Desigur o afirmație care îi va intriga pe foarte mulți. Până la urmă nu aceasta a fost rețeta sigură a eșecului multor reforme economice din România? Adică, amânarea lor până în momentul în care o criză valutară, economică, financiară iminentă sau în desfășurare, a forțat decidenții să ia decizii amânate inițial din rațiuni politice sau mai degrabă politicianiste. Amânări care în final s-au dovedit a fi tardive, prociclice și producând corecții majore asupra economiei.
Suntem acum într-o altă paradigmă? Da și nu. Reparațiile capitale pe care le necesită politica fiscală a României, realocarea resurselor publice au nevoie de un întreg ciclu electoral pentru a fi demarate, finalizate și pentru a produce rezultate palpabile. Dezechilibrarea bugetului național este atât de severă, încât ea nu poate fi corectată decât prin luarea unor măsuri nepopulare: creșteri de impozite, scăderea semnificativă a locurilor de muncă din sectorul public, anularea unor categorii de pensii speciale, înghețarea creșterilor de pensii și așa mai departe.
Din păcate, experiențele oferite de crizele prin care a trecut România nu i-au ajutat pe decidenți să înțeleagă că ofertele către populație trebuie să fie extrem de măsurate și prudente deoarece este foarte greu să mai fie reversate. Beneficiarii ofertelor excesiv de generoase pleacă de la premisa eronată că ele sunt ireversibile, își ajustează stilul de viață pe măsură, ceea ce îi face ca ulterior să rămână în situații dificil de gestionat din cauza ajustărilor salariale, concedierilor sau creșterii impozitelor. De aici tensiunile sociale și frustrarea cu consecințe în plan electoral.
Riscul major în situația în care ne aflăm este ca, din cauza contextului politic, luarea unor măsuri de corecție a exceselor bugetare să compromită pe termen mediu șansele unei reforme profunde. Să presupunem că vom avea un guvern, tehnocrat sau nu, dispus să ia astfel de măsuri de austeritate. Fărâmițarea politică existentă în parlament va face ca, în pragul alegerilor locale și parlamentare, toate formațiunile să fie tentate să profite politic pe seama oricăror măsuri nepopulare luate de guvern în perioada imediat următoare.
Riscul este ca măsurile de redresare să reaprindă flacăra discursurilor populiste, rupte de realitatea economică, de natură a cultiva așteptări nerealiste din partea populației. O astfel de retorică va fi continuată și în campania electorală făcând ca, în final, măsurile de reformare a cheltuielilor publice și de redefinire a priorităților și posibilităților bugetare să fie amânate sine die de teama pierderii sprijinului popular în cazul nepunerii în aplicare a „programului de guvernare” post electoral.
Din acest motiv, pentru a da o șansă unei reforme profunde și durabile a bugetului național, care să fie axat pe dezvoltare, singura soluție pare să fie mai degrabă limitarea la înghețarea derapajelor existente și stoparea oricăror planuri de amplificare a lor până la alegerile parlamentare. Din acel moment, un parlament cu o legitimitate democratică înnoită și capabil eventual să producă o majoritate politică ar putea genera un guvern suficient de puternic ca să facă față provocărilor. Suflecându-și mânecile imediat, pe perioada unui mandat ar avea suficient timp ca să devină nepopular, pentru ca apoi să culeagă roadele unei relansări economice pe baze sustenabile.
Până la alegeri, subiectele de abordat în marja de siguranță rămân cele legate de sistemul judiciar și legislația aferentă, care vor răspunde așteptărilor publicului larg. Pe de altă parte, investitorii și antreprenorii așteaptă semnale clare în favoarea mediului de afaceri și de reversare a unor ordonanțe de urgente precum OUG 114/2018.
Nota bene: A doua zi după căderea guvernului, în primele ore de tranzacționare, bursa a început să crească…
Articol publicat pe blogul autorului.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Asta una. Dar dacă oamenii ar ști dinainte ce-i așteaptă și care-i scopul ar mai avea ceva de obiectat? Dacă s-ar prezenta realist dezastrul financiar al țării și planul clar de redresare, oare ar avea cineva ceva împotrivă? Poporul e așa fiindcă a fost mereu (luat de) prost și păstrat așa în scop de manipulare. E prost dacă nu-l educi. Poporul nu este masă de manevră, el este scopul și nu mijlocul. Elitele trebuie să coboare din turnul de fildeș și să vorbească mulțimii. Ce-ar fi fost de exemplu să fi zis nemții sau japonezii după război, noi acum vrem drepturi? Au pus osul la treabă că n-au avut încotro. Cam asta e situația acum, ca după un război și trebuie purces la refacere. Asta dacă viitorii guvernanți vor ști să prezinte problema clar și să ia măsurile corecte. Să instruiască poporul, să-i ofere acea educație care i-a fost până acum refuzată. Unui copil dacă-i explici, înțelege: azi fără înghețată dar poimâine tort. Măsuri ferme dar transparente, nu numai pumnul obligatoriu de fier.
Ore de dirigenție, dați-mi voie să râd! Întâmplător știu ce se face in acele ore (mate, română, nimic, etc).
PS: eu nu mi-am cumpărat diploma. Asta e posibil doar in unele domenii: cumperi una strâmbă de drept, etc. Dar puteți să mă credeți, sunt domenii unde asta nu se poate fără ca posesorul să fie repede dat de gol. Nu-mi argumentați cu excepții, vă rog (ele confirmă regula, nu o fac). Diplomele sunt de vânzare la acele facultăți private ce au practic acest scop și NU se respectă.
PPS: total corect în ce privește pensiile speciale. Plătește-l bine pe pilot, de exemplu, nu-l ademeni ca pe măgar. cu morcovul pensiei speciale fluturat pe dinainte.
Semnat, un om cât se poate de obișnuit.
In 1999 Basescu a inchis peronul Garii de Nord celor fara bilet si asa a ajuns primar. Apoi a daramat dughenele si a ajuns presedinte. Vadim urla ca pune mitraliera pe oameni si a ajuns in turul doi.
Reforma? Stabiliti orarul copiilor la maxim 4 ore pe zi si concediati 30% din profesori. Scadeti taxele din salariu la 33% de la 46% si inchideti firmele ce declara salarii fictive. Mama ei de memorie! Ponta in 2015 a scazut TVA-ul alimentelor la 9% si a inchis magazinele ce nu dadeau bon fiscal. Anul ala a adus 2 miliarde euro in plus din TVA. Mai vreti exemple? Medicii au salarii mari. Luati-le licenta 3 ani celor ce primesc plic si astfel desfiintati scoala spagii.
Din pacate pana la reforma astia vor face pofta neamtului si vor mai cumpara niste elicoptere, tancuri, rachete... ca acolo se da comision gras. Ce? Am spus mita?? Nicidecum. Am spus comision, lucru acceptat in lumea vestica fara de care nu se incheie nici o afacere. De ce credeti ca la orice tranzactie mare exista intodeauna un intermediar, o firma de avocatura sau de consultanta?
Reforma? Cu cine, cu Orban? Glumiti!