc să învețe. Iar aceasta este o meserie bănoasă și le poate asigura un trai bun”, spune Florian.

Pe lângă mărirea echipei pe care Florian și-o dorește ca urmare a creșterii volumului de comenzi, planurile de viitor vizează și achiziționarea unui teren pentru construirea unui atelier propriu, investiții în utilaje de producție, precum achiziționarea unor mașini pentru transport.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj și bani.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? O doză de nebunie și să vii cu ceva nou.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Da, au fost.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? În general, când primesc feedback de la clienți, dar mai ales atunci când ni se spune că ce facem noi, nu prea mai face nimeni în România.

Ce este antreprenorul? Cel care își asumă riscuri.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: peste 100.000 de euro

Număr de angajați: 8

Timp de recuperare a investiției: 5 ani

Cifra de afaceri: N/A

Profit: N/A

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Cumpără de la o afacere mică este o campanie Banca Transilvania.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Exact jucariile ne sunt prioritate acum.
    • Like 0
    • @ Eduard Antoniu
      Mai mult ca niciodata. Sa ai doi copii de scoala primara cu scoala si parcurile de joaca inchise te poate face sa te urci pe pereti. Si pac, iti cumperi niste scari de lemn frumos colorate si ne urcam pe pereti cu totii, cu mare placere pentru a trece timpul si a face miscare.
      • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult