Mâncarea este doar un pretext. Sau așa ar fi bine să o percepem. Iar această perioadă ne-ar putea fi de ajutor ca să conștientizăm asta plecând de la faptul că scopul pentru care ne strângem în jurul mesei de Crăciun nu este mâncarea. Sau nu ar trebui să fie.
Ioana Guică, care anul acesta a lansat brandul Eat to connect, spune că mâncarea îi poate aduce pe oameni împreună la un nivel mai profund și mai plin de semnificații, dincolo de prezența fizică, discuțiile despre vreme și, cel mult, cele centrate în jurul mâncării din farfurie. Așa cum se întâmplă de altfel, de multe ori, și la tradiționala masă de Crăciun, dar nu numai, pe care dintr-un motiv sau altul trebuie să o bifăm. Ioana spune însă că se poate și altfel.
„La masa de Crăciun, în primul rând, aș închide televizorul și aș pune muzică. În general, la masă e foarte important să ne aducem toate simțurile și să nu avem ceva pe fundal care să ne distragă. De asemenea, cred că înainte de a începe să mâncăm pe bune, ne-am putea lua câteva minute în care să ne privim, în care să ne uităm unii la alții și pur și simplu să ne vedem. Cred că de Crăciun este binevenit un moment de recunoștință, pentru că avem o masă în jurul căreia să ne adunăm, pentru cei care încă mai avem părinții în viață, că putem să luăm masa cu ei. Că nu sunt bombardamente, că la noi e pace și chiar putem sărbători. Și recunoștință pentru cei care au gătit pentru că au nevoie să audă pe cineva care le zice „mulțumesc”.
Mi-o amintesc pe mama care gătea și totul era despre cât de mult pune pe masă și despre cât s-a sacrificat să fie abundență. Eu cred că, de fapt, putem să ne ducem cu mâncarea liniștiți la jumătate, ca să nu zic la sfert, și timpul astfel câștigat și energia pe care o punem în tăiat și mărunțit, s-o păstrăm pentru noi și să o aducem la masă, unde să fim mai mult decât prezență fizică. La o masă de Crăciun în jurul căreia se strânge toată familia, cred că putem discuta pe marginea unor subiecte prin intermediul cărora să ne cunoaștem mai bine. De exemplu, să-i întrebăm pe părinții noștri sau pe bunici cum petreceau Crăciunul când erau copii, cum arăta masa, cu ce împodobeau bradul, ce cadouri primeau”, spune Ioana.
De la non-conversații la conectare prin mâncare
De mai bine de 15 ani, Ioana își petrece zilele de dinaintea Crăciunului pregătind fursecuri pentru familie și prieteni. Este cadoul pe care îl oferă pentru a le mulțumi că sunt în viața ei. Și-a descoperit pasiunea pentru gătit încă din copilărie, dar nu a transformat-o într-o meserie. Ioana este profesor la Universitatea Politehnica din București și lucrează la firma de consultanță în HR. Pasiunea pentru mâncare și priceperea de a o pregăti, alături de nevoia de a se conecta cu cei dragi și foarte apropiați au condus-o la un business pe care l-a lansat anul acesta: Eat to connect.
„Am trecut printr-un proces de coaching ca să îmi dau seama dacă vreau să devin acționar în firma pentru care lucrez acum sau să-mi fac propriul business. Știam că vreau să fie ceva legat de mâncare, dar știam în același timp că nu vreau să lucrez într-o bucătărie mare de inox, pe bandă rulantă. Pe de altă parte, mie îmi este greu în contexte sociale în care trebuie să stau de vorbă despre vreme. M-am ținut departe de multe ori de non-conversații. Și din păcate asta văd și acasă, unde ne strângem la masă, și vorbim despre gustul mâncării în cel mai bun caz sau despre nimic. Nu pot să zic că m-am ridicat de la masă și că discuția pe care am avut-o a fost hrană pentru suflet. Nu, pur și simplu am mai bifat o masă de duminică. Așadar, ideea acestui business a pornit și din această nevoie de a aduce o formă de conexiune profundă cu cei cu care stau la masă și ușor-ușor să pot face același lucru și cu ai mei”, spune Ioana.
O masă cu trei meniuri
Conceptul Ioanei a prins contur anul acesta când a organizat primele evenimente private și a participat la un workshop organizat în cadrul unui retreat. Primele interacțiuni i-au adus și primele lecții pe care le-a integrat pentru a perfecționa ideea.
La evenimentele pe care le organizează există trei meniuri: unul de mâncare, unul de vinuri și unul cu întrebări în funcție de tema aleasă, care să strânească discuții la care să participe toți cei prezenți și prin intermediul cărora să-i cunoască mai bine pe cei alături de care stau la masă, dar și pe ei înșiși.
Dincolo de evenimentele organizate la cerere, Ioana vine cu propriile propuneri, pe care le promovează prin intermediul social media, iar de anul viitor va exista și un loc special pentru aceste mese tematice, în București. Astfel, având o logistică care implică mai puțin efort, va putea organiza mai multe evenimente.
Și pentru că Ioana face consultanță în HR se gândește să ducă acest concept și în zona companiilor, dar și a unor evenimente special concepute pentru copii.
„Pot, de exemplu, să organizez un eveniment în jurul unei teme ca leadership-ul și să-i observ pe oamenii din echipă. Să văd care este dinamica din felul în care lucrează, ce fac, cum taie, cum vorbesc între ei. Să pun întrebări și să aduc la suprafață lucruri pe care poate ei nu le văd. Vor fi unii care vor vrea să pună sare mai multă, care îi vor da la o parte pe ceilalți, care se vor grăbi și așa mai departe”, explică Ioana.
Dincolo de formele pe care le va lua conceptul Ioanei, viziunea ei este de a-i ajuta pe oameni să înțeleagă și să simtă puterea pe care o dă conexiunea umană, lucru care este posibil prin mâncare, indiferent că este gătită sau nu de ea.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.